Hoe ligt de verhouding benzine - elektra bij een XC60 T8

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Tjardi
2nd Gear member

Er werd reeds eerder gevraagd, hoe de verhouding, benzine - elektra - zich verhield.

*
Sinds de aanschaf van m 'n XC60 T8, heb ik letterlijk iedere km bijgehouden.

En 't blijkt bij, zeg maar bij 6000 km, dat de verhouding, die niet in de app van Volvo wordt bijgehouden,
al met al, best positief uit valt.

Na ongeveer 6500 km te hebben gereden, is mijn verbruik 4.8 liter per km.
Daarbij aantekenend, dat er zeer veel ritten zijn, die amper de 40 km overtreffen.

Gaat dat eens fout, gaat dat vaak "stevig fout". En is er een forse rit, die de boel op de kop zet.

Zal bijvoegen, m'n tot op punten en komma 's bijgehouden k'm 's.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Tjardi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: aampassing
Tjardi
2nd Gear member

Uit mijn cijfers blijkt, dat ik aan benzine 7 ct gebruik per km.
Aan stroom 3 ct.

*
Dus "stekkeren", heeft zeker zin.

Kosten bedragen ongeveer 1/3 van de benzineprijs.

*
Als je nagaat dat een zo 'n zware wagen als de XC60 (royaal 2 ton) 1 op 20 rijdt, (bij veel stekkeren) heb je geen klagen.
Maar dan moet je wel meenemen, dat er zeer veel korte ritten zijn.
CH Racing M900
2nd Gear member

Ik heb dezelfde ervaring.
XC90 T8 - 2017 - R-Design
mga1600
6th Gear member

Mij valt ook steeds op hoe (relatief) zuinig de XC90T8 is met een gemiddeld benzineverbruik van 6,8 l/100 km (waarbij er sprake is van een flink aandeel langere ritten).
XC60 T6 Ultimate Dark my24
pitteken2
2nd Gear member

Je kan de zuinigheid toch nooit helemaal vastnemen volgens mij. Je hebt idd het benzineverbruik (5,7 bij mij) maar hoe reken je elek om naar benzine om de exacte liters te hebben indien je alles zou rijden op benzine? Zou het fair zijn de kostprijs van elek om te zetten naar benzine en die erbij te tellen? Volgens mij een mogelijkheid maar toch niet gemakkelijk... ik denk dat ik toch op 7,5 A 8 zou uitkomen qua kostprijs als ik zou omrekenen. Iemand gelijke gedachten, punten van kritiek of effectief een berekening?
XC 60 t8 R design electric silver metallic my2018
Intellisafe pro pack - Versatility pack - Sensors navigation pack + Volvo on Call - Luchtvering four c - 21’ R design velgen - Zwarte kappen buitenspiegels -Wegklapbare trekhaak

Verwacht juni 2022: xc40 my23 p8 twin ultimate - full option - kleur sage groen

V40 2013 summum D2 powershift
V50 2009 momentum 2.0d powershift
480 turbo 1988
Tjardi
2nd Gear member

Pitteken, ben het niet helemaal met je eens.

Uit de tabel kun je zien (helemaal bovenin bij tanken) wat de verhouding is tussen benzine en stroom.

Had toen bijna 1000 Kw geladen a 016 ct. Die 16 ct komt van m 'n jaarafrekening. En dan kun je het precies uitrekenen.

Het opladen bereken ik a 10.4 Kw per keer. Exact zo veel als er in de accu gaat.

En als de accu half leeg is, bereken ik de helft.
Tukker999
4th Gear member

Wellicht staat hier interessante informatie.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
paulh
4th Gear member

Hmm, ja ... ik vind dit wel een interessante gedachte, hoe je het elektra-verbruik en het benzineverbruik (of diesel) met elkaar zou kunnen vergelijken, of optellen.
De makkelijkste manier is volgens mij via de kostprijs. Laten we zeggen dat elektra 22ct per kilowatt uur kost (ik heb geen ervaring overigens), omdat we hier de vergelijking met benzine maken, benzine 1,76 (voor het gemak, dat is 8x zoveel) per liter. Dan zou je moeten bijhouden hoeveel liter je verbruikt, per 1000 km bijvoorbeeld, en hoeveel KWH je bijtankt (zogezegd).

In het voorbeeld van Tjardi (ik doe het even zonder het bijgevoegde spreadsheet dus globaal), 3ct per kilometer stroom, dat is 3/22 = 0,136 Kwh per kilometer. Per 100 km wordt dat 13,63Kwh. Een Kwh kost 1/8 van een liter benzine, dus 13,63Kwh elektra-verbruik is dan (op kosten) vergelijkbaar met 1,70 liter benzine. Als je dan zoals Tjardi aangeeft een benzineverbruik van 4,8l per 100km hebt, zou je daar 1,70 voor de elektra bij op moeten tellen, dan kom je op 6,5l per 100km. Dat is nog steeds iets boven 1 op 15, zeer gunstig voor een auto van het formaat XC60 !
'15 Volvo XC90 D5 Momentum
'12 Volvo V60 D5 Summum
'03 Volvo XC90 D5 Geartronic, Navi, Premium sound
Gevarieerd palet van andere aanbieders
OGA244
8th Gear member

Een kWh kost thuis 19-23 ct/kwh, bij 'n laadpaal 23-34ct/kwh
Tukker999
4th Gear member

De laadpalen waar ik de laatste keren contact mee heb gehad waren allemaal 34 ct.
Voor dat geld liever geen gezeul met snoeren en maar gewoon brandstof verstoken.
Thuis tap ik wel stroom.

En @tjardi.
Als je zo graag meet (wat ik ook doe), laat dan thuis een tussenmeter plaatsen ipv te gokken.
Bij het onderhoud kunnen ze voor je uitlezen hoeveel km de motor op brandstof heeft gelopen.
Meten is weten.
Laatst gewijzigd door Tukker999 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Tjardi
2nd Gear member

@heinvdW

v.w.b. De kosten van een laadpaal ken ik niet.
Ook ik laad alleen maar thuis.
De stroomprijs is bekend. Stomweg je jaarverbruik in euro delen op 't afgenomen wattage.

Dan kom ik op ongeveer 16 ct.

Snap even niet wat een tussenmeter zou moeten meten. Neem aan dat je de afname aan stroom richting accu bedoeld.

Heb niet de indruk dat ik gok.

In de meeste gevallen is de accu helemaal leeg, en laad je dus 10.4 Ah.
Soms is de accu niet helemaal leeg, en dat is in mijn geval vaak na 20 km, omdat ik 2x per week een vaste afstand rijd.
Dat kun je overigens precies aflezen op je dashboard. Vaak zie ik dat ik nog 20 km op stroom kan rijden.
Die lading registreer ik op de helft.

Dus van gokken is voor zover ik kan na gaan, geen enkele sprake.
Meten is dus prima, maar ik meen het op deze manier ook te weten. 10% verschil maakt me nauwelijks wat uit.

't Meer interesse dan noodzaak.
Laatst gewijzigd door Tjardi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
wilfro2018
1st Gear member

@Tjardi

Ik heb zelf een V60 T8 waarmee ik zowel thuis als op het werk laad. De laadpaal op het werk heeft een ingebouwde kWh meter. Als de batterij "leeg" is dan kan ik er +- 9kWh in opladen. Volgens mij is het dus niet mogelijk om de batterij echt 100% leeg te rijden, je zal dus nooit tot het maximum van 10.4kWh moeten laden.
Cem
2nd Gear member

Tjardi schreef: @heinvdW

v.w.b. De kosten van een laadpaal ken ik niet.
Ook ik laad alleen maar thuis.
De stroomprijs is bekend. Stomweg je jaarverbruik in euro delen op 't afgenomen wattage.

Dan kom ik op ongeveer 16 ct.

Snap even niet wat een tussenmeter zou moeten meten. Neem aan dat je de afname aan stroom richting accu bedoeld.

Heb niet de indruk dat ik gok.

In de meeste gevallen is de accu helemaal leeg, en laad je dus 10.4 Ah.
Soms is de accu niet helemaal leeg, en dat is in mijn geval vaak na 20 km, omdat ik 2x per week een vaste afstand rijd.
Dat kun je overigens precies aflezen op je dashboard. Vaak zie ik dat ik nog 20 km op stroom kan rijden.
Die lading registreer ik op de helft.

Dus van gokken is voor zover ik kan na gaan, geen enkele sprake.
Meten is dus prima, maar ik meen het op deze manier ook te weten. 10% verschil maakt me nauwelijks wat uit.

't Meer interesse dan noodzaak.
Ik vermoed dat je met een stopcontact aan het laden ben die niet op een aparte groep zit. Als je wel een aparte groep hebt kan je een kwh meter er tussen zetten en weet je precies hoeveel stroom de auto in gaat. Dat maal je tarief zijn je kosten. Zoals hierboven gezegd, je kan nooit de accu volledig leeg rijden en dus ook niet volledig volgooien¨ door de jaren zal er alleen maar minder kwh in gaan. 16 cent/kwh vind ik wel heel weinig, hoe kom je aan zo een laag tarief?

Tarieven per paal kunnen behoorlijk verschillen en ook die van je laadpas. Als je bijv. met een newmotion pas bij de ikea in Utrecht laad dan zit je rond de 25 cent, behoorlijk rendabel dus.
Volvo v60 PIH Summum my2015
jp-v60
4th Gear member

Er gaat niet meer dan 9 kw in de accu ( in mijn geval een D6 ) deze laadt nog steeds vol op, zelfs na 200.000 km. Ik denk dat die 16 cent niet reeel is, dat zijn groot verbruiktarieven. 25 cent is eerlijker.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”