Hallo experts,
Ik heb mijn V60 D3 2013 (D5204T7) nu ongeveer een week. Op de lange stukken naar mijn werk was het momentaan verbruik volgens de boordcomputer beter dan 5 liter per 100 kilometer. Dit komt overeen met de specificaties. En normaal als ik het gaspedaal loslaat terwijl de motor in de versnelling staat, gaat het verbruik terug naar 0,0 per 100 km. Alleen vanmorgen niet:
Het verbruik was vanmorgen op het zelfde stuk meer dan 7 liter per 100 en bovendien ging het verbruik niet naar nul bij het loslaten van het gas in de versnelling. Ik heb zelfs de auto een keer uitgezet en daarna weer verder gereden, maar dat veranderde niets. Is dit het regenereren van het roetfilter of is er wat anders aan de hand?
Graag jullie inzichten...
Bert
V60 2013 verbruik omhoog
- )()()st
- 2nd Gear member
Was ie niet aan het regenereren? Dat doet ie automatisch en gaat gepaard met een hoog brandstof verbruik. Ik vind het overigens jammer dat je niet ergens op je dash kunt zien dat ie bezig is (om dan zoveel mogelijk de cyclus af te maken).
Volvo 850 T-5R | cream yellow
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
- BertBig
- 1st Gear member
Ja zo best kunnen. Is inderdaad lastig dat je dat nergens aan kunt zien. Gaat dan ook het verbruik niet meer naar nul als je het gas loslaat?Was ie niet aan het regenereren? Dat doet ie automatisch en gaat gepaard met een hoog brandstof verbruik.
Overigens zegt de Autoweek website dat er geen roetfilter in mijn auto zit

Laatst gewijzigd door BertBig op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
Op RDW.nl kun je zien of er origineel een roetfilter op zit. Als de auto aan het regenereren is, is het overigens beter om het proces af te laten maken en de motor niet uit te zetten. Meestal gebeurd een regeneratie proces op de snelweg.
- Marcnij
- 5th Gear member
- Contacteer:
D3 heeft altijd een roetfilter, gegevens van AutoWeek zijn lang niet altijd betrouwbaar.
Het opgegeven verbruik + niet naar 0 bij gas los is inderdaad een indicatie dat er geregenereerd wordt.
Het opgegeven verbruik + niet naar 0 bij gas los is inderdaad een indicatie dat er geregenereerd wordt.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Geen Volvo meer
- )()()st
- 2nd Gear member
Ja, daarom zou het prettig zijn dat je een waarschuwingslampje zou zien o.i.d. want ik heb het nog nooit gemerkt (zit niet vaak op 'actueel verbruik' te kijkenV50nuV60 schreef: Op RDW.nl kun je zien of er origineel een roetfilter op zit. Als de auto aan het regenereren is, is het overigens beter om het proces af te laten maken en de motor niet uit te zetten. Meestal gebeurd een regeneratie proces op de snelweg.

- Rippie V70
- 5th Gear member
Regeneren van je roetfilter. Startstop doet het dan ook niet. Ik kijk er ook steeds weer van op als hij dat doet.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
-
- 1st Gear member
Ja zou fijn zijn als er een waarschuwinglampje of iets ging branden zodat je weet dat die bezig is. Meestal zien ik het wel aan het verbruik en check ik even voor de zekerheid door van mijn gas te gaan en dan te kijken of die niks verbruikt. Het is wel noodzaak om het proces goed te laten afronden en niet tussentijds de auto uit te doen etc. Bij goed veel snelweg moet het geen enkel probleem opleveren (alleen even een hoger verbruikt).
- wurtel
- 2nd Gear member
Je kunt ook in het menu bij "eDrive" de start/stop status bekijken, er zal dan iets staan als "niet beschikbaar - motormanagement".
Ik meen ook dat stationair toerental een heel ietsjes hoger is tijdens regeneratie.
Ik meen ook dat stationair toerental een heel ietsjes hoger is tijdens regeneratie.
144 - 244 - 440 - 440 - V40 - V40 - S60 - S60 - S60 - XC40 (2019-07)
- Marcnij
- 5th Gear member
- Contacteer:
Ik vraag me af in hoeverre dat waar is.dennisvos1993 schreef: Het is wel noodzaak om het proces goed te laten afronden en niet tussentijds de auto uit te doen etc.
Als je er niet heel specifiek op let, weet je helemaal niet dat er geregenereerd wordt.
Volvo vermeldt er ook niets over in de handleiding.
En ook als je veel snelweg rijdt, kan het zomaar zijn dat het regeneratie proces start als je bijna op je
bestemming bent. en om dan maar een half uur rondjes te gaan rijden, gaat wel ver.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Geen Volvo meer
-
- 1st Gear member
Het zal heus niet met een paar keer problemen gaan veroorzaken, maar als de auto het regeneratieproces regelmatig het proces niet afmaakt kan het roetfilter langzaam gaan vollopen. Ik heb dit destijds bij de Volvo dealer ook nagevraagd en die waarschuwde voor het frequent stopzetten (tussentijds) van het regeneren.
- )()()st
- 2nd Gear member
Ik heb 2 weken geleden eigenlijk voor het eerst gemerkt dat ie aan het regenereren was. Had nog ca. 80km tot lege tank en zag op weg naar huis mijn bereik schrikbarend dalen, om na 25km. ineens nog maar 30km. bereik te hebben. Actuele verbruik was ook veel hoger (al zit ik daar niet continu op te letten) en zag bij gas los dat ie niet naar 0.0 zakte.
Vervolgens maar even de tank volgegooid met draaiende motor en hoorde ook dat de fan volop draaide terwijl de ECC uit stond en ben erna weer een km. of 30 gaan rijden.
Ik blijf het jammer vinden dat er niet gewoon een melding verschijnt want als het mogelijk is maak ik de cycli graag zo vaak mogelijk af.
Vervolgens maar even de tank volgegooid met draaiende motor en hoorde ook dat de fan volop draaide terwijl de ECC uit stond en ben erna weer een km. of 30 gaan rijden.
Ik blijf het jammer vinden dat er niet gewoon een melding verschijnt want als het mogelijk is maak ik de cycli graag zo vaak mogelijk af.