Aloha,
Mijn laatste topic ging over de stoelen van de S60. Dat is nu helemaal duidelijk. Destijds stond ik voor een keus tussen Audi A6 en S60, dat is S60 geworden en dus ga ik die nu even opzoeken.
Nu heb ik na topics over benzine vs diesel ook even zitten rekenen wat het verschil in prijs is tussen deze twee wanneer ik een occasion uit duitsland haal uit eind 2004/begin 2005.
Onderstaand is hoe ik het uitrekenen. Ik ga er vanuit dat ik beide auto's 'op' zal rijden in 4 jaar. M.a.w. ik kijk niet naar restwaarde.
Brandstof verbruik en wegenbelasting stats komen van autoweek.nl af. Wanneer ik iets over het hoofd zie of de stats aanzienlijk anders zijn hoor ik dat graag!!
Volvo S60 bezine 170PK vs. diesel 163PK - Geschat aantal KM's: 30.000 per jaar
Volgens autoweek.nl statistieken:
Verbruik Diesel : 7.5L per 100km
Verbruik Benzine : 9.5L per 100km
Brandstof prijzen:
- Diesel : 1.00 EUR p/l
- Benzine: 1.35 EUR p/l
Wegenbelasting p/m:
- Diesel : 100 EUR p/m
- Benzine: 50 EUR p/m
verschil per jaar: 12x50= +600 EUR (diesel duurder)
verbruik per jaar Diesel: (30.000km.p/j : 100km.p/l) x 7.5l = 2250 liter
verbruik per jaar Benzine:(30.000km.p/j : 100km.p/l) x 9.5l = 2850 liter
Brandstof prijs per jaar voor Diesel: 2250 x 1 = 2250
Brandstof prijs per jaar voor Bezine: 2850 x 1.35 = 3847
Totaalprijs Diesel : 1200 + 2250 = 3450
Totaalprijs Benzine: 600 + 3847 = 4447
Diesel = 4447 - 3450 = 997 goedkoper!
Aanschafwaarde; (schatting) 24.000 EUR
Kosten (BPM) bij import voor S60 van 47500 nieuwprijs eind 2004:
Diesel : 7060
Benzine: 6340
Verschil: 720 EUR (diesel duurder)
Bij gebruik gedurende 4jaar a 30.000km: Diesel (4x997)-720= 3277 goedkoper
Berekening 2.4-170PK benzine vs. D5163PK diesel
- Delta
- 4th Gear member
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
- Locatie: N.H.
Ik zal de keuze voor een diesel iets makkelijker maken.
Een 170pk benzine auto gaat never nooit onder de 1 op 10 rijden bij normaal gebruik, ik denk dat 1 op 9 een realistisch gemiddelde zal zijn. De diesel zal de opgegeven 1 op 15 echter moeiteloos waar kunnen maken ook bij een beetje doorrijden.
Een 170pk benzine auto gaat never nooit onder de 1 op 10 rijden bij normaal gebruik, ik denk dat 1 op 9 een realistisch gemiddelde zal zijn. De diesel zal de opgegeven 1 op 15 echter moeiteloos waar kunnen maken ook bij een beetje doorrijden.
- Sander van Buiten
- 2nd Gear member
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 04.05.2005 - 08:49
- Locatie: Groningen
Ik denk dat ik mijn 170PK benzine redelijk normaal gebruik en........die 1 op 10 haal ik wel degelijk! Nu 7 maanden onderweg met gemm verbruik van 1 op 10,1.
Voor de rest geen opmerkingen over het indrukwekkende rekenwerk
Voor de rest geen opmerkingen over het indrukwekkende rekenwerk

Volvo S60 2.4 2001, 116.000km
Volvo 264 GLE 1980, 217.000km
Volvo 264 GLE 1980, 217.000km
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ook ik haal nipt de 1 op 10, volgens BC 9.6 / 100 km.
Maar ik denk niet dat je een vergelijkbare (leeftijd / km-stand) S60 zult vinden met een prijsverschil van slechts 720 Euro. Hier scheelt het al gauw 3 tot 4 duizend Euro. Maar dat kan elders anders liggen. Verder rijdt een D5 wel lekkerder dan een 170 pk benzine. Maar ook dat is een persoonlijke mening. De benzine is wel weer stiller...
Maar ik denk niet dat je een vergelijkbare (leeftijd / km-stand) S60 zult vinden met een prijsverschil van slechts 720 Euro. Hier scheelt het al gauw 3 tot 4 duizend Euro. Maar dat kan elders anders liggen. Verder rijdt een D5 wel lekkerder dan een 170 pk benzine. Maar ook dat is een persoonlijke mening. De benzine is wel weer stiller...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11739
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Ik trap 'm meer dan gemiddeld op z'n staart denk ik, en ook daar is 1:10 met veel stads-stukjes en ook wat snelweg te doen. Soms als ik erg weinig de snelweg zie kom ik ergens op 9,5 uit, en als het veel 120km/u snelweg op de CC 1:11-12 haalbaar... (170pk benzine)
Moet je daar eventueel ook het verschil in onderhoudskosten van de benzine en de diesels naast elkaar zetten? Of ga je er van uit dat je 'm in 4 jaar op rijdt zonder al te veel uit te geven bij de dealer?
Moet je daar eventueel ook het verschil in onderhoudskosten van de benzine en de diesels naast elkaar zetten? Of ga je er van uit dat je 'm in 4 jaar op rijdt zonder al te veel uit te geven bij de dealer?
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 23:30
De onderhoudskosten voor een diesel vs benzine zullen (denk ik) niet al te veel schelen. Ik verwacht van een jonge volvo dat er weinig onderhoudskosten bij komen kijken en dus heb ik besloten dit niet mee te rekenen. Je kan met beide modellen pech hebben.
Afschrijving heb ik weliswaar niet meegenomen maar ik verwacht dan ook niet dat ie na 4 jaar weg MOET vanwege te hoge kosten oid.
120-150dKM is nog steeds niet schokkend voor deze auto. Het is een beetje raar om te gaan rekenen met iets wat wellicht gaat gebeuren.
Stilte daarintegen vind ik wel erg belangrijk (goed punt btw) maar ik heb in de D5-185PK gereden en daar kon ik prima mee leven, vond 'm behoorlijk stil, alleen bij een zware rechtervoet wil je de motor wel ff aan het werk horen... maarja, dat is meer reden om de radio zacht te zetten dan me eraan te storen
Van wat ik heb gelezen is diesel ook nog iets beter te chippen dan de de 2.4-170Pk benzine die weinig winst oplevert.
Afschrijving heb ik weliswaar niet meegenomen maar ik verwacht dan ook niet dat ie na 4 jaar weg MOET vanwege te hoge kosten oid.
120-150dKM is nog steeds niet schokkend voor deze auto. Het is een beetje raar om te gaan rekenen met iets wat wellicht gaat gebeuren.
Stilte daarintegen vind ik wel erg belangrijk (goed punt btw) maar ik heb in de D5-185PK gereden en daar kon ik prima mee leven, vond 'm behoorlijk stil, alleen bij een zware rechtervoet wil je de motor wel ff aan het werk horen... maarja, dat is meer reden om de radio zacht te zetten dan me eraan te storen

Van wat ik heb gelezen is diesel ook nog iets beter te chippen dan de de 2.4-170Pk benzine die weinig winst oplevert.
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11739
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Ach ja, als ik zelf de brandstof zou moeten betalen zou ik het ook wel weten
Nu is de hoogte van de wegenbelasting voor mij de doorslaggevende reden geweest...

XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 23:30
Tja, ik betaal belasting en brandstof zelf en krijg gewoon een km vergoeding ongeacht wat ik rij.
Waar ik benieuwd naar ben is of dat de waardes die op autoweek.nl staan wel goed zijn om mee te rekenen... Als het enigzins in de buurt komt dan wordt het gewoon diesel.
Waar ik benieuwd naar ben is of dat de waardes die op autoweek.nl staan wel goed zijn om mee te rekenen... Als het enigzins in de buurt komt dan wordt het gewoon diesel.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 23:30
Die 720 is de BPM berekening van benzine vs diesel bij import.
Ik verwacht voor zo'n 29-30K EUR klaar te zijn voor een jonge S60 diesel OF benzine. Als ik in NL kijk beginnen de leuke auto's vanaf de 33-35K.
Toch even een verschil van een paarduizend euro.
Ik verwacht voor zo'n 29-30K EUR klaar te zijn voor een jonge S60 diesel OF benzine. Als ik in NL kijk beginnen de leuke auto's vanaf de 33-35K.
Toch even een verschil van een paarduizend euro.
Oceanracer schreef: Maar ik denk niet dat je een vergelijkbare (leeftijd / km-stand) S60 zult vinden met een prijsverschil van slechts 720 Euro.
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
hmm.Robert_T schreef:Ik verwacht van een jonge volvo dat er weinig onderhoudskosten bij komen kijken en dus heb ik besloten dit niet mee te rekenen.
Voor vergelijking tussen diesel en benzine kun je dit waarschijnlijk wel negeren, voor budgetberekening zou ik dit zeker niet achterwege laten. Als alles goed gaat kom je waarschijnlijk op 1000,- onderhoud per jaar. Als je pech hebt, en dat heb je geheid in die 4 jaar wel een keer, dan wordt dat aanzienlijk meer.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
-
- 4th Gear member
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:10
- Locatie: Obbicht
Houdt er wel rekening mee dat als je hem gaat chippen je mogelijk wel meer onderhoudskosten kunt hebben. Daarbij opgeteld als je hem gechipt hebt je dan ook vaker je rechtervoet gebruikt, hetgeen zich zal uiten in het verbruik....
Verder denk ik dat wel duidelijk is dat je een D5 moet pakken
. Het geluid dat deze diesel maakt is te verwaarlozen. Let wel, bij de 163 pk geeft de motor een geluid bij 140 km/u oftewel bij de 2800 toeren ong. Hetgeen als hinderlijk en lawaaierig gezien kan worden. vandaar ondervindt het eerst zelf voordat je hem koopt. Dit laatste zou ik echt doen!
Verder denk ik dat wel duidelijk is dat je een D5 moet pakken

Maurice
Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...
Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...
Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 23:30
Nieuwprijs scheelt niet zo erg veel. Zowel de diesels als de benzine versies zitten rond de 47500 nieuwprijs, beetje afhankelijk van de exacte opties die er inzitten.
VolvoXC70 schreef:hoe zit het met de kosten van:
- verzekering (is op basis van nieuwprijs)