Hallo,
Sinds een week ben ik in het bezig van een Volvo v40 T4 2.0.
Een heerlijke auto, maar ik heb toch een paar vraagjes aan mogelijke ervaringsdeskundige.
- Als ik gas geef en een beetje instuur in de bocht, dan lijkt het of de voorwielen slecht grip hebben.
- Als ik na schakelen weer gas geef, dan lijkt het of hij 0,5 seconde niet reageerd. Dit lees ik wel hier en daar terug voor een automaat, maar ik heb een handbak.
Zijn deze zaken normaal bij de T4. Ik kom wel van een 1.8 V50 met 120Pk. Dus kan ook daar aan liggen.
Gr. Ralph
Kort inhouden V40 T4 2.0 2018
- reinberto
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 22.09.2013 - 17:38
Hoe zijn de weersomstandigheden op de weg op het moment dat je dit ervaart? Banden nog goed? Geef je vol gas?- Als ik gas geef en een beetje instuur in de bocht, dan lijkt het of de voorwielen slecht grip hebben.
Misschien dat je last hebt van torque steering.
Klinkt voor mij als een simpel turbo gat; reageert de auto dan echt niet of trekt het dan nog niet hard door?- Als ik na schakelen weer gas geef, dan lijkt het of hij 0,5 seconde niet reageerd. Dit lees ik wel hier en daar terug voor een automaat, maar ik heb een handbak.
Bij niet-turbo auto's heb je direct reactie wanneer je het gas in trapt; bij turbo auto's kan er vertraging opzitten door een turbo gat.
Volvo S60 T4 Polestar optimised r-design 2020
Volvo S60 Summum D4 2015
Volvo V40 Momentum Business D4 2014
Volvo V40 Momentum D2 2013
Volvo S60 Summum D4 2015
Volvo V40 Momentum Business D4 2014
Volvo V40 Momentum D2 2013
-
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 16.01.2010 - 14:48
Banden zijn in december vervangen door dezelfde soort als af-fabriek, omdat dat 1 band goed lek was gereden. Ik heb even niet het merk bij de hand. Maar gewoon A-Merk.
Wat betreft Turbo-gat. Als ik daar op google lijkt dit inderdaad wel precies erop. Als je koppelt en daarna gas intrapt, gebeurd er even niks/weinig en dan bam koppel. Begrijp ik goed dat dit dan by-design is?
Wat betreft Turbo-gat. Als ik daar op google lijkt dit inderdaad wel precies erop. Als je koppelt en daarna gas intrapt, gebeurd er even niks/weinig en dan bam koppel. Begrijp ik goed dat dit dan by-design is?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
- Locatie: Zandvoort
Het turbo-gat kun je voorkomen door al eerder, tijdens het schakelen, het gaspedaal te bedienen. Bij mijn D4 heb ik er alleen last van bij hogere toerentallen, dan wordt het blok gevoed door de grote (tragere) turbo.
Dus het spelen met het gaspedaal vergt wat oefening maar dan lukt het wel.
Dus het spelen met het gaspedaal vergt wat oefening maar dan lukt het wel.
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
- reinberto
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 22.09.2013 - 17:38
Dat blijf je helaas wel houden bij een turbo auto. Turbo gat is wel grotendeels weg te werken, maar dan moet je gaan klooien met inlaat/uitlaat en turbo types etc etc.Wat betreft Turbo-gat. Als ik daar op google lijkt dit inderdaad wel precies erop. Als je koppelt en daarna gas intrapt, gebeurd er even niks/weinig en dan bam koppel. Begrijp ik goed dat dit dan by-design is?
Als je een auto wilt die direct reageert bij gas in trappen, dan kun je beter voor een atmosferische motor of een motor met supercharger.
Volgens mij is het met tuning enigszins ook wel ietsjes te minimaliseren.
Volvo S60 T4 Polestar optimised r-design 2020
Volvo S60 Summum D4 2015
Volvo V40 Momentum Business D4 2014
Volvo V40 Momentum D2 2013
Volvo S60 Summum D4 2015
Volvo V40 Momentum Business D4 2014
Volvo V40 Momentum D2 2013
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 01.07.2016 - 13:11
Ik heb ook een T4 maar herken dit niet, smorgens met koude motor wil hij wel eens beetje hikken de eerste 30 sec met gas/gaslos maar daarna gewoon soepel. Dat doet hij niet als de standkachel heeft aangestaan.ralph123 schreef: Banden zijn in december vervangen door dezelfde soort als af-fabriek, omdat dat 1 band goed lek was gereden. Ik heb even niet het merk bij de hand. Maar gewoon A-Merk.
Wat betreft Turbo-gat. Als ik daar op google lijkt dit inderdaad wel precies erop. Als je koppelt en daarna gas intrapt, gebeurd er even niks/weinig en dan bam koppel. Begrijp ik goed dat dit dan by-design is?
Volvo V40 T4 MY17 #Do88 IC #Polestar Exhaust #JRfilter
-
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 16.01.2010 - 14:48
Heb jij ook een Handbak? Het hikken bij koude motor heb ik inderdaad ook.RB64 schreef: Ik heb ook een T4 maar herken dit niet, smorgens met koude motor wil hij wel eens beetje hikken de eerste 30 sec met gas/gaslos maar daarna gewoon soepel. Dat doet hij niet als de standkachel heeft aangestaan.
Ik merk het 'turbo gat' vooral als ik flink optrek en dan bij omhoogschakelen van bv 4k-5k naar 2k toeren terug val. Dan heeft ie ff een stuk minder power.
De auto haalt toch wel in ongeveer 7sec 0-100km/h dus er is niet echt iets aan de hand lijkt me.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 01.07.2016 - 13:11
Ja klopt ik heb ook een handbak. Eigenlijk vond ik hem standaard (nu niet meer) echt geen turbogat hebben. Hij heeft namelijk een vrij klein turbo die snel opspoelt.ralph123 schreef:Heb jij ook een Handbak? Het hikken bij koude motor heb ik inderdaad ook.RB64 schreef: Ik heb ook een T4 maar herken dit niet, smorgens met koude motor wil hij wel eens beetje hikken de eerste 30 sec met gas/gaslos maar daarna gewoon soepel. Dat doet hij niet als de standkachel heeft aangestaan.
Ik merk het 'turbo gat' vooral als ik flink optrek en dan bij omhoogschakelen van bv 4k-5k naar 2k toeren terug val. Dan heeft ie ff een stuk minder power.
De auto haalt toch wel in ongeveer 7sec 0-100km/h dus er is niet echt iets aan de hand lijkt me.
Zelf kwam ik van een D2 2.0 af en die had nog enigzins een beetje lag. Vond juist dat de T4 hem netjes oppakte in alle toeren.
Misschien een heel erg vies luchtfilter?
Laatst gewijzigd door RB64 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 T4 MY17 #Do88 IC #Polestar Exhaust #JRfilter