Goedenavond allen,
Ik ben sinds een week in het bezit van een Volvo V50 MY2012. Rijdt heerlijk echter heb ik een tweetal problemen.
Mijn eerste probleem is dat ik bij de V50 ook een set winterbanden heb gekregen. Deze wil ik graag monteren en daarvoor heb ik al een momentsleutel aangeschaft en nog wat klein spul.
Echter heb ik zaterdag naar de wielen gekeken en ik begrijp niet goed wat ik moet doen. Ik heb ontdekt dat de wielen op het moment met twee soorten wielmoeren vastgedraaid zijn. Volgens mij bestaan beide wielmoeren uit twee delen. Zie bijgevoegde foto's. De anti diefstalmoeren zijn niet gemonteerd. Bij één moer aan het linkervoorwiel ontbreekt het bovenste gedeelte. Is het de bedoeling dat de bovenste gedeeltes van de moeren met een tang oid gedemonteerd moeten worden vooraleer de moer zelf los gedraaid kan worden, of kan ik de moer direct al losdraaien inclusief het bovenste gedeelte? Op beide gedeeltes past sleutel 19mm.
Indien het bovenste gedeelte dus gedemonteerd moet worden, wat is de beste manier om dit te doen? Zo'n clip werkt iig niet, die werkt alleen voor de sierdoppen. Met een tang het bovenste gedeelte loswikken lijkt mij de beste manier. Ik heb een set sierdoppen, zoals ik net zei, gekocht die op de wielmoeren passen. Alhoewel ik wel voorzichtig moet zijn dat ik de velg zelf niet beschadig. Een betere oplossing zou wenselijk zijn.
Mijn tweede vraag gaat over het lichtbeeld van de V50. Ik kom vanaf een 307SW en in vergelijking daarmee is het zicht 's nachts zeer matig. In de V50 alsook de 307SW zitten halogeen dimlichten. Het is alsof de lampen veel te laag gericht zijn. Het radertje naast het stuur staat al volledig naar boven. Volgens mij hebben meer V50 rijders hier last van? Xenon werd afgeraden omdat mijn garagist dat niet fijn vond omdat er meestal gebeurd moet worden. Dit geldt ook voor LED. De enige oplossingen lijken me de lampen laten checken of ze nog goed gericht zijn of betere kwaliteit halogeen lampen die meer lichtopbrengst hebben.
Een heel verhaal maar hopelijk kunnen jullie me verder helpen.
Groeten Werner
Verschillende wielmoeren Volvo V50 en slecht lichtbeeld
- Kurt1975
- 4th Gear member
Welkom op het forum. Even voorstellen met foto's wordt hier wel gewaardeerd.
Betreft de moeren, de onderste foto lijken mij de moeren van een V40. Gewoon moersleutel opzetten en losdraaien. De "overmoer" lijkt er los op te zitten, maar dat is niet zo.
Als je 2 verschillende moeren niet vertrouwd kun je bij de dealer een nieuwe set bestellen. Op een V50 horen volgens mij de vaste moeren.
Betreft de moeren, de onderste foto lijken mij de moeren van een V40. Gewoon moersleutel opzetten en losdraaien. De "overmoer" lijkt er los op te zitten, maar dat is niet zo.
Als je 2 verschillende moeren niet vertrouwd kun je bij de dealer een nieuwe set bestellen. Op een V50 horen volgens mij de vaste moeren.
Laatst gewijzigd door Kurt1975 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport
Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport
Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Contacteer:
Je kan beide krijgen. Althans ik kon bij de dealer beide soorten kopen.
Lichtbeeld, je lenzen zijn waarschijnlijk melkachtig wit. dat kun je poetsen. Als je de lenzen demonteren gaat daarvoor zul je waarschijnlijk zien dat de coating van de reflector achter de lens zwart verbrand is. Nieuwe reflectoren zijn dan een verbetering samen met het poetsen van de lens.
Lichtbeeld, je lenzen zijn waarschijnlijk melkachtig wit. dat kun je poetsen. Als je de lenzen demonteren gaat daarvoor zul je waarschijnlijk zien dat de coating van de reflector achter de lens zwart verbrand is. Nieuwe reflectoren zijn dan een verbetering samen met het poetsen van de lens.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
- Marcnij
- 5th Gear member
- Contacteer:
Hoogte afstelling kun je gewoon even bij de garage laten doen. Het wieltje binnen is alleen een correctie naar beneden t.o.v. de basis afstelling.
Verder zoals hierboven genoemd, de lenzen poetsen (even zoeken op het forum, is genoeg over geschreven)
En ten slotte een paar goede nieuwe lampen er in.
Verder zoals hierboven genoemd, de lenzen poetsen (even zoeken op het forum, is genoeg over geschreven)
En ten slotte een paar goede nieuwe lampen er in.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
-
- 2nd Gear member
Welkom, de originele wielmoeren lijken indd uit 2 delen te bestaan maar zoals gezegd deze zou je zo los moeten kunnen draaien. Ik heb nieuwe uit 1 deel bestaande moeren bij de Brez.n gehaald ze hebben ze gewoon op voorraad liggen en in t chroom.
Wat betreft de lampen, ja het lichtbeeld is indd niet om over naar huis te schrijven en ik heb zowel mijn lenzen als de plastic kap gepolijst/goed opgepoets.
Ik heb er Philips xtreme vision in gestoken, maakt t wel beter maar nog steeds niet geweldig, zit wel te denken aan Xenon.
Wat betreft de lampen, ja het lichtbeeld is indd niet om over naar huis te schrijven en ik heb zowel mijn lenzen als de plastic kap gepolijst/goed opgepoets.
Ik heb er Philips xtreme vision in gestoken, maakt t wel beter maar nog steeds niet geweldig, zit wel te denken aan Xenon.
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
XC70 2.5 D5 2009
-
- 3rd Gear member
Om Xenon te monteren moeten er ook last afhankelijk koplamp units op de auto zitten.
Dat wil zeggen dat de licht bundel tijdens het rijden constant op dezelfde hoogte gehouden wordt.
Zit deze regeling er niet op is dat een afkeur bij de APK en een bij oplettende politie agent een bekeuring.
De auto voldoet niet meer aan de inrichting eisen.
Deze eis is in de wet gekomen omdat bij Xenon verlichting de opbrengst zo groot is dat tegen liggers verbind kunnen worden.
Dat wil zeggen dat de licht bundel tijdens het rijden constant op dezelfde hoogte gehouden wordt.
Zit deze regeling er niet op is dat een afkeur bij de APK en een bij oplettende politie agent een bekeuring.
De auto voldoet niet meer aan de inrichting eisen.
Deze eis is in de wet gekomen omdat bij Xenon verlichting de opbrengst zo groot is dat tegen liggers verbind kunnen worden.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.