Onderhoud door dealer, universele garage en/of zelf

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
thepioneer
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 04.03.2019 - 10:24
Locatie: Provincie Groningen

Ik bezit een C30 die volledig dealer onderhouden is. De auto heeft iedere 20.000km een beurt gehad. Nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen voor de komende beurt.

Onze V40 gaat naar een universele garage voor onderhoud. Dit bevalt prima.

Ik kan de auto zelf wel onderhouden en dat scheelt uiteraard een hoop geld. Ik ben erg precies in het vervangen van onderdelen. Altijd alles vervangen zoals het hoort zonder gepruts.

Wat is het voor- of nadeel van een dealer onderhouden auto?

Wat is het voor- of nadeel van een universele garage die het onderhoud doet.

Wat is het voor- of nadeel als je het onderhoud zelf doet? (De facturen van de onderdelen en kilometerstanden uiteraard netjes bij de auto gehouden)

Uiteraard scheelt het een hoop geld. Als ik naar de dealer ga krijg ik een stempel in het boekje en dat lijkt uiteraard mooi. Maar is die Stempel 150 Euro waard?

Hoop dat jullie mij kunnen voorzien van meningen of ervaringen. Ik heb hiervoor namelijk een volledig dealer onderhouden Skoda Fabia gehad, maar dat was ook geen garantie dat er niet veel vervangen moest worden in de loop der tijd.
Volvo C30 D5 2006
Volvo V40 D2 2013
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24565
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Hoe weet je dat die stempel 150 euro waard is? Bedoel je dat de beurt bij de dealer zoveel duurder is? Overigens weet ik dat je bij de dealer ook gelijk een jaar Volvo Assistance krijgt, door heel Europa inclusief woonplaats. Wegenwacht heb je dan niet nodig

nadeel van een dergelijke vraag is dat je voor- en tegenstanders krijgt. Dus de een zegt "alleen mijn dealer mag aan mijn auto komen", de volgende stelt dat "alle dealers oplichters zijn" en de derde adviseert je om lekker alles zelf te doen. Met een beetje mazzel komt er ook nog een "vervang de olie nóóit, nergens voor nodig"-pleiter. Mijn advies: doe waar je je goed bij voelt. Voor sommigen is een auto met allemaal dealerstempels meer waard, maar nooit heel veel meer.
Laatst gewijzigd door Walter op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
thepioneer
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 04.03.2019 - 10:24
Locatie: Provincie Groningen

Bedankt voor je antwoord. Ik merk dat ik het prettig vind dat de auto tot nu toe dealer onderhouden is omdat je weet dat zij weten wat ze moeten doen. Zelf zou ik bij iedere beurt alle filters wisselen omdat de onderdelen niet heel erg duur zijn maar het werkloon juist wel weer. Bij de dealer gaat het per voorgeschreven interval.

De auto behoeft geen software updates meer (zijn er denk ik ook niet meer) en een goede filter is een goede filter. Ik weet niet hoe er naar gekeken wordt indien de auto ooit verkocht gaat worden. Al is dat absoluut niet mijn plan.

Ik doelde inderdaad op de meerprijs van de beurt. Zit zo'n 140 a 150 euro verschil tussen. De vraag is dan ook wat de dealer meer doet dan een universele garage. Als ik het zelf doe en de bonnen bewaar, zou dat minder interessant zijn voor een koper dan de stempels in het boekje?

De auto moet officieel om de 30.000km een beurt hebben. Nu is hij iedere 20.000km naar de dealer geweest voor een beurt en die interval wil ik graag aanhouden. Dat zou betekenen dat ik met een kleine 2500km weer een beurtje moet (laten) uitvoeren.
Volvo C30 D5 2006
Volvo V40 D2 2013
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik koop liever een auto met een stapel rekeningen dan een boekje met stempels. Zeker als je niet veel rijdt komt er een punt dat onderdelen vervangen worden op basis van ouderdom in plaats van kilometerstand en dan klopt er helemaal niets meer van het theoretische onderhoudsschema. Daar zit gelijk het voordeel van een vaste (dealer)garage, als het goed is komt er elke keer op basis van de onderhouds-geschiedenis een passende passende beurt voor jouw auto uit de computer rollen en hoef je daardoor geen standkachel of airco te laten reinigen omdat die toevallig in het pakket van de d-riem vallen.
Sander02
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Ik zou dan voor universele garage gaan waar je een goed gevoel bij hebt. Zeker voor het eenvoudige onderhoud zou ik liever niet te veel willen betalen. Je kan altijd nog naar een dealer gaan voor een specifieke reparatie. Of naar een Volvo specialist. Ik stap liever een garage binnen waar je gelijk met de monteurs praat dan dat ik in een gelikte showroom eerst een verkoper in pak moet aanspreken. En wat Jelmer zegt, bewaar je rekeningen. Bij verkoop is het wel fijn als je een map kan aanleveren samen met afgestempelde boekje.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24565
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Sander02 schreef: Ik zou dan voor universele garage gaan waar je een goed gevoel bij hebt. Zeker voor het eenvoudige onderhoud zou ik liever niet te veel willen betalen. Je kan altijd nog naar een dealer gaan voor een specifieke reparatie. Of naar een Volvo specialist. Ik stap liever een garage binnen waar je gelijk met de monteurs praat dan dat ik in een gelikte showroom eerst een verkoper in pak moet aanspreken. En wat Jelmer zegt, bewaar je rekeningen. Bij verkoop is het wel fijn als je een map kan aanleveren samen met afgestempelde boekje.
Je kunt ook een dealer zoeken waar je een goed gevoel bij hebt. Ook bij dealers kun je gelijk met de monteurs praten. Sterker nog, bij Volvo Personal Service dealers maak je zelf de afspraak direct met de monteur van jouw keuze. Dat van "eerst een verkoper in pak aan moeten spreken" vind ik hilarisch, nog nooit meegemaakt.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

Jelmer de Jong schreef: Ik koop liever een auto met een stapel rekeningen dan een boekje met stempels. ...................... hoef je daardoor geen standkachel of airco te laten reinigen omdat die toevallig in het pakket van de d-riem vallen.
Ik heb stempels in het boekje en de rekeningen.
Standkachel en airco reinigen zitten voor zover ik weet niet in een standaard pakket en bepaal je zelf wanneer dat gedaan gaat worden.

@thepioneer,
Een merkdealer mag van mij wel een stuk duurder zijn.
De monteurs krijgen regelmatig merk specifieke trainingen en kunnen bij eventuele problemen de helpdesk van de importeur / fabrikant raadplegen en hebben merkspecifieke diagnose apparatuur.
Een universele garage weet van alle merken iets en werken met universele diagnose apparatuur waar ze net niets mee kunnen.
Oké, ze komen in de buurt van de storing, maar als ze iets specifiek moeten weten gaan ze ook naar de merkdealer.

Olie en filters? Een goede filter is niet automatisch het juiste filter. Er zit wel degelijk verschil in.
Ander materiaal, meer / minder filter "vermogen" wel / geen overdrukklep in het filter?
Meerprijs van € 140,00 - € 150,00 bij de dealer?
Neem je hier de kosten van de Wegenwacht in mee? Volvo Assistance is gratis.
Bij zelf een beurt uitvoeren:
Afgewerkte olie en oude filters? Wat doe je daar mee?
Mogen niet in de grijze afvalbak en je moet het ergens naar toe brengen. Kost je tijd en brandstof.
Garage moet betalen om het af te voeren. Dat zit ook in je kosten verwerkt.

Maar zoals Walter ook aangeeft, doe waar je je zelf goed bij voelt.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1165
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Je gaat binnenkort toch naar Volvotune voor tuning. In hetzelfde pand zit Volvoservice. Als je Dennis even belt, weet ik bijna zeker dat je of voor of na de tuning gelijk terecht kunt voor een beurt. Krijg je in je boekje ook netjes een stempel, alleen geen Volvo Assistance.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6283
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Walter schreef: Hoe weet je dat die stempel 150 euro waard is? Bedoel je dat de beurt bij de dealer zoveel duurder is? Overigens weet ik dat je bij de dealer ook gelijk een jaar Volvo Assistance krijgt, door heel Europa inclusief woonplaats. Wegenwacht heb je dan niet nodig

nadeel van een dergelijke vraag is dat je voor- en tegenstanders krijgt. Dus de een zegt "alleen mijn dealer mag aan mijn auto komen", de volgende stelt dat "alle dealers oplichters zijn" en de derde adviseert je om lekker alles zelf te doen. Met een beetje mazzel komt er ook nog een "vervang de olie nóóit, nergens voor nodig"-pleiter. Mijn advies: doe waar je je goed bij voelt. Voor sommigen is een auto met allemaal dealerstempels meer waard, maar nooit heel veel meer.
(H)eerlijke reactie Walter.

@ThePioneer: Doe inderdaad wat jij denkt dat goed is. Fout bestaat in deze niet, hooguit wat minder slim :-).
Ik ga altijd naar de dealer en in de werkplaats kennen ze me allemaal bij naam (denk ik), omdat ik gewoon bij elke beurt meekijk.
Voor mij is Volvo Assistance een erg groot pluspunt omdat deze voertuig gebonden is en als je dat allemaal bij de ANWB moet regelen incl. partner en kinderen wordt dat een heel dure grap en heb je het verschil met universeel heel snel terugverdiend.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24565
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Dat is ook gelijk het nadeel van Assistance. Als ik met de Buick rij en ik krijg pech moet ik eerst mijn vader bellen die me dan komt helpen om de ANWB te bellen.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6283
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Elk voordeel heb ze nadeel
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
thepioneer
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 04.03.2019 - 10:24
Locatie: Provincie Groningen

Ik ben even aan het nadenken geweest en ik heb besloten om het onderhoud zelf te gaan doen. De C30 is voor mij echt een auto voor de hobby. Ik heb ervaring met sleutelen aan auto's. Heb in het verleden dan ook meerdere Volkswagens gehad. Van een 83er Golf GTI tot een 95er Golf VR63.0 ABT. Daar deed ik ook al het onderhoud zelf en dat ging prima.

Ik heb de werkzaamheden die bij een beurt (groot en klein) horen opgezocht en verwerkt in een Excel bestand. Die print houd ik bij de auto en tezamen met de factuur van de onderdelen moet dat afdoende bewijs zijn van een goed onderhouden auto.

Ik heb bij forumsponsor Parts4Swedes alle (originele) onderdelen besteld voor een grote beurt. Dit inclusief de juiste Castrol olie. De interieurfilter hoefde niet mee-besteld te worden want die had ik bij aanschaf van de auto, 2000km terug al vervangen.

Volgende maand ga ik naar forumsponsor Volvotune en Volvoservice om het een en ander te laten doen (tuning en een automaat flush)

Buiten alle andere dingen die ik aan de auto gedaan heb, staat hij er dan helemaal perfect bij.

De V40 gaat ik vanaf nu ook zelf onderhouden. Die liep al 4 beurten bij een universele garage. Dat beviel ook erg goed maar ik ga het hele wagenpark maar weer zelf doen. Ik werk een paar uur minder tegenwoordig dus tijd genoeg :)
Volvo C30 D5 2006
Volvo V40 D2 2013
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

ik heb een S40 1.8 benzine met inmiddels 240.000km op de teller. Ik heb besloten deze zelf groot en deels te onderhouden. Zeker het reguliere onderhoud (olie/filters/bougies). De APK laat ik jaarlijks doen door een dorpsgarage verderop voor 35 euro. Alle rekeningen van de onderdelen bewaar ik netjes en ik vul het boekje zelf in met de km stand. Als ik de olie ververs maak ik een foto met mijn telefoon en bewaar ik deze als eventueel bewijs dat de auto netjes is onderhouden.

Grootste voordeel is dat een kleine beurt + APK mij totaal zo'n 80 euro kost aan arbeid en onderdelen. Grote beurt + APK zo'n 115 euro.

Als ik dit een jaar of 2 à 3 doe dan heb ik de eventuele extra afschrijvingen door de stempels die ik mis al lang en breed eruit.

Bovendien vind ik het ook gewoon leuk om lekker zelf te knutselen aan de auto. Zo leer je je auto wat beter technisch kennen wat weer voordeel kan hebben bij een technisch probleem die je later tegenkomt.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9122
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Thepioneer, ik zie dat je niet ver weg kan wonen. Wou daarom zeggen, ik wil je wel helpen met zo'n oliewissel maar lees dat je dat zelf ook kan :)
Die V40 heb ik geen ervaring mee, maar de D5 wel aardig wat.
Mocht je alsnog hulp nodig hebben dan roep je maar.
Heb je zelf een brug?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”