Hallo,
Sinds 2009 rijd ik met veel plezier in mijn Volvo V50 2.4 (Benzine) momentum uit 2004.
Sinds afgelopen vrijdag is er iets vreemds aan de hand. Normaal gesproken hoor je het stuurslot ontgrendelen zodra je de sleutel in het contactslot steekt. Als ik dan het contact aanzet, gaan de controlelampjes op het dashboard branden en komt de radio tot leven. Vrijdagavond hoorde ik het stuurslot niet ontgrendelen, gingen de controlelampjes op het dashboard niet branden maar verscheen de melding "Sleutel Fout probeer opnieuw". omdat ik dit voor het eerst zag en haast had (dus geen tijd voor dit soort zaken), heb ik de sleutel uit het contactslot gehaald, er weer ingestoken en direct doorgedraaid naar stand 3 (starten), de motor startte na ongeveer 1 seconde en sloeg meteen aan. daarna gingen de lampjes op het dashboard ook aan. de radio volgde iets later (ongeveer 5 seconden gok ik). De rit verliep normaal totdat ik de motor uitzetten (ik draaide de contactsleutel naar stand 1), toen verscheen ineens de melding "Storing remsysteem stop auto z.s.m."dit ging vergezeld van het gevarendriehoeklampje onder het display. Ik heb de sleutel eruit gehaald en toen ik later weer wilde wegrijden herhaalde de sleutel storing zich. na een rit zonder bijzonderheden weer de remstoring bij het uitschakelen van de motor.
Na het lezen van verschillende fora en navraag bij een vriend met meer autokennis dan ik heb ik het volgende gedaan:
- accu gemeten en laten testen (12,75 volt rustspanning, capaciteit accuwaarde 634A (accuwaarde is 680A))
- laadspanning gemeten (14,7 volt (wel pas na ongeveer 10 seconden na starten))
- ECM module (naast luchtfilter) los gehad en contacten bekeken (zagen er mooi schoon en droog uit) en schoongemaakt.
- CEM module (onder dashboard passagierszijde) uitgebouwd, alle contacten bekeken (zagen er ook mooi schoon en droog uit), contacten schoongemaakt, alle zekeringen doorgemeten (zijn allemaal goed)
- massa-aansluitingen onder motorkap (op linker veerpoot) allemaal los gehad, schoongemaakt en weer gemonteerd
- aansluitingen op dynamo gecontroleerd (zaten goed vast en zagen er mooi schoon uit (Dynamo is in december vervangen)
- batterij in de sleutel vervangen
- auto met startkabels aan mijn bestelbus gekoppeld (accuspanning 14,5 volt) maar ook dan krijg ik de zelfde storingen...)
Na al deze handelingen was de storing er nog steeds, vreemd genoeg is op het geleende OBD uitleeskastje geen van de storing terug te zien (zelfs als de storing op het display staat, zegt het kastje dat er geen meldingen zijn?!?!)
Zoals eerder geschreven kan ik de auto starten door de sleutel na insteken direct door te draaien. na een rit van zo'n 10 minuten kon ik de motor uitschakelen zonder de remstoring te krijgen. Toen ik de sleutel weer in het contact stak, ontgrendelde het stuurslot zoals normaal, ook het starten verliep normaal. Dat 3 keer geprobeerd zonder problemen. Probleem opgelost dacht ik.
Echter toen ik na 10 minuten weer de auto wilde starten kreeg ik weer het zelfde probleem.
Ik weet nu even niet meer waar ik moet zoeken, ik heb geleden dat het een probleem in de kabelboom kan zijn, maar er zitten zoveel kabels in de auto dat ik geen idee heb waar ik moet beginnen.
Ik hoop dat iemand dit probleem als eens gehad heeft en mij verder kan helpen.
Alvast bedankt!
gr.
René
Volvo V50; "Sleutel fout probeer opnieuw" i.c.m. "Storing remsyst. stop auto z.s.m"
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Welkom,
De contactsloten van deze auto's willen nog wel eens kapot gaan. Uitlezen met een OBD scanner heeft dan helaas ook geen zin, en je dient de auto dan echt aan VIDA te hangen. Dit kan bij de dealer of een volvo specialist.
Maar ga uit van het contactslot, dan kan het allezins meevallen
De contactsloten van deze auto's willen nog wel eens kapot gaan. Uitlezen met een OBD scanner heeft dan helaas ook geen zin, en je dient de auto dan echt aan VIDA te hangen. Dit kan bij de dealer of een volvo specialist.
Maar ga uit van het contactslot, dan kan het allezins meevallen
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Lijkt mij eerlijk gezegd niet, maar zonder VIDA is er weinig brei van te maken :pRené V. schreef: Hoi Martijn,
Bedankt voor je snelle reactie. Contactslot i.c.m. de sleutelmelding snap ik, maar kan dat ook de remstoring verklaren?
Ben benieuwd.
gr.
René
Ik zou sowieso beginnen bij het contactslot te zoeken
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 15.04.2019 - 16:27
- Locatie: Breda
Even een update;
Tot mijn verbazing heeft de Volvo het een aantal dagen zonder storingen gedaan.
Donderdagavond merkte ik bij het uitschakelen van het contact dat de “remstoring” weer terug was. Ik merkte toen ook (het was al donker) dat gelijk met die remstoring de mistlampen voor aangingen?!?
Vrijdagochtend vroeg was de “sleutelstoring” ook weer aanwezig.
Ik heb de auto vrijdagmiddag uit laten lezen en daar kwam een hele lijst met (oude) storingen tevoorschijn:
E003 Programmering Stuurapparaat - Configuratie foutief
0040 Luchtkwaliteitsensor – Foutief
4F82 Controlelampje veiligheidsgordel – Signaal foutief
6C08 Sluiteenheid centrale vergrendeling rechtsachter – vergrendeling heeft niet plaats
6C30 Waarschuwingstoongever – Foutief
8F24 ECU voor wismotor – Component kleeft
8A12 Dimlicht links – Foutief
1A41 Ontsteking startschakelaar – Signaal foutief
DD11 Communicatie met toegangs/startblokkering – Geen signaal
DE30 CAN-communicatie met elektrische stuurbekrachtiging – Geen signaal
0071 Accuspanning – Signaal te laag
0080 Stuurwiel-hoeksensor – Signaal foutief
0083 Onbekende fout
0115 Stuurwielhoeksensor – Communicatiefout
0101 Mororschakelapparaat – Signaal/bericht niet plausibel
Nadat de hele fouthistorie gewist was, hebben we de auto afgesloten en opnieuw geopend en getracht te starten. De storingen zoals ik eerder beschreef waren er nog steeds. (Gelukkig kreeg ik de auto wel gestart door de sleutel na het insteken direct door te draaien naar stand 3).
We hebben de auto toen weer uitgelezen en toen waren er nog maar 5 storingen over;
0040 Luchtkwaliteitsensor – Foutief
4F82 Controlelampje veiligheidsgordel – Signaal foutief
1A41 Ontsteking startschakelaar – Signaal foutief
DD11 Communicatie met toegangs/startblokkering – Geen signaal
0080 Stuurwiel-hoeksensor – Signaal foutief
Twee van deze storingen (0040 en 4F82) hebben waarschijnlijk niets met dit euvel te maken, de waarschuwing voor geen gordel passagiersstoel werkt al 10 jaar niet, deze is door de vorige eigenaar onklaar gemaakt (waarschijnlijk i.v.m. zware koffer op voorstoel tijdens rit) en de luchtkwaliteitssensor zal aangeven dat het interieurfilter vervangen moet worden (dat zet ik op mijn to-do-lijstje).
Met het uitleesapparaat kon ook de stuurwielhoek bekeken worden, deze gaf logische waarden aan tijdens het verdraaien van het stuurwiel. Verder viel op dat de spanning op de accu ongeveer 0,3 volt hoger was dan de spanning op de ECM (of OBD-poort, dat ben ik even kwijt).
Mijn volgende stap is meten op verschillende punten om te kijken of ik kan achterhalen waar dat spanningsverschil vandaan komt (of beter gezegd, waar die 0,3 volt blijven). Ik hoop een slecht/gecorrodeerd contact te vinden en daarmee het probleem op te lossen. Mocht dat niets opleveren, dan denk ik dat ik Martijn’s advies ter harte ga nemen en kijken of het vervangen van het contactslot de oplossing biedt…
Mocht iemand naar aanleiding van deze update een beter idee hebben in welke richting ik het moet zoeken dan hoor/lees ik het graag.
Alvast bedankt!
Gr.
René
Tot mijn verbazing heeft de Volvo het een aantal dagen zonder storingen gedaan.
Donderdagavond merkte ik bij het uitschakelen van het contact dat de “remstoring” weer terug was. Ik merkte toen ook (het was al donker) dat gelijk met die remstoring de mistlampen voor aangingen?!?
Vrijdagochtend vroeg was de “sleutelstoring” ook weer aanwezig.
Ik heb de auto vrijdagmiddag uit laten lezen en daar kwam een hele lijst met (oude) storingen tevoorschijn:
E003 Programmering Stuurapparaat - Configuratie foutief
0040 Luchtkwaliteitsensor – Foutief
4F82 Controlelampje veiligheidsgordel – Signaal foutief
6C08 Sluiteenheid centrale vergrendeling rechtsachter – vergrendeling heeft niet plaats
6C30 Waarschuwingstoongever – Foutief
8F24 ECU voor wismotor – Component kleeft
8A12 Dimlicht links – Foutief
1A41 Ontsteking startschakelaar – Signaal foutief
DD11 Communicatie met toegangs/startblokkering – Geen signaal
DE30 CAN-communicatie met elektrische stuurbekrachtiging – Geen signaal
0071 Accuspanning – Signaal te laag
0080 Stuurwiel-hoeksensor – Signaal foutief
0083 Onbekende fout
0115 Stuurwielhoeksensor – Communicatiefout
0101 Mororschakelapparaat – Signaal/bericht niet plausibel
Nadat de hele fouthistorie gewist was, hebben we de auto afgesloten en opnieuw geopend en getracht te starten. De storingen zoals ik eerder beschreef waren er nog steeds. (Gelukkig kreeg ik de auto wel gestart door de sleutel na het insteken direct door te draaien naar stand 3).
We hebben de auto toen weer uitgelezen en toen waren er nog maar 5 storingen over;
0040 Luchtkwaliteitsensor – Foutief
4F82 Controlelampje veiligheidsgordel – Signaal foutief
1A41 Ontsteking startschakelaar – Signaal foutief
DD11 Communicatie met toegangs/startblokkering – Geen signaal
0080 Stuurwiel-hoeksensor – Signaal foutief
Twee van deze storingen (0040 en 4F82) hebben waarschijnlijk niets met dit euvel te maken, de waarschuwing voor geen gordel passagiersstoel werkt al 10 jaar niet, deze is door de vorige eigenaar onklaar gemaakt (waarschijnlijk i.v.m. zware koffer op voorstoel tijdens rit) en de luchtkwaliteitssensor zal aangeven dat het interieurfilter vervangen moet worden (dat zet ik op mijn to-do-lijstje).
Met het uitleesapparaat kon ook de stuurwielhoek bekeken worden, deze gaf logische waarden aan tijdens het verdraaien van het stuurwiel. Verder viel op dat de spanning op de accu ongeveer 0,3 volt hoger was dan de spanning op de ECM (of OBD-poort, dat ben ik even kwijt).
Mijn volgende stap is meten op verschillende punten om te kijken of ik kan achterhalen waar dat spanningsverschil vandaan komt (of beter gezegd, waar die 0,3 volt blijven). Ik hoop een slecht/gecorrodeerd contact te vinden en daarmee het probleem op te lossen. Mocht dat niets opleveren, dan denk ik dat ik Martijn’s advies ter harte ga nemen en kijken of het vervangen van het contactslot de oplossing biedt…
Mocht iemand naar aanleiding van deze update een beter idee hebben in welke richting ik het moet zoeken dan hoor/lees ik het graag.
Alvast bedankt!
Gr.
René
- liquid_force
- 6th Gear member
- Berichten: 4695
- Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
- Locatie: Zürich
als ik in mijn C70 iets op de ODB2 aansluiting aangesloten heb (ODB2 scanner, power plug etc, Dashcam ODB2 add on) dan krijg ik soms ook hele storingen - Airbag, Remsysteem, ABS etc. Jij toevallig niets aan de Can-Bus aangesloten?
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 15.04.2019 - 16:27
- Locatie: Breda
Als je met de CAN bus mijn OBD poort bedoeld, daar heb ik niets op aangesloten. (behalve afgelopen vrijdag de uitleescomputer zie verhaal hierboven) Verder is de auto helemaal standaard op de Nokia carkit na die door de vorige eigenaar in is gebouwd (was leaseauto). Deze zit er al meer dan 10 jaar in...
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 15.04.2019 - 16:27
- Locatie: Breda
Even een update van mijn zoektocht naar de oorzaak;
Afgelopen zaterdag ben ik gaan meten. Ik heb eerst de accu als uitgangspunt genomen maar bedacht me toen dat ik bij de dynamo moet beginnen. ik heb de hoofdaansluiting op de dynamo losgehaald om te kijken of die mooi schoon was, dat bleek niet helemaal het geval te zijn. die heb ik helemaal schoongeschuurd en toen weer gemonteerd. Toen gemeten en geen verschil tussen spanning direct op de dynamo en op de plus pool van de accu. daarna heb ik op diverse punten onder de motorkap de spanning gemeten en ik kwam geen afwijkingen tegen kleiner dan 0,05 v. dat lijkt me prima.
Toen ben ik gaan kijken naar de zekeringen die de ECM voeden (ik heb er twee gevonden in de zekeringkast in de motorruimte. deze heb ik beide doorgemeten en geen probleem gemeten. toen ik ze er echter uittrok om nogmaals te meten, zag ik dat de pootjes een soort donkere aanslag hadden...
die mooi schoongeschuurd en de contacten in de zekeringkast met contactreiniger schoongespoeld.
daarna alles weer dichtgebouwd en geen probleem met starten:-)
inmiddels zijn we twee dagen verder en heb ik het probleem (nog) niet gezien. ik hoop dat het nu weg is, maar ik ben er niet zeker van.
tot zover.
gr.
René
Afgelopen zaterdag ben ik gaan meten. Ik heb eerst de accu als uitgangspunt genomen maar bedacht me toen dat ik bij de dynamo moet beginnen. ik heb de hoofdaansluiting op de dynamo losgehaald om te kijken of die mooi schoon was, dat bleek niet helemaal het geval te zijn. die heb ik helemaal schoongeschuurd en toen weer gemonteerd. Toen gemeten en geen verschil tussen spanning direct op de dynamo en op de plus pool van de accu. daarna heb ik op diverse punten onder de motorkap de spanning gemeten en ik kwam geen afwijkingen tegen kleiner dan 0,05 v. dat lijkt me prima.
Toen ben ik gaan kijken naar de zekeringen die de ECM voeden (ik heb er twee gevonden in de zekeringkast in de motorruimte. deze heb ik beide doorgemeten en geen probleem gemeten. toen ik ze er echter uittrok om nogmaals te meten, zag ik dat de pootjes een soort donkere aanslag hadden...
die mooi schoongeschuurd en de contacten in de zekeringkast met contactreiniger schoongespoeld.
daarna alles weer dichtgebouwd en geen probleem met starten:-)
inmiddels zijn we twee dagen verder en heb ik het probleem (nog) niet gezien. ik hoop dat het nu weg is, maar ik ben er niet zeker van.
tot zover.
gr.
René
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 15.04.2019 - 16:27
- Locatie: Breda
update;
Tot nu toe is het probleem nog net teruggekomen:-)
Kennelijk zat het toch in één van de zekeringen of het contact op de dynamo.
voor de volledigheid, het betreft zekeringen F23 en F34, beide in de zekeringkast onder de motorkap.
Mocht het probleem weer terugkomen, dan meld ik het hier, hopelijk is dat niet zo, en laat ik het hierbij.
@Martijn en Liquid_force, bedankt voor het meedenken!
gr.
René
Tot nu toe is het probleem nog net teruggekomen:-)
Kennelijk zat het toch in één van de zekeringen of het contact op de dynamo.
voor de volledigheid, het betreft zekeringen F23 en F34, beide in de zekeringkast onder de motorkap.
Mocht het probleem weer terugkomen, dan meld ik het hier, hopelijk is dat niet zo, en laat ik het hierbij.
@Martijn en Liquid_force, bedankt voor het meedenken!
gr.
René
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Kijk, dat is goed nieuws! Ik hoop met je mee 

Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA