hey all,
vanmorgen in alle drukte de auto in, starten: no crank... + rare anti skid melding. Ik hoor wat geklik van het relais. Accu leeg. Meteen de andere auto in om nog op tijd te komen op werk.
vanmiddag de accu kortstondig bijgeladen met een druppellader (1.5 uur) en daarna gestart. Draait als een zonnetje.
Nu heb ik gister wel de auto grondig schoongemaakt aan de binnenkant. Deuren + kofferbak veel open, motorklep veel open. Elektrisch verstelbare stoel een paar keer heen en weer gehaald.
Is dat al genoeg om de accu helemaal leeg te trekken tot het punt dat de motor niet meer start? Of is dit wel een teken dat een nieuwe accu geen overbodige luxe is?
accu leeg
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1570
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Meten is weten, even de accu laten testen...
- Delta
- 4th Gear member
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
- Locatie: N.H.
Houd er bij een volvo rekening mee dat je verlichting op aan staat als het contactslot bediend is.
Dan gaat het (zeker met xenon) hard met de accuspanning.
Dan gaat het (zeker met xenon) hard met de accuspanning.
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31
Ik heb Xenon inderdaad.
Maar over die accu meet testjes hoor ik vaak dat ze niet erg accuraat zijn. Opzich wel concluderend voor echt slechte accu's, maar een langzaam zwakker wordend exemplaar die gewoon nog goed getest is.
Maar over die accu meet testjes hoor ik vaak dat ze niet erg accuraat zijn. Opzich wel concluderend voor echt slechte accu's, maar een langzaam zwakker wordend exemplaar die gewoon nog goed getest is.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
de accu meting kan alleen als de accu vol geladen is. En dan is het een moment opname, kwartier later kan hij toch stuk zijn. In dit geval klinkt het als een accu die op zijn eind loopt. Nu laden is uitstel van executie, nieuwe kopen is mijn advies.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12
Ik denk dat de accu inderdaad op zijn eind loopt. Je hebt een druppellader (5Amp) gebruikt gedurende 1.5 uur en de accu had voldoende stroom om de auto te starten. Dat zou betekenen dat je ongeveer 8 Amp in de accu geladen hebt. Mijn ervaring met lege accu's is dat als die opgeladen is in een zo korte tijd, de accu op zijn eind loopt. En inderdaad deuren open en dergelijk trekt aardig wat stroom uit de accu. Vreemd dat bij de koude dagen van de afgelopen weken de accu wel voldoende stroom had. Even bij de garage binnenlopen en de accu laten testen geeft meer inzicht in het probleem.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 17.07.2017 - 21:16
Even een tip die misschien overbodig is maar goed .... ik recent een 520A vervangen door een 720A ivm de vele elektrische storingen en rariteiten. te oude, te zwakke en te lichte accu die dit veroorzaakte. graag gedaan grt
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1570
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Bij een goede accutester zie je zowel de SoC (state of charge) en de SoH (state of health)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31
dank alle voor de input. Ik heb besloten de accu dan toch maar te gaan vervangen en mijn oog is gevallen op de 80Ah met 700A EN, origineel volvo. Ik zag dat deze speciaal zijn voor diesels en benzine motoren met veel extras. Ik heb de jackpot met Xenon, alarm, elektrische stoelen, stoelverwarming, bluetooth aftermarket ingebouwd en de hele mikmak.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
Hoe groter, hoe beter... echt. Zou er max in stoppen wat er fysiek in past, zal nu misschien 20 euro duurder zijn, maar je hebt er voor 1000 euro plezier aan...
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31
na het opmeten van de accubak kwam ik uit op zo'n 310mm (vanaf boven). Ik dus de 80Ah accu op de kop kunnen tikken via via, iemand die zijn auto verkocht had maar nog een hagel nieuwe 80Ah accu had staan met 305mm afmeting.
vanmorgen de accu eruit (278mm, 70Ah). Nieuwe accu erin. helaas aan de onderkant zitten een paar kleine inkepingen die de accubak precies op maat van 278mm maken, dit is dan ook meteen het maximum. Helaas pindakaas.
toch een nieuwe kopen dus, maatje 278mm. dat heb ik er dus van geleerd. Hopelijk raak ik die 80Ah accu nog kwijt, deze is verder helemaal nieuw dus. mensen interesse? stuur een PB.
Nu kijk ik naar bijvoorbeeld de Varta 72Ah E11. De bovenkant ziet er aanzienlijk anders uit dan de origineel volvo accu's. Krijg je hier geen montage problemen mee met aansluiten van de negatieve pool? Deze loopt namelijk over de accu heen in een soort van goot. Past precies bij het origineel.
vanmorgen de accu eruit (278mm, 70Ah). Nieuwe accu erin. helaas aan de onderkant zitten een paar kleine inkepingen die de accubak precies op maat van 278mm maken, dit is dan ook meteen het maximum. Helaas pindakaas.
toch een nieuwe kopen dus, maatje 278mm. dat heb ik er dus van geleerd. Hopelijk raak ik die 80Ah accu nog kwijt, deze is verder helemaal nieuw dus. mensen interesse? stuur een PB.
Nu kijk ik naar bijvoorbeeld de Varta 72Ah E11. De bovenkant ziet er aanzienlijk anders uit dan de origineel volvo accu's. Krijg je hier geen montage problemen mee met aansluiten van de negatieve pool? Deze loopt namelijk over de accu heen in een soort van goot. Past precies bij het origineel.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 685
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Waarom ga je niet gewoon bij de dealer langs? Mij kostte een nieuwe originele 80ah accu slechts €103.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie

Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk

Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31
Bij mij waren de dealerprijzen erg hoog. 70Ah voor 160 euro. 80Ah voor 190 euro.
Uiteindelijk een Varta E11 gekocht voor 79 euro en gemonteerd voor eigen gemoedsrust. Hoewel de oude accu zich afgelopen 3 weken gewoon goed gehouden had.
De E11 past dus wel gewoon als rechtstreekse vervanger op de standaard 70Ah accu.
Uiteindelijk een Varta E11 gekocht voor 79 euro en gemonteerd voor eigen gemoedsrust. Hoewel de oude accu zich afgelopen 3 weken gewoon goed gehouden had.
De E11 past dus wel gewoon als rechtstreekse vervanger op de standaard 70Ah accu.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2