Beste Leden,
Een paar weken geleden is mijn carter ventilatie membraam gescheurd en heb toen mede dankzij dit forum en leden Bas1982 en Buikijn dit snel en goedkoop kunnen oplossen.
Echter lekt het blok nu via de keerring van nokkenas (uitlaat)
De foute carterdruk heeft toch wat schade aangericht.
Nu heb ik alle onderdelen besteld en ga ik volgende week aan de slag om de keerring te vervangen.
Allen tijdens een kijk operatie toch een vraag aan jullie.
De nokkenas pulley zit vast met een centrale Torx bout (zie foto)
Foto is van internet maar mijn blok ziet er het zelfde uit.
Hoe zit de pulley op de nokkenas met of zonder spie?
Heeft iemand een tekening van deze onderdelen?
Heeft deze motor een VVT of iets dergelijks?
Het gaat om een V50 T5 met een B5254T3 motor.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Olie lekage na gescheurd membraam
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1370
- Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41
Ik moet zeggen, jij durft het wel aan zeg! 
VVT dacht ik niet op deze motor, voor de rest kan ik je helaas niet helpen. Maar er zijn er genoeg met VIDA e.d. die wel een tekening kunnen aanleveren lijkt me.
Succes met de reparaties in ieder geval.

VVT dacht ik niet op deze motor, voor de rest kan ik je helaas niet helpen. Maar er zijn er genoeg met VIDA e.d. die wel een tekening kunnen aanleveren lijkt me.
Succes met de reparaties in ieder geval.
V40 T2 Nordic+
- Kunstje
- 2nd Gear member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 22.01.2017 - 10:14
Johan,Johan s60 schreef: Deze motor heeft idd VVT zowel voor de in als uitlaat kant, tezien aan de o.a. de 2 regelspoelen.
Moet je dan voor het loshalen van de pulley 90° door het BDP draaien en daarna 90° terug om de nokkenas verdraaien op te heffen ?
Dat lees ik namelijk overal maar heb graag de bevestiging van iemand die dit al eens heeft gedaan.
Gr Mark,
V50 T5 Geartronic 2004
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Je moet de juiste procedure achterhalen, daarnaast heb je ook speciaal gereedschap nodig om de nokkenassen te blokkeren.
Als je de nokkenassen vast heb gezet verdraai je de motor niet meer, lijkt me dat dat 90° niet klopt.
Ik heb deze wielen zelf nog nooit los gehad.
Hier een filmpje om je een idee te geven wat er bij komt kijken.
Als je de nokkenassen vast heb gezet verdraai je de motor niet meer, lijkt me dat dat 90° niet klopt.
Ik heb deze wielen zelf nog nooit los gehad.
Hier een filmpje om je een idee te geven wat er bij komt kijken.
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Kunstje
- 2nd Gear member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 22.01.2017 - 10:14
Vandaag toch besloten om een afspraak bij Nordicar te maken.
Het risico en gebrek aan ervaring om dit te repareren is toch te groot.
Alleen een distributie al vele malen gedaan maar nu in combi met deze storing gaan we het niet doen.
Iedereen die heeft gereageerd bedankt voor info en het meedenken.
Gr Mark,
Het risico en gebrek aan ervaring om dit te repareren is toch te groot.
Alleen een distributie al vele malen gedaan maar nu in combi met deze storing gaan we het niet doen.
Iedereen die heeft gereageerd bedankt voor info en het meedenken.
Gr Mark,
V50 T5 Geartronic 2004
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 29.02.2016 - 10:00
- Locatie: Blauw bloed
Bijzonder, maand geleden precies het zelfde gehad.. eerst ook zelf cartermembraan vervangen.. Om er vervolgens achter te komen dat ik ook een dikke lekkage had maar dan aan de inlaat kant.
En als kers op de taart kwam de fluit terug en heb ik alsnog het oliefilterhuis moeten vervangen..
Tip van flip(Jack): niet met een gescheurd cartermembraan door rijden..
Ik was all in 750,- euro kwijt (inclusief distributie, alles zat onder de olie(maar die was gelukkig toch net aan de beurt, 166k gedraaid))
En als kers op de taart kwam de fluit terug en heb ik alsnog het oliefilterhuis moeten vervangen..
Tip van flip(Jack): niet met een gescheurd cartermembraan door rijden..
Ik was all in 750,- euro kwijt (inclusief distributie, alles zat onder de olie(maar die was gelukkig toch net aan de beurt, 166k gedraaid))
2005 V50 T5
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 29.02.2016 - 10:00
- Locatie: Blauw bloed
PS. Weest blij dat je niet aan de slag bent gegaan met het los halen van de poelie.. We zijn er ruim ander half uur mee bezig geweest. je moet zorgen dat het blok optijd blijft (natuurlijk) probleem blijft alleen de poelie beweegt vrij aan de nokkenas.. en die mooie Torx bout moet met 120Nm vast.
2005 V50 T5
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 31.01.2019 - 12:38
Hallo allemaal! Nieuw op het forum en nu 3.5 jaar V50 rijder. Dankzij jullie tips heb ik vorige maand het membraan vervangen. Helaas nu toch wat olie lekkage... riem is droog, maar vermoed dat dit wel een keerring issue is. Iemand tips voor een betaalbare garage? Ben niet zo enthousiast over de lokale garage in de buurt hier. Omgeving Amsterdam/Gooi.
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!