Volvo V70 diesel aanschaffen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
diekgait
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 09.03.2019 - 15:38

Hallo Volvo-ers,

Ik ben van plan een V70 aan te schaffen uit bouwjaar 2002-2005 met 200-300k op de klok. En heb hierover een aantal vragen:
  • Ik rijd 40k per jaar, kan dat nog met deze leeftijd/kilometers?
  • Zijn er specifieke V70 zaken om op letten tijdens de aanschaf?
  • Wat raden jullie aan om preventief te doen direct na de aanschaf?
  • Waar raden jullie aan om hem in het onderhoud te doen in de omgeving Twente?
Ik vindt het een prachtige auto die volgens mij ook redelijk betaalbaar zakelijk is te rijden maar wil er wel graag alles aan doen om niet op de vluchtstrook komen te staan.

Gr. Dennis
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Zou toch als je zoveel kilometers rijdt ook eens in een V70NN (vanaf 2008) gaan rijden. Een fijnere beleving van auto rijden.
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Als je een 2002 -2005 zoekt , ga dan voor een modeljaar 2005. Die heeft de facelift gehad en is op een aanzienlijk aantal punten verbeterd. Verstuivers zijn van betere kwaliteit. Er zijn 2 diesel uitvoeringen. Beide 2.4 5 cilinders in een 130 en een 163pk. Verschil is de software. Erg goede motoren. Let op het rammelen van het vliegwiel bij stationair toerental. Duidt op slijtage. Draagarmrubbers is ook een puntje. In lange bochten op de snelweg voel je soms een tikje in je stuur. Dan kan het stuurhuis versleten zijn. Soms helpt dan een flush.
Bij een jongere vanaf my 2006 is de wervelklep een dingetje en een dure. En het regenereren van het roetfilter kan voor problemen gaan zorgen. ( stijgen oliepeil door diesel in de olie)
Een v70NN is ook een fijne maar laat de (psa) 2.0D 4 cilinder maar staan. Is niet de kwaliteit van een 5 pitter
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Rippie V70 schreef: Een v70NN is ook een fijne maar laat de (psa) 2.0D 4 cilinder maar staan. Is niet de kwaliteit van een 5 pitter
flauwekul.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Rippie V70 schreef: Als je een 2002 -2005 zoekt , ga dan voor een modeljaar 2005. Die heeft de facelift gehad en is op een aanzienlijk aantal punten verbeterd. Verstuivers zijn van betere kwaliteit. Er zijn 2 diesel uitvoeringen. Beide 2.4 5 cilinders in een 130 en een 163pk. Verschil is de software. Erg goede motoren. Let op het rammelen van het vliegwiel bij stationair toerental. Duidt op slijtage. Draagarmrubbers is ook een puntje. In lange bochten op de snelweg voel je soms een tikje in je stuur. Dan kan het stuurhuis versleten zijn. Soms helpt dan een flush.
Bij een jongere vanaf my 2006 is de wervelklep een dingetje en een dure. En het regenereren van het roetfilter kan voor problemen gaan zorgen. ( stijgen oliepeil door diesel in de olie)
Een v70NN is ook een fijne maar laat de (psa) 2.0D 4 cilinder maar staan. Is niet de kwaliteit van een 5 pitter
100 punten.

En die eerste 2 liter motoren in de NN genieten ook niet mijn voorkeur, bepaald niet.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13742
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Toch heb ik er n paar ingeruild met > 3 ton
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

HansEindhovenV70 schreef: Zou toch als je zoveel kilometers rijdt ook eens in een V70NN (vanaf 2008) gaan rijden. Een fijnere beleving van auto rijden.
Bij zo'n 'jonge' auto hakt de bijtelling er flink in.
stap
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 25.10.2009 - 22:18
Locatie: Zelhem

Hoi Dennis,

leuk dat je een v70 zoekt! Ik rij ook ongeveer 40-50 duizend per jaar in een v70 van 2005. Het is mijn derde van dit type. De vorige twee zonder veel gekke dingen tot 600 d km gereden.
Aantoonbaar onderhoud is belangrijk als je geen verrassingen wilt. Als er wel wat is, hou voldoende geld achter de hand want de rekeningen kunnen snel oplopen.

Wil je een automaat of handgeschakeld? De automaat van deze periode is niet een van de snelste, probeer eerst of het je bevalt. Met de kilometerstanden die jij zoekt is het aan te raden om de bak te laten spoelen.
Bij de handgeschakelde versie, zoals eerder al opgemerkt op het dual massa vliegwiel letten. Ze gaan rammelen, vervangen is kostbaar. Overigens heb ik met een exemplaar 150 duizend km rammelend doorgereden zonder problemen. Reken op ongeveer 10% meerverbruik bij automaat.

Wat ik verschillende keren ervaren heb is dat de 300.000 km een soort kritisch punt is. De v70 zal er niet mee ophouden, maar het is een punt waarop veel onderhoudszaken tegelijk kunnen komen. Afhankelijk van het onderhoud en gebruik van de voorganger natuurlijk. Ik heb het dan over distributie, airco, onderstel, stuurhuis, dynamo, injectoren. Vast niet allemaal op één moment maar ik heb ze toch voor mijn kiezen gekregen. Bij aanwezigheid van nivomats (automatische hoogteregeling achteras) opletten of ze nog goed functioneren (staat de auto mooi op hoogte voordat je gaat rijden?)

Ga proefrijden met verschillende exemplaren. Een beetje roken mag wel, maar bij warme motor moet je flink door kunnen trekken zonder een rookgordijn achter je te laten. Bij warme motor ook even goed gas geven, let op of je geen storing in het display krijgt. Als je er zelf niet heel veel van afweet is het aan te raden een aankoopkeuring bij dealer of specialist te laten doen. Kost je misschien iets van €100,- maar dat verdient zich terug.

Een specialist bij jouw in de buurt weet ik niet, maar er staat wel het een en ander op het forum geschreven.

Succes met de overwegingen en het zoeken

groet Mark
V702004D5
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 11.02.2015 - 22:38

Heb zelf een 2004 gehad D5 automaat met nivoregeling van 150k - 300k. Was geweldige auto, en meer comfort dan de 2008 versie. De auto is zuinig, comfortabel met 16 inch velgen en altijd vlak op vakantie door de nivomat. Ik zou geen andere uitvoering nemen. Vrijwel geen problemen gehad, alleen vervanging van achterruitenwisser motor ivm geen smering van asje. En het motortje van de dieselklep ging kapot, is erg lastig tanken dan.
Automaat preventief gespoeld. De technische update schijnt al met MY2004 te zijn uitgevoerd (dus met de zilveren randen rond de klokken). Ik vervang altijd accu's als ze 7 jaar oud zijn. Bij distririem wordt standaard de waterpomp al meegenomen. Bij 290k heb ik preventief de dynamo vervangen. Dit zijn in mijn beleving de belangrijkste preventieve zaken om niet stil te vallen.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Dag Dijkgeit,
kijk maar eens op dit topic, daar staan paaar minpunten van de V70 bij elkaar.
Onderhoud in Twente kan bij MMTS in Oldenzaal( martin) of Volvoservice in Elst. (gld)
Beide forumsponsoren en wat mij betreft gaat nietsboven de vijfcilinder. maar ja de moderne techniek schrijdt voor...

viewtopic.php?t=2168&highlight=minpunten&page=108
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”