omdat de vorige discussie onder dezelfde titel ineens verdwenen was onder topic gestart op 19.2.19 ( censuur? ) blijf ik benieuwd hoe het met de andere mensen is gegaan die een nieuwe V60 of V90 uit 2018 of 2019 hebben met dit zelfde probleem
ik telde toen al 7 mensen met klachten en heb het gevoel dat dit een pain in the ass is voor volvo als zich dit via Google verspreid maar ik vat samen uit de verdwenen discussie dat Volvo nu wel zegt dat het voor kan komen maar aan slecht een klant dit vooraf heeft geïnformeerd , het zelfs in het instructieboekje vermeld staat,alsof je dat voor het tekenen koopcontract heb gelezen en dat 99,999% van de rijders er geen last van hebben, dat er mensen zijn bij koud of warm weer ,nat of droog ,wel of niet gereden ,wel of niet in wasstraat of met sopje de auto hebben gedaan er last van hebben, dat het zich doorgaans in het onderste deel van de unit voordoet, dat er mededeling is gedaan over vermindering van beoogde lichtopbrengst,prisma-werking,toekomstig ver-algen of vervagen van de lamp, risico van apk probleem etc.
sommige melden dat dit een gewoon natuurkundig verschijnsel is maar kijk om je heen naar alle kunststof koplampen en je ziet het niet en op andere fora van bmw,audi,mercedes sporadisch een opmerking bij oudere modellen.
ter optimalisering van het probleem bijgaand de foto's. met 16 graden condensvrij vertrokken en na 100km bij aankomst ,dus niet na tijdje, condens in beide onderzijden van de full active high beam LED koplamp units van een gloednieuwe V60 MY19.
ben benieuwd of dit topic weer verwijderd gaat worden of dat er een zinvolle discussie komt tussen de Volvo liefhebbers die dit probleem hebben en die die weten waarom dit optreed en wat je er aan kunt ( laten) doen.
groet,
euro2019
condens in full active high beam LED koplamp units van gloednieuwe V60 MY19
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7795
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Ook aanwezig tijdens het rijden?
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 02.01.2019 - 10:55
Het vorige topic is volgens mij verwijderd omdat mensen niet helemaal lekker communiceerden en het hier en daar wat persoonlijk werd. Sensuur en vervolgens de verspreiding via Google lijkt me heeeel ver gezocht..(onzin). Enniewee, in dat topic is vastgesteld dat koplampen condens kunnen krijgen onder bepaalde omstandigheden en dat ventilatie dit oplost. Overigens zie ik dit verschijnsel wel terug op andere fora. Waarom ga je niet naar je dealert en laat je hem er naar kijken?
Laatst gewijzigd door Knippie op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20762
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Mods Edit.
Voordat er weer op de man gespeeld gaat worden. Hou het netjes. Anders wordt ook dit draadje zonder commentaar verwijderd.
Voordat er weer op de man gespeeld gaat worden. Hou het netjes. Anders wordt ook dit draadje zonder commentaar verwijderd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
- Locatie: Arnhem
Vind het wel jammer dat sommige zinvolle opmerkingen ook meteen verwijderd zijn.
Goed, bij m'n V40 heb ik de kap voor toegang tot de lampen iets bijgebogen omdat deze niet goed afsloot. Heb toen ook de lamp met een föhn verwarmd. Probleem weg. M'n V60 had het probleem ook, gekocht in de winter lang buiten gestaan en daar is de condens vanzelf vertrokken.
Kan je wel aanraden om met dimlicht aan te rijden om de lampen beter op te warmen. Met de neus in de zon parkeren helpt ook.
Waarschijnlijk zijn je lampen heel vochtig van binnen en dat slaat neer op de koele buitenkant.
Normaliter zou ik zeggen dat je bij de komende herfst en winter er geen last meer van mag hebben.
Je kan ook altijd nog van die silicagel zakjes kopen die je kan hergebruiken en die in de koplamp leggen.
Goed, bij m'n V40 heb ik de kap voor toegang tot de lampen iets bijgebogen omdat deze niet goed afsloot. Heb toen ook de lamp met een föhn verwarmd. Probleem weg. M'n V60 had het probleem ook, gekocht in de winter lang buiten gestaan en daar is de condens vanzelf vertrokken.
Kan je wel aanraden om met dimlicht aan te rijden om de lampen beter op te warmen. Met de neus in de zon parkeren helpt ook.
Waarschijnlijk zijn je lampen heel vochtig van binnen en dat slaat neer op de koele buitenkant.
Normaliter zou ik zeggen dat je bij de komende herfst en winter er geen last meer van mag hebben.
Je kan ook altijd nog van die silicagel zakjes kopen die je kan hergebruiken en die in de koplamp leggen.
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7795
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Worden warm genoeg om te kunnen ontwasemen
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 28.07.2018 - 17:45
V480-S60 schreef: Mods Edit.
Voordat er weer op de man gespeeld gaat worden. Hou het netjes. Anders wordt ook dit draadje zonder commentaar verwijderd.
Naar mijn mening wordt hier wel erg snel ingegrepen. Ben nog niet zo lang actief op dit forum maar mijn ervaring op andere fora leert me dat een open en soms best gepeperde discussie ontzettend interessant kan zijn. We hoeven het niet met elkaar eens te zijn en het is juist leuk om tegenstrijdige meningen te horen, levert vaak mooie inzichten op. Als een forum sterk genoeg is reinigt het zichzelf en worden rotte appels gecorrigeerd door de andere leden.
Ook is het altijd mogelijk om iemand die over de schreef gaat een waarschuwing te geven, of in het uiterste geval een blokkade.
Of sluit de draad als het uit de hand loopt, is het in ieder geval nog te zien door iedereen, beter dan te verwijderen toch?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 17.02.2019 - 14:25
beste mensen,
ik heb geenszins het gevoel op de man te spelen maar heb wel gemerkt dat sarcastische opmerkingen of bagatellisering door die die er geen last van hebben snel de inhoud van dit topic negatief beïnvloeden hetgeen ik gisteren weer eens mocht meemaken op topic condens in lampen V90.
-ik koop geen dikke 53K+ V60 inscription,waar ik overigens tevreden mee ben, om condens in mijn onderste delen van de koplamp units aan te treffen.
-het is een feit dat er bij sommige LED koplampunits condens onder de meest uiteenlopende omstandigheden optreedt en bij de meeste LED units gelukkig niet;
-ik wil graag weten hoe groot het probleem is en ik vraag alleen wie er nog meer last ( cosmetisch en of functioneel) van heeft.
-ik ben benieuwd of iemand van zijn dealer een adequate oplossing geboden heeft gekregen.
niets meer ,niets minder
ben benieuwd naar constructieve bijdragen van de forumleden!
groet,
euro 2019
ik heb geenszins het gevoel op de man te spelen maar heb wel gemerkt dat sarcastische opmerkingen of bagatellisering door die die er geen last van hebben snel de inhoud van dit topic negatief beïnvloeden hetgeen ik gisteren weer eens mocht meemaken op topic condens in lampen V90.
-ik koop geen dikke 53K+ V60 inscription,waar ik overigens tevreden mee ben, om condens in mijn onderste delen van de koplamp units aan te treffen.
-het is een feit dat er bij sommige LED koplampunits condens onder de meest uiteenlopende omstandigheden optreedt en bij de meeste LED units gelukkig niet;
-ik wil graag weten hoe groot het probleem is en ik vraag alleen wie er nog meer last ( cosmetisch en of functioneel) van heeft.
-ik ben benieuwd of iemand van zijn dealer een adequate oplossing geboden heeft gekregen.
niets meer ,niets minder
ben benieuwd naar constructieve bijdragen van de forumleden!
groet,
euro 2019
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
- Locatie: Arnhem
Mwa, dat is helaas niet helemaal waar. Een LED heeft ook maar een efficiëntie van rond de 20-25% (kan je nagaan hoe slecht xenon en halogeen zijn), de rest is hitte. De aftermarket h7 LED lampen hebben of een ventilator of een lange koeldraad, de OEM LED koplampen hebben een interne heatsink en worden ook gewoon warm.mga1600 schreef:Ik denk dat dat net LED kampen niet helpt..... die blijven koudGodtoh schreef:
Kan je wel aanraden om met dimlicht aan te rijden om de lampen beter op te warmen.
Laatst gewijzigd door Godtoh op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
Dutchie01 schreef: We hoeven het niet met elkaar eens te zijn en het is juist leuk om tegenstrijdige meningen te horen, levert vaak mooie inzichten op. Als een forum sterk genoeg is reinigt het zichzelf en worden rotte appels gecorrigeerd door de andere leden.
Dat ben ik helemaal met je eens. Alleen als mensen elkaar wel voor rotte vis gaan uitmaken, en persoonlijk worden, is dat niet bevorderlijk voor de sfeer en de discussie. Als andere leden daar dan ook nog eens op inhaken wordt het helemaal een kakofonie van verwensingen. Dat lijkt me niet correct.
laatste Volvo (960) verkocht
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
+1, ik heb met mijzelf de afspraak gemaakt om niet meer te reageren op topics die deze kant opgaan.dbosker schreef:Dutchie01 schreef: We hoeven het niet met elkaar eens te zijn en het is juist leuk om tegenstrijdige meningen te horen, levert vaak mooie inzichten op. Als een forum sterk genoeg is reinigt het zichzelf en worden rotte appels gecorrigeerd door de andere leden.
Dat ben ik helemaal met je eens. Alleen als mensen elkaar wel voor rotte vis gaan uitmaken, en persoonlijk worden, is dat niet bevorderlijk voor de sfeer en de discussie. Als andere leden daar dan ook nog eens op inhaken wordt het helemaal een kakofonie van verwensingen. Dat lijkt me niet correct.
Ik denk dat het probleem van TS alleen bij de dealer opgelost kan/gaat worden en dat gaat op voor alle koplampperikelen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 02.01.2019 - 10:55
Helemaal mee eens. Als je niet tevreden bent, of je denkt dat het niet juist is, dan ga je terug. Problemen oplossen door bijv. met een föhn de boel droog maken of met zakjes gel te werken, zou ik nooit doen. Hoe effectief ook.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20762
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Exact de reden dat het vorige draadje verwijderd is.dbosker schreef:Dutchie01 schreef: We hoeven het niet met elkaar eens te zijn en het is juist leuk om tegenstrijdige meningen te horen, levert vaak mooie inzichten op. Als een forum sterk genoeg is reinigt het zichzelf en worden rotte appels gecorrigeerd door de andere leden.
Dat ben ik helemaal met je eens. Alleen als mensen elkaar wel voor rotte vis gaan uitmaken, en persoonlijk worden, is dat niet bevorderlijk voor de sfeer en de discussie. Als andere leden daar dan ook nog eens op inhaken wordt het helemaal een kakofonie van verwensingen. Dat lijkt me niet correct.
En nu.
Geen oude koeien (worden direct verwijderd) en back on topic.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7795
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Voorop gesteld dat het geen extreme waterbende met bijbehorende goudvissen is, kan je ook accepteren dat condensvorming een natuurlijk verschijnsel is....
Maar we vallen in herhaling.
Volvo geeft zelf ook aan:
“N.B. Bij de externe verlichting zoals de koplampen en achterlichten kan tijdelijk condens optreden aan de binnenkant van het lampglas. Dit is een natuurlijk verschijnsel en alle externe verlichting is erop gebouwd om dit zoveel mogelijk te voorkomen. Condens verdwijnt normaal uit het lamphuis, wanneer de lamp enige tijd brandt.”
Maar we vallen in herhaling.
Volvo geeft zelf ook aan:
“N.B. Bij de externe verlichting zoals de koplampen en achterlichten kan tijdelijk condens optreden aan de binnenkant van het lampglas. Dit is een natuurlijk verschijnsel en alle externe verlichting is erop gebouwd om dit zoveel mogelijk te voorkomen. Condens verdwijnt normaal uit het lamphuis, wanneer de lamp enige tijd brandt.”
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Als je condensvrij vertrekt, en na een rit van 100km zijn beide units voor de helft dichtgecondenseerd, dan lijkt er toch iets meer aan de hand dan normale condensvorming.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7795
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Extremen kunnen altijd voorkomen, gewoon naar de dealer die zal het (moeten)oplossen
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208