Beste Volvo liefhebbers.
Ik ga volgende week mijn nieuwe volvo xc60 T8 in ontvangst nemen. En we zijn van plan om ook een boot te kopen om rond te cruisen.
Nu de boot waar wij een heel goede offerte voor hebben en die ons aanstaat is 2300KG met trailer inbegrepen. Zou dit mogelijk kunnen zijn met mijn nieuwe volvo ? Ik weet dat ik over de limiet zit, maar niet zoveel.
Bedankt voor de eventuele info !
Trekkracht / Maximaal gewicht
-
- 6th Gear member
Het zal prima van zijn plek komen, wat de mogelijke extra wegenbelasting wordt bij een controle in Belgie durf ik je niet te zeggen.
- jalex_h
- 6th Gear member
Auto's die op de helling het water in rijden zijn meestal het gevolg van hetniet gebruiken van de rem
. Volgens caravantrekker.nl kun je een T6 (die maar even genomen voor als de accu's leeg zijn) met dit trekgewicht op hellingen tot ruim 30% weg rijden. Dus dat zal het probleem niet zijn. Ik heb wel mijn bedenkingen vwb de gewichtaverhouding. Die is wel een beetje zoek. Het wordt zoiets van waar gaat die boot met de auto heen? Gevoegd bij het feit dat je al over het maximale gewicht gaat: ik zou er niet mee op pad willen.

Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
-
- 2nd Gear member
IK heb de indruk dat je er rustig mee op pad kunt gaan.
Met de T5, mag je er een aanhanger aan hangen, die 2400 kg is.
De T5 zelf, weegt 1671 kg.
De T8 weegt bijna 400 kg meer dan de T5. Dus ben ik er niet zo bang voor, dat de trailer met de auto op de loop gaat.
Zeker niet als je, zoals voorgesteld, met 4wheel drive gaat rijden.
Bovendien heeft de T8 een turbo + supercharger. De T5 uitsluitend een turbo.
*
Wat ik wel na zou vragen, hoe 't met de verzekering gesteld is, bij overbelading.
Als je niet verzekerd blijkt te zijn, is 't natuurlijk best tricky.
Met de T5, mag je er een aanhanger aan hangen, die 2400 kg is.
De T5 zelf, weegt 1671 kg.
De T8 weegt bijna 400 kg meer dan de T5. Dus ben ik er niet zo bang voor, dat de trailer met de auto op de loop gaat.
Zeker niet als je, zoals voorgesteld, met 4wheel drive gaat rijden.
Bovendien heeft de T8 een turbo + supercharger. De T5 uitsluitend een turbo.
*
Wat ik wel na zou vragen, hoe 't met de verzekering gesteld is, bij overbelading.
Als je niet verzekerd blijkt te zijn, is 't natuurlijk best tricky.
-
- 4th Gear member
Over het maximale trekgewicht gaan zal best lukken, tot er iets gebeurt.
Als het ernstig is, zoals een aanrijding met gekwetsten of erger (ook als ze passagier zijn)
dan zou dat bijzonder grote gevolgen kunnen hebben mbt aansprakelijkheid.
Ik zou het nooit doen, zelfs niet een beetje onder het maximale trekgewicht, laat staan er boven.
Degenen die het wel goedkeuren nemen geven volgens mij een bijzonder slechte raad.
De vraag stelt zich ook of ze het zelf zouden doen.
Als het ernstig is, zoals een aanrijding met gekwetsten of erger (ook als ze passagier zijn)
dan zou dat bijzonder grote gevolgen kunnen hebben mbt aansprakelijkheid.
Ik zou het nooit doen, zelfs niet een beetje onder het maximale trekgewicht, laat staan er boven.
Degenen die het wel goedkeuren nemen geven volgens mij een bijzonder slechte raad.
De vraag stelt zich ook of ze het zelf zouden doen.
Laatst gewijzigd door Willy.VdW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
-
- 3rd Gear member
De verhouding valt in principe wel mee denk ik.
Je zit dan tenslotte niet alleen in de auto en er liggen ook nog wat spullen achterin.
Zou zelf wel eerst de trailer met boot ergens laten wegen, in de praktijk is dat altijd meer.
En als je er toch bent, doe dan ook gelijk allen je auto even wegen, ook dat is vaak meer.
Verzekeringstechnisch weet ik niet wat zij gaan doen, zal het ze niet gaan vragen, iets met slapende honden wakker maken.
Eric
Je zit dan tenslotte niet alleen in de auto en er liggen ook nog wat spullen achterin.
Zou zelf wel eerst de trailer met boot ergens laten wegen, in de praktijk is dat altijd meer.
En als je er toch bent, doe dan ook gelijk allen je auto even wegen, ook dat is vaak meer.
Verzekeringstechnisch weet ik niet wat zij gaan doen, zal het ze niet gaan vragen, iets met slapende honden wakker maken.
Eric
-
- 3rd Gear member
Ik zou nooit een lading zwaarden dan TMM erachter doen, helemaal niet als je het bij voorbaat al weet.
Voor zover ik weet ben je gewoon niet verzekerd als er iets gebeurd.
Voor zover ik weet ben je gewoon niet verzekerd als er iets gebeurd.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
De gewichten die je mag trekken met je auto staan in je kentekenbewijs en kentekenregister. Dat zal in België niet verschillen met Nederland. Ga je daar overheen ben je levensgevaarlijk bezig, je auto is er niet op berekend en je remweg is vele malen langer. Komt bij dat de auto dat zwaardere gewicht niet kan compenseren en mag je kiezen welke sloot: die links van de rijbaan of rechts van de rijbaan. Want het is niet de vraag of je een ongeval krijgt maar op welk moment van de rit. En met de fantastische Belgische wegen....gaat gewoon fout, niet doen dus.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 2nd Gear member
Kijk vooral uit, met de "theoretische gewichten/gegevens, omtrent de boot.
Ik schat, dat het een speedboot of sloep is, van tegen de 7 meter.
Meestal worden er gewichten opgegeven, op papier, zonder in de praktijk correct te zijn gecheckt.
Zonder brandstof (wat nooit voorkomt) en zonder water (ligt aan 't type boot, hoeveel dat scheelt)
En zonder accessoires. Anker stootwillen, zwemvesten, en vergeet vooral de tent niet, die altijd zwaar is!
Je gewicht vliegt dan omhoog! Voor een speedboot is dat maar zo 150 a 200 kg. Soms zelfs nog wat meer.
Vertrouw niet op een "papieren opgave", maar ga naar een weegbrug, voor je de boot definitief koopt.
Dat kan je een hoop ellende besparen.
Ook de gewichten van de trailers sec., wordt soms mee gesjoemeld.
*
Nogmaals, rijdt je 2x per jaar 30 km naar je "tewaterlaatplaats", en verder niet, gaat er waarschijnlijk niet veel mis.
Maar als je de boot op vakantie meesleept, van België naar zeg maar Italië, pas dan op voor de gevolgen. Gebruik je verstand.
Met name zou ik "vooraf" van de verzekering willen weten, of je überhaupt gedekt bent, bij een te zware trailerlast.
Al zal een verzekeringsmaatschappij, die innen van contributie veel leuker vindt, dan 't uitbetalen van schade .....
daar vast nooit in trappen.
Geven ze die verklaring niet af, ben je vogelvrij. Doe 't dan dus niet! Hoe goed het aanbod van de offerte van de boot ook is!
Koop dan toch maar, die kleinere boot!
Ik schat, dat het een speedboot of sloep is, van tegen de 7 meter.
Meestal worden er gewichten opgegeven, op papier, zonder in de praktijk correct te zijn gecheckt.
Zonder brandstof (wat nooit voorkomt) en zonder water (ligt aan 't type boot, hoeveel dat scheelt)
En zonder accessoires. Anker stootwillen, zwemvesten, en vergeet vooral de tent niet, die altijd zwaar is!
Je gewicht vliegt dan omhoog! Voor een speedboot is dat maar zo 150 a 200 kg. Soms zelfs nog wat meer.
Vertrouw niet op een "papieren opgave", maar ga naar een weegbrug, voor je de boot definitief koopt.
Dat kan je een hoop ellende besparen.
Ook de gewichten van de trailers sec., wordt soms mee gesjoemeld.
*
Nogmaals, rijdt je 2x per jaar 30 km naar je "tewaterlaatplaats", en verder niet, gaat er waarschijnlijk niet veel mis.
Maar als je de boot op vakantie meesleept, van België naar zeg maar Italië, pas dan op voor de gevolgen. Gebruik je verstand.
Met name zou ik "vooraf" van de verzekering willen weten, of je überhaupt gedekt bent, bij een te zware trailerlast.
Al zal een verzekeringsmaatschappij, die innen van contributie veel leuker vindt, dan 't uitbetalen van schade .....
daar vast nooit in trappen.
Geven ze die verklaring niet af, ben je vogelvrij. Doe 't dan dus niet! Hoe goed het aanbod van de offerte van de boot ook is!
Koop dan toch maar, die kleinere boot!