accu leeg

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

hey all,

vanmorgen in alle drukte de auto in, starten: no crank... + rare anti skid melding. Ik hoor wat geklik van het relais. Accu leeg. Meteen de andere auto in om nog op tijd te komen op werk.

vanmiddag de accu kortstondig bijgeladen met een druppellader (1.5 uur) en daarna gestart. Draait als een zonnetje.

Nu heb ik gister wel de auto grondig schoongemaakt aan de binnenkant. Deuren + kofferbak veel open, motorklep veel open. Elektrisch verstelbare stoel een paar keer heen en weer gehaald.

Is dat al genoeg om de accu helemaal leeg te trekken tot het punt dat de motor niet meer start? Of is dit wel een teken dat een nieuwe accu geen overbodige luxe is?
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1570
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Meten is weten, even de accu laten testen...
Gebruikersavatar
Delta
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
Locatie: N.H.

Houd er bij een volvo rekening mee dat je verlichting op aan staat als het contactslot bediend is.
Dan gaat het (zeker met xenon) hard met de accuspanning.
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

Ik heb Xenon inderdaad.

Maar over die accu meet testjes hoor ik vaak dat ze niet erg accuraat zijn. Opzich wel concluderend voor echt slechte accu's, maar een langzaam zwakker wordend exemplaar die gewoon nog goed getest is.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

de accu meting kan alleen als de accu vol geladen is. En dan is het een moment opname, kwartier later kan hij toch stuk zijn. In dit geval klinkt het als een accu die op zijn eind loopt. Nu laden is uitstel van executie, nieuwe kopen is mijn advies.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Ik denk dat de accu inderdaad op zijn eind loopt. Je hebt een druppellader (5Amp) gebruikt gedurende 1.5 uur en de accu had voldoende stroom om de auto te starten. Dat zou betekenen dat je ongeveer 8 Amp in de accu geladen hebt. Mijn ervaring met lege accu's is dat als die opgeladen is in een zo korte tijd, de accu op zijn eind loopt. En inderdaad deuren open en dergelijk trekt aardig wat stroom uit de accu. Vreemd dat bij de koude dagen van de afgelopen weken de accu wel voldoende stroom had. Even bij de garage binnenlopen en de accu laten testen geeft meer inzicht in het probleem.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Ron67
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 17.07.2017 - 21:16

Even een tip die misschien overbodig is maar goed .... ik recent een 520A vervangen door een 720A ivm de vele elektrische storingen en rariteiten. te oude, te zwakke en te lichte accu die dit veroorzaakte. graag gedaan grt
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1570
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Bij een goede accutester zie je zowel de SoC (state of charge) en de SoH (state of health)
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

dank alle voor de input. Ik heb besloten de accu dan toch maar te gaan vervangen en mijn oog is gevallen op de 80Ah met 700A EN, origineel volvo. Ik zag dat deze speciaal zijn voor diesels en benzine motoren met veel extras. Ik heb de jackpot met Xenon, alarm, elektrische stoelen, stoelverwarming, bluetooth aftermarket ingebouwd en de hele mikmak.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Hoe groter, hoe beter... echt. Zou er max in stoppen wat er fysiek in past, zal nu misschien 20 euro duurder zijn, maar je hebt er voor 1000 euro plezier aan...
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

na het opmeten van de accubak kwam ik uit op zo'n 310mm (vanaf boven). Ik dus de 80Ah accu op de kop kunnen tikken via via, iemand die zijn auto verkocht had maar nog een hagel nieuwe 80Ah accu had staan met 305mm afmeting.

vanmorgen de accu eruit (278mm, 70Ah). Nieuwe accu erin. helaas aan de onderkant zitten een paar kleine inkepingen die de accubak precies op maat van 278mm maken, dit is dan ook meteen het maximum. Helaas pindakaas.

toch een nieuwe kopen dus, maatje 278mm. dat heb ik er dus van geleerd. Hopelijk raak ik die 80Ah accu nog kwijt, deze is verder helemaal nieuw dus. mensen interesse? stuur een PB.

Nu kijk ik naar bijvoorbeeld de Varta 72Ah E11. De bovenkant ziet er aanzienlijk anders uit dan de origineel volvo accu's. Krijg je hier geen montage problemen mee met aansluiten van de negatieve pool? Deze loopt namelijk over de accu heen in een soort van goot. Past precies bij het origineel.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 685
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Waarom ga je niet gewoon bij de dealer langs? Mij kostte een nieuwe originele 80ah accu slechts €103.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

Bij mij waren de dealerprijzen erg hoog. 70Ah voor 160 euro. 80Ah voor 190 euro.

Uiteindelijk een Varta E11 gekocht voor 79 euro en gemonteerd voor eigen gemoedsrust. Hoewel de oude accu zich afgelopen 3 weken gewoon goed gehouden had.

De E11 past dus wel gewoon als rechtstreekse vervanger op de standaard 70Ah accu.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”