De All Season banden worden steeds beter.
Zijn we al op het punt dat twee sets wielen niet meer nodig zijn en de All Season banden (van topmerken, Michelin, Vredenstein, Pirelli) voldoende zijn?
Zelf overweeg ik de Michelin er onder te zetten als mijn zomerbanden op zijn. Winterwielen heb ik vooralsnog niet en wil ik liever ook niet.
Mijn banden zouden dan worden: Michelin Cross Climate SUV 255/45 R20.
Wie heeft er al langer ervaring, na redelijk veel kilometers, met de All Season banden?
All Season banden
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
In de Autoweek, zo mogelijk ook wel online te vinden, staat de meest recente test van all season banden. Zo uit mijn hoofd was Michelin in de categorie "betere band" te plaatsen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
De Goodyears kwamen er ook goed uit voor ons klimaat in NL
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
-
- 4th Gear member
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
Zomer - en winterbanden ook, er blijft een duidelijk verschil.jvov60 schreef: De All Season banden worden steeds beter.
Zie bijvoorbeeld ADAC:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/t ... ifen-test/
https://www.adac.de/infotestrat/tests/r ... nterreifen
Of wat meer testen, goed om te vergelijken:
https://www.adac.de/infotestrat/tests/r ... fault.aspx
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Het punt met dat soort testen is dat het wel een beeld geeft, maar compleet anders dan dr omstandigheden die zich hier voor doen. Een winterband word namelijk 9 van de 10 keer getest in Zweden e.d.
Dat is totaal niey representatief voor de omstandigheden hier.
Een allseasonband kan hier dus ook sneller een goede keuze zijn dan in landen waar dikke pakken sneeuw vallen.
Dat is totaal niey representatief voor de omstandigheden hier.
Een allseasonband kan hier dus ook sneller een goede keuze zijn dan in landen waar dikke pakken sneeuw vallen.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6698
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik heb de Michelin CC+ onder mijn V60 PIH en sinds kort ook onder de V70. Weliswaar beide geen SUV's maar ook geen lichte jongens. Ik heb ze in 18 inch. Met de V60 ruim 40K mee gestuurd, begin dit jaar nog zo'n 5 mm rondom over. Ik vind ze meer dan prima voor het NL klimaat en kan ze van harte aanbevelen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 4th Gear member
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
U heeft gelezen hoe en waar ADAC banden test?MartijnAbel schreef: Het punt met dat soort testen is dat het wel een beeld geeft, maar compleet anders dan dr omstandigheden die zich hier voor doen. Een winterband word namelijk 9 van de 10 keer getest in Zweden e.d.
Dat is totaal niey representatief voor de omstandigheden hier.
Een allseasonband kan hier dus ook sneller een goede keuze zijn dan in landen waar dikke pakken sneeuw vallen.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
- Woody259
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 10.08.2018 - 20:31
Ik heb nu 20 000km gereden met 18" Cross Climate banden van Michelin in een XC60. In combinatie met AWD heb ik in de sneeuw afgelopen januari geen enkele keer grip verlies gehad (zelfs niet een brandend esp/ traction control lampje bij expres vol gas geven). Onder normale Nederlandse omstandigheden (regen, geen regen) heb ik nooit het idee dat ik onderweg ben met all-season banden in plaats van met zomerbanden. Het geluid dat de banden produceren is volgens mij gelijk aan 'normale' zomerbanden. Toen ik de auto kocht zaten er Pirelli zomerbanden onder, het verschil in geluid is mij niet opgevallen. Ik kan de Cross Climate's ook aanbevelen.
- jvov60
- 4th Gear member
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38
Dank voor de reacties. Erg nuttig om vooraf een idee te hebben hoe All Season presteert. Beter dan ik dacht en meer mensen hebben de band er al onder zitten blijkt.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7795
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Vooralsnog zijn er ook nog altijd bandenspecialisten die het ‘net niks’ vinden; geen optimale winterband noch een optimale zomerband en daarom toch aparte seizoensbanden adviseren.
Persoonlijk neem ik ze al niet omdat ik op de wintersport toch liever echte (goeie) winterbanden wil hebben.
Persoonlijk neem ik ze al niet omdat ik op de wintersport toch liever echte (goeie) winterbanden wil hebben.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7795
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Ik ook, want ik beslis voor mezelf... 

“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
-
- 4th Gear member
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
Ze hebben gelijk, all-seasons zijn (en blijven wellicht) een compromis.teebee schreef: Vooralsnog zijn er ook nog altijd bandenspecialisten die het ‘net niks’ vinden; geen optimale winterband noch een optimale zomerband en daarom toch aparte seizoensbanden adviseren.
Maar, afhankelijk van het gebruik van de wagen, niet noodzakelijk een slecht compromis
en vast en zeker beter dan de winter door op zomerbanden.
Ik heb ik de indruk dat soms, mogelijk uit besparingsoverwegingen, de nadelen van all-seasons
onder de mat (niet te verwarren met het sneeuwtapijt) geveegd worden.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
-
- 4th Gear member
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
En tot het zover is op die zomerbanden blijven rijden?jvov60 schreef: Zelf overweeg ik de Michelin er onder te zetten als mijn zomerbanden op zijn.
Laatst gewijzigd door Willy.VdW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
- jvov60
- 4th Gear member
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38
Zeker. Winterbanden in Nederland is immers eigenlijk een beetje overdreven.Willy.VdW schreef:En tot het zover is op die zomerbanden blijven rijden?jvov60 schreef: Zelf overweeg ik de Michelin er onder te zetten als mijn zomerbanden op zijn.
Maar volgend jaar willen we ook weer eens op wintersport.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7795
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Toch moet je eens bedenken wat de samenstelling van het rubber doet icm lagere temperaturen.
Sneeuw is niet per definitie het enige waar winterbanden superieur in presteren.
Sneeuw is niet per definitie het enige waar winterbanden superieur in presteren.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Beter een goed compromis met all-seasons,
dan elke keer bij ongeveer 7 graden boven nul de winter/zomerbanden wisselen.
Los van het vele werk om de zoveel dagen in Hollands-kwakkelweer, rij je met de huidige 9 graden slechter op winterbanden (die zo goed/beter zouden zijn).
Volvo leverde (weet niet of dat nog zo is) niet voor niets met all-season.
Wij leven hier niet in Noord-Zweden, noch in de Sahara.
Er is meer tussen bergschoenen en strandslippers.....
dan elke keer bij ongeveer 7 graden boven nul de winter/zomerbanden wisselen.
Los van het vele werk om de zoveel dagen in Hollands-kwakkelweer, rij je met de huidige 9 graden slechter op winterbanden (die zo goed/beter zouden zijn).
Volvo leverde (weet niet of dat nog zo is) niet voor niets met all-season.
Wij leven hier niet in Noord-Zweden, noch in de Sahara.
Er is meer tussen bergschoenen en strandslippers.....
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 21.11.2018 - 14:49
- Locatie: Giethoorn
Toen ik mijn XC60 T8, kwam afhalen op 30.10.2018, had ik "met me zelf overlegd", die auto op "all season banden"
te laten afleveren.
Weer heb ik me laten over halen, toch weer een set winterwielen aan te schaffen. Kosten op een paar centen na € 2.000.--
En aansluitend ieder jaar weer 2 wielwisselingen, die samen ook goed zijn voor een paar honderd euro.
In een foldertje van Volvo zelf, stond ....... Gebruik je verstand ....... Ieder compromis is eigenlijk slecht.
En dus ging ik weer om.
*
Had intussen een aantal oudere vrienden, die dat hele gedoe met wisselen, best enigszins zat waren,
niet meer de sneeuw opzochten, en uiteindelijk waren overgestapt op "all season".
(Een aantal BMW rijders, Mercedes rijders. Geen Volvo rijders)
Had al wel begrepen uit diverse tests, dat er nog redelijk wat verschillen zijn, in die "all seasons".
Maar dat met name de Michelins, er erg goed uit komen.
*
Mijn vrouw en ik, zijn beide achter in de 70. Gaan nooit meer op wintersport.
Willen alleen in perioden, dat het in Nederland, niet "helemaal lekker is", niet op zomerbanden rijden.
Achteraf heb ik best enigszins spijt, deze keuze gemaakt te hebben.
Ben er ook van overtuigd, dat de bandenfabrikanten, met steeds betere "compromissen komen".
*
Wat ik graag zou willen weten, hoe groot de verschillen zijn, (hier in Nederland), als je 's zomers met all seasonbanden rijdt,
i.p.v. zomerbanden, en 's winters, weer met die zelfde all seasons, i.p.v. specifieke winterbanden,
wat dan de verschillen zijn.
Ben er zo langzamerhand van overtuigd, dat de remwegen, niet extreem meer verschillen.
Zeer belangrijk vind ik de hoeveelheid geluid, die de banden maken. Zeker als je volledig elektrisch rijdt. En vrijwel niets hoort.
*
Om even een voorbeeld te geven, hoe 't vroeger was met motoren. Je had wegmotoren en crossers. En een mengvorm.
De crosser deed in 't terrein, alles vele malen beter dan een wegmotor.
De wegmotor was op de weg vele malen beter dan een crosser.
Dus een compromis was niet denkbaar.
Kijk je nu naar de BMW 1100 CC RS, is die zowel op de weg, als in 't terrein, subliem.
Dat komt door verder toegepaste, vooral "elektronica".
*
Om die reden denk ik, dat de keuze voor "geen" all seasons, eigenlijk niet verstandig is.
*
Heb nu de winterbanden onder de XC60 T8, Inscription.
Vraag me af, wat ik daarmee ga doen.
Of de 19 inch winterbanden, laten vervangen, door All season. Of de 20 inch zomerwielen.
*
Ik word niet meer opgewonden (vroeger wel) door "grote velgen".
Weet me nog te herinneren, dat onze BMW X5, met, ik meen me te herinneren, 21 inch "sportvelgen", in die tijd nog,
met "flat-run", mij de ondeugende uitspraak tegen mijn vrouw deed ontlokken .......
We hebben 3 kinderen, met deze velgen eronder, worden het er nooit meer ......
Niet alleen het gebit, rammelde je zowat uit je mond, maar als je nu spreekt over oncomfortabel .......
Derhalve interesseert me de "look" niet extreem veel meer.
Vooral het comfort, is waar 't om draait.
Vind de 19 inch, t.o.v. de 20 inch, qua look, redelijk vergelijkbaar.
En de 22 inch, waar een aantal "jongelingen" op vallen prima. Ik had dat op die leeftijd ook!
Nu interesseert me in grote mate, het comfort.
Please, houdt het in de reactie, het omtrent "all season banden".
te laten afleveren.
Weer heb ik me laten over halen, toch weer een set winterwielen aan te schaffen. Kosten op een paar centen na € 2.000.--
En aansluitend ieder jaar weer 2 wielwisselingen, die samen ook goed zijn voor een paar honderd euro.
In een foldertje van Volvo zelf, stond ....... Gebruik je verstand ....... Ieder compromis is eigenlijk slecht.
En dus ging ik weer om.
*
Had intussen een aantal oudere vrienden, die dat hele gedoe met wisselen, best enigszins zat waren,
niet meer de sneeuw opzochten, en uiteindelijk waren overgestapt op "all season".
(Een aantal BMW rijders, Mercedes rijders. Geen Volvo rijders)
Had al wel begrepen uit diverse tests, dat er nog redelijk wat verschillen zijn, in die "all seasons".
Maar dat met name de Michelins, er erg goed uit komen.
*
Mijn vrouw en ik, zijn beide achter in de 70. Gaan nooit meer op wintersport.
Willen alleen in perioden, dat het in Nederland, niet "helemaal lekker is", niet op zomerbanden rijden.
Achteraf heb ik best enigszins spijt, deze keuze gemaakt te hebben.
Ben er ook van overtuigd, dat de bandenfabrikanten, met steeds betere "compromissen komen".
*
Wat ik graag zou willen weten, hoe groot de verschillen zijn, (hier in Nederland), als je 's zomers met all seasonbanden rijdt,
i.p.v. zomerbanden, en 's winters, weer met die zelfde all seasons, i.p.v. specifieke winterbanden,
wat dan de verschillen zijn.
Ben er zo langzamerhand van overtuigd, dat de remwegen, niet extreem meer verschillen.
Zeer belangrijk vind ik de hoeveelheid geluid, die de banden maken. Zeker als je volledig elektrisch rijdt. En vrijwel niets hoort.
*
Om even een voorbeeld te geven, hoe 't vroeger was met motoren. Je had wegmotoren en crossers. En een mengvorm.
De crosser deed in 't terrein, alles vele malen beter dan een wegmotor.
De wegmotor was op de weg vele malen beter dan een crosser.
Dus een compromis was niet denkbaar.
Kijk je nu naar de BMW 1100 CC RS, is die zowel op de weg, als in 't terrein, subliem.
Dat komt door verder toegepaste, vooral "elektronica".
*
Om die reden denk ik, dat de keuze voor "geen" all seasons, eigenlijk niet verstandig is.
*
Heb nu de winterbanden onder de XC60 T8, Inscription.
Vraag me af, wat ik daarmee ga doen.
Of de 19 inch winterbanden, laten vervangen, door All season. Of de 20 inch zomerwielen.
*
Ik word niet meer opgewonden (vroeger wel) door "grote velgen".
Weet me nog te herinneren, dat onze BMW X5, met, ik meen me te herinneren, 21 inch "sportvelgen", in die tijd nog,
met "flat-run", mij de ondeugende uitspraak tegen mijn vrouw deed ontlokken .......
We hebben 3 kinderen, met deze velgen eronder, worden het er nooit meer ......
Niet alleen het gebit, rammelde je zowat uit je mond, maar als je nu spreekt over oncomfortabel .......
Derhalve interesseert me de "look" niet extreem veel meer.
Vooral het comfort, is waar 't om draait.
Vind de 19 inch, t.o.v. de 20 inch, qua look, redelijk vergelijkbaar.
En de 22 inch, waar een aantal "jongelingen" op vallen prima. Ik had dat op die leeftijd ook!
Nu interesseert me in grote mate, het comfort.
Please, houdt het in de reactie, het omtrent "all season banden".
Laatst gewijzigd door Tjardi op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: typefout
Reden: typefout