electrische achterklep v70

BlackcurrantV70
7th Gear member

Ik zit nu toch ook al aan Volvo nr 6 en heb nog geen enkel electronisch probleem gehad, alles samen toch goed voor 450.000km
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
charly
3rd Gear member

Tja, je zal maar keer op keer een 'maandagauto' hebben. Naarmate het niveau van elektronische features toenam nam de ergernis evenredig toe. Het toppunt was wel de D5 2002 die dank zij de Yazaki-rommel tot 4 keer een herstel van een uitgevallen dashboard nodig maakte. Anderzijds was er het random stilvallen van de motor. Dit was niet irritant maar levensgevaarlijk. Alle geconsulteerde dealers samen wilden mij een bijna nieuwe auto leveren aan wisselstukken (tank, pompen, injectoren, computers, ...) tot een gelijkaardige pechvogel op het UK-forum mij wees op een fout in de hoofdfusebox. Bingo. Vervanging door een 2dehandsitem loste het probleem op. Nadien nog enkele keren een ABS-unit. En op het einde viel de motor geregeld in noodloop wegens een motormanagementfout. Ergo : veel dealers zijn onbekwaam en wilden zelfs de geboden oplossing niet eens aanvaarden. "Forum, niet veel belang aan hechten!" was hun adagium. Bon, nu het schijnbaar onoplosbaar tailgate-probleem. Wat is het nut van de 'overelektronisering'? Onoplosbare fouten waar zelfs een kat haar niet meer in zou vinden? Wat was het leven eenvoudig toen; mijn MG TD (1950) geeft het nooit op. Ach ja, mijn 740 GLD rookte wel wat 'grof stof' maar liet mij niet in de steek. De 850 deed ook zijn best. Het bestaan van de diverse fora zijn een duidelijk bewijs dat er something rotten is in de elektronische autowereld. Duidelijk is dat niet alleen Volvo in dat bedje ziek is. Ik hoop dat de PSA-motor, mits de regelmatige zorg zoals het constant controleren van de mogelijk loszittende injectoren en de gevoelige turbo en om de 10000 km een oliewissel, mij niet verder op kosten jaagt. Meedraaiende koplampen, neerbuigende spiegels, piepende sensoren, en veeeeeel ander leuks zijn inderdaad prettig. Een slecht sluitende en openende koffer, waar blijkbaar velen een mening (gelukkig is er dus een forum) maar niemand een eenduidige kuur voor heeft is geen ernstig euvel maar op zijn zachtst gezegd een Volvo onwaardig.
charly
3rd Gear member

En nog maar eens proberen.
Mijn V70 DRIVe 2012 heeft dus naar alle waarschijnlijkheid een elektromechanische kofferbediening, aangezien er geen uitwendige gasveren te zien zijn. Dit geheel in overeenstemming met de fantastische youtube-filmpjes waar de beide bovenliggende gasveren samen met de 4 rubberen bufferstops vervangen worden. Gisteren en nieuwe accu gemonteerd en blijkbaar - doch te vroeg - hoera geroepen. Feiten: het slot ontgrendelt doch de klep opent niet. Manueel openen lukt en de klep blijft staan. Het automatisch sluiten lukt evenmin. Is er iemand op heel deze 'door crimineel dieselgedrag verstoorde' planeet die mij in extenso kan uitleggen hoe heel dit mechanisme step by step werkt. Nergens is er een adequate technische beschrijving te vinden. Ik dacht dat, omdat de klep niet van zichzelf middels veren opent dat dan gasveren de geest gegeven hebben. Of niet zo? Hoe kan die gasveer zonder zichtbare aandrijving middels een drukje op een knopje overgaan tot sluiting van de hatch? Ik sta op het punt de genoemde items te vervangen maar dan graag na een deskundige uitleg. Gezien mijn mineure ervaringen met de m.i. ondermaatse 'gedegen' kennis van de reeds vroeger geconsulteerde Volvo-dealers (zie mijn legio D5 / 2002 -ervaringen!) en de nietszeggende uitleg in de Haynes-manual daarover, wens ik toch iets dieper op deze problematiek ingaan. Bij voorbaat mijn verpletterende dank aan alle echte techneuten.
Jelmer de Jong
6th Gear member

De klep is bijna een meter en de hefboom boven de hemelbekleding is nog geen tien centimeter, je hebt dus behoorlijk wat kracht nodig om de klep open te houden. Daar zijn de twee gasveren voor, die nog eens versterkt zijn middels een veer om het eerste stukje dat de klep open gaat te helpen, dat is net het dode punt van de hefboom. Deze gasveren doen niets meer dan de klep in balans houden. Om de klep daadwerkelijk te laten bewegen zit er nog een derde actuator in, die duwt middels een elektromotortje de klep omhoog en weer naar beneden.
Als de klep nog wel open blijft staan maar niet vanzelf op die positie terecht komt is het elektronische gedeelte niet helemaal lekker, als de klep vanzelf weer naar beneden zakt wanneer je hem met wat handmatige hulp omhoog zet heb je last van een gasveer die met pensioen is.
charly
3rd Gear member

Akkoord met uw these. Nu in detail, waar zit die derde actuator (OEM ?) en bestaat daar ergens een schets of werkingsschema van? Dus in mijn geval grendelt en ontgrendelt het slot middels alle elektrische voorzieningen. Ik hoor in de klep allerlei klikken. Die klikken komen waarschijnlijk van een systeem dat vermoedelijk middels een mechanische switch zich via een kabel enerzijds bezig houdt met het slot en anderzijds één of ander commando geeft aan die beruchte actuator langs de ECU? Aangezien het systeem soms werkt en meestal niet, zou er zich een foutmelding moeten manifesteren die uitleesbaar is. Hoe zou een herstelling er kunnen uitzien? Op het reeds genoemde youtube-filmpje zie ik echter geen fysieke verbinding naar een hefboom op de scharnier. Het handelt zich hier wel om een XC70, doch ik mag waarschijnlijk wel aannemen deze een identieke configuratie heeft. Vermits de klep ontgrendelt, niet valt (op welke stand dan ook), sluit en in het slot valt, noch de gasveren, noch de rubberen buffers, noch het mechanisme in de klep defect zijn.
Jelmer de Jong
6th Gear member

De 3e unit zit aan de linkerkant. Ook links, maar dan onder de laadvloer, zit de electronica die alles aanstuurt. Slot in de klep trekt de klep dicht, door de rubbers schiet de klep een stukje open als dit slot weer los laat.

Een duidelijk schema heb ik helaas niet voor je.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
charly
3rd Gear member

Met de meeste dank aanvaard! Ik ga alles eens rustig bekijken en evalueren. Goede nacht. Morgen is het lichtmis, wat in Vlaanderen garant staat voor pannenkoeken. Ik zal nu al wat minder maagzuur hebben
Edwin
5th Gear member

Heb je toevallig ook al eens nagekeken of er een storing in een CEM zit?
Was bij mij, een halve dag na aanschaf(!), het probleem waardoor de klep niet meer wilde sluiten (maar wel open wilde).
Dat was dan wel ook i.c.m. slotproblemen op de portiersloten.

Bleek dus aan loszitten cq. niet goed contact makende stekker in de CEM te zijn die achter het dashboard kastje zit.

Misschien is dit bij jou niet zo, maar heb je dat i.i.g. gecontroleerd!

gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum

Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
charly
3rd Gear member

Nog een bijkomend verzoek: wordt een fout c.q. panne aan de actuator/gasveer geregistreerd met een uitleesbare foutmelding? Bedankt voor alle inlichtingen. Ook nog dit: CS-parts te Brugge meldde mij dat pannes t.h.v. deze actuator frequent voorkomen.
Jelmer de Jong
6th Gear member

Jazeker, er zijn zo'n 15 a 20 sensors (motor, schakelaars) die hun stand doorgeven aan de POT-module.
charly
3rd Gear member

Vandaag bij dealer POT laten uitlezen. Bingo: een duidelijke foutmelding thv de actuator aan de linker gasveer. Er zou sprake zijn van een te lage spanning (?). Nieuwe OEM situeert zich in de orde van €550 (!). Indien de gekoppelde stuurunit eveneens een fout zou hebben, verdubbelt de kostprijs. Duidelijk 2 opties: ofwel de boel zo laten, ofwel de 2de handsmarkt afschuimen (in Nederland beschikbaar voor €100). Dus op die laatste optie zal de keuze vallen. Blijkbaar moet nadien alles nog gecallibreerd worden. Trouwens ik ben ook jaren achter met de SW-updates. Nieuwe lente, nieuwe acties!
By the way: is er iemand die de precieze werking van die actuator kent (soort stappenmotor ?)?
charly
3rd Gear member

Nog een vervolgvraagje:
Is er een verschil tussen OEM 31335845 en OEM 31386722?
Beide nummers (ondanks het feit dat ze of foto uitwendig totaal identiek zijn) staan voor de 'electric drive damper' van de achterklep.
Kan het zijn dat er een compatibiliteit moet zijn met de gemonteerde elektronische module van de POT?
Is hier ergens uitsluitsel over te bekomen?
M.i. toch belangrijk omdat beide items voor een aanvaardbare prijs in goede staat beschikbaar zijn op de 2dehandsmarkt.
Kan de VIN-code soms een bepalende rol spelen?
In casu: een V70 DRIVe 2012.
Zeker met de nodige dank voor alle reacties.
Jelmer de Jong
6th Gear member

845 kan ik niet vinden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
charly
3rd Gear member

Mag ik u ondertussen, gezien de 'intensieve' contacten, reeds aanspreken met Jelmer?
OEM 31335845 heb ik gehaald bij een aanbieding van 'Jacobs auto-parts' te 5374 EC SCHAIJK. Het onderdeel zou volgens de advertentie gedemonteerd zijn uit een V70 van 2011.
Nu ja, mijn lokale Volvo-dealer had ook moeilijkheden met dat nummer. Ik heb evenwel nagelaten het alternatieve nummer te vragen.
Het OEM 31386722 vond ik bij een mogelijke aanbieding in Engeland, die enkele van de (zoals het daar genoemd wordt) Electric Drive Damper Tailgate Strut in stock heeft.
Dus, wat door uw inlichtingen geconfirmeerd wordt, bestaat slechts dit OEM.
Wezenlijk zijn er dus GEEN verschillende onderdelen gebruikt en zijn alle aanbiedingen, die aan dit uitzicht voldoen en het Volvo-label dragen, technisch conform, derhalve ook de aanbieding van Jacobs Auto-Parts.
De elektronische POT-module kan dus probleem zien bij de vervanging van genoemde gasveer.
Bedankt voor uw kostbare tijd en voor uw welwillendheid bij de naderende oplossing van mijn probleem.
Toch fijn zo'n forum!
charly
3rd Gear member

Ik bedoelde natuurlijk dat de POT-module GEEN probleem kan zien bij de vervanging van dit item.
Jelmer de Jong
6th Gear member

Om het nog mooier te maken, bij Bildelbasen.se kom je ook 31457823 tegen. https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=36222550

Net zo onvindbaar als 845 maar het staat er toch echt op.
charly
3rd Gear member

Tja, misschien een georganiseerde verwarring veroorzaakt door Russische hackers?
B3rnard
2nd Gear member

Topforum.
Heb geen van deze symptomen - knock on wood - maar verzin nu al iets om dit draadje terug te vinden mocht het straks zover zijn. Ik wil mijn koets over 10 jaar nl. nog rijden.

Bedankt voor alle bijdragen.
Ford Fiesta 1.25 PF-GL-08 '96 (R.I.P.)
Ford Fiesta 1.3 GN-RR-08 ' 98 Verkocht
Saab 9-3 Cabrio 2.0T XB-TX-30 '98 Verkocht, terug naar vorige eigenaar
Ford Fiesta ST150 TB-LS-04 '06 Verkocht
Volvo V70 T6 18-THF-5 '08 Verkocht
Volvo 245 74-RR-BL '91
Almerev70
4th Gear member

Beste Charly,
Wat is de status van uw probleem? Ik zit in het zelfde schuitje....
Bij mij was het heel toevallig na het vervangen van de binnen verlichting voor LED. In de laadruimte dus ook, klep gesloten en de volgende ochtend ging hij nog maar 1/4 open...
Dus ik wil graag weten of uw probleem opgelost is en hoe.
Alvast bedankt voor de feedback.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
charly
3rd Gear member

Om eerlijk te zijn heb het probleem nog niet opgelost. Gelukkig werkt de klep wel manueel. Inderdaad niet zo'n aantrekkelijk zicht voor een Volvo. De garage bevestigde mij dat het euvel meer dan waarschijnlijk te zoeken is bij de actuator van de linkse gasveer. Het onderdeel is wel zeer duur. Voorlopig doe ik verder met handbediening. Och ja, nu en dan voltrekt het automatische wonder zich.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”