Koplamp hoogteverstelling defect - C70 2004

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
S80 Executive
5th Gear member

Koplamp hoogteverstelling defect

Ik heb natuurlijk al wat gezocht op dit forum. Ik weet inmiddels dat het een lastige klus is, met name het bolletje terug in het “railsje” krijgen. Bij mij zit echter het bolletje nog in het railsje, maar lijkt het klikmechanisme van de reflector / lamp losgeschoten te zijn. De stelmotor werkt nog gewoon.

Het lijkt me dat dit alleen te repareren is als de koplamp gedemonteerd wordt, om enig zicht te hebben wat je aan het doen bent. Echter, dan houdt het voor mij al op, bij gebrek aan gereedschap en handigheid. Iemand nog ideeën? Of handige Harry’s die me ermee kunnen helpen? Ik hoor het graag!

In het midden de stelmotor
Afbeelding

Hier zie je dat het bolletje nog in het witte railsje zit, dit railsje heeft een soort van klik/schuif aansluiting
Afbeelding

Er lijkt dus niets beschadigd, alleen losgeschoten
Afbeelding
Volvoplein
Starter

ik heb een soortgelijk probleem, mijn C70 2003 cabrio vandaag bij APK bleek de linker koplampmotor defect, vervangen kost 285 euro. maar evt zou er ook een los contact kunnen zijn.
ra ra, wat nu?
hsv70
4th Gear member

Koplamp indien nodig handmatig verstellen/goed zetten en daarna de knop voor de hoogteverstelling eruit halen. Dan kan de C70 door de APK.
Daarna rustig zoeken naar het probleem en eventueel repareren, het is maar net hoe belangrijk je hoogteverstelling vindt en hoe vaak je het gebruikt.
S80 Executive
5th Gear member

Ik dacht alles weer gangbaar te hebben gemaakt, met mijn twee linker handen. De hoogteverstelling deed het weer! Toch een APK punt, want de spiegel zat los want eenzelfde 'klik'-bolletje' was afgebroken. Ik geloof voor de links-rechts fixatie. Door de Volvo dealer alles laten demoneren, lijmen en monteren. Vervolgens door de APK en iets van EUR 150 armer. Was het me wel waard, want het is een lastige klus.

Is zo'n motor niet gebruikt te krijgen?
gvz
2nd Gear member

hallo,
ik lees dit topic wat laat, maar ik heb dit ook meegemaakt.
apk keurde mijn [doffe]reflectors af.
toen nieuwe aftermarket complete koplampen gekocht en toen hoogteverstelling met motortjes overgezet.

wat belangrijk bleek, is dat je heel voorzichtig een en ander in elkaar moet zetten [soms klikken]
daarom kun je het best [ dat heb ik gedaan] koplamp uit elkaar halen, dus ook glas loshalen en dan
systeem in elkaar zetten, kun je er makkelijker bij.
punt is nl. als je de reflector niet kan tegenhouden terwijl je het "balletje in de rail klikt, de nokjes van de reflector, in het koplamhuis, kunnen afbreken, dan ben je weer ver van huis.

en de laagste hoogte-stelstand moet overeenkomen met de laagste stand van de stelknop op het dashboard, voor beide koplampen, anders krijg je links en rechts een hoogtestel verschil als je het in elkaar gezet hebt, en dan wordt de boel weer afgekeurd, vanwege koplampafstelling.

zo ging het dus bij mij, was wel even wat pielwerk voor ik het begreep.

groet. gvz
S80 Executive
5th Gear member

Hoi gvz,

Dank voor je reactie. Bij mij werkt alles inmiddels weer, dankzij mijn Volvo dealer. Er was ook iets afgebroken en dat hebben ze met speciale lijm weer weten te repareren.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”