V50 1.6 met overboost regelproblemen

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
caputtski
2nd Gear member

Hier een vraag voor de ECHTE hardcore turbodiesel kenners!
Mijn V50 1.6d uit 2005 gaat in de 4e en 5e bij vol gas in limp mode en krijgt een "overboost" error melding. Ik heb de fout gereproduceerd met VIDA en (o.a.) de volgende dingen gemeten:

- Turbo control valve dutycycle
- Boost pressure, desired value
- Intake manifold pressure

Grafiek: bijgevoegd als attachment. Gezocht: expert die van de resultaten soep kan koken!

Ik zie dat in z'n 4 de turbodruk inderdaad hoger wordt dan de gevraagde druk, na een paar seconden vliegt de auto dan in limp mode. Mijn eerste indruk was: regelventiel defect. Die is vervangen, maar het probleem blijft. De turbodruk lijkt overigens wel degelijk gereguleerd te worden, maar op een te hoge waarde. Iemand suggesties hoe dat kan komen en hoe dit te testen?

Geschiedenis van de auto:
* Had super oude en dichtgeroete aftermarket roetfilter. Die is verwijderd.
* In het inlaattraject waren meerdere inlaatbuizen gebarsten, vermoedlijk door eerdere episoden met overboost. Nu vervangen.
* De EGR klep was ook defect (lagers kapot). Ook vervangen, en gereset met VIDA.
* Het inlaatstraject was erg vervuild met olie, daarom luchtmassameter schoon gemaakt met daarvoor bedoelde spuitbus. Luchtmassameter is daarbij kapot gegaan, ook vervangen door een nieuwe (aftermarket). In VIDA geen manier gevonden om die te calibreren of resetten.
* Het turboregelventiel (regelstang) was erg roestig en bewoog moeilijk, hele regelventiel/balg vervangen door een nieuwe. De lengte van de regelstang zo exact mogelijk overgenomen van de oude, voorafgaand aan montage. In die stand vliegt de auto erg snel in de limp mode / overboost. Om de auto toch te kunnen rijden heb ik de stelschroef 3 hele slagen omhoog gedraaid. De auto voelt nu erg sloom en heeft lang nodig om turbodruk op te bouwen, maar ik kan er nu tenminste mee rijden zonder dat 'ie de hele tijd in de limp mode vliegt (duurt veel langer voordat de turbo over z'n boost limiet heen schiet, maar gebeurt in z'n 4 en 5 nog steeds).

Iemand goede suggesties?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”