technische uitdagingen V70R

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
chiel82
1st Gear member

Beste medeforummers,

3 jaar terug heb ik enthousiast een V70R aangeschaft als gezinsauto. Destijds 88k km gelopen met een aantoonbare historie. De aankoopkeuring bij de merkdealer bevestigde mijn vermoeden dat het een eerlijke auto is die in goede staat verkeerde. Inmiddels staat er 125k op de teller en hebben we wat technische uitdagingen:
- Geen 4 wielaandrijving meer
- bij insturen van bochten een hapering in de stuurbekrachtiging
- regelmatig de melding "chassis service vereist", opnieuw starten laat de melding verdwijnen.

De auto is in onderhoud bij de merkdealer in Rotterdam. Voor het eerste probleem gaven zij aan dat het vermoedelijk de haakse overbrenging defect is. De enige manier om een kostenraming te maken is om alles los te halen en te vervangen, het zou beginnen bij € 800 maar zou zomaar op kunnen lopen tot € 3000. Op zich geen probleem om dit geld in de auto te investeren maar wil ik graag weten waar ik aan toe ben. Daarom ben ik voor een 2nd opinion naar Carrec Technocenter gegaan (bekend van autoweek klokje rond). Zij concludeerden dat de haakse overbrenging defect is en dat zij een betere oplossing hebben dan de dealer.

De dealer zou een nieuwe haakse overbrenging plaatsen van dezelfde kwaliteit als het origineel, die staat niet bekend als oerdegelijk. Carrec stelt voor om te reviseren met onderdelen die beter zijn dan origineel, de kosten zijn ongeveer gelijk maar het resultaat zou beter moeten zijn. Heeft iemand ervaring met een dergelijke modificatie?

De hapering in de stuurbekrachtiging zou verholpen kunnen worden door het vervangen van de stuurpomp en zou een bekend probleem zijn bij alle types V70, zijn jullie hiermee bekend?

De chassis service melding ben ik van plan daarna aan te pakken, maar ik heb een vermoeden dat dit samenhangt met de eerdere genoemde problemen.

Ik ben erg benieuwd naar jullie kijk op bovenstaand verhaal.
2003 - Volvo V70R
Silver_R
6th Gear member

Betreft de Haldex zou ik eerst de bus vevangen. Kost een stuk minder en is vaak de oorzaak dat de Haldex niet meer werkt.
Stuurbekrachtiging kan ik je helaas niet bij helpen.
De storing in de 4C zou kunnen komen doordat de connetors misschien gecorrodeerd zijn. Volgens min weet Bramboo67 daar veel meer over. Maar eerst maar eens uitlezen.
HFroling
1st Gear member

Wat zijn haperingen in de stuurbekrachtiging?

Ik heb zelf het problem gehad dat de stuurbekrachtiging lawaai ging maken bij sturen en het sturen moeilijker ging.
Het bleek dat de vlotter in het stuurbekrachtigings vloeistofreservoir losgegaan was en op de bodem lag waar hij de opening naar de pomp blokkeerde en er daardoor onvoldoende flow was van de olie.
Dit is makkelijk te controleren door de dop van het zwarte reservoir open te draaien. Als het goed is zie je dan aan de rechterzijde een vlotter gemonteerd zitten.

Groet Harm
Sinds 4-2015: Volvo V70 D5 bj 04-2003 345000 (jan 2019)
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Eerst maar eens de haakse overbrenging eraf en daarvan de splines controleren. Als je mazzel hebt zijn deze nog heel en kan je alleen met een nieuwe verbingingsbus het boeltje repareren.

Wat betreft de ophanging storing, zal er een schokdemper (4c active chassis) roet in het eten gooien.

En het sturen, vermoed ik lichte schokjes/tegen sturen in bochten?
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Eerst maar eens de haakse overbrenging eraf en daarvan de splines controleren. Als je mazzel hebt zijn deze nog heel en kan je alleen met een nieuwe verbingingsbus het boeltje repareren.

Wat betreft de ophanging storing, zal er een schokdemper (4c active chassis) roet in het eten gooien.

En het sturen, vermoed ik lichte schokjes/tegen sturen in bochten? Ook kan de kruiskoppeling van de stuuras voor problemen zorgen (corrosie)
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
chiel82
1st Gear member

Dank voor jullie reacties! Erg nuttig om wat te horen van ervaringsdeskundigen.

Ik heb mij laten vertellen dat de bus tussen de versnellingsbak en de haakse overbrenging van duurzamer materiaal gemaakt is dan de haakse overbrenging zelf en dat daardoor de haakse overbrenging als eerste kapot gaat. Ik ben nog wel erg benieuwd of er forummers rondrijden met een gemodificeerde haakse overbrenging. Stel dat ze alles loshalen en er achter komen dat de haakse overbrenging vervangen /gereviseerd moet worden, dan ben ik geneigd om revisie met duurzamere onderdelen uit te laten voeren.

Wat betreft de stuurpomp, bij het insturen moet ik bij het draaien van het stuur door een hele lichte weerstand heen duwen, het is heel even en niet zwaar. Als de stuurpomp maakt ook bijgeluiden.

De 4c, ik heb een vermoeden dat het een connector is die niet helemaal fris is. Normaal kreeg ik tijdens bijna elke rit een storing, vorige week bij dealer geweest om de dempers na te laten kijken en spontaan komt de storing niet meer voor.
2003 - Volvo V70R
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Je bent van harte welkom in Nieuwveen om er eens samen naar te kijken. Ik heb redelijk wat ervaring met het 4wd gedeelte van deze wagens. De nieuwe verbindingsbussen zijn inderdaad van een betere kwaliteit. Dit is een zogenaamde service set van volvo. Kost bruto ex €120.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”