Dank voor deze daadwerkelijk zinnige bijdrage. Als we hier op voort kunnen gaan is dat wat we met het forum bedoelen. Elkaar op een goede manier van informatie voorzien en daarnaast een goede band met elkaar als Volvo rijders houden.DriverV90 schreef: Beste Volvo rijders/forumleden,
Voor is het van belang te weten wat uiteindelijk de oplossing voor dit condensprobleem is. Ik waardeer de discussie over dit onderwerp, hopelijk verder zonder dat we met aannames en oordelen over elkaar bezig zijn.
Zelf heb ik ook een paar lijntjes uitstaan om het vochtprobleem op te lossen. Als ik nieuws heb, meld ik me.
Hartelijke groet,
Vocht / condens in de koplamp
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20768
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 17.02.2019 - 14:25
beste mensen,
ik heb geenszins het gevoel op de man te spelen maar heb wel gemerkt dat sarcastische opmerkingen of bagatellisering door die die er geen last van hebben snel de inhoud van dit topic negatief beïnvloeden hetgeen uit enkele van bovenstaande bijdragen blijkt.
-ik koop geen dikke 53K+ V60 inscription,waar ik overigens tevreden mee ben, om condens in mijn onderste delen van de koplamp units aan te treffen.
-het is een feit dat er bij sommige LED koplampunits condens onder de meest uiteenlopende omstandigheden optreedt en bij de meeste LED units gelukkig niet;
-ik wil graag weten hoe groot het probleem is en ik vraag alleen wie er nog meer last ( cosmetisch en of functioneel) van heeft.
-ik ben benieuwd of iemand van zijn dealer een adequate oplossing geboden heeft gekregen.
niets meer ,niets minder
ben benieuwd naar constructieve bijdragen van de forumleden!
groet,
euro 2019
ik heb geenszins het gevoel op de man te spelen maar heb wel gemerkt dat sarcastische opmerkingen of bagatellisering door die die er geen last van hebben snel de inhoud van dit topic negatief beïnvloeden hetgeen uit enkele van bovenstaande bijdragen blijkt.
-ik koop geen dikke 53K+ V60 inscription,waar ik overigens tevreden mee ben, om condens in mijn onderste delen van de koplamp units aan te treffen.
-het is een feit dat er bij sommige LED koplampunits condens onder de meest uiteenlopende omstandigheden optreedt en bij de meeste LED units gelukkig niet;
-ik wil graag weten hoe groot het probleem is en ik vraag alleen wie er nog meer last ( cosmetisch en of functioneel) van heeft.
-ik ben benieuwd of iemand van zijn dealer een adequate oplossing geboden heeft gekregen.
niets meer ,niets minder
ben benieuwd naar constructieve bijdragen van de forumleden!
groet,
euro 2019
-
- 4th Gear member
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
Dit is niet iets specifieks voor de LED units hoor, komt bij de V70 met XENON ook voor. Het kan geen kwaad, het staat expliciet in de handleiding aangegeven dat dit voor kan komen. Ik denk als je goed in de handleiding kijkt dat je er ook wat over kunt vinden. Condens trekt vanzelf na even weer weg hoor. Het is gewoon een natuurkundig verschijnsel dat bij temperatuurverschillen voorkomt. Let maar op: zomers zul je er geen last van hebben.euro2019 schreef: beste mensen,
ik heb geenszins het gevoel op de man te spelen maar heb wel gemerkt dat sarcastische opmerkingen of bagatellisering door die die er geen last van hebben snel de inhoud van dit topic negatief beïnvloeden hetgeen uit enkele van bovenstaande bijdragen blijkt.
-ik koop geen dikke 53K+ V60 inscription,waar ik overigens tevreden mee ben, om condens in mijn onderste delen van de koplamp units aan te treffen.
-het is een feit dat er bij sommige LED koplampunits condens onder de meest uiteenlopende omstandigheden optreedt en bij de meeste LED units gelukkig niet;
-ik wil graag weten hoe groot het probleem is en ik vraag alleen wie er nog meer last ( cosmetisch en of functioneel) van heeft.
-ik ben benieuwd of iemand van zijn dealer een adequate oplossing geboden heeft gekregen.
niets meer ,niets minder
ben benieuwd naar constructieve bijdragen van de forumleden!
groet,
euro 2019
- Doc R
- 2nd Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 23.04.2017 - 23:05
Condensvorming is het neerslaan van waterdamp op koude delen.
Bijzonder blijft dat het gasmengsel in de lichtunits dermate veel waterdamp bevatten dat dit zodanig gaat neerslaan.
De lichtunit behoort, behoudens de plek waar de lamp/electra naar binnen gaat, lucht en waterdicht te zijn.
Bij de V70 kan je de lichtunits makkelijk verwijderen, hoe dit in de V90 gaat weet ik niet.
Oplossing kan zijn om de sets uit de auto te halen en met de opening naar boven in een droge omgeving te leggen.
Vochtige lucht is namelijk lichter dan droge lucht.
Een droge omgeving is niet hetzelfde als een warme omgeving aangezien warme lucht meer vocht kan bevatten als koude lucht.
Truc kan dus zijn eerst unit in een warme omgeving te leggen en daarna in de koelkast....
kijk uit voor te grote temperatuur verschillen.
Ook kan je en passant checken of je een beschadiging/niet goed sluiten ziet waardoor het vocht in de lamp is gekomen...
In theorie zou het bij het productieproces kunnen zijn gebeurt, bv warme erg vochtige dag, verklaart waarom er een kleine serie is waar dit een groter issue is en het dan ook beide koplampen kan betreffen.
Heb ik nog een vraag, staat je wagen op een schuine oprit???
Bijzonder blijft dat het gasmengsel in de lichtunits dermate veel waterdamp bevatten dat dit zodanig gaat neerslaan.
De lichtunit behoort, behoudens de plek waar de lamp/electra naar binnen gaat, lucht en waterdicht te zijn.
Bij de V70 kan je de lichtunits makkelijk verwijderen, hoe dit in de V90 gaat weet ik niet.
Oplossing kan zijn om de sets uit de auto te halen en met de opening naar boven in een droge omgeving te leggen.
Vochtige lucht is namelijk lichter dan droge lucht.
Een droge omgeving is niet hetzelfde als een warme omgeving aangezien warme lucht meer vocht kan bevatten als koude lucht.
Truc kan dus zijn eerst unit in een warme omgeving te leggen en daarna in de koelkast....
kijk uit voor te grote temperatuur verschillen.
Ook kan je en passant checken of je een beschadiging/niet goed sluiten ziet waardoor het vocht in de lamp is gekomen...
In theorie zou het bij het productieproces kunnen zijn gebeurt, bv warme erg vochtige dag, verklaart waarom er een kleine serie is waar dit een groter issue is en het dan ook beide koplampen kan betreffen.
Heb ik nog een vraag, staat je wagen op een schuine oprit???
Rekeningrijden??? Doe ik al jaren...
V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
- Arnold
- 5th Gear member
- Berichten: 1653
- Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
Tot nu toe wordt het vocht zichtbaar na een wasbeurt in de wasstraat. Om 17.00 uur door de wasstraat en 's avonds om 22.00 uur nog steeds zichtbaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge / 2020: XC60 T8 / 2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
Het komt door het temperatuurverschil van het koude water dat er aan de buitenkant opkomt. Het is zeker geen vocht van lekkage die tijdens het wassen in de lamp komt! Neem aan dat in de handleiding van de V60/V90 ook beschreven staat dat dit voor kan komen?
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7795
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Yep:
“N.B. Bij de externe verlichting zoals de koplampen en achterlichten kan tijdelijk condens optreden aan de binnenkant van het lampglas. Dit is een natuurlijk verschijnsel en alle externe verlichting is erop gebouwd om dit zoveel mogelijk te voorkomen. Condens verdwijnt normaal uit het lamphuis, wanneer de lamp enige tijd brandt.”
Maar niet iedereen accepteert dat.
“N.B. Bij de externe verlichting zoals de koplampen en achterlichten kan tijdelijk condens optreden aan de binnenkant van het lampglas. Dit is een natuurlijk verschijnsel en alle externe verlichting is erop gebouwd om dit zoveel mogelijk te voorkomen. Condens verdwijnt normaal uit het lamphuis, wanneer de lamp enige tijd brandt.”
Maar niet iedereen accepteert dat.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Sommigen hebben zoveel last van condensvorming in de koplampunits dat ze zich afvragen of dat nog onder normale condensvorming valt zoals beschreven in de handleiding. Ze vragen daarom op het forum of er ervaringen zijn met problematische condensvorming.
Maar niet iedereen accepteert dat.
Maar niet iedereen accepteert dat.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7795
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Tja... ‘last hebben van’ is een ruim begrip.
Indien het de lichtopbrengst beïnvloed kan ik me er wat bij voorstellen, maar optisch en ‘het hoort niet’ is wat anders.
Sommigen accepteren dat, anderen niet.
In de handleiding wordt de mate van condenseren niet beschreven, dus wat is ‘normaal’....
Indien het de lichtopbrengst beïnvloed kan ik me er wat bij voorstellen, maar optisch en ‘het hoort niet’ is wat anders.
Sommigen accepteren dat, anderen niet.
In de handleiding wordt de mate van condenseren niet beschreven, dus wat is ‘normaal’....
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
-
- 4th Gear member
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
Wat ik op de foto's zie ik niks abnormaals, is gewoon die hoeveeelheid normale condens die binnen paar uur wegtrekt.... soms zie je koplampen die zijn aan de hele binnenkant kletsnet met grote druppels, dat is niet goed. Met de koplampen waarvan hier foto's geplaatst zijn is niks mis mee.