All Season banden

De Nieuwe XC60
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10500
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Onder de 108 hebben we All-Seasons. Auto komt nauwelijks buiten Twente. Ca 8000km per jaar...... En dat is prima.
Voor de ander is er geen haar op mijn hoofd die er over nadenkt om het beste van 2 werelden in één te stoppen. Dus allemaal is het net niet. Zeker niet waar ik de auto voor gebruik. Maar iedereen moet het zelf weten en zijn of haar keuze maken. En uiteraard de voor en tegens accepteren en voor lief nemen.
Ooit 60.000km met All seasons banden op een Laguna gereden. Daarna waren ze compleet op. En ja hoor dat ging best goed..... en dat was in 2007. De ontwikkeli n gen gaan door.... op alle vlakken.


V70/2.4D/2003 schreef: En dan nog iets, heeft te maken met de banden en al helemaal met de verschillende omstandigheden op de weg en het, mogelijk valse, gevoel van veiligheid.

Onder verwijzing naar het bepaalde in artikel 19 RVV dienen bestuurders met hun voertuig voldoende afstand te houden tot hun voorganger opdat ze tijdig hun voertuig tot stilstand kunnen brengen binnen die afstand waarover de weg vrij is.
En daarbij boeit het dus even niet op welke band je op dat moment rijdt, het is de schlemiel die de auto aan het bedienen is op dat moment. En is die schlemiel een soort van "The Stig" en dus in staat zijn voertuig onder alle omstandigheden en condities veilig te besturen dan is het risico minimaal.

Nu is het zo dat een ieder van zichzelf zegt dat hij een wereldchauffeur is. Nou, dat zal dan wel. Voor de duidelijkheid, het Rijbewijs is geen bewijs dat je ook kunt rijden. Het is een vergunning om met een bepaalde categorie voertuig, waar die vergunning voor is afgegeven, over de weg te mogen rijden. Over de kwaliteiten van de individuele bestuurder kunnen we hele bomen op gaan zetten, daar helpt geen type band aan.

Nu is het zo dat aan elke aanrijding een overtreding of misdrijf vooraf gaat....en daar hebben we het ook niet over het type band maar over die sukkels die handelde in strijd met het bepaalde in artikel 19 RVV en op een besneeuwde weg, met zijn winterbanden de achterzijde van het voertuig van zijn voorganger penetreerde welke op zijn beurt, dankzij zijn zomerbanden, de Sint Klooster Jubbegaase trekvaart in schuift en erbij verzuipt.....omdat hij geen zwemdiploma had maar wel dacht te kunnen zwemmen.

De discussie hier is dus zinloos, feitelijk. Het begint met de kwaliteit van de bestuurder (rijvaardigheid/rijkundigheid) en daar help verder geen type band aan.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 874
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

lint schreef: Het orakel heeft weer gesproken en geen speld tussen te krijgen.
Daar is het dan ook een orakel voor.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12654
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Voor mijn aanstaande V90 is de keuze makkelijk: zijn geen all-seasons voor te vinden in 255/35R20 ;-) .. daarnaast fervent aanhanger van zomer- en winterbanden.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver


"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Tjardi
2nd Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: 21.11.2018 - 14:49
Locatie: Giethoorn

Er is nog 1 aspect niet belicht.

Waarom zijn alle autofabrikanten, in principe tegen "all weather"zijn.

Simpelweg omdat het bakken geld kost! Wintervelgen + banden aanschaffen levert per auto zo om en nabij de € 2.000.-- op.
Bandenwissels, vele jaren daarna, kosten maar zo ,€ 100.-- per keer. (Dus zeker € 200.-- op jaarbasis)

DAT IS HANDEL! En die willen ze liever niet kwijt.

*
Los van het feit, dat een specifieke zomerband, altijd beter is in de zomer, dan een all weather, ook al is 't intussen
maar een klein beetje, zal altijd worden gebruikt als argument, gescheiden soorten te rijden.

Voor winterbanden in de winter, t.o.v. all weather, geldt uiteraard exact hetzelfde.

Maar zo langzamerhand heb ik de indruk dat de verschillen niet barre groot meer zijn.

*
Zou om die reden, graag een "echte vergelijking willen zien, die hout snijdt.
Steeds getest tijdens 3 verschillende temperaturen. Zeg maar min 10 - tot min 15 graden. Net onder het vriespunt = - 5 graden.
Rond de 10 a 12 graden. En rond de 25 a 30 graden.

En dan steeds gecombineerd met verschillende weertypen, die bij die temperaturen horen.
Dus bij erge koude, sneeuw en eventueel ijzel. Maar dan ook op droge wegen.
En bij temperaturen boven 0, droge wegen, en kletsnatte wegen. Liefst met plensbuien.
Want dan gebeuren de meeste ongelukken.

Dus de beste all weather band, vergelijken, met de beste winter-, en zomerband. Uiteraard om de zelfde velgen.
En onder dezelfde auto. Ook die vergelijkingen zijn er tegenwoordig zelden.

*
Ben er bijna van overtuigd, dat de verschillen niet meer extreem zullen zijn. Ook de techniek wordt continu verbeterd.
(Als je kijkt hoe de 1e "runflat" banden op de BMW 's zich gedroegen t.o.v. nu, is er een hemelsbreed verschil)

Ondanks het feit, dat ik exact weet, wat temperaturen doen, met hardere en zachtere rubbersoorten,
die voor zomer- en winterbanden worden gebruikt, heb ik de indruk dat die verschillen klein zullen zijn.

**
De menselijke factor, heeft naar mijn idee, zeker invloed op je keuze.

Als je jong bent, dagelijks enorm veel km 's maakt, en vrijwel continu, "alles" van je auto, dus ook banden vraagt,
zou je wel dom zijn all weather banden te nemen. Als je "op 't randje "rijdt, is iedere meter minder remweg etc. meegenomen.

Vroeger, toen we jaarlijks rond de 50.000 km op jaarbasis reden, was ik niet veel beter.
Maar risico 's heb ik nooit willen lopen. Maar reed wel hard. Zeker in Duitsland.
Overigens in de 55 jaar, dat ik heb gereden, slechts 2 onbelangrijke ongelukken gehad.
Op dit moment 22 schadevrije jaren!

Nu ben ik een oude kabouter van 77 jaar. Rijd met m 'n Volvo XC60 T8, 't liefste in "pure".
Behalve als 't bloedheet is. Vanwege het feit dat de airco dan "geknepen is".

En heb de indruk, met rond de 10.000 km op jaarbasis, vrijwel nooit meer de sneeuw opzoekend,
me zelf GEEN enorm plezier doe met winter-, en zomerbanden. Die ik overigens wel heb.

Vindt het leuk en fijn, dat 't mobiel ,er als een "scheet" vandoor wil, en in no time de 100 km bereikt.
Ondanks dat ik de auto al zo 'n maand of 3 heb, nog niet eens de behoefte gevoeld, om dat uit te proberen.

Heerlijk rustig, in grote stilte, vooral elektrisch, me voort te bewegen, dat vind ik intussen leuk.
En eerlijk is eerlijk. Had dat niet verwacht!
*
Overigens moet u niet denken, dat ik als stoorzender optreed, in 't huidige verkeer. Door te langzaam te rijden.
Binnenwegen, altijd 85 km, op cruise control.
En waar ik 130 km mag, gaat ie op 135 km.

Maar harder rijd ik intussen niet meer.
Voor de centen die ik vroeger voor snelheidsovertredingen kreeg, gaan we nu lekker uit eten.

*
Maar dat is enigszins off topic.
Laatst gewijzigd door Tjardi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: typefout
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13523
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Shit zeg, tegenwoordig betaal je voor overtredingen...
Dat moet goud geweest zijn dat je er vroeger geld voor kreeg.
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 874
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Tjardi schreef: Er is nog 1 aspect niet belicht.

Waarom zijn alle autofabrikanten, in principe tegen "all weather"zijn.

Simpelweg omdat het bakken geld kost! Wintervelgen + banden aanschaffen levert per auto zo om en nabij de € 2.000.-- op.
Bandenwissels, vele jaren daarna, kosten maar zo ,€ 100.-- per keer. (Dus zeker € 200.-- op jaarbasis)

DAT IS HANDEL! En die willen ze liever niet kwijt.
Eindelijk komt het uit, zo simpel!
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Tjardi
2nd Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: 21.11.2018 - 14:49
Locatie: Giethoorn

@OGA244

Je hebt het, "iets" verkeerd gelezen. Maar vooral "bewust", verkeerd begrepen. Ook vroeger kreeg je geen geld voor bekeuringen.
Ondeugend varkentje!

*
Vroeger kregen we nog wel eens een bekeuring voor te hard rijden. En dat kwam nogal eens voor.
En dan niet 1 of 4 km te hard, maar vele km 's!

Vanwege het feit dat ik nu vrijwel "altijd" met cruise control rijdt, niet meer. Letterlijk al jaren geen snelheidsbekeuring gehad.
Die cruise control is een feest. Zeker als je veel 80 km wegen rijdt. Waar altijd gecontroleerd wordt.

Ik bedoelde te zeggen, dat we het geld wat we nu besparen, op bekeuringen, gebruiken om lekker te gaan eten.

*
Hoop dat de rest van m 'n verhaal duidelijk over komt.

't Ging over all weather banden, als ik me niet vergis.
Laatst gewijzigd door Tjardi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: typefout
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Even off topic: er is een gebrek aan handhaving en daarom krijg je minder vaak een prent. Zie een artikel in De Telegraaf van vandaag maar dat dus geheel off topic.
Het gaat hier nu net zo als in dat topic over de open uitlaat: alle voor- en tegens zijn benoemd, inclusief de mens en zijn weggedrag. Zijn we volgens mij klaar en staat alle informatie in dit topic beschreven om een keuze te maken wat te doen.

Waarvan akte, verleden door uw orakel.....amen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Tjardi
2nd Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: 21.11.2018 - 14:49
Locatie: Giethoorn

@V70/2.4D/2003

Nog een toevoeging, die mij althans niet bekend was.

Michelin berichte me, op m 'n vragen:

Michelin kan crossclimate banden leveren voor de XC60 met 19 en 20 inch velgen.
Echter zonder het automatische deel om de bandenspanning te meten.
En dat is voor mij een reden, dit niet te willen.

Nokian kan dat wel.
Echter niet groter dan 19 inch.
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 874
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Wat is dat "automatische deel" dan wel?
Laatst gewijzigd door Willy.VdW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7736
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ow jaaaa, t staat in de krant; in de Telegraaf nog wel... nou dan moet het wel waar zijn :lol: :lol:
Hoop toch niet dat dat DE bron is voor een orakel.... ;-)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2331
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Willy.VdW schreef: Wat is dat "automatische deel" dan wel?
Dat zou ik ook wel willen weten, helemaal omdat volgens mij bij de nieuwe Volvo’s (en andere nieuwe auto’s) de mogelijke afwijking van de bandenspanning door de verschillende systemen dmv. het verschil in omwentelingssnelheid wordt bepaald...
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Tjardi
2nd Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: 21.11.2018 - 14:49
Locatie: Giethoorn

Het automatische deel (ITPMPS), is dat u in de auto gewaarschuwd wordt voor een te lage bandenspanning.
Het staat in mijn gebruiksaanwijzing op pagina 569. Dat zal per model verschillen.

Als u een auto bezit, waar dit systeem op zit, moet er bij een bandenwissel, gekalibreerd worden.
En de banden moeten dan allen een spanning hebben, die vrijwel identiek is.

Rijdt u een band lek, of verliest die heel langzamerhand lucht, wordt u door dit systeem gewaarschuwd.
't Voordeel daarvan is, dat u zelf geen controle meer hoeft te doen.

Dit systeem is niet alleen aan Volvo voorbehouden. Vrijwel alle nieuwere auto 's hebben het.

Dat dit systeem niet op de grotere Michelin crossclimates zit van Michelin, is voor mij een reden, deze banden niet te kiezen.
Het kan wel, maar dan moet je weer zelf, minimaal maandelijks controleren.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28476
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Bij de nieuwere types werkt het bandenspanning controle systeem toch zonder sensoren maar met behulp van het ABS systeem?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Tjardi
2nd Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: 21.11.2018 - 14:49
Locatie: Giethoorn

@Lint

Volgens de gebruiksaanwijzing werkt het systeem inderdaad via het ABS.

In m 'n vorige auto een BMW X1, zaten wielen, met een speciaal ventiel, om dat te kunnen meten.
Ook de auto daarvoor, een BMW 640i cabrio, werkte op die manier.
Ik begrijp nu, dat het meten kan, zonder speciaal ventiel in de velg.

Dan geldt mijn opmerking dus ook niet voor de Michelins.

Wist dat niet. Dank je. Weer wat wijzer geworden.

Overigens zegt Volvo in z 'n gebruiksaanwijzing desondanks, dat dit systeem geen vervanging is voor de maandelijkse controle.
Zeg eens eerlijk ...... Doet u dat? Ik niet.
Laatst gewijzigd door Tjardi op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: typefout
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Ik dus wel. Sterker nog, ze staan consequent op "vol last" om reden van het feit dat ik wil voelen wat die auto doet. Maar goed, ik heb dan ook enige specialistische rij-opleidingen gehad waarbij dat werd aangeleerd. Iets met contact met de weg en voelen wat die auto doet. Proppen in banden na een lek was daar ook een "no go" en twee banden op 1 as met verschillende profieldiepte dito. De rekeningen werden dan ook betaald door de overheid en met de ervaringen van die opleidingen in de zak zijn er momenten geweest dat het mij ter beschikking staande voertuig een kilometertje of 15.000 met een set voorbanden deed. Ook geheel terzijde en off topic bovendien.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7736
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ik controleer ook zeker 1x pm, meten is weten. Het TPMS systeem werkt idd mbt ABS en niet meer met ventiel-sensoren.
Volvo wil in zijn handleidingen benadrukken dat te allen tijde de bestuurder verantwoordelijk is voor het voertuig en de staat waarin deze verkeert. Een falend bandenspanningsignaleringssysteem (3x woordwaarde) kan nimmer een excuus zijn indien dit gevolgen heeft.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28476
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik controleer ook 1 keer per maand de bandenspanning, zit er nog een beetje in van vroeger denk ik.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

teebee schreef: ... Een falend bandenspanningsignaleringssysteem (3x woordwaarde) kan nimmer een excuus zijn indien dit gevolgen heeft...
Wat is het doel van een bandenspanningsignaleringssysteem dan eigenlijk?
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7736
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Het afgeven van een signaal, om de bestuurder te helpen.
De gemiddelde bestuurder heeft doorgaans wat moeite om gelijkertijd 130 kmu te rijden en zn bandenspanning buiten op te meten.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”