Heb me intussen helemaal ingelezen op bandenspanning systemen. Wist niet dat er verschillende systemen bestonden.
Kende alleen de BMW variant.
Bandenspanning systemen zijn verplicht sinds een aantal jaren. Op elke auto.
Er zijn 2 soorten. Direct en indirect.
De meest gebruikte, is 't indirecte systeem, wat via het ABS systeem werkt. Is beduidend goedkoper dan 't directe systeem.
Die is veel minder ingewikkeld, maar schijnt iets minder betrouwbaar te zijn, als de directe systemen.
o.a. BMW werkt met het directe systeem. Herkenbaar aan de speciale ventielen.
Al mijn wijsheid is volstrekt theoretisch. Uit "neuzen op internet".
Voordeel van 't directe systeem is, dat er ook stilstaand wordt gemeten.
Gaat er dan wat mis, wordt je al voor 't wegrijden gewaarschuwd.
Ook zijn ze nauwkeuriger in hun aanduidingen. En kunnen aangeven per wiel, wat er aan de orde is.
Nadeel is, dat je er "stevig geprijsde" sensoren voor nodig hebt.
Die zijn batterij gevoed, en moeten na een jaar of 5 a 6 vervangen worden.
Zet je er winter- en zomerbanden onder, heb je voor je winterwielen set, een 4 tal extra sensoren nodig.
Dat verhoogd de prijs van je winterwielen set.
All Season banden
- jvov60
- 4th Gear member
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38
Mijn conclusie over All Season banden is nu:
- Ze zijn prima het hele jaar door voor automobilisten in Nederland en werken ook op wintersport volgens minimale wettelijke voorschriften.
- All Season banden hebben na jaren ontwikkelingen zowel in de winter als in de zomer prima en comfortabele en veilige eigenschappen.
- Er zullen altijd mensen blijven die het allerbeste op elk moment willen en liever twee sets wielen/banden gebruiken voor in de zomer en winter.
- De marketingcampagnes achter winterbanden zijn zeer succesvol geweest.
- Iedereen die in de autobanden (gerelateerde) handel zit is geen liefhebber van All Season banden.
- Ieder individu maakt eigen keuzes.
- Ze zijn prima het hele jaar door voor automobilisten in Nederland en werken ook op wintersport volgens minimale wettelijke voorschriften.
- All Season banden hebben na jaren ontwikkelingen zowel in de winter als in de zomer prima en comfortabele en veilige eigenschappen.
- Er zullen altijd mensen blijven die het allerbeste op elk moment willen en liever twee sets wielen/banden gebruiken voor in de zomer en winter.
- De marketingcampagnes achter winterbanden zijn zeer succesvol geweest.
- Iedereen die in de autobanden (gerelateerde) handel zit is geen liefhebber van All Season banden.
- Ieder individu maakt eigen keuzes.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7736
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Met als kanttekening mbt all seasons in wintersportlanden (bv Duitsland):
“De regelgeving in Duitsland is aangescherpt per 1-1-2018. Winterbanden en all seasonbanden moeten zijn voorzien van een sneeuwvloksymbool. Banden met alléén de aanduiding M&S die vóór 1 januari 2018 zijn gefabriceerd, worden nog wel als winterband beschouwd
Bent u van plan om nieuwe winterbanden of all-seasonbanden kopen, kies dan banden waar een sneeuwvloksymbool (bergpictogram met sneeuwvlok, ook wel alpinesymbool of 3PMSF genoemd) op staat. Dit symbool geeft aan dat de banden zijn getest en geschikt zijn bevonden voor gebruik bij winterse omstandigheden.”
(Bron ANWB site)
“De regelgeving in Duitsland is aangescherpt per 1-1-2018. Winterbanden en all seasonbanden moeten zijn voorzien van een sneeuwvloksymbool. Banden met alléén de aanduiding M&S die vóór 1 januari 2018 zijn gefabriceerd, worden nog wel als winterband beschouwd
Bent u van plan om nieuwe winterbanden of all-seasonbanden kopen, kies dan banden waar een sneeuwvloksymbool (bergpictogram met sneeuwvlok, ook wel alpinesymbool of 3PMSF genoemd) op staat. Dit symbool geeft aan dat de banden zijn getest en geschikt zijn bevonden voor gebruik bij winterse omstandigheden.”
(Bron ANWB site)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 21.11.2018 - 14:49
- Locatie: Giethoorn
Dat sneeuwvlokje moge intussen bekend zijn. Nokian heeft het overigens ook.
*
Sprak zojuist mijn buren, die met een hele dikke BMW X5 rijden. M5 diesel. Walgelijk veel pk 's.
Nauwelijks te geloven waar een 6 cilinder in lijn, toe in staat is.
Zij hebben sinds een aantal weken, all weather banden. Waren het gewissel zat.
Vorige week nog in Duitsland, en hebben daar krankzinnig hard gereden. 250 km per uur.
Stuureigenschappen, en wegcontact voelen zelfs met dit soort snelheden, volgens hun identiek.
Het was overigens tijdens die rit wel helemaal droog.
Dus hoe remweg etc. waren, blijft onbekend.
Maar er waren in 't begin vooral wat klachten over een wat vage besturing. Dat blijkt dus volgens beiden, volstrekt niet waar.
Volgens Joop en Evie, die er beiden veel in rijden, is er geen enkel verschil merkbaar, met de winter/zomerbanden.
*
Sprak zojuist mijn buren, die met een hele dikke BMW X5 rijden. M5 diesel. Walgelijk veel pk 's.
Nauwelijks te geloven waar een 6 cilinder in lijn, toe in staat is.
Zij hebben sinds een aantal weken, all weather banden. Waren het gewissel zat.
Vorige week nog in Duitsland, en hebben daar krankzinnig hard gereden. 250 km per uur.
Stuureigenschappen, en wegcontact voelen zelfs met dit soort snelheden, volgens hun identiek.
Het was overigens tijdens die rit wel helemaal droog.
Dus hoe remweg etc. waren, blijft onbekend.
Maar er waren in 't begin vooral wat klachten over een wat vage besturing. Dat blijkt dus volgens beiden, volstrekt niet waar.
Volgens Joop en Evie, die er beiden veel in rijden, is er geen enkel verschil merkbaar, met de winter/zomerbanden.
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
En de Conti AllSeasonContact’s.OGA244 schreef: De Michelin cross climate banden hebben die aanduidingen
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20546
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ik zie dat TS uit onze postings zijn antwoord geformuleerd heeft. En dat ie daaruit zijn conclusies heeft getrokken.
Ik ben benieuwd naar zijn keuze. En stel voor om dit topic (waarvan het onderwerp bijna jaarlijks terugkomt) na het bekendmaken van zijn keuze te sluiten.
Ik ben benieuwd naar zijn keuze. En stel voor om dit topic (waarvan het onderwerp bijna jaarlijks terugkomt) na het bekendmaken van zijn keuze te sluiten.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
Dit kwam ik tegen op een ander forum (voor wat het waard is uiteraard):
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=291501
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=291501
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
- jvov60
- 4th Gear member
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38
Als ik het goed lees zijn ze vooral erg positief over Michelin. Inclusief de Crossclimates.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6314
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
En ik onderschrijf dat volledig
.
Maar wat een vaag verhaal dat de CC's als een jekko slijten bij Zuid-Europese temperaturen, pffffff. Heb ik anders afgelopen zomer helemaal niets van gemerkt.

Maar wat een vaag verhaal dat de CC's als een jekko slijten bij Zuid-Europese temperaturen, pffffff. Heb ik anders afgelopen zomer helemaal niets van gemerkt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 4th Gear member
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
Een twijfelachtig systeem:Tjardi schreef: Het automatische deel (ITPMPS), is dat u in de auto gewaarschuwd wordt voor een te lage bandenspanning.
https://forums.swedespeed.com/showthrea ... s-on-start
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7736
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Het systeem werkt dmv de ABS sensoren (omwentelingen). Het systeem meet geen (!) bandenspanning.
Dus indien je wilt wegrijden met een lekke band geeft het systeem daar in eerste instantie inderdaad geen melding van omdat er nog geen omwentelingen zijn om te registreren en dus te vergelijken met de andere banden (omwentelingen). Niets twijfelachtigs aan dat systeem.
Een goede gewoonte welke ik heb is oa altijd naar mijn banden kijken wanneer ik naar mijn auto loop. Dat voorkomt een verrassing van een absoluut platte band.
Dus indien je wilt wegrijden met een lekke band geeft het systeem daar in eerste instantie inderdaad geen melding van omdat er nog geen omwentelingen zijn om te registreren en dus te vergelijken met de andere banden (omwentelingen). Niets twijfelachtigs aan dat systeem.
Een goede gewoonte welke ik heb is oa altijd naar mijn banden kijken wanneer ik naar mijn auto loop. Dat voorkomt een verrassing van een absoluut platte band.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
-
- 4th Gear member
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
"Twijfelachtig" was eufemistisch bedoeld. Het lijkt het nergens op.teebee schreef: Het systeem werkt dmv de ABS sensoren (omwentelingen). Het systeem meet geen (!) bandenspanning.
Dus indien je wilt wegrijden met een lekke band geeft het systeem daar in eerste instantie inderdaad geen melding van omdat er nog geen omwentelingen zijn om te registreren en dus te vergelijken met de andere banden (omwentelingen). Niets twijfelachtigs aan dat systeem.
Een goede gewoonte welke ik heb is oa altijd naar mijn banden kijken wanneer ik naar mijn auto loop. Dat voorkomt een verrassing van een absoluut platte band.
Het systeem ziet trouwens ook niet indien alle banden tegelijk op een lagere spanning komen.
Naar mijn mening neigt de term Tire Pressure Moinitoring System in 't geval van de "i" versie
naar gebakken lucht ( )
Als je met de huidig beschikbare technologie al rond je wagen moet lopen om te zien of er geen lekke band is...
Het punt is uiteraard dat er een beter systeem is maar dat £volvo dat niet meer voorziet,
ook niet als betalende optie. Voor een merk dat veiligheid hoog in het vaandel draagt is
dat zonder meer zwak.
Laatst gewijzigd door Willy.VdW op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7736
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
+1
Blijkbaar is het wat lastig te willen begrijpen hoe het systeem werkt en wat het waarneemt.
Het 2-ogen systeem werkt prima bij een platte band.
Maar blijkbaar zijn er mensen welke zich willen verlaten op uitsluitend elektronische systemen en allerhande sensoren zodat ze zelf niets, of zo weinig mogelijk hoeven te doen.
Oriëntatie op modellen van een ander merk brengt wellicht uitkomst.
Blijkbaar is het wat lastig te willen begrijpen hoe het systeem werkt en wat het waarneemt.
Het 2-ogen systeem werkt prima bij een platte band.
Maar blijkbaar zijn er mensen welke zich willen verlaten op uitsluitend elektronische systemen en allerhande sensoren zodat ze zelf niets, of zo weinig mogelijk hoeven te doen.
Oriëntatie op modellen van een ander merk brengt wellicht uitkomst.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
-
- 4th Gear member
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
Ik begrijp te volle hoe iTPMS werkt, vandaar net mijn stelling dat iTPMS inferieur is tov dTPMS.teebee schreef: Blijkbaar is het wat lastig te willen begrijpen hoe het systeem werkt en wat het waarneemt.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
-
- 4th Gear member
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
Komt u uit eigen ervaring tot de conclusie dat ze kwetsbaar zijn?OGA244 schreef: Die alu tpmsventielen zijn kwetsbaar en breken tamelijk makkelijk bij vullen of controle van de bandenspanning.
Ik heb al bijna 10 jaar dTPMS sensoren op mijn motorfiets, er is er nog nooit eentje afgebroken.
Mogelijk gebeurt dat wel indien men over 2 linkerhanden beschikt.
Laatst gewijzigd door Willy.VdW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2