Hoelang gaat een turbo mee bij een T5?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Bella
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48

Hoelang gaat een turbocompressor ongeveer mee? Mijn auto heeft nu ca.280.000 km gelopen (230.000 op lpg) en ik heb het idee dat de boost wat minder wordt. Moet je de hele turbo vervangen of alleen het schoepenwiel?

Bvd, Frans
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28540
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Je kan de turbo ook laten reviseren in plaats van vervangen, of een ruilturbo nemen. Kwestie van even offertes aanvragen en rekenen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
thijssie!
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 05.10.2010 - 16:42
Locatie: A’doorn

Lastige vraag om te beantwoorden. Er zijn mensen die het voor elkaar krijgen om 2 turbo’s te mollen in ongeveer 150.000km. Maar er zijn ook genoeg voorbeelden van auto’s met een hoge kilometerstand met nog de originele turbo. Begin eerst eens met de check of er speling zit op het schoepenwiel...
- Ford Ka 1.3 1996
- Volvo 855 T5 aut. 1996
- Mazda MX5 1.6. 1991
- Fiat Punto 1.4 16V Dynamic 2005
- Fiat Punto Evo 1.3 M-JET Dynamic 2011
- Volvo V50 2.0d Momentum 2009

- Volvo V40 D3 Momentum + Winterline MY13 |Volvotune’d
Bella
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48

Is de turbodruk uit te lezen via de osb? Om de speling te voelen hoeft alleen de luchtpijp tussen de turbo en de intercooler weg?
Ik heb ook nog een nieuwe ipd tcv liggen met nieuwe siliconenslang.... Misschien is er wel een vacuumslangetje lek? O-)

Bvd, Frans
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Hoe lang een turbo meegaat durf ik niet te zeggen, maar dat je beter geen IPD TCV kunt installeren, dat weet ik wel.
turbodruk is volgens mij wel via OBD uit te lezen, en anders een cheapass metertje uit china halen
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Bella
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48

Ik lees eigenlijk alleen maar positieve dingen over ipd tcv. Wat heb jij voor slechte ervaringen? Werd dat niet veroorzaakt door de chiptuning/ Grotere downpipe/andere intercooler? Ik heb die van mij niet laten chippen i.v.m. lpg en de geartronic.

Mvg, Frans
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Bella schreef: Ik lees eigenlijk alleen maar positieve dingen over ipd tcv. Wat heb jij voor slechte ervaringen? Werd dat niet veroorzaakt door de chiptuning/ Grotere downpipe/andere intercooler? Ik heb die van mij niet laten chippen i.v.m. lpg en de geartronic.

Mvg, Frans
Gaan vrij snel kapot, en als ze kapot gaan krijg je dikke spikes in boost. Ik vind em sowieso vrij piekerig met het vrijgeven van de boost. De originele Pierburg vind ik dan stukken beter
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Wat een turbo zeker snel doet overlijden is een scheut gas geven en dan het contact afzetten. Op het moment dat de motor stil staat draait de turbo nog even door. De snelheid van de draaiende turbo is heel erg hoog en als de motor stil staat dan krijgt de turbo geen smering meer. En dat laatste verkort de levens duur in sterke mate.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
WimS60
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10

In september een T5 met km.stand 240.000 gekocht bij een handelaar, waarvan de turbo defect zou zijn (prijs was ernaar).
Als je in de auto reed, leek inderdaad de turbo niet te werken.
Omdat een TCV (Pierburg) maar een paar tientjes kost, deze eerst vervangen (wel een rotklus door de slechte bereikbaarheid).
Hierna werkte de turbo weer zoals het hoort, dus ga niet meteen uit van een dure turbo-reparatie.
Mijn advies is om eerst de TCV te vervangen, de kosten zijn het niet.
Bella
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48

Ik zal zodra ik weer bij een vriend op de brug kan eerst de tcv met slangen vervangen (wordt wel de ipd) en de speling van het schoepenwiel controleren. Bedankt voor jullie input! :love: Jullie horen nog van mij.

Mvg, Frans
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”