Even voorstellen...

Plaats reactie
TJ-Gingerman
1st Gear member

Dag beste mensen,

Mijn naam is Tijs en ik rijd Volvo... Sinds kort eigenlijk, want het is mijn eerste.
Ben ooit begonnen in een Alfa 33, daarna Lancia Delta HPE gereden, toen 10 jaar in Shanghai gewoond zonder eigen auto (van alles gereden, maar niks 'vast'), en na terugkomst in NL via een Punto 1.4T Sport naar een BMW 525i Automaat gegaan.
Die laatste werd -met mijn 30K km/jaar- toch wel wat prijzig in het gebruik en liep tegen de 220K km aan nadat ik er een ton bij had gezet --> tijd voor iets nieuws!

Zoektocht werd moeilijk gemaakt doordat moeder de vrouw ook een auto wilde hebben die ze weinig zou gebruiken maar wel aan allerlei voorwaarden moest voldoen. Het werd derhalve een zoek- en puzzeltocht naar een passende set auto's. Eentje moest ruimte hebben, eentje moet leuk zijn -bij voorkeur cabrio en niet groter dan formaat Golf-; eentje moet betrouwbaar zijn en redelijk economisch op mijn 30K km/jaar, beiden moesten automaat en cruise hebben, goeie stoelen, en er natuurlijk lekker uitzien.
Na veel puzzelen uitgekomen op een V60 D3 voor mij en een BMW Z4 3.0 voor mij (en een beetje voor haar). De BMW zoeken we nu, de Volvo staat voor de deur sinds twee weken;

Een zilveren 2011 V60 Kinetic (ja, I know...) Automaat, Business Pack Pro, met antraciet-kleurige R-velgen en slechts 115K gelopen.

Ik heb enorm veel gehad -waarvoor dank- aan de vele informatie gedeeld hier op het forum; praktische zaken, uitbreidingen op de auto, ervaringen, en inzichten - moest dan ook wel lid worden van de club!

Heb er intussen 1,000km opzitten en over het algemeen erg positief, ik had de bak laten spoelen voor aflevering en ben zeer blij met het resultaat, echt een zeer noemenswaardige verbetering tov de (korte) proefrit die ik had gehad. Wegligging erg solide, alhoewel ik nog even naar de voorbanden moet laten kijken, toenemende trillingen in het stuur boven de 100km/h en trekt iets naar rechts.
Het High Performance audio systeem maakt me dagelijks erg blij, zo ook de stoelen (ehm..zetels!).

Aan de andere kant, het is geen 5-serie in termen van comfort en doordachtheid; opbergkastje in de armsteun voor is niet gekoeld, matige verlichting in de kofferruimte (alleen een lampje in de achterklep), achterklep kan ik niet laten openspringen vanaf de afstandsbediening ('tis een wagon, geen sedan natuurlijk), en niet alle deuren ontgrendelen wanneer ik de sleutel eruit trek na een ritje.

Daarnaast valt het verbruik me -zeker bij 130+km/h- nog niet mee (op de cruise rond 1:16)(eerste volledige tank tegen 1:14,8 met ruim 80% snelweg). Vorige eigenaar heeft er niet meer dan 15K km/jaar mee gereden, allicht dat het verbruik verbeterd wanneer ik er meer mee gereden heb (?).

Kon het ook niet laten om even wat kleine zaken te bestellen in het verre oosten; zie foto's (dashboard opsmuk en bagagemat + net).
Daarnaast de (halogeen H7) lampen vervangen door wittere Osrams, en begonnen aan het avontuur om alle interieurlampjes te vervangen voor LED.

Ik zal apart van deze bloemlezing nog een lijstje vragen posten, allicht dat jullie daar -zo uit parate kennis- je licht over laten schijnen voor me.

Nogmaals dank en hallo,
Tijs
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
...en dan nog, het is zoals het is; het je aantrekken is een keuze --> laat het lekker los!
TJ-Gingerman
1st Gear member

Meteen maar even wat praktische vragen waarop in de handleiding en met een quick search op het forum de antwoorden niet op kon vinden.
Allicht dat iemand me met een kort ja of nee verder kan helpen.

Zijn de volgende opties 1) makkelijk vrij te schakelen door de dealer, 2) later toe te voegen door de juiste (sloop)onderdelen en/of software bij te kopen, of 3) dikke pech als ze niet af-fabriek geleverd zijn?
  • Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
    Elektrisch inklapbare spiegels (is mogelijk begrijp ik uit andere post, maar weet er iemand welke onderdelen ik nodig heb/ruwweg wat me dit gaat kosten?
    Elektrisch bedienbare bestuurdersstoel
    Start-Stop systeem
    BLIS
Als de Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging niet later is te regelen of redelijk aan de prijs is, hoe zou jij de zwaarte van sturen op lage snelheden (zeg; tot 30km/h) kwantificeren? Het valt me op dat de V60 echt serieus zwaarder stuurt dan mn vorige auto (BMW E60, 525i) en maak me een klein beetje zorgen dat er iets niet helemaal lekker zit...

Dank alvast voor je inzichten,
Tijs
Laatst gewijzigd door TJ-Gingerman op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
...en dan nog, het is zoals het is; het je aantrekken is een keuze --> laat het lekker los!
wereldreiziger
2nd Gear member

Nette auto. Veel plezier er mee!
Verbruik bij mij ook beetje 1:14,5 in de zomer, gemeten aan de pomp. Woon-werk relatief veel stoplichten en stuk snelweg 130.
Lange stukken en snelheid rond 100-120 haal ik 1:16~17 maar moet ik me wel inhouden, boven 120 gaat ie zuipen. Is geen zuinige diesel icm de automaat maar rijdt wel heerlijk relaxed.

Achteraf monteren van je wensenlijstje geen ervaring.

Start-stop denk ik zeker niet dat het zomaar kan. Extra accu en andere (dure) AGM startaccu, andere startmotor, software, elektrische oliepomp op je automaat en een voor je koelvloeistof .
En wat mij betreft een belachelijk systeem.
Bedacht voor de uitstootcijfertjes en een paar liter per jaar besparing. Ik zet het standaard uit, vind het irritant en op de afrit vd snelweg voor het stoplicht een zeikhete turbo zonder olie(koeling) zetten...

Anyway. Veel veilige en relaxte kilometers!
V60 Ultra Dark T6 MY25
V60 VOR D4 GT MY13
C30 R-design 2.0 MY11
TJ-Gingerman
1st Gear member

Thanks, klinkt alsof je een punt hebt mbt start/stop ^_^
Ik sta dagelijks vast voor de Coentunnel en kan prima zonder dat stationaire dieselroffeltje dan, maar wen er vast nog aan (de benzine 6 cylinder zit me te vers in het geheugen nog)...

W.b. verbruik, dank, duidelijk verhaal.
Ik rijd 40km enkele reis heen en weer dagelijks, heb in totaal 5 stoplichten per rit en 75-80% 130km/h.
Zal proberen me inderdaad maar eens op 115-120km/h te gaan verplaatsen, kijken of dat echt scheelt!
Hoe dan ook, tov de 1:10,5 in de 525i gaat het sowieso een stuk zuiniger; wil ook nog wel even naar tuning kijken, maar heb daar nou ook weer niet de pipe-dream dat dat noemenswaardige voordelen gaat opleveren in termen van het verbruik...
wereldreiziger
2nd Gear member

Van een 6 naar een 5 pitter, ergens wel zonde! 5 cilinder klinkt wel leuk, maar die 6 in lijn blokken :love:
En voor de tunnel stilstaan, zet je de muziek toch ietsjes harder 8-)
Vwbt verbruik, ach dan had ik wel een D2 gezocht. Is nou eenmaal zo, ga er niet zachter voor rijden. 130 waar het kan, zachter waar het moet.

Tuning tjah, sommigen zijn er erg blij mee en schijnt soms wat te schelen in verbruik.
Ik had het een week en er weer af laten halen, ging eigenlijk alleen heen voor het sluiten van de EGR, sta je daar en voor dat beetje extra geld wat meer power, waarom ook niet. Baalde op de terugweg al van die keus.
Niet om iemand in diskrediet te brengen, hij zal zn vak goed verstaan, vermogen en vooral koppeltoename was zeer zeker te merken, maar ik was er absoluut niet blij mee. Miste af en toe een slag, zo voelde het, liep gewoon niet echt lekker meer. Regenereren van het roetfilter, wat ik normaal niet merkte tijdens het rijden, was opeens inhouden en stotterende motor bij constante CC snelheid.
Was na de tuning even op de Duitse autobahn, uitlaatgas temperaturen, abnormaal zo hoog en nooit eerder zo hoog gezien (app op tel). 185 pk en 480 nm, denk persoonlijk dat ze wat te ver gaan voor een 2 litertje 5 cil. Tuning heb ik er dus weer af laten halen. Alleen de EGR dicht laten zetten.
Maar, er zijn er genoeg die wel erg blij zijn met hun getunde 5 cil. diesels.
Of de tuning wat goeds deed voor het verbruik? Geen idee was te kort aanwezig om wat te meten. Egr dicht doet iig weinig, alhoewel ie nu pas om de 2dkm regenereert i.p.v. om de 800~900km.
V60 Ultra Dark T6 MY25
V60 VOR D4 GT MY13
C30 R-design 2.0 MY11
TJ-Gingerman
1st Gear member

Super, man, dank voor je inzichten!
Vooral erg apart dat het extra vermogen met zulke trade-offs kwam...klinkt idd alsof dat het niet waard was.

De auto 'voor erbij' wordt een Z4 3.0, dus als praktische waarde even uit het raam kan staan er zes cylinders in lijn op me te wachten 8-)

Nogmaals dank voor je feedback!
teebee
7th Gear member

Electr inklapbare spiegels heeft mij intertijd 400,- gekost, uitgevoerd door de dealer.

Benodigd:
- spiegels (duh)
- besturingsunits (2x zitten achter deurpanelen)
- software
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Henk Mesman
2nd Gear member

En dan vraag je eigen toch af heb ik dat wel echt nodig electr inklapbare spiegels.
Kind regards,
Mit freundlichen Grüßen,
Salutations cordiales,
Met vriendelijke groeten,
特致敬礼

Henk Mesman
teebee
7th Gear member

Nadat bij een eerdere auto tot 2x toe op een parkeerterrein een buitenspiegel van mij is beschadigd, heb ik die vraag met ‘ja’ beantwoord.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Henk Mesman
2nd Gear member

Tja dan begrijp ik hem helemaal zou ik er waarschijnlijk ook zo in staan elke keer schade is ook geen pretje geef je in deze groot gelijk.
Kind regards,
Mit freundlichen Grüßen,
Salutations cordiales,
Met vriendelijke groeten,
特致敬礼

Henk Mesman
TJ-Gingerman
1st Gear member

Henk Mesman schreef: En dan vraag je eigen toch af heb ik dat wel echt nodig electr inklapbare spiegels.
Eens, Henk, echter zonder er iig eentje in te klappen kom ik niet zonder schade mn garage in :lol:
Inklapbare spiegels installeren is dan minder duur dan een bredere garagedeur laten zetten...

Goed te weten dat jij het in ieder geval ook hebt kunnen retrofitten, weet ik iig dat het kan!
Dank je
DB200
6th Gear member

Welkom en gefeliciteerd met de V60. Heerlijk zo'n 5 cilinder diesel.
En dan vraag je eigen toch af heb ik dat wel echt nodig electr inklapbare spiegels.
Kan handig zijn, bijv. op de veerboot. In de winter beter niet gebruiken, als het heeft geijzeld of gevroren en ze klappen open bij het ontgrendelen heb je kans dat het mechaniek sneuvelt.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
jurgen89
1st Gear member

wereldreiziger schreef:
Tuning tjah, sommigen zijn er erg blij mee en schijnt soms wat te schelen in verbruik.
Ik had het een week en er weer af laten halen, ging eigenlijk alleen heen voor het sluiten van de EGR, sta je daar en voor dat beetje extra geld wat meer power, waarom ook niet. Baalde op de terugweg al van die keus.
Niet om iemand in diskrediet te brengen, hij zal zn vak goed verstaan, vermogen en vooral koppeltoename was zeer zeker te merken, maar ik was er absoluut niet blij mee. Miste af en toe een slag, zo voelde het, liep gewoon niet echt lekker meer. Regenereren van het roetfilter, wat ik normaal niet merkte tijdens het rijden, was opeens inhouden en stotterende motor bij constante CC snelheid.
Was na de tuning even op de Duitse autobahn, uitlaatgas temperaturen, abnormaal zo hoog en nooit eerder zo hoog gezien (app op tel). 185 pk en 480 nm, denk persoonlijk dat ze wat te ver gaan voor een 2 litertje 5 cil. Tuning heb ik er dus weer af laten halen. Alleen de EGR dicht laten zetten.
Of de tuning wat goeds deed voor het verbruik? Geen idee was te kort aanwezig om wat te meten. Egr dicht doet iig weinig, alhoewel ie nu pas om de 2dkm regenereert i.p.v. om de 800~900km.
Hmm ben wel benieuwd wat voor 'tuner' dat was dan. Ik moet zeggen, mijn S60 D3 zit ook op de 185pk/480nm, en die stottert zeker niet en inhouden nog nooit gehad tijdens regenereren. Uit, een voor dit forum zeer betrouwbare bron, heb ik begrepen dat de 5 cilinders makkelijk dat koppel en de pk's kunnen verstouwen..

Ik vraag mij wel af of je voordeel haalt uit de EGR? Ik bedoel, merk je er iets van of is het uit voorzorg? Heb er een tijdje aan gedacht maar ik heb nog niet echt iemand kunnen vinden die de voors en tegens duidelijk kon uitleggen..
Philken
5th Gear member

jurgen89 schreef:

Ik moet zeggen, mijn S60 D3 zit ook op de 185pk/480nm, en die stottert zeker niet en inhouden nog nooit gehad tijdens regenereren.
idem hier, meer dan 180.000km gereden met de tune(van 50.000 tot 231.000km) en geen centje pijn gehad ervan, enige kanttekening: ik had een handbak
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
wereldreiziger
2nd Gear member

jurgen89 schreef:
wereldreiziger schreef:
Hmm ben wel benieuwd wat voor 'tuner' dat was dan. Ik moet zeggen, mijn S60 D3 zit ook op de 185pk/480nm, en die stottert zeker niet en inhouden nog nooit gehad tijdens regenereren. Uit, een voor dit forum zeer betrouwbare bron, heb ik begrepen dat de 5 cilinders makkelijk dat koppel en de pk's kunnen verstouwen..

Ik vraag mij wel af of je voordeel haalt uit de EGR? Ik bedoel, merk je er iets van of is het uit voorzorg? Heb er een tijdje aan gedacht maar ik heb nog niet echt iemand kunnen vinden die de voors en tegens duidelijk kon uitleggen..
Aangezien je hetzelfde vermogen en koppel hebt zullen we bij dezelfde geweest zijn. Mogelijk was mijn blok er gewoon niet happy mee of ik ben erg gevoelig. Ik was iig niet tevreden, was ook geen enkel issue om het terug te draaien en kom goed uit de voeten met het “standaard“ vermogen.

Egr, wie dat ooit heeft bedacht. Die vervuiling abnormaal. Hoop dat de foto er bij zit. Is van de mixer waar de EGR in het inlaatspruitstuk komt. Zat voor 30% dicht met bagger/roet na “slechts” 160k, daarom is ie dicht gegaan.

Oh en ff je carterventilatie checken. Ze lekken volgensmij bijna allemaal van de 5 cilinders op de aansluiting op de inlaatbuis naar de turbo ondanks slangenklem. 2x vloeibare pakking geen succes. Nu met twee dunne O-ringen geen lekkage meer en blijft het blok mooi droog.

Zoals hij Lekkage carterventilatie het doet werkte bij mij niet(Hylomar vloeibare pakking) O-ringen wel. Weet de maat alleen niet meer.
Laatst gewijzigd door wereldreiziger op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
V60 Ultra Dark T6 MY25
V60 VOR D4 GT MY13
C30 R-design 2.0 MY11
TJ-Gingerman
1st Gear member

Heb de veerpootbrug er ondertussen ook op zitten, fluitje van een cent!

De veerpootbrug kostte slechts E49, 50 bij Vstore (linkje naar Vstore Veerpootsteun)
De mooie kapjes kostten maar liefst E70 per stuk (!) extra... die dus maar even laten liggen.

De bestaande kapjes even ingesneden om de veerpootsteun erdoorheen te leiden, ben er redelijk tevreden over.
Nu maar zien of het ook echt iets 'doet' voor het weggedrag!
TJ-Gingerman
1st Gear member

Plastidippen is best leuk om te doen :-)
Goed ontvetten, goed afplakken, veel laagjes doen...
Toch een paar uur pret en een aardig resultaat voor die paar Euries!
Laatst gewijzigd door TJ-Gingerman op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”