Ik "denk" dat mijn rechter achterschokbreker lek is. Hij is kleddernat en de olie hangt er aan.
Ook het onderdeel wat eraan vast zit en wat lijkt op een brandstoffilter (is het dat ook??) is helemaal besmeurd.
Het betreft een schokbreker met nivomat, dat zijn dure volgens mij...
De auto zit nog 7 maanden in de garantie en ik wil dan graag ook beide vervangen hebben omdat de linker ook wel niet zo fris meer zal zijn.
Op verschillende sites, o.a. van de ANWB staat dat je schokbrekers altijd tegelijk moet vervangen.
Ik ga er i.i.g. van uit dat het de schokbreker is aangezien ik niet zou weten wat daar nog meer olie kan lekken op die plek.
Vragen:
- moet je schokbrekers altijd samen vervangen? Beide zijn nog origineel dus de linker heeft er ook al 205.000 km opzitten en zal niet vers meer zijn?
- is het dan beter ook gelijk de schroefveren te vervangen?
- is het redelijk dat ik de dealer vraag om de linker ook te vervangen, of is dat (zoals gevraagd) een standaard procedure bij deze leeftijd/km.stand?
- de stofhoezen waren ook al kapot aan beide zijden (zie foto) toen ik de auto kocht, maar kon geen kwaad vertelde werkplaats man. Is dat zo? Kunnen kapotte hoezen lekkage veroorzaken?
- hoelang kan ik ermee doorrijden? Ik weet niet wanneer de dealer tijd heeft, maar de olie lekt er gewoon uit op de oprit, dus lekt behoorlijk.
gr. Edwin.
Schokbreker lek. Samen vervangen?
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1913
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Edwin op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9140
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Als je de olie er zowat uit ziet lopen zou ik ze zeker even gaan vervangen ja
Inderdaad beide kanten doen.
Nivomats worden hier wel eens aangeboden voor mooie prijsjes maar nu niet en je hebt ze nu nodig. Dan moet je geluk hebben bij een onderdelen oproep op het forum of marktplaats of Volvo facebook marktplaats, anders nieuw.
Die stofhoezen moeten de schokbreker juist beschermen tegen rotzooi. Moeilijk te zeggen of ze daardoor kapot zijn gegaan maar in dit geval worden ze er ook niet beter van omdat de bescherming wel weg is.
Je auto zal nu wel blijven stuiteren aan de achter kant?

Inderdaad beide kanten doen.
Nivomats worden hier wel eens aangeboden voor mooie prijsjes maar nu niet en je hebt ze nu nodig. Dan moet je geluk hebben bij een onderdelen oproep op het forum of marktplaats of Volvo facebook marktplaats, anders nieuw.
Die stofhoezen moeten de schokbreker juist beschermen tegen rotzooi. Moeilijk te zeggen of ze daardoor kapot zijn gegaan maar in dit geval worden ze er ook niet beter van omdat de bescherming wel weg is.
Je auto zal nu wel blijven stuiteren aan de achter kant?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1913
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Stuiteren valt volgens mij nog mee. Na inveren schudt hij maar heel iets na.
Met rijden ook niet gemerkt, maar kan ook komen omdat ik niet weet hoe het met goed werkende schokbrekers? En het lekken is ook sinds gistermiddag, dus misschien dat het vanaf nu erger wordt.
Ben i.i.g. blij dat ik nog ruim in de garantieperiode zit.
Veren vervangen niet nodig?
gr. Edwin.
Met rijden ook niet gemerkt, maar kan ook komen omdat ik niet weet hoe het met goed werkende schokbrekers? En het lekken is ook sinds gistermiddag, dus misschien dat het vanaf nu erger wordt.
Ben i.i.g. blij dat ik nog ruim in de garantieperiode zit.
Veren vervangen niet nodig?
gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
De nivomats van de laatste V70 gaan helaas wel vaker stuk, en dat is een duur grapje als je nieuwe monteert. Denk dat als de dealer er een monteert je voor die tweede zomaar 500 euro kunt aftikken (dik 400 voor de demper en krap 100 euro montage). Montage stelt overigens niets voor, dat is 20 minuten werk.
Als de tweede demper nog goed is en niet lekt zou je kunnen overwgen deze te laten zitten.
Veren vervangen is niet nodig.
Als de tweede demper nog goed is en niet lekt zou je kunnen overwgen deze te laten zitten.
Veren vervangen is niet nodig.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95