Verstuiver op cilinder 4 defect

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
wobbut
2nd Gear member

Sinds zes weken ben ik in het bezit van een V50 D2 Start/Stop Limited Edition uit 2012. Al zo'n 4000km van mogen genieten, totdat de auto afgelopen vrijdagmiddag in storing viel. Ik reed in Friesland op een 100km weg, en trok na een rotonde weer op naar kruissnelheid. Had ik een rotonde eerder al een kort schokje gevoeld bij optrekken, nu gingen er direct storingslampjes branden (info en abs), liep de motor direct beroerd en leek het vermogen volledig verdwenen. Motor leek wel op drie cilinders te lopen. Auto snel in een vluchthaven gezet en Volvo Assistance ingeschakeld. Die stuurden de Wegenwacht naar mij toe, die de storing helaas niet konden oplossen. Auto is op transport gezet naar mijn Volvo dealer en ik heb voorlopig van Logicx en leenauto meegekregen. Eerste diagnose Wegenwacht: storing op de vierde verstuiver.

Nu in afwachting van bericht van de dealer. Auto zit nog in de garantie, maar hoop dat het meevalt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door wobbut op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'08 Volvo V70 2.5T Geartronic (Obbetuning)
'10 Alfa Romeo MiTo 1.4 TCT

Actueel verbruik V70 | Afbeelding

-----
'12 Volvo V50 D2 Limited Edition (Obbetuning)
S80 Executive
5th Gear member

Balen! Hopelijk valt het mee
Longone
5th Gear member

Da's pech inderdaad, het blijft mechaniek en electronica en dat kan zelfs bij een splinternieuwe auto kapot.

We zijn natuurlijk wel benieuwd om te horen wat nu precies het probleem was.
wobbut
2nd Gear member

Diagnose Wegenwacht was correct: een defecte verstuiver. Deze is onder garantie vervangen door de dealer. Je hoort 'm wel tikken nu, maar dat geluid zou normaal zijn en na verloop van tijd verminderen werd me verteld.

Helaas rook ik bij wegrijden wel een diesellucht. Toen deze niet snel verminderde maar sterker werd, de auto stil gezet en de motorkap open getrokken. Daar zag ik een plas vloeistof liggen.... Direct omgekeerd en terug naar de dealer gereden. Daar bleek bij de controle van de reparatie een retourleiding geraakt. Men is twee uur bezig geweest met het juiste onderdeel op locatie te krijgen maar dit is helaas niet gelukt. Heb de leenauto van Logicx (Astra stationwagen) weer meegekregen naar huis. Baal wel, ben er de hele middag mee bezig geweest (woon drie kwartier rijden van deze dealer) en helaas nog niets mee opgeschoten. Jammer dat er geen dikke Volvo beschikbaar was... ;-)

-----
thepioneer
2nd Gear member

Dat is wel even Pech zeg. Wel goed dat de oorzaak bekend is van de diesel lucht. Nog even geduld hebben en je kan weer lekker touren.
Volvo C30 D5 2006
Volvo V40 D2 2013
toppertje
6th Gear member

wobbut schreef: Jammer dat er geen dikke Volvo beschikbaar was... ;-)
wees blij, die astra doet het tenminste. :P
geen glans zonder wrijving
wobbut
2nd Gear member

toppertje schreef: wees blij, die astra doet het tenminste. :P
Ach, inderdaad supercomfortabel van A naar B, maar wel zonder enige emotie of beleving. Ofwel, ongekend saai dus...

-----
wobbut
2nd Gear member

Hoera, vandaag de V50 weer kunnen ophalen, ditmaal succesvol! Met een poetsset voor het ongemak ;-)

Auto rijdt weer heerlijk!

-----
Spotlight
2nd Gear member

Bekent verhaal. Ik stond met mijn nieuwe gebruikte D2 na 5 dagen ook aan de kant. Ook met een defecte verstuiver. Mijn D2 bleek 13 maanden bij de dealer in de verkoop te hebben gestaan. De ANWB monteur vertelde helaas dat het vaker voorkomt.
Bij mij ook netjes onder garantie afgehandeld en injector en brandstof filter vervangen.
wobbut
2nd Gear member

Dat is wel apart, dezelfde voorgeschiedenis dan: mijn D2 had ook zo'n anderhalf jaar bij de dealer op voorraad gestaan...

-----
Spotlight
2nd Gear member

Je zou inderdaad denken dat de dealer beter vooraf preventief het brandstof filter kan vervangen en de injectoren kan reinigen indien vervuiling door stilstand de boosdoener is.
Anyway, ook bij Volvoservice geven ze aan dat de verstuivers de achillespees van deze motoren zijn. Kennelijk zijn ze gevoelig voor vuil. Of het echt helpt kan ik niet aantonen, maar ik tank momenteel alleen premium diesel (excellium). In mijn hoofd heb ik er dan alles aangedaan om herhaling te voorkomen.
wobbut
2nd Gear member

@Spotlight - De overeenkomsten zijn grappig: sinds vermoedens van EGR-problemen in een vorige auto ben ik ook Excellium gaan tanken, en dat doe ik met de V50 vanaf (mijn) aanschaf. Kan tussen de oren zitten, maar had de indruk dat de auto er na enkele tankjes lekkerder van ging lopen. Inmiddels overigens weer 2000 probleemloze kilometers verder.

-----
Spotlight
2nd Gear member

Ik ben inmiddels 18k km verder in 6 mnd. Na 10k gooi ik er nog een extra flesje systeem reiniger in. Loopt ie nog lekkerder op, maar om dat nou bij iedere tank te doen is een beetje overdreven :P
Heb nu alleen nog een issue met een vochtsensor en een gloeibougie. Geen kritische zaken en als ik het zelf zou moeten bekostigen zou ik het er waarschijnlijk bij laten, maar omdat het nog onder Volvo garantie valt wil ik het graag opgelost hebben. Ben er 2 weken terug al voor bij de dealer geweest maar de foutcodes stonden daarna weer in het geheugen dus morgen gaat ie weer terug naar de dealer en dan staat er een vervangende auto klaar tot de storingen definitief zijn opgelost. Mijn Volvo garantie verloopt volgende week.
Hoewel de auto verder perfect rijdt ben ik toch erg blij dat ik mijn V50 bij een Volvo dealer heb gekocht met garantie zonder kleine lettertjes. Laat voordat je garantie afloopt de auto nog even inspecteren en het geheugen uitlezen op foutcodes.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”