V70 Diesel (D2) of V60 Hybride (D6)

Plaats reactie
Sheldor
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 21.03.2019 - 08:35
Contacteer:

Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen: mijn naam is Arjan (gebruikersnaam Sheldor 8-) ).
Van mijn vorige auto (Skoda Octavia 2.0 Diesel) waren de tanden van de distributie riem afgebroken, toen was het einde verhaal voor de Skoda.
Vanwege mijn werk als ZZP-er in de automatisering rij ik behoorlijk wat (40k-50k per jaar) en ga dus op zoek naar een degelijke auto.

Ik heb nu het oog laten vallen op 2 verschillende auto's: een V70 D2 Nordic+ Diesel van 2014 of een V60 Hybride ook uit 2014.
De hybride is 3k duurder en heeft 50k meer op de teller. Maar de V60 is wel completer uitgerust, met onder andere adaptive cruise control wat mij wel handig lijkt.
Waar ik wel mee zit is dat in 2021 het voordeel van de wegenbelasting voor hybrides afgeschaft gaat worden, dus dan ga ik fors meer betalen.

De V70 is wel wat langzamer met optrekken e.d. maar dit zou ik wellicht kunnen verhelpen door chiptuning.

Iemand advies?

Bij voorbaat dank,
Arjan
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Neem nou maar gewoon die V60 en begin nou niet dat 1600 op te krikken in vermogen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1277
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Je kunt natuurlijk ook kijken naar een V60 niet hybride, met een diesel. Als je de ruimte echt nodig hebt, lijkt een V70 de betere keus, zo niet, dan de V60. Wat is je budget? Ik vind zoiets wel lekker:
V60 D3
Gebruikersavatar
Tsjemp
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43

V70 D2 wordt ik niet gelukkig van, maar van een V60 PIH ook niet. De laatste rijdt prima/geweldig, maar is zwaar en dat voel je en bij tijd en wijle krijg je de melding van een storing in je scherm. Ik vind dat heel storend, maar als het jou niet stoort zeker de V60 nemen. Ik heb er nooit mee stil gestaan ondanks de storingen.
De D2 motor vond ik in een V40 al net aan, eigenlijk net niet. Dus in een V70 zou ik die nooit kiezen. Neem dan een D3 of een D4. Desnoods een (paar) jaar ouder.
Ik rij nu met een D3 5 cylinder en dat bevalt uitstekend.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6310
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik heb zowel een D6 als een V70 D5. Twee heel verschillende en heerlijke auto's, maar ik vind de D6 ondanks zijn gewicht een stuk scherper sturen dan een V70, die heeft voor mij een veel wolliger rijgedrag.
Later dit jaar gaat er één uit, maar ik ben er nog niet uit welke dat is.
Een 1.6 zal geen strepen trekker zijn, maar ja of dat nodig is? Heb je nog iets van een caravan / klapkar / paardentrailer o.i.d. te trekken? Dan lijkt me een 1.6 heel krap, zeker als je de bergen in gaat.
Met een D6 kun je afhankelijk van je rijpatroon (veel tot geen mogelijkheid tot laden) ergens tussen de 1:15 en 1:50 uitkomen. Ik zelf zit gemiddeld rond de 1:28.
Heb je al met beide wagens gereden?
NB! Als je een D6 koopt, laat het dan een dealer onderhouden wagen zijn. Er zijn wat garantie issues geweest (airco pomp, ISG, ERAD, keyless, genoeg te vinden hier op het forum) en met name de airco pomp is een dure grap die Volvo netjes onder 100% coulance oplost als deze dealer onderhouden is.
Laat verder vooral ook je hart spreken! Succes met de beslissing.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Sheldor
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 21.03.2019 - 08:35
Contacteer:

Allemaal bedankt voor de adviezen !
Het is uiteindelijk toch de V70 geworden, omdat de V60 PIH veel meer afgejakkerd was. En op de V70 heb ik nog een flink stuk van de prijs af kunnen krijgen.
Rob2
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 20.03.2012 - 20:53
Locatie: Nijmegen

Volgens mij ligt dat voor de hand, de PIH kan prima voor de export het land uit, en de vraag naar diesel is in NL
zo groot niet meer helaas. Ik zou mijn V70 D3 /5cil. diesel ook wel in willen ruilen voor een benzine, maar durf niet
te vragen naar een inruilprijs...... , bj.2015 en 100.000km op de teller, en ga komende jaren alleen maar minder rijden....
( het is (nog) wel een btw auto )
XC60 T8 AWD Inscriprion + winterline + panorama - denim blue MY2020
Volvo 240 GL knalrood 1989
XC40 T4 AWD momentum - Bus.Pack pro + winterline + panorama - osmium grey/ wit dak MY2019
Saab 99 GL 5-speed rood 2 drs.
V70 Dynamic line D3 5 cyl. + winterline - crystal white pearl MY2016 - Volvotune 185pk
S60 R-design D4 - Bus.Pack Pro + winter & security line + Driver support line Black sapphire MY2013
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6310
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Gefeliciteerd! Plaatjes??
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13520
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Sheldor schreef: Allemaal bedankt voor de adviezen !
Het is uiteindelijk toch de V70 geworden, omdat de V60 PIH veel meer afgejakkerd was. En op de V70 heb ik nog een flink stuk van de prijs af kunnen krijgen.
Goeie keuze, gewoon een fijne ruime koets die behoorlijk presteert
ZRN
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 18.03.2019 - 11:48

Ik heb ook een V70 D2 Nordic+ 2014. Ik ben er met +250k op de teller nog steeds super content mee. En ik moet zeggen dat ik de meeste auto's meer dan prima kan bijhouden, inhalen en zelfs eerder weg ben als het moet. Ik zeg topkeuze ;)
Cooper S GT (1970) compleet verbouwd, Peugeot 205 3.0 GTI (1994) x2, Renault Clio Williams v6 (1995), VW Passat 2.0 Trendline (2001), Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Sportswagon TI 2007, Een aantal leasebakken (t/m 2016), Ford Fiesta 2.0 ST 2005, Volvo V70 D2 Nordic+, Mercedes Benz Viano Trend+ Extra-Long 3L V6
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”