Dejeeper schreef:
Ik zou eerst even kijken wat precies het probleem is. Dus zoals ik al schreef haal het wiel er even af en laat op de rem drukken. Kijk dan hoe het remblokje tegen de schijf aankomt.
Haal daarna het remblok uit de remklauw en kijk of het remblok scheef is of misschien zijn het hele smalle (verkeerd) remblokken die niet de hele schijf raken.
Is dit bij 1 wiel of bij meerdere?
Met vervangen van het een en ander zou ik even wachten tot je weet waar het probleem zit.
Vandaar mijn vragen op dit forum

Het doet zich voor op beide achterwielen. Bij de een is de roest wat meer als bij de ander, m.a.w. het ene blokje heeft een nog kleiner raakvlak dan de andere.
Ik zal van het weekend het wiel er even af halen en een kijkje nemen. Ik weet toevallig dat de remblokken ook scheef versleten zijn, of dit door de roest komt of door fout aandrukken weet ik niet. Dat de zuiger niet meer recht is lijkt me sterk, aangezien de klauw nieuw is maar je weet maar nooit!
Pieterxc90 schreef:
Wellicht niet uw oorzaak! Maar een soortgelijk patroon verscheen ook op mijn XC90 (MY 2006) in de winter. Ik had door gepekelde sneeuw gereden en de auto daarna op de oprit geparkeerd. Na weken had ik hem weer nodig en moest flink gas geven om de vastgeroeste remblokken los van de schijf te breken. Het patroon dat daarna op de schijven ontstond lijkt op dat van uw foto. De verklaring bij mij was dat de remblokken de schijf schoon schuren en omdat de omtreksnelheid aan de buitenkant van de schijf het grootst is is hij daar eerder schoon. Nieuwe schijven en nieuwe blokken waren de oplossing. De blokken gratis (coulance) want die waren kort geleden vervangen.
Klinkt best aannemelijk. De wagen is net na de winter vanuit zweden geimporteerd, allicht dat hij daar ook al een tijdje stil stond..
Van het weekend even alles goed bekijken