V480-S60 schreef:
Hej ho.
Allereerst vervelend dat je het gevoel hebt dat dit de allerslechtste Volvo is in 30 jaar Volvorijden. Jammer.
Maar het is wel de toon die de muziek maakt. Je schreeuwt het uit. (Hoofdletters en vetgebruik.) Dat is niet de manier om hier een topic te beginnen. Dat stuit veel mensen tegen de borst en dan kan je cynische commentaren verwachten.
Mijn oplossing zou zijn om een vergelijking te maken met een andere XC40 D4. En dat met de dealer te bespreken.
Een vergelijking met een niet te vergelijken BMW X1 (hoe men daar ook over denkt) is voor welke dealer dan ook geen reden om actie richting de importeur te nemen.
Overigens ken ik iemand (hier op het forum) die met zijn 3e D4 bezig is en met zijn huidige ook merkt dat deze gevoelsmatig minder presteerd dan zijn vorige. Ook de top is lager. Daar is men nu mee bezig met zijn vaste dealer. Of het helpt is wat anders. (Helaas is succes niet verzekerd.)
Goede raad voor de toekomst. In een openingspost wat minder "schreeuwen" en "hoog van de toren blazen". Je expressie in je latere posts komt beter over.
Dank voor de reactie.
De bold en een paar uitroeptekens kon misschien beter. Heb het intussen aangepast. Echter veel moest ik niet aanpassen

En bold is nl. wel een standaard om tekstmatig een resultaat in de verf te zetten, niet? Als dit niet meer kan dan stel ik voor dat je die keuze ook niet meer kan maken in de editor
Nu, zoals ik al eerder zei, is meten ook weten. Vermogens zijn vermogens. Of het nu een X1, Q3 of XC40 is. Je kan gerust 2 wagens met elkaar vergelijken. Dat is trouwens ook wat vele sites doen. De ene vergelijken tov de andere. Dat doe ik hier ook.
En waarom nam ik de X1? Omdat die mij beschikbaar is én omdat ik wist dat die het qua gevoelsprestatie even goed doet als de XC40 mét meer vermogen (uiteraard ook iets zwaarder, een 10%).
En zoals ik ook schreef is het vrij om testen te vergelijken.(en de cynische reacties op een normale X1 zijn hier wel heel fel overdreven als je het mij vraagt, ondermaats en totaal off-topic, maar kom, case closed...)
De X1 test (en het kon even goed een ander merk zijn) komt overeen met wat fabrikant opgeeft en XC40 naar mijn mening niet. En mijn gevoel ik ook zo.
Het kan gerust zijn dat er wat met de turbo, lekkage e.d. is waardoor dit zo is. Dat ga ik volgende week ook met de dealer bespreken.
Je schrijft ook dat ik zou moeten vergelijken met eenzelfde D4. Ja dat kan, maar als die allemaal een lager vermogen zouden hebben - niet volgens de sitewaarden - kan je het ook gewoonweg niet vergelijken.
En nog : de sprint test van 0-100km is ook en alleen maar de enige gekende test bij vele fabrikanten waarmee je de prestatie van je wagen kan vergelijken met andere modellen. En het gaat hier niet om die sprint. Het gaat hier enkel om de testwaarden. Uit de waarde die de fabrikant opgeeft weet je al wel min of meer of je een pittige dan niet tragere wagen aankoopt.
Als ik dus vele tests doe die er op wijzen dat er een 20% verschil zit met de sitewaarden dan gaat er bij mij toch wel een licht branden. En terecht denk ik.
Ik ga dit ook laten testen op de bank. Indien de resultaten zo afwijkend zijn dan zal er wel degelijk iets mis zijn met mijn motor (en misschien ook met alle andere, omdat ze zo van de band rollen - geen idee)
Ik hou jullie op de hoogte als ik een resultaat heb.
PS : kan je mij de persoon in PM opgeven die ook problemen heeft met zijn vermogen? Dan kan ik het met hem opvolgen. Alvast dank !