Maar is het dan niet zo dat ik met een koude motor meteen de snelweg op ga met 130km/u, lijkt me ook niet heel lekker voor de motor toch?vaudi schreef: J@Maikel1991
uist bij kortere ritjes waarbij de diesel motor koud zou moeten starten, is het voordeel elektrisch voordeel groot.
Ook veel beter voor de dieselmotor. Die houden niet zo van koude starts en verbruiken met koude motor ook vrij veel.
Jouw woon / werk verkeer ritjes zijn echt ideaal.
Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
- Maikel1991
- 2nd Gear member
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 05.11.2016 - 20:19
- Locatie: Lelystad
XC60 D4 2014 VEA Momentum Winterline
S60 D2 2013 Momentum + Business Pack
S60 D2 2013 Momentum + Business Pack
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Klopt. Dat vergt dus wat beleid. Ruim voordat je 130 km/h gaat rijden moet je de dieselmotor al gestart hebben, bv door AWD te kiezen.Maikel1991 schreef:Maar is het dan niet zo dat ik met een koude motor meteen de snelweg op ga met 130km/u, lijkt me ook niet heel lekker voor de motor toch?vaudi schreef: J@Maikel1991
uist bij kortere ritjes waarbij de diesel motor koud zou moeten starten, is het voordeel elektrisch voordeel groot.
Ook veel beter voor de dieselmotor. Die houden niet zo van koude starts en verbruiken met koude motor ook vrij veel.
Jouw woon / werk verkeer ritjes zijn echt ideaal.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- Cem
- 2nd Gear member
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 20.01.2017 - 12:59
Waarom niet? 130 km/u is rond de 1.800 rpm constant. Het is zo toch veel beter om een motor op deze manier warm te laten draaien?Maikel1991 schreef:Maar is het dan niet zo dat ik met een koude motor meteen de snelweg op ga met 130km/u, lijkt me ook niet heel lekker voor de motor toch?vaudi schreef: J@Maikel1991
uist bij kortere ritjes waarbij de diesel motor koud zou moeten starten, is het voordeel elektrisch voordeel groot.
Ook veel beter voor de dieselmotor. Die houden niet zo van koude starts en verbruiken met koude motor ook vrij veel.
Jouw woon / werk verkeer ritjes zijn echt ideaal.
Volvo v60 PIH Summum my2015
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3799
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
denk dat je een denkfout maakt.Cem schreef:Waarom niet? 130 km/u is rond de 1.800 rpm constant. Het is zo toch veel beter om een motor op deze manier warm te laten draaien?Maikel1991 schreef:Maar is het dan niet zo dat ik met een koude motor meteen de snelweg op ga met 130km/u, lijkt me ook niet heel lekker voor de motor toch?vaudi schreef: J@Maikel1991
uist bij kortere ritjes waarbij de diesel motor koud zou moeten starten, is het voordeel elektrisch voordeel groot.
Ook veel beter voor de dieselmotor. Die houden niet zo van koude starts en verbruiken met koude motor ook vrij veel.
Jouw woon / werk verkeer ritjes zijn echt ideaal.
1800tpm lijkt jou mischien niet zoveel, maar als je een helling opgaat van 15% met 1800tpm moet de motor behoorlijk aan de bak, wat niet echt bevordelijk is voor een koude dieselmotor.
dus die 1800tpm zegt niet alles.
in de bebouwde kom in zijn 3 met 1800tpm is dus veel minder belastend voor de motor.
geen glans zonder wrijving
- Cem
- 2nd Gear member
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 20.01.2017 - 12:59
Helling opgaan ben ik met je eens, maar gewoon op de snelweg met constante snelheid? Een maat van me rijdt 3 serie en als ik naast hem zit dan laat hij altijd de vermogen en koppel meter zien op het scherm, verbazingwekkend hoe weinig vermogen en koppel je nodig hebt als je bijv. constant 100 km/h rijdt.toppertje schreef:denk dat je een denkfout maakt.Cem schreef:Waarom niet? 130 km/u is rond de 1.800 rpm constant. Het is zo toch veel beter om een motor op deze manier warm te laten draaien?Maikel1991 schreef: Maar is het dan niet zo dat ik met een koude motor meteen de snelweg op ga met 130km/u, lijkt me ook niet heel lekker voor de motor toch?
1800tpm lijkt jou mischien niet zoveel, maar als je een helling opgaat van 15% met 1800tpm moet de motor behoorlijk aan de bak, wat niet echt bevordelijk is voor een koude dieselmotor.
dus die 1800tpm zegt niet alles.
in de bebouwde kom in zijn 3 met 1800tpm is dus veel minder belastend voor de motor.
Volvo v60 PIH Summum my2015
- Autowina
- 3rd Gear member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
- Locatie: Groningen
Bij mij is de accu met 30 kilometer wel leeg, ook als ik veel binnendoor rijd (max. 80 km). Een veel meer dan 35 kilometer is het ook niet geweest.
Of het de rijstijl of de auto is durf ik niet te zeggen. Maakt ook niet zoveel uit, voor mijn woon-werkverkeer is dit voldoende.
Of het de rijstijl of de auto is durf ik niet te zeggen. Maakt ook niet zoveel uit, voor mijn woon-werkverkeer is dit voldoende.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Toen onze auto net nieuw was kon ik met "gemak" 50 km halen op een acculading. Nu is 30 echt wel het maximum.
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Zowel in de winter als in de zomer?rsnhakan schreef: Toen onze auto net nieuw was kon ik met "gemak" 50 km halen op een acculading. Nu is 30 echt wel het maximum.
Ik heb met dagteller bij ong. 12 graden 46km gemeten, maar dat was met heel korte stukjes, bejaard rijden (max 60), airco & stoelverwarming uit en spiegels ingeklapt

Afgelopen week zat ik op 30.7km op een lading. Het lijkt erop dat de temperatuur behoorlijk invloed heeft op de actieradius.
Ik ben benieuwd of je in de toekomst ook de accu of cellen kunt laten vervangen voor een versie met meer capaciteit. Er zijn al [link=https://hybride-accu.nl/]bedrijfjes[/link] die batterijen kunnen reviseren. Ik ben benieuwd of je zomaar zwaardere cellen kunt laten plaatsen zonder wijzigingen in de software te maken..
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Meestal schakel ik tussen de 80 en 100 km/h in handmatig 6.Cem schreef: Helling opgaan ben ik met je eens, maar gewoon op de snelweg met constante snelheid? Een maat van me rijdt 3 serie en als ik naast hem zit dan laat hij altijd de vermogen en koppel meter zien op het scherm, verbazingwekkend hoe weinig vermogen en koppel je nodig hebt als je bijv. constant 100 km/h rijdt.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Temperatuur is een grote factor. De cellen van de V60 zouden hetzelfde zijn als die van de Zoe met 22 kWh pakket. Aangezien die nu een 41 kWh pakket heeft, zou je denken dat het mogelijk is om de cellen te wisselen en de BMS aan te (laten) passen. Dan heb je 80/90% meer range.360Degreez schreef: Zowel in de winter als in de zomer?
Ik heb met dagteller bij ong. 12 graden 46km gemeten, maar dat was met heel korte stukjes, bejaard rijden (max 60), airco & stoelverwarming uit en spiegels ingeklapt
Afgelopen week zat ik op 30.7km op een lading. Het lijkt erop dat de temperatuur behoorlijk invloed heeft op de actieradius.
Ik ben benieuwd of je in de toekomst ook de accu of cellen kunt laten vervangen voor een versie met meer capaciteit. Er zijn al [link=https://hybride-accu.nl/]bedrijfjes[/link] die batterijen kunnen reviseren. Ik ben benieuwd of je zomaar zwaardere cellen kunt laten plaatsen zonder wijzigingen in de software te maken..
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- Tukker999
- 4th Gear member
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
80% meer range, zo'n 60-70 km, zou een mooie optie zijn als ze die pakketten gaan verkopen in de toekomst.
Het zal wel bij dagdromen blijven......
Het zal wel bij dagdromen blijven......
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

Honda Civic Hybride 2010:

- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
De cellen zijn makkelijk te wisselen, maar om te zorgen dat je de cellen goed kan laden, de auto goed blijft functioneren etc is veel kennis nodig (en zal dus kostbaar zijn). Toch hebben een aantal Turkse wetenschappers een 39 kWh pakket werkend gekregen in de een 22 kWh ZOE nog voordat Renault met het grote pakket op de markt kwam. Zelfs de vergrote range was zichtbaar op het dashboard...HeinvdW schreef: 80% meer range, zo'n 60-70 km, zou een mooie optie zijn als ze die pakketten gaan verkopen in de toekomst.
Het zal wel bij dagdromen blijven......
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Hoe maak je je nieuwe BMS compatible met de auto zal het toverwoord zijn.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Gebaseerd op logica en zonder enige kennis van de materie zou je kunnen redeneren dat als het systeem om kan gaan met een accu met minder capaciteit (degradatie) deze ook overweg zou moeten kunnen met meer capaciteit. Het hangt er een beetje vanaf of er bij het laden ook een maximale laadtijd is ingebouwd.RoaldH schreef: Hoe maak je je nieuwe BMS compatible met de auto zal het toverwoord zijn.
Wel zal de weergave van laadtijd en bereik op het display niet kloppen. De auto lijkt los van de capaciteit bij een volle batterij (100%) altijd 50KM (max) weer te geven dus zal bij een batterij met hogere capaciteit de meter eerst 40km lang op 50km staan en daarna pas teruglopen

Maar desalniettemin interessant om eens voor te leggen bij een revisiebedrijf.
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Ha, ik zag deze reactie later pas. Precies dat dusRoaldH schreef:De cellen zijn makkelijk te wisselen, maar om te zorgen dat je de cellen goed kan laden, de auto goed blijft functioneren etc is veel kennis nodig (en zal dus kostbaar zijn). Toch hebben een aantal Turkse wetenschappers een 39 kWh pakket werkend gekregen in de een 22 kWh ZOE nog voordat Renault met het grote pakket op de markt kwam. Zelfs de vergrote range was zichtbaar op het dashboard...HeinvdW schreef: 80% meer range, zo'n 60-70 km, zou een mooie optie zijn als ze die pakketten gaan verkopen in de toekomst.
Het zal wel bij dagdromen blijven......

- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
https://pushevs.com/2016/08/03/43-kwh-b ... nault-zoe/
Misschien dat Kreisel Electric zou kunnen helpen met de aanpassing in de BMS.
Misschien dat Kreisel Electric zou kunnen helpen met de aanpassing in de BMS.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 26.03.2018 - 15:58
Ik hoop hier ook nog altijd stiekum op.
En dat ik het oude pakket kan gebruiken om thuis via zonnepanelen ook in het donker de auto kan deels kan laden met overdag opgeslagen zonne-energie.
Het zal niet lang meer duren voordat ze het salderen afschaffen, zeker nu zoveel mensen zonnepanelen hebben..
En dat ik het oude pakket kan gebruiken om thuis via zonnepanelen ook in het donker de auto kan deels kan laden met overdag opgeslagen zonne-energie.
Het zal niet lang meer duren voordat ze het salderen afschaffen, zeker nu zoveel mensen zonnepanelen hebben..
Current car: Volvo V60 D6 PIH
Previous Cars:
Seat Leon
Peugeot 3008
BMW 320D
Volvo S40
Citroen C5
Ford Focus
Renault Megane CC 2.0 IDE
Previous Cars:
Seat Leon
Peugeot 3008
BMW 320D
Volvo S40
Citroen C5
Ford Focus
Renault Megane CC 2.0 IDE
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Je kan de oude cellen inderdaad gebruiken voor een eigen opslag voor de zonne-energie. Ik denk dat je ongeveer 8 kWh capaciteit daarvoor zou kunnen gebruiken. Dat is wat meer dan de originele Tesla Powerwall.ppheijnen schreef: Ik hoop hier ook nog altijd stiekum op.
En dat ik het oude pakket kan gebruiken om thuis via zonnepanelen ook in het donker de auto kan deels kan laden met overdag opgeslagen zonne-energie.
Het zal niet lang meer duren voordat ze het salderen afschaffen, zeker nu zoveel mensen zonnepanelen hebben..
Er zijn genoeg filmpjes op Youtube met bouwinstructies te vinden.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir