XC90 T6 startproblemen, vollast probleem, verhoogde labdawaarde en koelvin slaat niet aan

Plaats reactie
Paul-XC90
Starter

Beste Volvo-kenners,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om onderstaand probleem op te lossen.
Ik heb een XC90 T6 uit 2004 met een aantal symptomen.
1. Bij een koude start slaat de motor goed aan, maar pruttelt die eerst even 2 sec waarna de motor vervolgens keurig netjes stationair loopt.
2. Als je de auto met een warme motor uitzet en direct weer start, is er niets aan de hand. Maar als je circa 15 minuten of langer wacht, dan slaat de motor heel moeilijk of zelfs helemaal niet aan. Hoe warmer hoe erger. Meestal loopt hij even op 400 toeren en daarna pakt hij goed op naar een normaal stationair toerental.
3. Bij vol accelereren blijft hij hangen op circa 4500 rpm. Als je een klein beetje gas terug neemt, gaat hij verder in toeren en accelereert hij verder.
4. Koelvin slaat niet aan. Niet bij inschakeling van airco en ook niet bij koeltemperatuur boven 106gr
5. Linkervoorportier gaat bij openen op de afstandsbediening eerst open, vervolgens gelijk dicht en daarna weer open.
6. Als de ramen automatisch omhoog gaan, gaan ze zodra ze volledig gesloten zijn automatisch direct weer naar beneden.

Uitlezen geeft de volgende foutcodes:
ECM-620C motor koel-ventilator apparaat sturing; signaal te hoog
ECM-212C lange termijn aanpassing brandstof, bank1; signaal te hoog
ECM-213C lange termijn aanpassing brandstof, bank2; signaal te hoog
ECM-930B foute communicatie ECU; signaal ontbreekt
Gastest laat zien dat labdawaarde niet onder de 1,04 komt

Ik heb het volgende al onderzocht en vervangen:
- Geen luchtlekkage bij inlaat of uitlaat
- Brandstoffilter vervangen
- Injectorreiniger
- Bougies vervangen
- krukassensor vervangen
- injectors en galerij vervangen
- koelvin met module vervangen
Enige wat ik nu nog zie is een kapotte stekker van de koelvloeitofniveausensor.

Als de motor loopt, lijkt hij ook gewoon heel mooi te lopen en rijd hij erg fijn, maar het probleem moet opgelost worden. En er moet ook op te lossen zijn...
Ik ben nog niet bij een volvodealer geweest want ik vrees voor een lang analysetraject met mogelijk verkeerde diagnoses. Ik hoop dus dat een van jullie mij een goede richting kan geven. In ieder geval over het motorische deel.

Alvast enorm bedankt voor jullie reacties.

Groeten, Paul
Jelmer de Jong
6th Gear member

Ik zou eens alle massapunten in en om de auto loshalen en opschuren, zoveel elektronische problemen moet een gezamelijke oorzaak hebben. Die ramen is een calibratie dingetje, sommige auto's vergeten wat de bovenste stand is als de accu lange tijd los gekoppeld is. Is de accu/dynamo eigenlijk nog wel lekker?
Paul-XC90
Starter

Bedankt voor je tip Jelmer. Zitten er nog ergens massapunten die je niet meteen ziet?
Accu en dynamo lijken goed maar zal het voor de zekerheid nog eens doormeten.

Misschien nog andere suggesties die ik mee kan nemen tijdens mijn werkzaamheden?
Jelmer de Jong
6th Gear member

Ze zitten werkelijk overal, zal eens kijken of ik een schema voor je kan vinden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Jelmer de Jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul-XC90
Starter

Heb ondertussen de relevante massapunten losgemaakt en opgeschuurd. Heb ook de ECU losgehaald en de contacten gecontroleerd.
Geen bijzonderheden gevonden, maar er is wel resultaat: nu loopt de motor echt slecht en kan je er niet meer normaal mee rijden.
Motor loopt na een slechte start wel goed stationair, maar als je gaat rijden houd hij in, pruttelt hij en ik lijk misfires te horen.

Hoop dat jullie me weer verder kunnen helpen.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Is er al geadviseerd bij de dealer langs te gaan om de auto aan de computer te hangen? Daar moet toch iets uitkomen ...
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Jelmer de Jong
6th Gear member

Paul-XC90 schreef: Heb ondertussen de relevante massapunten losgemaakt en opgeschuurd. Heb ook de ECU losgehaald en de contacten gecontroleerd.
Geen bijzonderheden gevonden, maar er is wel resultaat: nu loopt de motor echt slecht en kan je er niet meer normaal mee rijden.
Motor loopt na een slechte start wel goed stationair, maar als je gaat rijden houd hij in, pruttelt hij en ik lijk misfires te horen.

Hoop dat jullie me weer verder kunnen helpen.
In theorie zou je kunnen zeggen dat er een defect zit in iets wat je hebt aangeraakt, draadbreuk of alsnog slecht contact. Hang het ding aan een laptop en je krijgt hopelijk veel meer hints in de juiste richting.
Paul-XC90
Starter

Gaan we doen. Bedankt voor jullie reacties.
ICEFOX
2nd Gear member

ECM-212C lange termijn aanpassing brandstof, bank1; signaal te hoog
ECM-213C lange termijn aanpassing brandstof, bank2; signaal te hoog

Deze fouten komen meestal voort uit een foutief signaal van de Lambda sensor (1). Kan door een falende sensor komen of toch toch een foutieve lucht/brandstof verhouding door een falende MAF sensor. Ook een falende PCV kan hier nog roet in het eten gooien. De betreffende componenten met een scope in combinatie uitlezen (weet zo niet of dan ook goed in VIDA kan) zou uitsluitsel moeten kunnen geven.

Introductie van 'valse lucht' in het in/uilaat traject is gechecked met een rookmachine? Of is dit visueel uitgevoerd?
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
Paul-XC90
Starter

De dealer heeft ondertussen ook onderzoek gedaan en die kwamen met het volgende:
Ze hebben hem uitgelezen en daaruit kwam bijgevoegd en onderstaand overzicht:

Op basis daarvan hebben ze een rooktest uitgevoerd en daaruit bleek dat er een aantal vacuümslangen verkeerd zaten. Die hebben ze juist aangesloten maar dit gaf helaas geen resultaat.

Ze hebben mij geadviseerd om de volgende stappen te doen:
1. Regeleenheid van de motorkoelventilator vervangen
2. Rpm sensor bedrading nakijken en vliegwielkrans controleren op oneffenheden of beschadigingen wat een verstoord signaal kan geven.

Vraag:
Waar zit die regeleenheid van de motorkoelventilator?

Ps. Maf sensor is ook vervangen.

Hopelijk kunnen jullie mij weer verder helpen...
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Jelmer de Jong
6th Gear member

Paul-XC90 schreef:
Vraag:
Waar zit die regeleenheid van de motorkoelventilator?

Is 4/46 in het pdf'je hierboven. Linker veerpoot.
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Ik zou eens even bij de basis beginnen. Een compressie test. Dan weetje iniedergeval hoe het inwendige er ‘ongv’ aan toe is.

Verder zijn de aanwijzingen vd dealer helemaal niet zo verkeerd. Zeker opvolgen.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul-XC90
Starter

Bedankt voor jullie tips.

- Rpm sensor was al vervangen maar heb nu ook de bedrading helemaal nagelopen en geen onvolkomenheden gevonden.
- Metalen geperforeerde plaat die tegen het vliegwiel zit en die het signaal geeft ook gecontroleerd en ook daar geen bijzonderheden.

Compressie gemeten en geeft onderstaande waarde:
1: 9
2: 9
3: 9
4: 8
5: 7,9
6: 7,5
Bougies waren wit/grijs dus weer een signaal van een arm mengsel (net als de labda die niet onder de 1,04 komt)

Verder denk ik niet dat in dit type xc90 een losse regeleenheid van de koelvin zit. Paarse signaaldraad die vanaf de stekker van de koelvin loopt lijkt direct van de ecu af te komen.
Kan iemand me hier meer duidelijkheid over geven? Zit de regeleenheid direct in de motor?

De motor met plastic koelvin is vervangen (tweedehands) maar hij slaat niet aan.
Wie kan me weer verder helpen?
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Als het goed is werkt de fan als pulse wide modulation. Via die paarse draad krijgt hij pulsen om te draaien. En hoe meer pulsen des te sneller hij draait.
De basis is de motortemperatuur en ook de airco als de gebruikt wordt. Maar als de motor nog niet warm is en je rijdt harder dan 35 gaat de fan weer uit: rijwind zorgt er dan voor dat de condensor voldoende gekoeld wordt.

Zo werkt het ongeveer.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Paul-XC90
Starter

Bedankt voor je reactie Mark.

Dus geen aparte regeleenheid van de motorkoelventilator?
Dus als ik de regeleenheid moet vervangen, moet ik weer de koelfan compleet vervangen die ik al vervangen heb. Zou toch wel erg toevallig zijn dat ik er een kapotte ingezet heb, maar zou niet onmogelijk zijn...

De fan slaat in ieder geval niet aan bij het inschakelen van de airco en ook niet bij een warme motor (heb hem uitgezet bij 106 gr koelwatertemperatuur).
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”