Roetfilter D2

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Hooligan
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 20.02.2011 - 18:36

Het is zover. Na meerdere resets brandt het motormanagementlampje toch weer.
Wat blijkt? Storing in het roetfilter. Maw, beginnende verstopping.
Nu wil ik hem laten reinigen bij Digicar in Doetinchem.
Mijn vraag aan andere D2-eigenaren:
Hoe lang houdt jouw filter het al vol?
En heeft iemand ervaringen met het reinigen?
Gr. Peter.
Gebruikersavatar
HJR
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 17.07.2016 - 12:16

Misschien handig om je km-stand even te vermelden en of je uitsluitend lange of korte ritten rijdt ;)

Mijn roetfilter zit nu over de 140.000. Geen idee of dit veel of weinig is. Enkeltje werk is 76km dus rij voornamelijk lange stukken.
2006 Volvo S40 T5
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
Hooligan
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 20.02.2011 - 18:36

Oh, dacht dat ik de km stand erbij had gezet.
Intussen 201.000km. Enkele reis 75km.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Je weet dat de vervangings termijn 120.000 km voor het roetfilter is bij een 1.6d? Reinigen is uitstel.
Gebruikersavatar
HJR
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 17.07.2016 - 12:16

D2 en 1.6d zijn op dit gebied totaal niet te vergelijken..
2006 Volvo S40 T5
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
Spotlight
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 27.09.2018 - 12:17

Ik ga naar de 140.000 met mijn D2. Knock on wood, maar tot nu toe niets aan het handje met de DPF. Ik rijdt 1 tot 2x per week een rit van 146km en 146km terug naar huis. De rest zijn in het algemeen korte ritjes van 10 tot 20km.
Af en toe op lange stukken rijd ik een km of 10 op hogere +/- 3200rpm. Ik had begrepen dat je daarmee ook een reiniging kunt activeren. Aub corrigeer mij als het onzin is, maar ik heb daarna altijd het idee dat de motor net wat soepeler draait. Een DPF lijkt toch een beetje als adem halen met een half verstopte neus. Een keer goed doorblazen lucht dan enorm op.
Hooligan
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 20.02.2011 - 18:36

Nog een keer bij Volvo geweest (andere dealer).
Wat blijkt? De slang naar het roetfilter was gescheurd.
Deze vervangen incl. sensor en de foutmeldingen blijven vooralsnog uit.
Kortom: filter nog ok.
bert888
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 03.09.2016 - 21:28

Ik heb hem leeg laten halen. Nooit geen gezeur meer. En fijner voor de turbo.
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Maar dan moet hij ook nog uitgeschreven worden. Bij mij is de DPF ook onklaar gemaakt en uitgeschreven, wat echt een verademing is. Voor de cynisten onder ons, het gaf geen enkel probleem bij de APK met steekproef door RDW inclusief roetmeting.
Volvoless, nu Golf VII
bert888
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 03.09.2016 - 21:28

WYD schreef: Maar dan moet hij ook nog uitgeschreven worden. Bij mij is de DPF ook onklaar gemaakt en uitgeschreven, wat echt een verademing is. Voor de cynisten onder ons, het gaf geen enkel probleem bij de APK met steekproef door RDW inclusief roetmeting.
Bij mij ook een steekproef.
Geen enkel probleem.
De roetmeting was 0,3, dus zeer laag.
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 145
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

bert888 schreef:
WYD schreef: Maar dan moet hij ook nog uitgeschreven worden. Bij mij is de DPF ook onklaar gemaakt en uitgeschreven, wat echt een verademing is. Voor de cynisten onder ons, het gaf geen enkel probleem bij de APK met steekproef door RDW inclusief roetmeting.
Bij mij ook een steekproef.
Geen enkel probleem.
De roetmeting was 0,3, dus zeer laag.
Belgische keuring gaf afgelopen keer "minimum meetwaarde niet bereikt" en zonder problemen een groene keuring, heb een 2.0d met uitgebouwd en weggeschreven roetfilter. Ben heel benieuwd, volgend jaar zou er een andere methode van meten gebruikt gaan worden...
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”