V60 T8 volle batterij toch benzinemotor?

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
wilfro2018
1st Gear member

Ik ben sinds kort in het bezit van een V60 T8. Hele fijne auto maar ik slaag er voorlopig nog niet in om zuiver elektrisch te rijden naar het werk. Als ik:
  • Een volledig opgeladen accu heb.
  • De rijmodus Pure heb aangevinkt.
  • De GPS heb ingesteld.
  • Een traject volg dat +-35km is, waarvan 30 km snelweg (met behoorlijk wat filevorming).
  • Een max snelheid aanhoud van 120 km/u.
  • De auto pilot gebruik.
  • Niet te snel optrek.
Dan nog schakelt op bepaalde momenten de benzinemotor bij. Ik kom dan op het werk aan met +-20% in de accu en een verbruik van +- 1l benzine. Op zich niks om over te vallen, maar ik begrijp niet helemaal waarom en hoe ik het eventueel nog beter kan doen. Suggesties?
henkchroom
3rd Gear member
Contacteer:

wanneer schakelt de benzinemotor dan bij?
Vanuit de V60 PIH heb ik de ervaring dat als je boven de 100 km/h komt en de auto heeft wat extra vermogen nodig (bv bij het opgaan van een helling) dit niet meer geleverd kan worden door de elektromotor en dan schakelt de diesel bij.
Ik rijd nu ook de T8 en ik ben nu nog niet in deze situatie geweest.
Het is in de T8 ook veel minder storend als de benzinemotor bij schakelt.
NielsPHEV
7th Gear member

Hij zal een beetje rest energie willen houden om het laatste stukje te rijden als je van de snelweg afkomt. Daarbij kan je gewoon zien wanneer de motor gaat aanslaan wanneer je het Hybrid scherm gebruikt. Maar doe de rit eens zonder navigatie...
Autowina
3rd Gear member

Ik heb met de XC60 T8 hetzelfde. Als je na circa 10 kilometer ook maar iets te snel het gaspedaal aanraakt (helemaal intrappen hoeft dus niet en naar wijzen is genoeg) springt de benzinemotor bij en gaat deze pas na ongeveer twee kilometer weer uit.
Meestal is dit bij mij op hetzelfde stuk van de route. De benzinemotor gaat dan pas na circa twee kilometer weer uit.
Met de D6 heb ik dit niet, die heeft alleen heel af en toe de melding over tijdelijke beperking hybridesysteem.

Ik vermoed dus dat de software anders geprogrammeerd is.
Ik vind het wel vervelend dat je op zulke momenten verplicht op de benzinemotor rijdt en niet zelf naar de electromotor kunt terugschakelen.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
The Mechanic
5th Gear member

Staat de optie "Automatische inschakeling van extra verwarming" wel aangevinkt?
NielsPHEV
7th Gear member

Autowina schreef: Ik heb met de XC60 T8 hetzelfde. Als je na circa 10 kilometer ook maar iets te snel het gaspedaal aanraakt (helemaal intrappen hoeft dus niet en naar wijzen is genoeg) springt de benzinemotor bij en gaat deze pas na ongeveer twee kilometer weer uit.
Meestal is dit bij mij op hetzelfde stuk van de route. De benzinemotor gaat dan pas na circa twee kilometer weer uit.
Met de D6 heb ik dit niet, die heeft alleen heel af en toe de melding over tijdelijke beperking hybridesysteem.

Ik vind het wel vervelend dat je op zulke momenten verplicht op de benzinemotor rijdt en niet zelf naar de electromotor kunt terugschakelen.
Als je enige tijd wat meer vermogen vraagt van de accu dan gaat ie de max e output beperken kan je zien in het display, als je dan toch meer vermogen vraagt schakelt de ICE in
RoaldH
6th Gear member

The Mechanic schreef: Staat de optie "Automatische inschakeling van extra verwarming" wel aangevinkt?
Is dat ook een optie bij de T8?
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
RoaldH
6th Gear member

Autowina schreef: Ik heb met de XC60 T8 hetzelfde. Als je na circa 10 kilometer ook maar iets te snel het gaspedaal aanraakt (helemaal intrappen hoeft dus niet en naar wijzen is genoeg) springt de benzinemotor bij en gaat deze pas na ongeveer twee kilometer weer uit.

De D6 kun je eerder weer op elektra laten rijden als je ruw bent geweest met het pedaal. Maar in een leen XC90T8 lukte me dat niet.
NielsPHEV
7th Gear member

gaat prima met een v60 of v90 t8 allen als ie echt koud is blijft ie wat langer l op pen
RoaldH
6th Gear member

NielsPHEV schreef: gaat prima met een v60 of v90 t8 allen als ie echt koud is blijft ie wat langer l op pen
Het was toen rond het vriespunt. Dus dat kan kloppen.
PIH
2nd Gear member
Contacteer:

Volgens mij is het vertraagd uitschakelen te doen om de motor wel even ‘warm’ te krijgen voor hij weer uit gaat.
Bij de v60 was dit opgelost door altijd (ook niet heel efficient) de motor verwarmer aan te hebben.
Hoe koud het ook is buiten ik kan tot iig 120kmu doorrijden op electra en ook bij een beetje extra vermogensvraag bij 50kmu of iets dergelijks gaat niet de (diesel) motor aan bij de v60.

Zet ik die bijverwarming uit dan blijft de diesel ook wat langer aan als ik vermogen vraag.
En Volvo är som bäst på diesel och Electicity tillsammans!
wilfro2018
1st Gear member

Dank voor alle reacties!

@henkchroom: Ik heb het traject nog niet vaak genoeg gereden om er een patroon in te zien. Op dit moment lijkt het eerder random dat de benzinemotor bijspringt. Het is zeker niet storend, de overgang is erg vlot maar het is meer een streven naar het maximale uit de batterij te halen dat me drijft.

@NielsPHEV: Als ik de navigatie uitschakel dan houdt de elektro motor het voor bekeken wanneer de batterij 50% bereikt op de snelweg. Dat is nergens voor nodig want mijn traject is kort genoeg om binnen de elektrische range te blijven.

@Autowina: Dat is dus inderdaad wat ik ook voor heb, alleen is het bij mij niet telkens op hetzelfde stukje weg. Ik merk ook dat zodra de benzinemotor bijspringt het even duurt (paar km) voor hij weer uitgaat, terwijl er geen extra vermogen oid nodig is.

@The Mechanic: Die optie heb ik nog niet gezien in de instellingen, zit die er standaard op?
Autowina
3rd Gear member

De extra inschakeling verwarming staat bij mij ingeschakeld, maar dit is voor het interieur; niet voor voorverwarming van de motor.

De temperatuur is de laatste week circa 10 graden, toen gebeurde het ook. Het lijkt dus geen verband te hebben met de buitentemperatuur.

Bij volledig electrisch rijden blijft de motor inderdaad koud, het lijkt erop dat de motor dus inderdaad eerst wat warm draait als deze bijspringt en pas daarna uitgeschakeld wordt. Gisteren reed ik eerst een eind op de snelweg met de motor aan. Op binnenwegen daarna reed ik electrisch. Als de motor dan wordt aangesproken gaat hij wel weer vrijwel direct uit.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
mga1600
6th Gear member

In mijn auto springt de benzinemotor altijd na een paar kilometer even aan en daarna weer uit en rij ik verder elektrisch (in hybride modus) tot de accu ‘leeg’ is of liever gezegd leeg lijkt want als ik daarna in de file terecht kom wordt de auto iedere keer weer even elektrisch op gang gebracht voordat de benzine motor het overneemt. Dat verklaart m.i. het lage brandstof verbruik van mijn XC90 van ca. 6,7 l/100 km gemiddeld. Begrijp ik nou ( uit enkele reacties) goed dat nieuwer auto’s een koppeling hebben tussen navigatie systeem en rijmodus, zodat het wel/niet inschakelen van de motor van de route afhangt? Dat heb ik zeker nog niet dan, want ik heb dat nooit gemerkt.....
XC60 T6 Ultimate Dark my24
The Mechanic
5th Gear member

Autowina schreef: De extra inschakeling verwarming staat bij mij ingeschakeld, maar dit is voor het interieur; niet voor voorverwarming van de motor.
Maar hoe wordt je interieur verwarmd? Door de warme koelvloeistof die door de kachelradiator loopt. Als je de temperatuur op 22 graden ingesteld hebt en de koelvloeistof is koud omdat je elektrisch rijdt zal hij deze toch willen opwarmen. Dat kan dus dmv de standverwarming (moet deze wel aangevinkt staan) of door de brandstofmotor te starten.
Autowina
3rd Gear member

Deze verwarming gebeurt dan volgens mij via de standkachel.
In het begin had in niet door dat je deze in het instellingenmenu kon aanzetten en heb ik regelmatig koude voeten gehad.
Laatst gewijzigd door Autowina op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
henkchroom
3rd Gear member
Contacteer:

Begrijp ik nou ( uit enkele reacties) goed dat nieuwer auto’s een koppeling hebben tussen navigatie systeem en rijmodus, zodat het wel/niet inschakelen van de motor van de route afhangt? Dat heb ik zeker nog niet dan, want ik heb dat nooit gemerkt.....
Volgens mij wel. Als je op een weg van 80 km//hr naar 120 km/hr mag, dan wordt de ruimte voor de elektromotor op de hybride-meter kleiner, waardoor de benzinemotor eerder aanslaat.
Misschien heeft wilfro2018 hier ook last van.
wilfro2018
1st Gear member

Er is inderdaad een link tussen de navigatie en de hybride aansturing. Dat werd door de dealer aan mij bevestigd en heb het zelf ook al ondervonden. Zonder navigatie kiest de wagen vrijwel meteen de benzinemotor zodra je de snelweg op gaat. Als de navigatie aanstaat naar een locatie met een laadpunt op minder dan 40km dan blijft ie netjes op de elektromotor.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”