Het is zover. Na meerdere resets brandt het motormanagementlampje toch weer.
Wat blijkt? Storing in het roetfilter. Maw, beginnende verstopping.
Nu wil ik hem laten reinigen bij Digicar in Doetinchem.
Mijn vraag aan andere D2-eigenaren:
Hoe lang houdt jouw filter het al vol?
En heeft iemand ervaringen met het reinigen?
Gr. Peter.
Roetfilter D2
- HJR
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 17.07.2016 - 12:16
Misschien handig om je km-stand even te vermelden en of je uitsluitend lange of korte ritten rijdt 
Mijn roetfilter zit nu over de 140.000. Geen idee of dit veel of weinig is. Enkeltje werk is 76km dus rij voornamelijk lange stukken.

Mijn roetfilter zit nu over de 140.000. Geen idee of dit veel of weinig is. Enkeltje werk is 76km dus rij voornamelijk lange stukken.
2006 Volvo S40 T5
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Je weet dat de vervangings termijn 120.000 km voor het roetfilter is bij een 1.6d? Reinigen is uitstel.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 27.09.2018 - 12:17
Ik ga naar de 140.000 met mijn D2. Knock on wood, maar tot nu toe niets aan het handje met de DPF. Ik rijdt 1 tot 2x per week een rit van 146km en 146km terug naar huis. De rest zijn in het algemeen korte ritjes van 10 tot 20km.
Af en toe op lange stukken rijd ik een km of 10 op hogere +/- 3200rpm. Ik had begrepen dat je daarmee ook een reiniging kunt activeren. Aub corrigeer mij als het onzin is, maar ik heb daarna altijd het idee dat de motor net wat soepeler draait. Een DPF lijkt toch een beetje als adem halen met een half verstopte neus. Een keer goed doorblazen lucht dan enorm op.
Af en toe op lange stukken rijd ik een km of 10 op hogere +/- 3200rpm. Ik had begrepen dat je daarmee ook een reiniging kunt activeren. Aub corrigeer mij als het onzin is, maar ik heb daarna altijd het idee dat de motor net wat soepeler draait. Een DPF lijkt toch een beetje als adem halen met een half verstopte neus. Een keer goed doorblazen lucht dan enorm op.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58
Maar dan moet hij ook nog uitgeschreven worden. Bij mij is de DPF ook onklaar gemaakt en uitgeschreven, wat echt een verademing is. Voor de cynisten onder ons, het gaf geen enkel probleem bij de APK met steekproef door RDW inclusief roetmeting.
Volvoless, nu Golf VII
-
- 1st Gear member
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 03.09.2016 - 21:28
Bij mij ook een steekproef.WYD schreef: Maar dan moet hij ook nog uitgeschreven worden. Bij mij is de DPF ook onklaar gemaakt en uitgeschreven, wat echt een verademing is. Voor de cynisten onder ons, het gaf geen enkel probleem bij de APK met steekproef door RDW inclusief roetmeting.
Geen enkel probleem.
De roetmeting was 0,3, dus zeer laag.
- Scaniafan
- 2nd Gear member
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22
Belgische keuring gaf afgelopen keer "minimum meetwaarde niet bereikt" en zonder problemen een groene keuring, heb een 2.0d met uitgebouwd en weggeschreven roetfilter. Ben heel benieuwd, volgend jaar zou er een andere methode van meten gebruikt gaan worden...bert888 schreef:Bij mij ook een steekproef.WYD schreef: Maar dan moet hij ook nog uitgeschreven worden. Bij mij is de DPF ook onklaar gemaakt en uitgeschreven, wat echt een verademing is. Voor de cynisten onder ons, het gaf geen enkel probleem bij de APK met steekproef door RDW inclusief roetmeting.
Geen enkel probleem.
De roetmeting was 0,3, dus zeer laag.