Volvo is bezig met de boel te downsizen. Software updates die recentelijk zijn uitgevoerd, zegge na vanaf december 2018 zorgen ervoor dat de auto's in het maximale bereik minder vermogen hebben. De D3 motoren zouden met een regelmaat in de noodloop kunnen schieten. En er ook weer uit. De D4 haalt de fabrieksopgaven bij lange na niet. Eigen ervaring!
Bent U tevreden met uw D3 of D4, en recentelijk geen updates gedaan, doe het niet want u raakt absoluut teleurgesteld.
Let op dit zijn aannames gebaseerd op werkelijke feiten en ervaringen.
Sterkte en succes!
V90 D4 motor oet Twente update
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10481
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Laatst gewijzigd door Hans oet Twent op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- moos v40
- 2nd Gear member
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49
Ok welke feiten? ben erg benieuwd. Heeft de dealer dit medegedeeld? Lijkt me niet kunnen dat er vermogen wordt afgesnoept van de auto, je hebt hier immers voor betaald. Ik zal die van mij niet zo snel laten updaten omdat ik hem gechipt heb, maar het originele vermogen is toen gemeten op 197pk. Mooi gezond voor een D4. en hij haalde de fabrieksspecs ook.
Waarom ik dit vraag is dat ik een collega heb met ook een D4 die nog dealergarantie heeft. zou zonde zijn dat ie bij de laatste beurt bij de dealer met een mindere auto komt te zitten.
Waarom ik dit vraag is dat ik een collega heb met ook een D4 die nog dealergarantie heeft. zou zonde zijn dat ie bij de laatste beurt bij de dealer met een mindere auto komt te zitten.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6282
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Altijd dan interessant om te weten waarom Volvo dit doet. Er zal toch een reden achter zitten...…. Dus jou probleem Han is daaraan te relateren als ik het goed begrijp??
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24563
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Hans oet Twent schreef: Let op dit zijn aannames gebaseerd op werkelijke feiten en ervaringen.
Laatst gewijzigd door Walter op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik herken het niet bij mijn D5 en die heeft recentelijk een beurt gehad, nu is het wel zo dat de D5 rijder altijd verantwoordelijk bezig is en die zou die "nog niet bewezen betutteling" ook niet nodig hebben




Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10481
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Je hebt als consument geen poot om op te staan.
Stel je voor, ook dat is een aanname nog niet gebaseerd op feiten en ervaringen, dat de dealer het met de professor NIET voor elkaar krijgt de juiste software te plaatsen, dus 191PK en 400NM, dan ben je toch klaar als consument? Oudere software zullen ze niet doen. Ik ben eigenaar vd auto en Volvo SE bewerkt mijn eigendom.
Indien de dealer vraagt om goedkeuring en jij geeft akkoord, ben je weg...... Ik heb er een donders slecht gevoel bij.... Maar dan ook een ECHT slecht gevoel. Marketing technisch zijn ze bij Volvo sowieso de weg helemaal kwijt.
Stel je voor, ook dat is een aanname nog niet gebaseerd op feiten en ervaringen, dat de dealer het met de professor NIET voor elkaar krijgt de juiste software te plaatsen, dus 191PK en 400NM, dan ben je toch klaar als consument? Oudere software zullen ze niet doen. Ik ben eigenaar vd auto en Volvo SE bewerkt mijn eigendom.
Indien de dealer vraagt om goedkeuring en jij geeft akkoord, ben je weg...... Ik heb er een donders slecht gevoel bij.... Maar dan ook een ECHT slecht gevoel. Marketing technisch zijn ze bij Volvo sowieso de weg helemaal kwijt.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5246
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
"Aannames gebaseerd op feiten en ervaringen" is een intrigerende zin de titel van het topic "Software update op D3 en D4 moteren schrijft vermogen weg!" is naar mijn mening niet iets wat je mag stellen op basis van aannames.
Ik kan overigens bevestigen dat ook ik de indruk heb dat er een verschil is in loopcultuur van de diverse D4's waar ik mee heb gereden. Daarbij sluit ik me aan bij de verbazing over een aantal recentelijke keuzes van Volvo.
Concreet je V90, ik zou P* op de auto zetten en blij zijn of de auto in overleg met de dealer op een testbank zetten
Ik kan overigens bevestigen dat ook ik de indruk heb dat er een verschil is in loopcultuur van de diverse D4's waar ik mee heb gereden. Daarbij sluit ik me aan bij de verbazing over een aantal recentelijke keuzes van Volvo.
Concreet je V90, ik zou P* op de auto zetten en blij zijn of de auto in overleg met de dealer op een testbank zetten
Laatst gewijzigd door NielsPHEV op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10481
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Kwestie van goed lezen! Staat geen vreemd woord tussen.gunz schreef: "een aanname nog niet gebaseerd op feiten en ervaringen"
een beetje stroef gelul, zeg nou eens wat je bedoelt man
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Ik heb dezelfde ervaring als Hans, in januari een stapeltje software bij de onderhoudsbeurt gekregen en sindsdien voelt het allemaal wat minder. Op zich was ik niet gelijk in paniek
omdat er wel vaker vermogensverlies is na een onderhoudsbeurt, dat is nou eenmaal het nadeel van tuning anders dan polestar. Helaas heeft het terug zetten van de tune nog niet het gewenste effect. Ondanks dat je er bijna een D2 bij krijgt (+80pk/150nm) is daar op snelheid weinig van te merken en blijft de topsnelheid beperkt tot 214 echte kilometers per uur. Om dat te halen moet ik bijna de hele A2 af rijden, waar het vroeger zonder al te veel tegenwerking naar de 225 liep en dan langzaam verder ging tot aan de begrenzer. Helaas kom ik niet zo vaak boven de 140 waardoor het niet echt een probleem is, maar vind ik het eigenaardig. De auto voelt wat sloom aan, alsof iemand stiekem die eco knop heeft ingedrukt terwijl je voor het stoplicht een kop koffie achterover gooit.

- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10481
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Dusssssss....... meerdere gelijkwaardige ervaringen.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Wat kost een testrun bij Fasttech?
Dat is toch bij jou om de hoek?
Op een zaterdag morgen zet je het ding op de testbank en je hebt de cijfers.
Of is het al bekend dat hij pk’s en koppel kwijt is en zo ja hoeveel?
Edit, ik heb nu met de D4 en de D5 ervaring maar die D5 is echt een stuk meer “los” tov de D4.
Met inhalen tussen 60 en 100 reed ik met de D4 naar de voorganger toe en met zicht op de tegenliggers haalde ik dan in en met de D5 moet je eerst zorgen dat je op links zit want het ding marcheerd als een malle voorwaarts.
De D4 XC60 van Muddekok was totaal niet levendig en met inhalen was het opletten dat je meer dan voldoende ruimte had.
Dat is toch bij jou om de hoek?
Op een zaterdag morgen zet je het ding op de testbank en je hebt de cijfers.
Of is het al bekend dat hij pk’s en koppel kwijt is en zo ja hoeveel?
Edit, ik heb nu met de D4 en de D5 ervaring maar die D5 is echt een stuk meer “los” tov de D4.
Met inhalen tussen 60 en 100 reed ik met de D4 naar de voorganger toe en met zicht op de tegenliggers haalde ik dan in en met de D5 moet je eerst zorgen dat je op links zit want het ding marcheerd als een malle voorwaarts.
De D4 XC60 van Muddekok was totaal niet levendig en met inhalen was het opletten dat je meer dan voldoende ruimte had.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Casey
- 3rd Gear member
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 18.09.2014 - 19:48
Han plaatst dit in 'Techniek niet modelgebonden'. Maar de "bevestiging"komt voor zover ik kan zien van S90 / V90 rijders. Of zijn er ook V70 D3 of D4 rijders die hetzelfde ervaren?
V70 (2006) D5 v/a 140000 tot 440000
V70 (2011) D3 v/a 160000 tot 272400
C70 (2011) T5 Summum v/a 95000 tot ...
V70 (2011) D3 v/a 160000 tot 272400
C70 (2011) T5 Summum v/a 95000 tot ...
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Me! D4 uit 2014.Casey schreef: Han plaatst dit in 'Techniek niet modelgebonden'. Maar de "bevestiging"komt voor zover ik kan zien van S90 / V90 rijders. Of zijn er ook V70 D3 of D4 rijders die hetzelfde ervaren?
- Nomad
- 5th Gear member
- Berichten: 1165
- Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
- Locatie: Noord-Oost Brabant
Met welke tune krijg je er 80 pk bij? Van een teruggetunede 163 naar 240 pk of zo, dat is het enige wat ik kan bedenken.Jelmer de Jong schreef: Helaas heeft het terug zetten van de tune nog niet het gewenste effect. Ondanks dat je er bijna een D2 bij krijgt (+80pk/150nm) is daar op snelheid weinig van te merken en blijft de topsnelheid beperkt tot 214 echte kilometers per uur.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
- Polestar 2 MY2023 LRSM
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Mijn v70 D4 is vorige maand voor de 100.000km-beurt naar de garage gegaan. Update kon niet worden uitgevoerd omdat mijn auto getuned is. Terug naar de dealer met "het kastje" waarmee de auto wordt getuned en gedetuned (BSR PPC). Heeft wat voeten in de aarde gehad om de tuning er daarna terug op te krijgen, paar mails met BSR in Zweden. Tussendoor heb ik twee weken ongetuned rondgereden. Blij dat de tuning er terug op zit en de 250 paardjes terug op stal staan. Vooral bij inhaalmanoeuvres op snelheid op de autostrade was er wat ademnood. Nu terug een erg vlotte D4 gelukkig !
Dus ja, ik denk te kunnen beamen dat er wel degelijk wijzigingen in het motormanagement zijn doorgevoerd met de laatste softwareupdate. Maar dankzij de tuning dus geen last (meer) van. Enige wat ik nu merk is dat bij uitrollen de start-stop iets vroeger de motor stil legt, dus als je nog niet helemaal stil staat. Gelukkig heb ik een knopje op de middenconsole om dat uit te zetten, en moet ik daarvoor niet eerst wat menuutjes door op de centrale iPad
Dus ja, ik denk te kunnen beamen dat er wel degelijk wijzigingen in het motormanagement zijn doorgevoerd met de laatste softwareupdate. Maar dankzij de tuning dus geen last (meer) van. Enige wat ik nu merk is dat bij uitrollen de start-stop iets vroeger de motor stil legt, dus als je nog niet helemaal stil staat. Gelukkig heb ik een knopje op de middenconsole om dat uit te zetten, en moet ik daarvoor niet eerst wat menuutjes door op de centrale iPad

V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
BSR, van 181 naar 250 PK.Nomad schreef:Met welke tune krijg je er 80 pk bij? Van een teruggetunede 163 naar 240 pk of zo, dat is het enige wat ik kan bedenken.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Meerdere aanbieders beloven van 181 naar 260, BSR zelfs 270, of 278 als je de uitlaat vervangt door een rioolpijp. Dat allemaal uit vier cilinders met de inhoud van twee pakken melk.Nomad schreef:Met welke tune krijg je er 80 pk bij? Van een teruggetunede 163 naar 240 pk of zo, dat is het enige wat ik kan bedenken.Jelmer de Jong schreef: Helaas heeft het terug zetten van de tune nog niet het gewenste effect. Ondanks dat je er bijna een D2 bij krijgt (+80pk/150nm) is daar op snelheid weinig van te merken en blijft de topsnelheid beperkt tot 214 echte kilometers per uur.

Zo'n teruggetunede D5 met 163pk is nog grappiger, die krijgt er zelfs 119pk bij.

Dat verschil in start/stop was mij ook al opgevallen, de laatste meter voor het daadwerkelijk stil staan is al met uitgeschakelde motor.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
1 swipe naar links en start/stop uitdrukken, niets ingewikkelds aan.Fulaks schreef: Gelukkig heb ik een knopje op de middenconsole om dat uit te zetten, en moet ik daarvoor niet eerst wat menuutjes door op de centrale iPad![]()
Even oftopic....dat S/S wat doet dat met de pomp van bijv. de airco?
Ik neem aan dat bij het afslaan alles op nul gaat?
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]