YoungTimer Volvo V50 T5 2.5 turbo, LPG foutmeldeingen

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
K.joosen
Starter

Ik zou graag jullie gedachten horen.. super bedankt!

27 maart 11:12
ECM-211A Brandstofdruk - signaal ontbreekt
ECM-641A Uitlaat nokkenasregeling - onjuist signaal
(niet gewist)
Van Nijmegen naar Etten-Leur merkte ik alleen onstabiele cruisecontrol die ik niet had opgemerkt op proefrijden.
Mijn vrouw gaat er mee weg voor korte rit en hij geeft aan 'minder motorvermogen’. De motor schiet in een soort noodstand waardoor turbo wegvalt.

29 maart 11:40
211A - Brandstofdruksensor signaalfout
641A - Nokkenas signaalfout
(dit keer wel gewist)
640A - Inlaatnokkenas signaalfout
6814 Regelafwijking van de ladedruk berekende waarde foutief
(gewist)
Na wissen rijdt hij goed, je bent toch kritischer geworden, dus ik merk dat hij iets inhoudt bij het optrekken. Cruisecontrol is nog steeds niet stabiel.

30 maart 19:50
Op benzine ivm testen Lm?
P0027 - Na 20 km. Exhaust valve control solenoid circuit, bank 1 range/performance
(gewist)
Ik kan het nu wissen met mijn mobiel, handig, gaat de auto weer uit de noodstand.

2 april 16:49
120 km op benzine
P0111 Luchttemperatuursensor signaal te sterk
(gewist)
Dit zag ik niet mijn telefoon, maar in een garage laten wissen.

3-4 april CEM schoongemaakt
Door alle varianten van foutmeldingen heb ik de CEM schoongemaakt.

6 april
100 km op benzine naar Houten, geen problemen
100 km terug op LPG, geen problemen
P0027 en p0088 - weer 'minder motorvermogen’ na 1 uur later op LPG naar Oosterhout.
Gewist en terug geschakeld naar Benzine.
Benzine getankt en Injector Cleaner in tank.
P0027 - weer 'minder motorvermogen’ direct na het tanken, op benzine gereden.
Terug niks aan de hand

7 april
Op en neer naar Renesse, geen 'minder motorvermogen’
P0027 Toch uitgelezen en wederom deze fout.

Symptomen
- Aantal keren 'minder motorvermogen’ gekregen.
- Houd met een kleine hik in bij het optrekken.
- Cruisecontrol is niet stabiel, schommelt in toerental, dit zie je met name aan actueel verbruik.
- Airco werkt bij een rit na tijdje rijden niet meer. Na uit en aanzetten komt er ook een muffe lucht uit.

Mogelijke oorzaken (bedacht door een leek met forum-google-youtube-wijsheid)
- Ik heb het vermoeden dat het niet aan de LPG installatie ligt.
- CEM corrosie, heb ik eruit gehaald en schoongemaakt, niks geks aan te zien.
- Exhaust valve control solenoid (hoe heet dit in NL?) ivm p0027 (zie YouTube)
- Magneetkoppeling te veel speling ivm airco wel gewoon werkt bij begin van een rit.

Hebben jullie nog ideeën? Ik wil het zo concreet als mogelijk presenteren aan de garage, daar gaat hij 17 april naar toe voor onderhoud en reparatie.

Super bedankt!!
Laatst gewijzigd door K.joosen op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Bella
2nd Gear member

Welk type gasinstalatie ligt erin? (Rij zelf een T5 met vialle lpi zonder problemen) Het lijkt mij een probleem met je gasklephuis in verband met je niet constante cruisecontrol. Hoeveel kilometer heeft de auto gelopen in verband met de klepspeling?

Mvg, Frans Mentink
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
MartijnAbel
4th Gear member

Brandstofdruksensor als eerste vervangen, dat is een bekend probleem bij deze motoren. Ik had toen ook een hele rits aan meldingen die voort kwamen uit de sensor.
Daar komen ook je cruise problemen weg en hikje tijdens gas geven/rijden, 100%
Je airco in eerste instantie gewoon af laten vullen, natuurlijk met lektest en meteen even laten reinigen
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
K.joosen
Starter

Bella schreef: Welk type gasinstalatie ligt erin? (Rij zelf een T5 met vialle lpi zonder problemen) Het lijkt mij een probleem met je gasklephuis in verband met je niet constante cruisecontrol. Hoeveel kilometer heeft de auto gelopen in verband met de klepspeling?

Mvg, Frans Mentink
Bedankt voor je reactie! Geen idee, hoe kan ik dat zien? en heeft 168.xxx gelopen.
K.joosen
Starter

MartijnAbel schreef: Brandstofdruksensor als eerste vervangen, dat is een bekend probleem bij deze motoren. Ik had toen ook een hele rits aan meldingen die voort kwamen uit de sensor.
Daar komen ook je cruise problemen weg en hikje tijdens gas geven/rijden, 100%
Je airco in eerste instantie gewoon af laten vullen, natuurlijk met lektest en meteen even laten reinigen
Super! Gaan we die eerst vervangen en airco laten reinigen en vullen. Iemand nog andere gedachtes?
Bella
2nd Gear member

Ik denk dat Martijn op de goede weg zit. Gasklepproblemen die ik noemde kwamen voor bij de Volvo V70 tot 2003 (magneti marelli) Later een Bosch op gekomen en weg waren de problemen. Ik vind het trouwens dat de kilometers op gas wel weinig zijn voor een auto van 14 jaar oud. De mijne is 15 jaar (2004) met nu bijna 280.000 kilometer op de klok. Is voor deze motoren geen probleem...

Mvg, Frans
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Magneet koppeling van airco zal teveel speling hebben waardoor deze uitschakelt als die warm is.

Is prima af te stellen.
K.joosen
Starter

Bella schreef: Ik vind het trouwens dat de kilometers op gas wel weinig zijn voor een auto van 14 jaar oud. De mijne is 15 jaar (2004) met nu bijna 280.000 kilometer op de klok. Is voor deze motoren geen probleem...

Mvg, Frans
Jep, daarom gekocht. Heeft ook even stilgestaan, dus ik ervaar wat her-opstartproblemen.
K.joosen
Starter

Blade schreef: Magneet koppeling van airco zal teveel speling hebben waardoor deze uitschakelt als die warm is.

Is prima af te stellen.
Die had je al vaker als antwoord gegeven op dit forum las ik :-) vandaar ook mijn conclusie. Ik laat dit checken bij de garage.
jevedewe
2nd Gear member

Blade schreef: Magneet koppeling van airco zal teveel speling hebben waardoor deze uitschakelt als die warm is.

Is prima af te stellen.
Hoi Poika, ook mijn airco schakelt uit na een poosje... Erg onplezierig met de zomer die er aankomt. Kun je daar a.s. zaterdag ook even naar kijken?

Hans uit Zwolle.
S40 2.4i uit 2006 op LPG
Jelmer de Jong
6th Gear member

K.joosen schreef:
Hebben jullie nog ideeën? Ik wil het zo concreet als mogelijk presenteren aan de garage, daar gaat hij 17 april naar toe voor onderhoud en reparatie.
Is er wel een stabiel voltage (5/12) voor de ECM? Sensoren geven een waarde af maar als er geen goede referentie is zal elke waarde, correct of niet, toch buiten het meetbereik kunnen vallen. Aangezien je er op random momenten last van hebt gok ik een kabelboom. Als je gaat meten zorg dan voor een belasting in de vorm van een klein lampje ofzo, 12v op een rotte kabel wordt pas 3.7v als er ook een beetje stroom gaat lopen.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”