Nieuw en niet nieuw

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Beste forum leden,
Ik ben "al" 13 jaar actief op dit forum, maar dan als D5 (2003) rijder.
Het volgende speelt...2 weken geleden is mijn 2e auto een SAAB 9-3 cabrio plat gereden door een vrachtwagen ( zijn fout)
Nu loopt ik naast een 9-3 ook serieus over een C70, cabrio of coupe, na te denken
De keuze is redelijk en de prijzen lopen erg uiteen.
Wat zijn echte aandachtspunten van deze auto, van mijn D5 weet ik het, maar de C is een nieuwe wereld voor me.
Is roest een ding? auto's zijn toch zo'n 20 jaar oud, welke motor is het beste , welke bak...Dat soort dingen.
Ik heb er een paar op het oog en misschien kent 1 van jullie de auto's, alle info is welkom ( ook over de dealers )

https://www.autoweek.nl/occasions/volvo ... youngtimer

https://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/c70/43856183

https://www.autowereld.nl/volvo/c70-con ... tails.html

Hoor graag
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Wil je een heerlijke motor, de 2.5T nemen. En verder....goed kijken en testen of alles werkt, geen rare geluiden en als je wil een aankoopkeuring bij een dealer.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Rik Tuin
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 06.11.2013 - 21:14
Locatie: Omgeving Groningen

Ik heb diverse Saabs 9-3 cabrio (eerste serie) gehad en heb sinds een jaar een C70 cabrio uit 2004. Ik vind de C70 een betere auto, mooier afgewerkt, sleutelvriendelijker en die fantastische vijfcilinder turbo!
Laatst gewijzigd door Rik Tuin op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

Vooral de oudere 1e C70's hebben problemen met het dak, daken zijn eigenlijk na 15-20 jaar aan vervanging toe. Daarnaast worden, ondanks lage km standen, rubbers oud en moet je ook niet verbaasd zijn als er wat aan de airco te vervangen is, er een radiateur gaat lekken en dat de schokdempers aan vervanging toe zijn. Verder is het een auto die zijn basis deelt met de S70/V70 en 850 en motoren met de p80 en p2 wagens, Dus met goed onderhoud betrouwbare auto's kunnen zijn, maar daar soms wel de nodige kosten bij horen.
Laatst gewijzigd door Discovery op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1296
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Hoi Bartv70,

Ik heb in het verleden twee C70's gehad, nu heb ik C70 I cabrio.

Ik moet heel diep in mijn geheugen graven om de problemen van de C70 te noemen. De blauwe had last van lekkage bij het linker achterruitje. Daardoor werd de veiligheidsgordel nat en dat zit niet prettig en bij vorst krijg je er geen beweging meer in. Voor een ander forum lid heb ik al eens onderstaande geschreven:

De blauwe C70 heb ik gehad van 2001 t/m 2004. Het was een bomvolle T5. Ik heb even gezocht, maar ik heb zelfs de dealerfoto’s van toentertijd nog bewaard, al wilde ik toe per se niet de 18” maar de 17”Canisto’s, dus hebben we met een andere C70 gewisseld.

Afbeelding
Afbeelding

Met Canisto’s:
Afbeelding


Ik heb ‘m weggedaan omdat ik weer eens wat ander wilde. Verder zaten er wat onderhoudskosten aan te komen. Enige mankement wat ik me herinner, lekkage bij het achterruitje links. Dat resulteerde in het hebben van een natte gordel en in de winter (toen vroor het nog…) zat het oprolmechanisme soms muurvast.

De zwarte C70 in Prestige uitrusting kocht ik in 2011 toen ik weer opkrabbelde na een boel ellende:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met een budget van 8K viel ik als een blok voor deze auto en niet voor een A segment “ding”. Gedurende twee jaar (40.000 km) foutloos gereden, gewoon onderhoud gehad bij mijn oude vertrouwde Volvo garage. Ik deed ‘m weg omdat ik weer wat moderners wilde. Toch wel een beetje spijt?

De C70 rijdt eigenlijk perfect. De zwarte had 18” zomerwielen en zelfs hiermee niet oncomfortabel. De stoelen zijn heerlijk, beter dan de ook niet verleerde exemplaren van mijn Passat CC. De automaat heb ik preventief laten flushen en de T5 aandrijflijn was heel goed te sturen met je rechtervoet. Je wist precies hoeveel gas te geven om op koppel te kunnen versnellen. Eigenlijk is zo’n traditionele automaat fijner als een DSG / dubbele koppeling bak, als het op souplesse bij wegrijden en filerijden aankomt. De T5’s waren natuurlijk behoorlijk snel.

Nadelen: enorme draaicirkel, zeker met 18”. Airco condensator? Ik heb het bij geen van mijn 7 Volvo’s gehad, dus daar moet je geluk / pech mee hebben. Het verbruik met rustig rijden 1 op 10, veel snelweg 1 op 12, dat valt dus best mee. Dus als je een mooie C70 kunt vinden met een goede onderhoudshistorie: doen! Wel graag met de Dolby installatie, zonder navi!


Wat mijn huidige C70 cabrio betreft: niets dan lof:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is een 2.4T met 200 pk / 285 Nm. Iets gekieteld door Obbe van Volvotune naar 220 pk / 340 Nm. Hij rijdt als een zonnetje, totdat ik hem onlangs uit de stalling haalde. Volgens mij heeft de TCV (turbo control valve) bijna de geest gegeven. De auto accelereert golvend, niet mooi lineair. Heb ik ook al eens gehad met mijn S80 T6. Binnenkort apk dus dat laat ik dat aanpakken.

Verder is ie qua onderstel nog prima. Geen kraakje. Scheelt dat de vorige eigenaar een mooi weer rijder was, het onderstel ziet er goed uit en voelt goed. Geen gekke dingen gehad tot nu toe, behalve een lekkende aansluiting op de stuurbekrachtigingspomp. Kwestie van een verroest en geknapt klemmetje. Probeer wel een 5 bak automaat te zoeken, ik geloof van na 2002, die schijnen beter te zijn en je hebt een extra trap.

Ik zou de 2.0 T laten staan. Zijn er genoeg van, maar vergeet niet dat de auto heel zwaar is en dan krijg je net niet het gevoel dat het allemaal moeiteloos gaat. Met de mijne twee keer naar Italië geweest en op de cuisecontol alle hellingen met twee vingers in de neus. Sterker nog, ik kon me beheersen, max 130 gereden, een de eerste tank ging op met een keurige bijna 1 op 13. Roest kennen ze niet, althans de carrosserie.

Als je nog specifieke vragen nodig hebt, vraag maar!
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”