V60 en caravan: aantal cilinders of vermogen?
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01.01.2019 - 20:05
Ik ben bezig met het zoeken naar een andere trekauto voor onze caravan, Fendt 510SG met een beladen gewicht van 1500 kg. De keuze is gevallen op een Volvo V60 en gezien ons budget van ca 4 jaar oud. Ik heb advies nodig met betrekking tot de keuze van welke motor, D2, D3 of D4. En we willen ook een automaat. Maar wat is nu het belangrijkste argument voor de keuze van welke motor, de 5 cilinders of het vermogen van 181 PK? Ik heb nog niet kunnen vinden dat dit ook samen kan gaan in dezelfde motor.
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7751
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
5 pitter = ‘probleemloos’ en met een flinke hoeveelheid powerrrrr
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- Speedyace
- 3rd Gear member
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21
Ik rij met een V60 D4 met 181pk (4cil) met in de zomer een knaus sudwind 500fu van 1500kg er achter en geen enkel probleem.
Power zat
Power zat
Laatst gewijzigd door Speedyace op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 T6 AWD R-Design My'22.
Exit, Volvo V60 D4
Exit, Volvo V60 D4
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
- Locatie: Best
Alle diesels met minimaal 136pk en 320nm voldoen. Meer is comfortabeler bergop.
De 5 cilinders klinken het lekkerst, de 4 cilinders hebben de fijnste automaat.
D3 (later D4) 5-cilinder 163pk automaat wordt veel aangeboden. Prima motor
Motor heeft te veel koppel om langdurig te leveren. Motor wordt warm. Handmatig terugschakelen of dubbele koelventilator van de XC60 D3 monteren
De 5 cilinders klinken het lekkerst, de 4 cilinders hebben de fijnste automaat.
D3 (later D4) 5-cilinder 163pk automaat wordt veel aangeboden. Prima motor
Motor heeft te veel koppel om langdurig te leveren. Motor wordt warm. Handmatig terugschakelen of dubbele koelventilator van de XC60 D3 monteren
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
De dubbele koelventilator is een goede fix. Ik ken een forumlid met een v70 D3 die na deze update geen problemen meer had.Volvolof schreef: Alle diesels met minimaal 136pk en 320nm voldoen. Meer is comfortabeler bergop.
De 5 cilinders klinken het lekkerst, de 4 cilinders hebben de fijnste automaat.
D3 (later D4) 5-cilinder 163pk automaat wordt veel aangeboden. Prima motor
Motor heeft te veel koppel om langdurig te leveren. Motor wordt warm. Handmatig terugschakelen of dubbele koelventilator van de XC60 D3 monteren
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Dit is de topic over de dubbele koelfan van de v70:
viewtopic.php?t=75028&page=fst_unread&h ... le;koelfan
viewtopic.php?t=75028&page=fst_unread&h ... le;koelfan
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1463
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Het is niet de motor maar de bak die te warm kan worden. Ik zet de bak altijd in "hand" en in zijn 5, zodat ik rond de 2200 toeren rijdt. Kan dan ook prima op de CC. Nog geen probleem gehad en dan kun je heel vlot rijden in Frankrijk met de caravan. In NL gaat het dan net even te hard, moet je misschien terug naar 4.Volvolof schreef: Alle diesels met minimaal 136pk en 320nm voldoen. Meer is comfortabeler bergop.
De 5 cilinders klinken het lekkerst, de 4 cilinders hebben de fijnste automaat.
D3 (later D4) 5-cilinder 163pk automaat wordt veel aangeboden. Prima motor
Motor heeft te veel koppel om langdurig te leveren. Motor wordt warm. Handmatig terugschakelen of dubbele koelventilator van de XC60 D3 monteren
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26980
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik zou persoonlijk de D2 laten gaan in de keuze en voor een mooie D3 of D4 gaan.
Laatst gewijzigd door Fredhead op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6351
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Dat sowieso
Ik snap mensen die nog met het handje willen blijven schakelen niet echt....

Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Als het aantal versnelling gelijk blijft zie ik soms nog wel voordelen, maar nu met 8 of 10 traps automaten kan je de motor zo efficient gebruiken dat er niet tegenop te schakelen valt.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 23.09.2016 - 10:05
Bij een V60 van 4 jaar oud is alleen de D5 nog een 5 cilinder. En dat is leuk, maar niet nodig.ad1952 schreef: Ik ben bezig met het zoeken naar een andere trekauto voor onze caravan, Fendt 510SG met een beladen gewicht van 1500 kg. De keuze is gevallen op een Volvo V60 en gezien ons budget van ca 4 jaar oud. Ik heb advies nodig met betrekking tot de keuze van welke motor, D2, D3 of D4. En we willen ook een automaat. Maar wat is nu het belangrijkste argument voor de keuze van welke motor, de 5 cilinders of het vermogen van 181 PK? Ik heb nog niet kunnen vinden dat dit ook samen kan gaan in dezelfde motor.
Waar je vooral op moet letten voor het prettig rijden met een Caravan is het koppel. Voor een caravan van 1500kg zou ik zeker boven de 300nm gaan zitten.
Natuurlijk kom je met minder gerust wel op je bestemming, maar het rijdt gewoon prettiger omdat je niet teveel toeren hoeft te draaien om voldoende vermogen te hebben.
Ik heb zelf een 5 cilinder uit 2013 met 136pk en 320nm. Mijn caravan zal rond de 1400kg zitten. Daarmee zak ik alleen op de steilste hellingen zoals bij Luik terug in tempo. Verder rijd ik bijna overal 100 op de Cruisecontrol in zijn 5 (van 6). Mijn vorige auto had 400nm en alleen bij een snelle tussenacceleratie mis je dat vooral.
Ik ben ook dwars door de alpen gereden en daar kwam ik echt niks te kort. Het tempo ligt daar natuurlijk niet zo hoog.
Kortom, de D2 moet je laten staan (mag ook niet genoeg trekken). de D3 is goed bruikbaar, de D4 zou ik aanraden en D5 is overkill.
Van automaten heb ik geen verstand.
Weet je overigens zeker dat je een diesel wilt? Als 1952 je bouwjaar is, dan zal je misschien niet zoveel kilometers meer rijden?
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7751
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Fijne bijkomstigheid van de 5-cylinder is dat deze motor aanzienlijk minder gevoelig is voor gedoe met de EGR klep.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01.01.2019 - 20:05
Bedankt voor alle nieuwe zienswijzen waar ik nog mijn weg moet in zien te vinden. Ik rij ook nu nog ca. 30000 km per jaar, familie woont wat verder weg en mijn vrouw werkt nog en ze rijdt ook nogal wat voor haar werk. Volgens mijn berekeningen ben ik dan met een diesel nog steeds behoorlijk wat goedkoper uit.
Ik kijk regelmatig op autotrack.nl en gaspedaal.nl voor een V60 die aan mijn eisen en budget voldoet. En dit is net iets minder leuk dan een V60 te bezitten. Mijn bedoeling is om er in mei of juni een te gaan kopen.
Ik kijk regelmatig op autotrack.nl en gaspedaal.nl voor een V60 die aan mijn eisen en budget voldoet. En dit is net iets minder leuk dan een V60 te bezitten. Mijn bedoeling is om er in mei of juni een te gaan kopen.
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
De bak loost zijn warmte in het koelwatercircuit. Upgrade naar dubbele koelfan of eigen oliekoeler voor de bak is een nog betere optie.Frits V70 schreef:Het is niet de motor maar de bak die te warm kan worden. Ik zet de bak altijd in "hand" en in zijn 5, zodat ik rond de 2200 toeren rijdt. Kan dan ook prima op de CC. Nog geen probleem gehad en dan kun je heel vlot rijden in Frankrijk met de caravan. In NL gaat het dan net even te hard, moet je misschien terug naar 4.Volvolof schreef: Alle diesels met minimaal 136pk en 320nm voldoen. Meer is comfortabeler bergop.
De 5 cilinders klinken het lekkerst, de 4 cilinders hebben de fijnste automaat.
D3 (later D4) 5-cilinder 163pk automaat wordt veel aangeboden. Prima motor
Motor heeft te veel koppel om langdurig te leveren. Motor wordt warm. Handmatig terugschakelen of dubbele koelventilator van de XC60 D3 monteren
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Ik rijd een V70 D3 136PK handbak 5 pitter met een Kip van 1500Kg aan de haak.
Bij aanschaf gelet op de dubbele koelvin achter de radiateur. Prima combi. stabiel en voldoende vermogen om vlot mee te komen.
Op de snelweg in zijn 5, en klimmen in 4 of zelfs 3 maar dat gaat zonder problemen.
Ik lees hier in een ander topic dat de 4 cilinders VEA regelmatig een olieverbruik probleem hebben. De 5 cilinders hebben daar nagenoeg geen last van.
Bij aanschaf gelet op de dubbele koelvin achter de radiateur. Prima combi. stabiel en voldoende vermogen om vlot mee te komen.
Op de snelweg in zijn 5, en klimmen in 4 of zelfs 3 maar dat gaat zonder problemen.
Ik lees hier in een ander topic dat de 4 cilinders VEA regelmatig een olieverbruik probleem hebben. De 5 cilinders hebben daar nagenoeg geen last van.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- )()()st
- 2nd Gear member
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 11.03.2006 - 19:59
- Locatie: Zuid Limburg
Ik rij sinds 2 jaar met een (gechipte) V60 D3 met nu 185pk/450Nm en een Kip van ~1300kg (handbak).
Ondanks dat ik een koelwatertemp. meter mis heb ik nog een enkele keer een melding gehad dat de boel warm liep. Ik moet zeggen dat ik wel nog een beetje als benzinerijder rij; schakel dan ook zodra het gaat stijgen terug naar de 4 en gebruik de 6 bijna nooit.
Het is als diesel zijnde de beste trekker die ik heb; mijn oudere Volvo's met 250/285pk benzine rijden natuurlijk ook prima maar met zo'n diesel is het veel relaxter rijden en heeft zijn vermogen overal. Ook het verbruik valt me mee; ca. 9l/100km.
Ondanks dat ik een koelwatertemp. meter mis heb ik nog een enkele keer een melding gehad dat de boel warm liep. Ik moet zeggen dat ik wel nog een beetje als benzinerijder rij; schakel dan ook zodra het gaat stijgen terug naar de 4 en gebruik de 6 bijna nooit.
Het is als diesel zijnde de beste trekker die ik heb; mijn oudere Volvo's met 250/285pk benzine rijden natuurlijk ook prima maar met zo'n diesel is het veel relaxter rijden en heeft zijn vermogen overal. Ook het verbruik valt me mee; ca. 9l/100km.
Volvo 850 T-5R | cream yellow
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01.01.2019 - 20:05
Ik heb nog steeds geen V60 gekocht. Gelukkig want er is het een en ander veranderd waardoor de keuze voor een diesel niet de beste keuze is. Daarom ben ik me nu aan het oriënteren voor een benzine-uitvoering en die moet nog steeds gemakkelijk in staat zijn om de caravan, een Fendt 510SG met een beladen gewicht van 1500 kg, te trekken. Wie kan me hierin adviseren?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
- Locatie: Best
Als je nog steeds een automaat wil is eentje met een koppelomvormer het fijnste bij het wegrijden op hellingen.
Dan vallen de Ford motoren met powershift bak af (1.6 T4, 2.0T 203pk, T5 240pk)
Goede keus is de 2.5T als je wat ouder zoekt en van de wat nieuwere modellen de 2.0 T4 en T5.
Als je niet extreem bergen gaat beklimmen dan voldoen de powershift bakken trouwens ook goed genoeg. Zelfs de 1.6 T4 kan nog prima overweg met 1500kg
Dan vallen de Ford motoren met powershift bak af (1.6 T4, 2.0T 203pk, T5 240pk)
Goede keus is de 2.5T als je wat ouder zoekt en van de wat nieuwere modellen de 2.0 T4 en T5.
Als je niet extreem bergen gaat beklimmen dan voldoen de powershift bakken trouwens ook goed genoeg. Zelfs de 1.6 T4 kan nog prima overweg met 1500kg