V70 na klepsteelrubber vervanging draaien de nokkenassen niet mee

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Berts
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 28.11.2007 - 22:02
Locatie: N-O Brabant

Hallo,

Van mijn Volvo V70 2.5 benzine 10 klepper uit 1998 met 465.000km op de teller (model 1999) zijn ivm olielekkage de klepsteelrubbers vervangen.

De nokkenassen, de vijf bougie rubbertjes en de klepdeksel, met de kit ertussen, geplaatst en kon twee dagen geleden de nokkenassen draaien.
Omdat de distributieriem en de waterpomp nog moesten worden vervangen de boel zo laten zitten.

Gisteren is de waterpomp vervangen.
Nadat voor de vijfde keer was gecheckt of alles goed op tijd stond wilde ik de de nokkenas wat verdraaien omdat de distributieriem niet lekker op het voorste nokkenas-tandwiel kwam.

Helaas kreeg ik de nokkenas, twee dagen later niet meer verdraaid???

Heeft iemand een idee waarom er geen beweging meer is te krijgen in de nokkenassen twee dagen later?

bvd,

groetjes Bert.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Kennelijk heb je, na de eerste test waarbij de nokkenas wel draaide, zaken in de distributie vervangen en onjuist gemonteerd. Iets anders kan ik er zo niet van maken.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1570
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Teveel/onjuiste kit op het kleppendeksel gebruikt?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29472
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Alles weer demonteren en controleren op onjuist gemonteerde onderdelen van de distributie.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Berts
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 28.11.2007 - 22:02
Locatie: N-O Brabant

Hallo,

Alvast bedankt voor het meedenken.

De distributieriem ligt er nog niet op, deze wilde ik erop leggen maar het voorste nokkenas-tandwiel moest iets worden verdraaid om de de tandjes v/d riem er netjes op te krijgen.
Het (ietsje) verdraaien v/d nokkenas tandwiel lukte twee dagen later niet meer.

De orginele kit is gebruikt van Volvo, de kit is trouwens nog niet uitgehard.

groeten, Bert
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Denk dat de nokkenas nu op een klep druk die tegen de zuiger staat. Op een of andere manier heb je de nokkenas of krukas verdraaid. Kan natuurlijk niet zien wat je precies gedaan hebt, maar zou voorzichtig zijn met verder draaien.

Hoe heb je de rubbers overigens vervangen? Is de kop eraf geweest, of heb je de stoters eraf gehaald en de verbrandingskamer onder druk gezet? Kan natuurlijk ook nog zijn dat je een spietje niet goed hebt gemonteerd. Als alles op tijd staat denk ik toch dat het klepdeksel er weer af moet.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Berts
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 28.11.2007 - 22:02
Locatie: N-O Brabant

Hallo,

De rubbers zijn vervangen door de stoters eraf te halen, de kop is er niet af geweest.
Bij 9 v/d 10 cilinders is er druk op gezet om het rubber eraf te halen, bij 1 klep vergeten de compressor aan te sluiten maar de zuiger stond wel in de hoogste stand.
De spietjes zijn gecontroleerd dmv een tik met een pijpsleutel boven op de veer.

groeten, Bert
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Staat de distributie nu op tijd?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Berts
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 28.11.2007 - 22:02
Locatie: N-O Brabant

Hoi,

Ja, de distributie riem staat nu op tijd, de distributieriem krijg je netjes over de voorste nokkenas en en als de riem wordt doorgetrokken valt die ook netjes in de achterste nokkenas-tanden.
De distributieriem ligt er nog niet op, heeft volgens mij ook geen zin om de riem erop te leggen als de nokkenassen niet bewegen nadat ze 2 dagen geleden zijn ingeklemd door de deksel.

Toen de nokkenassen net waren ingeklemd konden ze wel bewegen, twee dagen later niet meer?

groeten, Bert
Laatst gewijzigd door Berts op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Berts
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 28.11.2007 - 22:02
Locatie: N-O Brabant

Kan het minimaal ingesmeerd zijn v/d keerringen met olie aan de tandwiel zijde v/d nokkenas dit symptoom kunnen geven?

groeten, Bert
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Hoe probeer je de nokkenas dan te draaien? Ligt de riem dan over beide nokkenassen?
Wat ik zou doen is de bougies demonteren, riem erom leggen, goed checken of zowel de krukas en de nokkenassen op tijd staan, en dan voorzichtig proberen de krukas voor en achterui te torderen. Als dat echt niet lukt moet het kleppendeksel er echt weer af. Staat zowel de krukas als de nokkenassen echt op tijd? Dus alle merktekens goed? Nokkenas tandwielen niet los gehad?
Als alles goed in elkaar is gezet en de distri op tijd staat moet het goed draaien. Kan me nog voorstellen dat je “ iets” vergeten bent onder het klepdeksel waardoor de nokkenas niet verder wil draaien.

Ik snap je opmerking van het insmeren vd keerringen niet. Olie op een keerring kan natuurlijk nooit leiden tot blokkeren.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Berts
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 28.11.2007 - 22:02
Locatie: N-O Brabant

Hallo,

Na het wat losser draaien v/d klepdeksel liep alles netjes mee, klus bijna geklaard.

Weet iemand wat het aandraai moment is v/d klepdeksel?

alvast bedankt,

groeten, Bert
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Als die er al is dan is het niet al te veel Nm. Maar, eigenwijs als ik ben, op gevoel en dusdanig dat je de pakking er niet uitperst.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3160
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Heel weinig, uit mijn hoofd iets van 15Nm
Berts
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 28.11.2007 - 22:02
Locatie: N-O Brabant

--- pakking eruit persen ---

idd, daar zat ik ook aan te denken, alleen aan de zijkant (binnen/buitenkant) komt de kit.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Van binnen naar buiten vast zetten met 17nm. Zulke delen moet je echt niet op gevoel gaan vast zetten hoor!

Enkel originele Volvo tube kit gebruiken. Aanbrengen met een roller. less is more.

Hoe heb je het geheel weer gemonteerd? Met speciaal gereedschap die je in 2 bougie schachten draait?
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Berts
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 28.11.2007 - 22:02
Locatie: N-O Brabant

Hoi,

Bedankt voor de tips en cijfers.
Er komt alleen origineel spul op dus ook de kit.

Het monteren v/d klepdeksel is niet uitgevoerd met speciaal gereedschap, ik kreeg alle 30 boutjes v/d klepdeksel met de hand erin gedraaid met de kruk--nokkenas op "tijd".
De boutjes zijn in drie of vier fase aangedraaid.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”