pieppieppiep
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 01.06.2013 - 18:18
Voordat ik de contactsleutel omdraai om te starten, de motor loopt dus nog niet maar alle lampjes branden wel, hoor ik een ventilator draaien. Dat draaien heeft een pieppiep-toon, alsof hij gesmeerd moet worden. Onafhankelijk van het toerental van de (auto-)motor. Na een kilometer ongeveer is het geluid weg. Waar vind ik deze ventilator? En hoe los ik dit op?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3171
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Binnen of buiten?
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Ik denk het kleine ventilatortje wat zich bevindt achter het roostertje in je ECC paneel.
Hierachter zit een kleine temperatuursensor en dmv dat ventilatortje wordt bepaald wat de temperatuur is binnen in de auto. Die fan kan vervuild raken en stroef gaan lopen.
Je kan het ECC paneel verwijderen (zie handleiding op het forum of youtube) en aan de achterkant die fan verwijderen met 2 schroefjes. Even voorzichtig schoonmaken en wellicht smeren. Dan alles weer terug monteren.
Denk eraan dat je de auto niet op contact moet zetten wanneer je de stekkers van het paneel hebt verwijderd. Dan krijg je een ABS storing die je via VIDA moet wissen. Accu loshalen hoeft niet, zolang je de auto maar niet op contact zet.
Hierachter zit een kleine temperatuursensor en dmv dat ventilatortje wordt bepaald wat de temperatuur is binnen in de auto. Die fan kan vervuild raken en stroef gaan lopen.
Je kan het ECC paneel verwijderen (zie handleiding op het forum of youtube) en aan de achterkant die fan verwijderen met 2 schroefjes. Even voorzichtig schoonmaken en wellicht smeren. Dan alles weer terug monteren.
Denk eraan dat je de auto niet op contact moet zetten wanneer je de stekkers van het paneel hebt verwijderd. Dan krijg je een ABS storing die je via VIDA moet wissen. Accu loshalen hoeft niet, zolang je de auto maar niet op contact zet.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27540
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Of de kachelmotor die begint te piepen.
Waar lijkt het geluid vandaan te komen? Rechts of meer naar het midden?
Waar lijkt het geluid vandaan te komen? Rechts of meer naar het midden?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Ik ga ook voor de kachelmotor.
Zodra de piep erin komt, zet de blower dan eens wat standjes hoger, of zet hem helemaal uit. Gaat dan de piep weg?
Als het de kachelmotor betreft, is het te smeren, maar een nieuwe is ook niet schrikbarend duur.
Zodra de piep erin komt, zet de blower dan eens wat standjes hoger, of zet hem helemaal uit. Gaat dan de piep weg?
Als het de kachelmotor betreft, is het te smeren, maar een nieuwe is ook niet schrikbarend duur.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Je moet niet de airco uitzetten. Maar dat ronde knopje waarmee je de luchtsnelheid regelt (meerdere oranje leds in handmatige stand lichten dan op) linksom draaien is uit (lampjes ook uit) naar rechts draaien gaat er steeds een ledje meer bij branden) en gaat de blower ook harder draaien.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 01.06.2013 - 18:18
Gevonden. Precies zoals Blade zegt en fredhead.
Als ik toch dashboard openmaak, zal ik tegelijk dat kleine ventilatortje (achter de ECC) schoonmaken zoals Musicus dat vertelde. Maar eerst de kachelventilator (hele klus?). Ik wacht tot het mooier weer wordt.
Als ik toch dashboard openmaak, zal ik tegelijk dat kleine ventilatortje (achter de ECC) schoonmaken zoals Musicus dat vertelde. Maar eerst de kachelventilator (hele klus?). Ik wacht tot het mooier weer wordt.
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Apart, bij mij gaat de kachelventilator pas draaien wanneer ook de motor loopt.
Als je schrijft dat het geluid er al is voordat de motor loopt moet het bijna wel de fan van de ECC zijn.
Kachelventilator is best te vervangen, mits je geen rugklachten hebt. Je hebt een kleine ratel nodig en een kniestukje, anders kom je er niet zo best bij. 1 bout zit op een hele onhandige plaats.
Staan verschillende beschrijvingen op YouTube.
Als je schrijft dat het geluid er al is voordat de motor loopt moet het bijna wel de fan van de ECC zijn.
Kachelventilator is best te vervangen, mits je geen rugklachten hebt. Je hebt een kleine ratel nodig en een kniestukje, anders kom je er niet zo best bij. 1 bout zit op een hele onhandige plaats.
Staan verschillende beschrijvingen op YouTube.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 01.06.2013 - 18:18
Musicus, je brengt mij in twijfel. Toen ik de laatste keer bij de auto was, de sleutel in het kontakt deed, hoorde ik niets. De motor gestart en de handelingen van Blade gedaan en ik hoorde wel wat maar niet de pieppieppiep. Ik dacht dat ik hem had en mailde: Gevonden. Totdat jij antwoordde, weer naar de auto gegaan, sleutel in het kontaktslot gedaan en omgedraaid ( een keer) en weer niets. De ventilator draaide ( met vochtige vinger voor het roostertje, ik voelde 'koude' lucht) maar geen geluid. Misschien is het te warm vandaag of het probleem heeft zich opgelost.
We wachten af totdat het weer hoorbaar is. Het ventilatortje is geen probleem de ventilator van de verwarming is een groter probleem.
We wachten af totdat het weer hoorbaar is. Het ventilatortje is geen probleem de ventilator van de verwarming is een groter probleem.
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Ach, groter probleem...
Ik heb jaaaren geleden een andere kachelventilator geplaatst van de sloop en die is nog steeds prima. Voor 5 tientjes was ik klaar.
Zoek eerst maar uit waar het geluid nu werkelijk vandaan komt. En als het geluid stopt na een km en je ermee leven kan, lekker doorrijden zou ik zeggen! Vervangen kan altijd nog.
Ik heb jaaaren geleden een andere kachelventilator geplaatst van de sloop en die is nog steeds prima. Voor 5 tientjes was ik klaar.
Zoek eerst maar uit waar het geluid nu werkelijk vandaan komt. En als het geluid stopt na een km en je ermee leven kan, lekker doorrijden zou ik zeggen! Vervangen kan altijd nog.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27540
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Zodra het gepiep begint even goed luisteren waar het vandaan komt.
Bij de auto van mijn vriendin had ik de kachelmotor 2,5 jaar geleden gesmeerd omdat hij piepte en het idee erbij was we zien wel hoe lang ie dan nog mee gaat.
Dat was dus tot eind vorig jaar en toen moest er toch een keer een nieuwe in.
Bij de auto van mijn vriendin had ik de kachelmotor 2,5 jaar geleden gesmeerd omdat hij piepte en het idee erbij was we zien wel hoe lang ie dan nog mee gaat.
Dat was dus tot eind vorig jaar en toen moest er toch een keer een nieuwe in.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D