Goedemiddag allen,
Tijd voor mijn eerste post. In het verleden heb ik al eens een account aangemaakt, maar daar is het toen bij gebleven. Gezien mijn accountnaam is mijn vorige auto niet moeilijk te raden. Een Volvo V50 grijsgroen metallic met de befaamde 2.4 5-cilinder en de geartronic automaat (uitvoering edition I). Deze heb ik in 2014 gekocht van de eerste eigenaar met 14.500 kilometers op de teller (in feite dus nieuwstaat). Na twee technische keuringen (ik was uiteraard skeptisch over de kilometerstand) heb ik de auto gekocht. Ruim drie jaar probleemloos mee gereden, de 2.4 is een heerlijk blok met voldoende reserve (170pk is in het dagelijks verkeer ruim voldoende). De geartronic was niet de snelst schakelende bak, maar in het dagelijks verkeer prima. Voor een inhaalactie gebruikte ik vaak de manuele modus, zodat ik zelf het toerental beheerde. Wat me daarnaast is bijgebleven zijn de sublieme stoelen.
Toen was het begin 2018 tijd voor een grote beurt. Bij de dealer was net een fraaie occasion binnengekomen: een zwarte V40 D4 ("business line??", geen r-design maar alle toeters en bellen zitten erop) met slechts 41.000 km. Ik heb een sterke voorkeur voor auto's met lage kilometerstanden, je hebt dan nog het gevoel in een "nieuwe" auto te rijden (nauwelijks gebruikssporen van de eerste eigenaar). Op dat moment maak je jezelf wijs dat het een slimme beslissing is om vlak voor een grote beurt over te stappen naar een andere auto. Doorrijden is uiteraard goedkoper, maar je moet ook genieten van het leven.
Ik rijd nu bijna een jaar met de V40, uiteraard probleemloos (mag je naar mijn mening verwachten gezien de prijs en de kilometerstand). Enige onzekerheid is de EGR waarover ik her en der lees, ik weet niet zeker of bij mij de modificatie is doorgevoerd. Tot op heden heb ik geen klachten (mijn dagelijkse kilometrage zit tussen de 60 en 100km, voldoende om fatsoenlijk warm te rijden en hopelijk is dit ook genoeg om problemen met de EGR te voorkomen. Ik ben over het algemeen een rustige rijder, maar zo af en toe gebruik ik het vermogen wel. Vooral de acceleraties in 3/4/5 zijn geweldig, vanuit stilstand vind ik het niet bijzonder door de korte eerste en tweede versnelling (en het geknepen vermogen, maar misschien is dit slechts een gevoel). Dit is natuurlijk leuk om te doen, maar hopelijk "brand" ik hiermee de motor ook schoon (misschien is dit overigens ook een fabeltje dat dit helpt).
Groeten een tevreden V40 rijder.
Voorstellen: V40 D4 zwart
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 10.06.2016 - 12:17
Laatst gewijzigd door VolvoV50 2.4i op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V40 D4
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 19.06.2018 - 08:54
Hallo en welkom .
Kom ook van een V50 en inderdaad vond ik die zetels ook wel beter. Moet wel zeggen dat de V50 T-Tec had, en de V40 leder, speelt misschien ook mee.
Ja die afstanden rechtvaardiger een diesel natuurlijk en een D4 lijkt me dan ook heerlijk. Ik rij nu met een T4 powershift, en ook hier moet ik toegeven dat dit nog altijd niet de snelst schakelende bak is. Maar, hij rijdt wel stukken beter dan mijn nieuwer en overover volledig uitgerust golfje.
dus, groeten terug van ook een tevreden V40 rijder.
Kom ook van een V50 en inderdaad vond ik die zetels ook wel beter. Moet wel zeggen dat de V50 T-Tec had, en de V40 leder, speelt misschien ook mee.
Ja die afstanden rechtvaardiger een diesel natuurlijk en een D4 lijkt me dan ook heerlijk. Ik rij nu met een T4 powershift, en ook hier moet ik toegeven dat dit nog altijd niet de snelst schakelende bak is. Maar, hij rijdt wel stukken beter dan mijn nieuwer en overover volledig uitgerust golfje.
dus, groeten terug van ook een tevreden V40 rijder.
2019 V40 T2 Sport Edition
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 24.08.2005 - 10:17
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
Welkom! Ook ik heb een model 2015 D4. Bij mij is vorige week de erg klep en sensor vervangen. Onder coulance uiteraard. Als het goed krijgen we nu ook bericht van terugroepactie voor brandstofleiding. De auto rijdt verder geweldig, super trekkracht ook met caravan (afgelopen jaar Italië) Vol met het Intellysafe pakket, Scandinavian en nog wat dingen een veilig gevoel. Veel plezier ook met je bolide!
Volvo V60 T4 Geartronic Summum '17. Via 440 1.8 DL '93, 440 2.0 Sports '96, V40 2.0 Europa '99, V40 2.0 Sports Edition '01, V50 2.4 Momentum '05, V50 D3 Momentum '10. Volvo V40 D4 Momentum '15
- reinberto
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 22.09.2013 - 17:38
Welkom!
Hier ook een V40 D4 rijder. EGR probleem helaas voorgekomen, de boel helemaal schoon laten maken onder garantie. Auto rijd super sindsdien. Enkel af en toe een vage/loze service melding (vida zegt alle systemen in orde, 0 DTC's).
Verder echt een heerlijke auto met een geweldig blok! Goede keuze!
Hier ook een V40 D4 rijder. EGR probleem helaas voorgekomen, de boel helemaal schoon laten maken onder garantie. Auto rijd super sindsdien. Enkel af en toe een vage/loze service melding (vida zegt alle systemen in orde, 0 DTC's).
Verder echt een heerlijke auto met een geweldig blok! Goede keuze!
Volvo S60 T4 Polestar optimised r-design 2020
Volvo S60 Summum D4 2015
Volvo V40 Momentum Business D4 2014
Volvo V40 Momentum D2 2013
Volvo S60 Summum D4 2015
Volvo V40 Momentum Business D4 2014
Volvo V40 Momentum D2 2013
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 10.06.2016 - 12:17
Zou het de vloek zijn van het Volvo-forum? Gisteren ineens een melding in beeld (check engine). Straks langs de dealer, maar ik denk dat het met de EGR te maken heeft. Gelukkig heb ik nog 2 maand garantie.
V40 D4
- Jochem91
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 02.01.2019 - 13:25
- Locatie: Noord-Brabant
Ik ben benieuwd wat er uit gekomen is..
Gelukkig dat het nog in de garantie periode valt
Hebben alle 2.0 diesels last van deze EGR storing? ik heb afgelopen zaterdag namelijk een D2 2.0 gekocht..
Gelukkig dat het nog in de garantie periode valt

Hebben alle 2.0 diesels last van deze EGR storing? ik heb afgelopen zaterdag namelijk een D2 2.0 gekocht..
2019-now Volvo V40 D2 2.0 Business Sport 2015 Osmium Grey
2015-2019 Skoda Fabia 1.2 TDI Business line 2012
2014-2015 Peugeot 208 1.2 VTi Lease auto
2013-2015 Peugeot 206cc 1.6 16v Roland Garros 2004
2015-2019 Skoda Fabia 1.2 TDI Business line 2012
2014-2015 Peugeot 208 1.2 VTi Lease auto
2013-2015 Peugeot 206cc 1.6 16v Roland Garros 2004
- moos v40
- 2nd Gear member
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49
EGR is niet iets typisch voor deze volvo, maar algemeen storingsgevoelig bij moderne diesels. De EGR wordt ook steeds vaker aangesproken in deellast om de uitstoot naar beneden te krijgen. Vooral een rustige rijstijl wreekt zich weer in een volgekoekte EGR. Dus ookal is het niet goed voor het milieu, af en toe even flink doorstappen met een warme diesel houdt de boel we langer 'schoon'. Vaak wordt de egr ook dichtgezet of uitgeschakeld om problemen te voorkomen. Moet zeggen dat ik dat bij mijn laatste 2 auto's ook heb gedaan (BMW 318d en volvo v40 d4).
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7808
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
De ‘oude’ 5-cylinders hadden (hebben) vrijwel nooit problemen met de EGR; goeie oude tijd 

“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7808
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Tja.... blijft discutabel of slecht schoonbrandende motoren door falende EGR zo veel schoners zijn.
Maar dat is een gelopen race, ze worden niet meer gemaakt helaas.
Maar dat is een gelopen race, ze worden niet meer gemaakt helaas.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 10.06.2016 - 12:17
Ik ben woensdag naar de dealer geweest, binnen 10 minuten was het duidelijk. De foutcode had inderdaad te maken met beginnende problemen met de EGR. Auto loopt nu nog prima overigens. Vanwege mijn lage kilometerstand (momenteel 60.000) is het probleem nu pas naar voren gekomen. De dealer was zeer transparant en heeft mij als niet-techneut de zaak zo goed mogelijk proberen uit te leggen. Wat er gaat gebeuren: nieuwe EGR (klep of koeler, dat weet ik even niet meer) en een nieuwe gemodificeerde set slangen. De standaardset slangen is net te smal waardoor de EGR langzaam kapot gaat door vervuiling (???) (1,5 á 2 jaar onderzoek vanuit Volvo heeft het gekost om het probleem te ontdekken). Na montage van de nieuwe set is het probleem opgelost (ze hebben geen auto's meer binnen gehad met problemen na montage van de nieuwe set).
Voor de mensen die zich zorgen maken over de kosten: bij mij valt het nu onder garantie, maar de dealer gaf aan dat buiten de garantie Volvo NL 50% van de kosten zou nemen en de dealer de overige 50%.
@Jochem: ik heb geen idee of de D2 dezelfde problemen heeft, maar zoals hier ook wordt aangegeven zijn EGR-problemen niet uniek voor Volvo. Ik heb een aantal jaar terug dezelfde problemen gehad met een Volkswagen Polo 1.2 TDI. Je D2 heeft ook een EGR en is in potentie dus ook vatbaar voor deze problemen. Wellicht heb je trouwens af-fabriek de nieuwe set slangen al meegekregen.
Al met al top service van de dealer, ik was even bang dat ze in verband met het naderende einde van de garantie moeilijk zouden gaan doen (of enkel uitlezen en resetten en dat ik na de garantie met de problemen zou zitten).
Voor de mensen die zich zorgen maken over de kosten: bij mij valt het nu onder garantie, maar de dealer gaf aan dat buiten de garantie Volvo NL 50% van de kosten zou nemen en de dealer de overige 50%.
@Jochem: ik heb geen idee of de D2 dezelfde problemen heeft, maar zoals hier ook wordt aangegeven zijn EGR-problemen niet uniek voor Volvo. Ik heb een aantal jaar terug dezelfde problemen gehad met een Volkswagen Polo 1.2 TDI. Je D2 heeft ook een EGR en is in potentie dus ook vatbaar voor deze problemen. Wellicht heb je trouwens af-fabriek de nieuwe set slangen al meegekregen.
Al met al top service van de dealer, ik was even bang dat ze in verband met het naderende einde van de garantie moeilijk zouden gaan doen (of enkel uitlezen en resetten en dat ik na de garantie met de problemen zou zitten).
Laatst gewijzigd door VolvoV50 2.4i op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
V40 D4