Volvo S40 D3 regenereert niet meer

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Ruud1987
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 08.11.2015 - 11:13

Allen,

Ik ben nu zo’n 3 jaar in het bezit van een heerlijke Volvo S40 D3 automaat uit 2011.

Al die tijd geen problemen (met de motor). Nu wil het geval dat de auto in december een 2.0 beurt heeft gehad bij 182.000 en sinds die beurt heeft de auto alleen nog in week 1 geregenereerd. Dat is 3000 km geleden.

Is iemand hier bekent mee? Kan het door de onderhoudsbeurt komen (motormanagement update) of heeft de kou er misschien wat mee te maken? Of is een van de sensoren kaduuk?

Ik rijd rustig, 45km enkele reis naar mijn werk en ik tank altijd premium diesel, meestal BP.

Ik wil graag voorkomen dat het roetfilter vervangen moet worden, dus wie heeft er een antwoord.

Ik hoor het heel graag.

Grt,

Ruud
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Hoe weet je zo zeker dat er niet geregenereerd is?
Ik merk er bij mijn D3 namelijk niets van.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Ruud1987
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 08.11.2015 - 11:13

Dat merk ik aan het actuele verbruik. Dat stijgt significant en wordt niet 0 bij gas los.

Ik let daar bij elke rit op om te monitoren of de auto niet te vaak regenereert. Maar nu is het dus wel erg weinig.
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 803
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Je kan de huidige inhoud uitlezen met vida.
Waarschijnlijk kan je ook zien wanneer de laatste keer geweest is.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
thijssie!
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 05.10.2010 - 16:42
Locatie: A’doorn

Almerev70 schreef: Je kan de huidige inhoud uitlezen met vida.
Waarschijnlijk kan je ook zien wanneer de laatste keer geweest is.
Je krijgt in ieder geval een foutcode als hij herhaaldelijk niet heeft kunnen regenereren.
- Ford Ka 1.3 1996
- Volvo 855 T5 aut. 1996
- Mazda MX5 1.6. 1991
- Fiat Punto 1.4 16V Dynamic 2005
- Fiat Punto Evo 1.3 M-JET Dynamic 2011
- Volvo V50 2.0d Momentum 2009

- Volvo V40 D3 Momentum + Winterline MY13 |Volvotune’d
Ruud1987
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 08.11.2015 - 11:13

Twee dagen later nog altijd geen regeneratiebeurt gehad; ondanks dat ik behoorlijk doorgetrapt heb.

Wel op wat dingen gelet en terugbekeken:

De auto houdt absoluut niet in, maar gaat nog steeds als een speer
Geen gitzwarte uitlaten
Geen excessief verbruik; alleen wat hoger door de de winterbanden

Vanmiddag eens langs de garage om de boel te bekijken/uit te lezen.
Ruud1987
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 08.11.2015 - 11:13

Vandaag kort bij de garage geweest:

Permanente fout op het roetfilter: mogelijk vol.

Verder een melding dat de vorige regeneratiecyclus abrupt afgebroken was. Het viel me inderdaad op dat die wel kort duurde dus dat klopt aardig.

Tot slot ook de melding dat het brandstofverbruik te hoog was. Maar dat merk ik niet.

Foutmelding is nu gereset in de hoop dat het oplost. Anders verder gaan kijken.

Helaas nooit een melding in de auto gehad.

Keep you posted
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Als je roetfilter mogelijk vol is, dan ben ik bang dat je niet bij de dealer bent geweest om uit te lezen.
Bij de dealer kunnen ze exact zien hoe vol je roetfilter is en eventueel ook geforceerd regenereren.
Uitzoeken waardoor je regeneratieproces niet goed werkt is uiteindelijk nog belangrijker natuurlijk
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Ik zou hem ook geforceerd laten regenereren via de dealer.
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
VolvoV50Ryder
2nd Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41

Ook het uitlezen bij de dealer hoeft niet altijd juist te zijn.
Toentertijd ook laten uitlezen omdat ik het vermoeden had dat het roetfilter verstopt zat, volgens de dealer niet.
Uiteindelijk voor gekozen om het roetfilter te laten 'moderniseren' en toen bleek dat deze wel degelijk verstopt zat.

Geforceerd laten generenen kun je zelf mits je de beschikking hebt over VIDA.
Weer een reden om dit zelf aan te schaffen :-)
V50 1.6D DRIVe MY2010
Ruud1987
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 08.11.2015 - 11:13

Ik ben inderdaad niet bij de dealer geweest maar bij een bedrijf waar ze Volvo’s importeren en onderhouden en waar ze dus ook gewoon de juiste apparatuur hebben; de dealer is voor mij niet heilig. Die gaven desgevraagd zelfs aan dat het ook kan komen door een motorsoftware update.

Ik heb in ieder geval een afspraak gemaakt om het op te lossen, want ondertussen is er nog niet geregenereerd.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”