Mede forummers,
Na recente bakspoeling met originele Volvo olie, schakelt ie aanzienlijk sneller en soepeler, enige wat "ik minder vind", is dat hij met meer een schok zogezegd van zijn 1 naar 2 gaat, en in wat mindere mate naar zijn 3, rest boterzacht en snel.
Heb geen reiniging gebruikt, vind ik persoonlijk te agressief bij een bak met veel werkuren, wel goed gespoeld, tot het helemaal clean was, en eerst alle oude olie afgetapt. Wel ingeleerd daarna, maar niet met Vida maar compatible, kan het daaraan liggen, of zeggen jullie perse met Vida, dat maakt mss verschil.
Bak spoeling
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Geen idee waarmee je hebt ingeleerd. Hoe heb je het nivo gecontroleerd? Heb je nog ene peilstok op de bak?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6292
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik hoop voor je dat dit goed gaat...… Hoe heb je de bak ingeleerd?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6292
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Wat heb je precies gedaan met die maxicheck? Adaptatiewaarden gereset? Olieteller op 0?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Ik denk een maxidas. En bij de oude aw bakken moet je niet zomaar de adaptie waardes resetten, alleen de olie teller.
- Nomad
- 5th Gear member
- Berichten: 1165
- Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
- Locatie: Noord-Oost Brabant
En even uit nieuwsgierigheid, geen reiniger gebruikt en wel gespoeld. Hoe?
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
- Polestar 2 MY2023 LRSM
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 16.06.2018 - 22:58
Je kan gewoon spoelen zonder reiniger, adapter gemaakt, steeds even laten draaien de motor, laten circuleren totdat er alleen nog mooie rode uitkomt, nog wat extra spoelen en klaar, zogezegd wel eerst de oude afgetapt, zo'n 10 liter er door heen gegaan, als je precies wilt weten hoe stuur me een pm. En Blade heb je dan een oplossing? Dus niet resetten de adaptie waarden maar wel de olieteller, graag hoor ik dan hoe dat gaat met de Maxicheck, want wl adaptie waarden ook gedaan, hmmm
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Je kan inderdaad gewoon spoelen op de 'Volvo manier' Je haalt dan de retour leiding los van de automaat (slang die in radiateur zit)
Inleerprocedure kom ik op terug.
Inleerprocedure kom ik op terug.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Bij deze of is het een 6 bak?
Succes! Heel makkelijk vind ik het niet.
Voortaan bij een powerflush of olie verversen ALLEEN de olie teller resetten. Bij de nieuwe TF bakken kan je wel de adaptie resetten, die gaat daarna niet zo hokkerig schakelen.
Adaptatie van versnellingsbakregeleenheid (TCM)
Nadat er nieuwe software is gedownload of als de versnellingsbakregeleenheid (TCM) of de versnellingsbak is vervangen, moet de versnellingsbakregeleenheid (TCM) worden geadapteerd om een goede schakelkwaliteit te bereiken.
Let op! Als de functie adaptatie van de regeleenheid in DIAGNOSTIEK/AUTOCOMMUNICATIE/Geavanceerd aanwezig is, moet die procedure in eerste instantie worden gevolgd!
Bij de adaptatieprocedure moet de temperatuur van de versnellingsbakolie tussen 65 en 110°C (150 en 230°F) liggen. Door de auto in de winterstand te accelereren kan de olietemperatuur sneller worden verhoogd als deze onder het vermelde niveau ligt. Er mag geen stallspeed-test worden gebruikt om de olietemperatuur te verhogen. Lees de temperatuur met VIDA af. De adaptatie wordt niet voltooid als de olietemperatuur niet binnen dit bereik ligt.
Ga met ongeveer 15% gas geven rijden en houd het pedaal bij alle schakelingen op hetzelfde niveau totdat u bij de 4e versnelling komt. Met deze pedaalpositie kunt u niet in de 5e versnelling komen. Herhaal dit totdat de kwaliteit van de schakelingen voor alle versnellingen OK is.
Herhaal stap 2 maar nu met ongeveer 25% gas geven. Houd het pedaal bij alle schakelingen op hetzelfde niveau totdat u bij de 5e versnelling komt.
Accelereer tot ongeveer 72 km/u (45 mph) en verlaag de snelheid door licht op de rem te drukken totdat de auto stilstaat. Dit moet ongeveer 7 seconden duren. Herhaal dit totdat de kwaliteit van de terugschakelingen OK is.
Houd de rem ingedrukt en schakel naar de P-stand. Breng de hendel naar de R-stand en wacht 5 seconden. Breng de hendel terug naar de P-stand en wacht nog eens 5 seconden. Herhaal dit totdat de schakeling naar de R-stand OK is.
Herhaal de procedure in stap 5, maar verplaats de hendel tussen de N-stand en de D-stand totdat de schakeling naar de D-stand OK is.
Succes! Heel makkelijk vind ik het niet.
Voortaan bij een powerflush of olie verversen ALLEEN de olie teller resetten. Bij de nieuwe TF bakken kan je wel de adaptie resetten, die gaat daarna niet zo hokkerig schakelen.
Adaptatie van versnellingsbakregeleenheid (TCM)
Nadat er nieuwe software is gedownload of als de versnellingsbakregeleenheid (TCM) of de versnellingsbak is vervangen, moet de versnellingsbakregeleenheid (TCM) worden geadapteerd om een goede schakelkwaliteit te bereiken.
Let op! Als de functie adaptatie van de regeleenheid in DIAGNOSTIEK/AUTOCOMMUNICATIE/Geavanceerd aanwezig is, moet die procedure in eerste instantie worden gevolgd!
Bij de adaptatieprocedure moet de temperatuur van de versnellingsbakolie tussen 65 en 110°C (150 en 230°F) liggen. Door de auto in de winterstand te accelereren kan de olietemperatuur sneller worden verhoogd als deze onder het vermelde niveau ligt. Er mag geen stallspeed-test worden gebruikt om de olietemperatuur te verhogen. Lees de temperatuur met VIDA af. De adaptatie wordt niet voltooid als de olietemperatuur niet binnen dit bereik ligt.
Ga met ongeveer 15% gas geven rijden en houd het pedaal bij alle schakelingen op hetzelfde niveau totdat u bij de 4e versnelling komt. Met deze pedaalpositie kunt u niet in de 5e versnelling komen. Herhaal dit totdat de kwaliteit van de schakelingen voor alle versnellingen OK is.
Herhaal stap 2 maar nu met ongeveer 25% gas geven. Houd het pedaal bij alle schakelingen op hetzelfde niveau totdat u bij de 5e versnelling komt.
Accelereer tot ongeveer 72 km/u (45 mph) en verlaag de snelheid door licht op de rem te drukken totdat de auto stilstaat. Dit moet ongeveer 7 seconden duren. Herhaal dit totdat de kwaliteit van de terugschakelingen OK is.
Houd de rem ingedrukt en schakel naar de P-stand. Breng de hendel naar de R-stand en wacht 5 seconden. Breng de hendel terug naar de P-stand en wacht nog eens 5 seconden. Herhaal dit totdat de schakeling naar de R-stand OK is.
Herhaal de procedure in stap 5, maar verplaats de hendel tussen de N-stand en de D-stand totdat de schakeling naar de D-stand OK is.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Heb je het nivo wel met draaiende motor gecontroleerd?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95