Van een XC90 2.5t naar een V60 PIH

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Apejoekie
2nd Gear member

Na enkele jaren in een XC90 benzine te hebben rondgereden hebben wij de overstap gemaakt naar een V60 PIH!

De XC90 beviel ons extreem goed. Voor woon-werkverkeer beschikten wij over een Citroen C1 en de boodschappenritjes lange afstanden deden wij met de XC90. Als mijn vrouw met de auto naar haar werk ging dan pakte ik de XC90 voor woonwerkverkeer.

Anderhalf jaar geleden heb ik een nieuwe functie gekregen. Daardoor ben ik woon-werkverkeer met het OV gaan doen, scheelde zomaar 15 tot 30 minuten reistijd! Hierdoor stond de XC90 erg veel stil en tijdens de korte ritjes die we er mee reden was het verbruik enorm hoog. Je kon ook merken dat de auto de korte ritten niet fijn vond. Accu werd maar net aan opgeladen. Zodra je een echt lange rit had gereden had je meteen een hele ander auto terug.

Een jaar geleden ben ik me gaan verdiepen in een V60 PIH vs een V60 T4/T5/T6 vs doorrijden met de XC90. Met een bereik van 40 kilometer op electra kon mijn vrouw electrisch heen en weer naar haar werk rijden, tijdens de vakanties leek het mij een geschikte caravantrekker, de meeste ritjes die we er verder mee doen zijn korte electrische ritten en de auto was aanmerkelijk moderner dan de XC90 die we hadden. De benzine varianten vonden we ook aantrekkelijk. Maar het feit dat wij door relatief veel electrische kilometers iets milieuvriendelijker konden rijden heeft ons richting de D6 getrokken.

Mijn garage had een mooie PIH te koop staan, Polestar getuned. Na een proefrit waren we verkocht, ware het niet dat mijn vrouw de kleur van de auto EN het interieur niet mooi vond. Dus ik terug met de boodschap mooie auto maar we zoeken er een met donkere lak en met donkere bekleding of cognackleurige bekleding. Hij veerde op en vertelde me dat er twee onderweg waren, Savile grey en zwart, een met een bruin en de ander met een zwart interieur. Oh ja, wij wilden er een met AAC. Mijn vrouw had het ervaren en dat moest er op zitten. ACC zat alleen op de Savile Grey met donkere bekleding en een zwarte hemel. De eigenaar had hem nog in zijn bezit in afwachting van een full options V90. Zodra de auto binnen was zou ik een belletje krijgen. Dus op zaterdag middag liep ik rond 16:00 uur naar buiten, stapte in mijn XC90 en reed terug naar huis.

Op maandagochtend stond ik op de borstelbaan voor een skiles. Telefoon. De dealer. Hij had de aflevering van de V90 naar voren geschoven en hij had de V60 staan voor een proefrit. En voor de gelegenheid onder optie staan. Dus wij in de middag naar de garage.

Wederom een proefrit, het ontbreken van de tuning was duidelijk merkbaar maar man, wat een heerlijke auto. En met een km stand van net 84k nog niet eens ingereden. De auto was niet gewassen of gepoetst, interieur niet gereinigd. En toch zag de auto er zeer netjes uit. Dat zegt een hoop over de vorige eigenaar en hoe hij met zijn auto omgaat. Dit werd tijdens het gesprek met de dealer bevestigd door de dealer.

Uiteindelijk een zeer mooi bod op mijn XC90 gekregen (1500 meer dan wat ik een half jaar daarvoor zou krijgen) en een snelle aflevering.

Helaas is met de eerste koude nacht naar voren gekomen dat de 12v accu slecht was. Nou ja, helaas... Gelukkig maar. Onder garantie vervangen. Wat wel jammer is was dat de verzekering een alarmcertificaat wenste waaruit bleek dat de auto was voorzien van een hellingshoekmelder. Dit certificaat zat er niet bij. Na een tijdje bleek dat de melder niet in de auto zit. De auto heeft wel Volvo On-Call dus dat zou gelijk moeten staan aan een klasse 3. Maar hier ging de verzekering niet mee akkoord, er moest een certificaat komen. Volgende week wordt het alarm geplaatst, 441 euro ex BTW. Wel een beetje een domper dat dit bedrag nog op de aanschaf kwam. Had dit bedrag liever bij een mooie set Ixion velgen gelegd.

Ik wil de achterruiten van de auto nog laten tinten en een mooie velgenset voor de zomer aanschaffen. Ik heb nu een set zomerbanden (bijna nieuw) 17 inch liggen dus ik twijfel om die eerst op te rijden voor ik een setje 18 of 19 inch voor de zomer aanschaf.
Voor de garage heb ik ook een lijstje gemaakt. Ik vind de gasveren van de achterklep erg zwak. De klep komt nauwelijks omhoog, ik moet hem echt helpen. Bij het voorruit zit de kunststof strip niet goed vast en ik kan hem niet vast drukken. De voorbumper heeft mogelijk parkeerschade opgelopen. Daar waar de bumper overgaat in het voorscherm wijkt hij. Verder nog wat kleine zaken die wat aandacht nodig hebben en waarvoor ik zelf het gereedschap niet heb.

Ik moet zeggen, zoals in een eerder topic is genoemd schrok ook ik toen ik hier de ervaringen had gelezen. ISG, ERAD, Aircoproblemen..... Gerustgesteld door de garage dat de auto bij hem nieuw was verkocht, dat hij bij hem (aantoonbaar) in onderhoud is geweest en dat het een redelijk probleemloos voertuig is. Daarnaast 6 maanden garantie en uit ervaring weet ik dat de dealer zeer ruim is met coulance.

Naast de Schucko-lader ook een lader voor aan de paal erbij gekregen. Meteen bij de NUON een tag besteld. Werkt geweldig. Maar toen ik met de XC90 reed waren er voor mijn gevoel veel meer laadpalen! Thuis kan ik laden op eigen erf. Ik ga nog een aparte groep aanleggen voor een nieuw buitencontact zodat ik zeker weet dat de bedrading in zijn geheel bestand is tegen langdurig hoge belasting.

Ervaringen met de PIH tot nu toe:
Zeer ontspannen rijden, de rust die je door electrisch rijden in de bebouwdekom ervaart is fenomenaal. En als er power nodig is dan is dat er in overvloed.
Morgen ga ik een lange rit maken (+300km retour). Vanaf huis zit ik redelijk snel op de snelweg. Zodra ik op snelheid ben zal ik de SAVE mode aanzetten en zodra ik de snelweg af ga op PURE overschakelen. Ben erg benieuwd naar het verbruik op zo'n rit.
Na de eerste 831 kilometer zitten we op een gemiddeld verbruik van 1 op 23 (gemeten aan de hand van dagtellerstand en tankbeurt). Ik neem aan dat dit te maken heeft met het bijna dagelijks gebruik van de standkachel. De BC geeft een andere waarde aan, namelijk 2,9 liter per 100 km. Dat zal meer het verbruik tijdens het rijden betreffen.

Ik ben benieuwd hoe de auto zich houdt met de caravan erachter. We hebben een caravan van 1500 kilo TTM dus dat mag het probleem niet zijn. Maar ik heb hier en daar gelezen dat er regelmatig meldingen van oververhitting voorkomen van de automaatbak. In de XC90 hadden we een extra oliekoeler, is dat beschikbaar voor de V60 en zou dat helpen? Of maak ik me druk om niets.....

Ben me nu aan het orienteren op een tablethouder voor mijn zoontje achterin. Mocht iemand goede ervaringen hebben, anders dan Brodit, dan houd ik me aanbevolen.
Volvo V60 D6 PIH MY2014, Savile grey, Lines: Driver support, Hybrid Technology & Winter line
Volvo XC90 2.5t Geartronic USA import
Citroën C1 baby blue
RoaldH
6th Gear member

Welkom en geniet van je V60 D6!
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gouwe
7th Gear member

Wat mij betreft een hele goede en herkenbare overstap :-). Ik ben bijna twee jaar geleden geswitched van een XC90D5 naar een V60 D6. Inderdaad een veel modernere en hele plezierige auto om te rijden! Mooi dat je je niet hebt laten weerhouden door alle negatieve publiciteit wat naar mijn ervaring niet terecht is. Geniet er dus vooral heel veel van.
Verbruik op lange ritten ligt bij mij zo rond de 1:17-18, maar ik rijd meestal niet harder dan 100. Mijn gemiddelde verbruik ligt op 1:28 omdat ook ik veel kan stekkeren en regelmatig retourtjes naar het NS station elektrisch kan doen. Veel slechter dan 1:20 op een tank ben ik nog nooit gekomen.
Wat een caravan betreft heb ik geen ervaring met koeling problemen (ik heb in de vakantie een tenttrailer van 750kg aan de haak), maar volgens mij is dat meer een probleem met de V70N en NN? Gewoon de bak handmatig bedienen, motor op toeren houden (>2500) en in AWD de heuvel op en de D6 sleurt die caravan gewoon naar boven en naar beneden gewoon laten rollen en de batterij laadt weer op...
Wat betreft problemen met de ISG, ERAD en aircopomp: die laatste wordt volledig onder coulance vervangen dus daar zitten geen kosten aan. De ISG en ERAD kennen tot 48 maanden een 100% coulance en tot 60 maanden 50% coulance. Ik zou dus zeker even in gesprek gaan met je dealer als jou auto nog binnen die termijnen vallen. Baat het niet schaadt het ook niet.
Ander probleem ding is het keyless systeem, maar weet niet of jij dat hebt?

Edit over de koeling: lees net deze fix hier: viewtopic.php?t=81189&page=1&fup=1609403#real1609403
Laatst gewijzigd door Gouwe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
RoaldH
6th Gear member

Dit is de topic over de dubbele koelfan van de v70:

viewtopic.php?t=75028&page=fst_unread&h ... le;koelfan
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
360Degreez
5th Gear member

Apejoekie schreef: Na enkele jaren in een XC90 benzine te hebben rondgereden hebben wij de overstap gemaakt naar een V60 PIH!
Welkom en van harte met het nieuwe monster! In December heb ik de MY2015 D4 (VEA) ingeruild voor een MY2014 D6.
De aandrijflijn is iets spartaanser, maar de extra power, het D5 geluid, elektro én meer luxe maken het meer dan goed.
Apejoekie
2nd Gear member

Bedankt allemaal!

Vandaag 530 kilometer gereden. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 17,3 ben ik best tevreden. Buiten temperatuur is niet boven de 3 graden geweest. Inderdaad een heerlijke reiswagen met een prachtige sound.

Voor de xc90 had ik een CFE. Ik had die geprogrammeerd dat de follow me home en approach verlichting automatisch aan gingen bij het unlocken van de deuren en het verwijderen van de sleutel uit het contact. Ik kan die instelling niet vinden in het menu. Is het überhaupt mogelijk om dit in te stellen?
Volvo V60 D6 PIH MY2014, Savile grey, Lines: Driver support, Hybrid Technology & Winter line
Volvo XC90 2.5t Geartronic USA import
Citroën C1 baby blue
Jelmer de Jong
6th Gear member

Helaas, dat kan alleen manueel door na contact uit groot licht aan te zetten. Automatisch bij het openen/verlaten van de auto alleen met een nieuwe CFE.
iDanman
2nd Gear member

@apejoekie
Ik heb afgelopen zomer met een ruim 1600kg caravan de PIH door de franse alpen gereden.
We hebben wel een oververhitte motor gekregen en 2x op de pas van la Meije moeten stoppen.
Wel moet ik daarbij vermelden dat bij Maastricht (zo bleek achteraf, lang verhaal) de aircopomp was overleden en we dus met een mankement zonder airco zijn doorgereden. Wellicht dat dit ook effect heeft gehad op de oververhitting.
Echter het jaar daarvoor zelfde traject met een V70 2.5T ook even 10 minuten verplichte pauze gehad ivm oververhitting.
Er is nu een OBD2 reader onderweg, zodat ik met een app onderweg met de caravan de temp vh koelwater en versnellingsbak in de gaten kan houden om dit te zien aan komen.
Moet erbij vermelden dat ik in de alpen minimaal 2300 toeren of meer heb aangehouden!!

Verder een heerlijke auto, we hebben ‘m nu 1,5 jaar prive en op de aircopomp 2x en ook een 12V accu vervangen na een probleemloze auto.
En de coulance service van Scholten - Ede is ook het vermelden waard!

Veel plezier met je PIH!
𝐕𝟗𝟎 𝐓𝟖 𝐌𝐘𝟐𝟎𝟏𝟖 𝐈𝐍𝐒𝐂𝐑𝐈𝐏𝐓𝐈𝐎𝐍 𝐎𝐍𝐘𝐗 𝐁𝐋𝐀𝐂𝐊 𝐌𝐄𝐓𝐀𝐋𝐋𝐈𝐂
𝐕𝐖 𝐏𝐀𝐒𝐒𝐀𝐓 𝐆𝐓𝐄 𝐌𝐘 𝟐𝟎𝟏𝟕 𝐁𝐋𝐀𝐂𝐊
𝐕𝟔𝟎 𝐁𝟑 𝐌𝐘𝟐𝟎𝟐𝟐 𝐌𝐎𝐌𝐄𝐍𝐓𝐔𝐌 𝐀𝐃𝐕𝐀𝐍𝐓𝐀𝐆𝐄 𝐁𝐑𝐈𝐆𝐇𝐓 𝐒𝐈𝐋𝐕𝐄𝐑 𝐌𝐄𝐓𝐀𝐋𝐋𝐈𝐂
𝐕𝟔𝟎 𝐃𝟔 𝐏𝐈𝐇 𝐌𝐘𝟐𝟎𝟏𝟒 𝐒𝐔𝐌𝐌𝐔𝐌 𝐄𝐋𝐄𝐂𝐓𝐑𝐈𝐂 𝐒𝐈𝐋𝐕𝐄𝐑 𝐌𝐄𝐓𝐀𝐋𝐋𝐈𝐂
𝐕𝟕𝟎 𝟐.𝟓𝐓 𝐌𝐘𝟐𝟎𝟎𝟗 𝐌𝐎𝐌𝐄𝐍𝐓𝐔𝐌 𝐄𝐋𝐄𝐂𝐓𝐑𝐈𝐂 𝐒𝐈𝐋𝐕𝐄𝐑 𝐌𝐄𝐓𝐀𝐋𝐋𝐈𝐂
Gouwe
7th Gear member

Afhankelijk van hoe steil je omhoog gaat houdt 2300 toeren niet echt over (dat doe ik met een tenttrailer van 750kg. aan de haak), ik zou zelf met een caravan van 1600 kg. meer richting de 2800 en hoger gaan. Maakt misschien meer herrie, maar wel veel betere koeling/doorstroming van koelwater daardoor. Als de AC pomp defect was zal de elektrische ondersteuning het ook niet gedaan hebben denk ik?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
iDanman
2nd Gear member

2300 toeren of meer, als het steiler was zeker hoger aangehouden rond de 3000. Ik wilde geen risco nemen...

De electrische ondersteuning werkte wel, regeneratie dmv remmen werkte niet, maar vanuit de dieselmotor werd wel electriciteit gegenereerd om met 4x4 te kunnen rijden.
Dus mijn ‘droom’ om bergaf de accu weer vol te laden, zal ik komende zomer opnieuw proberen met een goedwerkende PIH (hopelijk...).
𝐕𝟗𝟎 𝐓𝟖 𝐌𝐘𝟐𝟎𝟏𝟖 𝐈𝐍𝐒𝐂𝐑𝐈𝐏𝐓𝐈𝐎𝐍 𝐎𝐍𝐘𝐗 𝐁𝐋𝐀𝐂𝐊 𝐌𝐄𝐓𝐀𝐋𝐋𝐈𝐂
𝐕𝐖 𝐏𝐀𝐒𝐒𝐀𝐓 𝐆𝐓𝐄 𝐌𝐘 𝟐𝟎𝟏𝟕 𝐁𝐋𝐀𝐂𝐊
𝐕𝟔𝟎 𝐁𝟑 𝐌𝐘𝟐𝟎𝟐𝟐 𝐌𝐎𝐌𝐄𝐍𝐓𝐔𝐌 𝐀𝐃𝐕𝐀𝐍𝐓𝐀𝐆𝐄 𝐁𝐑𝐈𝐆𝐇𝐓 𝐒𝐈𝐋𝐕𝐄𝐑 𝐌𝐄𝐓𝐀𝐋𝐋𝐈𝐂
𝐕𝟔𝟎 𝐃𝟔 𝐏𝐈𝐇 𝐌𝐘𝟐𝟎𝟏𝟒 𝐒𝐔𝐌𝐌𝐔𝐌 𝐄𝐋𝐄𝐂𝐓𝐑𝐈𝐂 𝐒𝐈𝐋𝐕𝐄𝐑 𝐌𝐄𝐓𝐀𝐋𝐋𝐈𝐂
𝐕𝟕𝟎 𝟐.𝟓𝐓 𝐌𝐘𝟐𝟎𝟎𝟗 𝐌𝐎𝐌𝐄𝐍𝐓𝐔𝐌 𝐄𝐋𝐄𝐂𝐓𝐑𝐈𝐂 𝐒𝐈𝐋𝐕𝐄𝐑 𝐌𝐄𝐓𝐀𝐋𝐋𝐈𝐂
aristo
2nd Gear member

Voor het gevalletje verzekering, Volvo car insurance is helemaal niet moeilijk met all risk verzekering, en ook niet duur......
Veel plezier in je mooie auto, wij genieten er ook nog dagelijks van.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”