Kopen of niet kopen. (Volvo 850 GLT 2.5i 20V Turbo )

Voor kenners: de "Roffel"
Tyson
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 26.08.2018 - 21:31

Hallo,

Ik heb een leuke Volvo 850 GLT 2.5i 20V Turbo te koop gezien. Nu zit ik te twijfelen of ik deze auto zal gaan kopen. De auto heeft een flinke kilometer stand (400 000 km) en komt uit 1993.

ook zit er op deze 850 2.5 een turbo. Volgens mij zat die er niet standaard op? Ook met een kenteken check zie ik dat het vermogen 170 pk is. Moet ik hierbij nog ergens op letten?

Ik vind het geen probleem om iets aan een auto te doen of te laten doen. Maar stilstaan langs de weg is bepaald niet mijn hobby :P

Momenteel rij ik een Volvo v40 uit 2004 2.0 zonder turbo. Ongeveer 330 000 km op de teller. Die zou ik dan ook inruilen. Ik zou de volvo 850 willen omdat deze ruimer is dan de v40 en en iets goedkoper is in de wegenbelasting dan een v70.natuurlijk klinkt zo 850 2.5 turbo ook wel erg goed.

Graag hoor ik of jullie dit een goede ruil zouden vinden. En of jullie aankoop tips hebben of dit zelfs afraden?
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Een 2.5 20V heeft inderdaad 170 PK. Een 2.5 Turbo heeft meer dan 170 PK. Beste kans dat hier een hobbyist aan de gang is geweest? Als er echt een 2,5 turbo blok in ligt klinkt het als meer dan 20% meer vermogen dan dat op het kenteken staat. In dat geval zou het zo maar kunnen dat de auto geen geldig kenteken heeft met alle gevolgen. Ik zou er in dat geval niet aan beginnen en dat zeker goed checken.
Waar moet je niet op letten bij een auto van 1993 :-).
Laatst gewijzigd door Gouwe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Tyson
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 26.08.2018 - 21:31

Geeft een kenteken check het aangepaste vermogen weer? En hoe zou ik dit anders kunnen terug vinden?

Ik heb wel kunnen zien dat de auto nagenoeg roestvrij is. Maandag ga ik een proefrit maken.
Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1653
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Een aandachtspunt is dat de auto geen gasinstallatie heeft gehad. Deze motoren worden in combinatie met een turbo te heet. Heeft mij in het verleden een verbrande klep opgeleverd.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge / 2020: XC60 T8 / 2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Tyson schreef: Geeft een kenteken check het aangepaste vermogen weer? En hoe zou ik dit anders kunnen terug vinden?
Alleen als er een herkeuring is geweest nadat de motor of turbo aangepast is. Dat doet niet iedereen omdat de controle 0 is. Van de huidige V90 kan je een 150pk diesel kopen en daar met andere software 258pk van maken. Zonder hints van de verkoper of een meting op de rollerbank zal je het nooit zwart op wit hebben.
Tyson
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 26.08.2018 - 21:31

Verkoper geeft aan dat er nu ongeveer 250 pk in zit. Auto heeft wel gewoon apk en geen wok of andere bijzonderheden.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Wettelijk gezien moet je er nu mee naar de RDW voor een nieuwe type goedkeuring(dus geen APK) en als alles goed is krijg je het extra vermogen vermeldt op kentekenbewijs. Daarnaast een mogelijk hogere verzekeringspremie.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1570
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Jelmer de Jong schreef: Wettelijk gezien moet je er nu mee naar de RDW voor een nieuwe type goedkeuring(dus geen APK) en als alles goed is krijg je het extra vermogen vermeldt op kentekenbewijs. Daarnaast een mogelijk hogere verzekeringspremie.
Dat doet toch bijna niemand, zoals hierboven ook al staat een V90 van 150 naar 258. Nou die gaan daarna echt niet even bij de RDW langs...
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1570
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

DriverV90 schreef: Een aandachtspunt is dat de auto geen gasinstallatie heeft gehad. Deze motoren worden in combinatie met een turbo te heet. Heeft mij in het verleden een verbrande klep opgeleverd.
Omdat de motor in vollast te arm loopt, een 6e LPi injector is vaak de oplossing.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

je meent toch niet serieus dat je er 9!! bouwjaren op achteruit gaat, en dan aan anderen vragen of dat een goede ruil is?
wat denk je zelf?
geen glans zonder wrijving
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

toppertje schreef: je meent toch niet serieus dat je er 9!! bouwjaren op achteruit gaat, en dan aan anderen vragen of dat een goede ruil is?
wat denk je zelf?
Net als voor vrouwen geldt ook voor auto's dat jonger niet altijd beter is. Lekkerder en leuker is het misschien wel, maar het duurt vaak maar even....

Ik neem aan dat de TS er niet al te veel op hoeft bij te leggen, dus failliet zal hij er niet aan gaan.
En zo'n oude 850 heeft zeker zijn charmes.
Ik heb zelf ooit een redelijk jonge Mercedes in geruild voor een oude Benz, en heb er nooit één moment spijt van gehad. Later een 2003 V70 aan de vrouw gegeven om zelf in een 98'er V70 gaan rijden.
Ik zou een standaard 850 met 4 ton wel aandurven, het enige wat mij zou tegenhouden is die achteraf gemonteerde turbo. Maar dit omdat ik zelf niet kan onderbouwen of dit kan zonder het blok kapot te rijden.
Informeert anders ook eens op het 850 forum, en neem anders iemand mee met verstand van deze oude(re) Volvo's en
ga lekker tegen minimale afschrijving (en mogelijk iets hogere onderhoudskosten) rondrijden in dit in mijn ogen redelijk iconische model. Zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt, ook niet bij Volvo.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13742
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Zou het met 'n niet gemodificeerde motor overwegen, maar met die turbo, ik niet
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Een wagen uit 1993 met 400000 Kilometers ? Tenzij je veel van mechaniek kent of een verzamelaar van oldtimers en veel geld voor herstellingen ? Ik zeker niet. Dat is toch om problemen vragen.
Gebruikersavatar
Lexus76
3rd Gear member
Berichten: 367
Lid geworden op: 12.09.2012 - 09:17

Heb je geen link naar de advertentie? Hoop mensen hier zien gelijk al afwijkingen of bijzonderheden.
Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Gelet op de km-stand zal dit hem niet zijn, maar ook bij deze is er achteraf een turbo opgeschroeft.

Volvo 850 2.5 I Turbo 20V AUT 1996 MET HAGELNIEUWE APK!
€ 1.995,00
http://link.marktplaats.nl/m1418955632? ... ialbuttons
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3718
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Nu zit ik te twijfelen of ik deze auto zal gaan kopen. De auto heeft een flinke kilometer stand (400 000 km) en komt uit 1993.
Ik zou dergelijke auto's wel durven kopen, met een paar randvoorwaarden:
1. niet verknutseld m.a.w. 100% origineel.
2. volledig aantoonbare onderhoudshistorie.
3. max. 2 eigenaren, het liefst van 1e eigenaar.
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

4. Zelf handig zijn zodat je de kleine gebreken kan herstellen.
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Tyson schreef: Geeft een kenteken check het aangepaste vermogen weer? En hoe zou ik dit anders kunnen terug vinden?

Ik heb wel kunnen zien dat de auto nagenoeg roestvrij is. Maandag ga ik een proefrit maken.
Als het een rode 850 is dan is daar een T5 blok in gekomen uit een schade 850 incl volledig ombouw naar T5, kabelboom etc zijn ook omgezet. Auto is ook helemaal gespoten in het verleden

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1570
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Maar dan is het een 2.3 ipv een 2.5
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

The Mechanic schreef:
Jelmer de Jong schreef: Wettelijk gezien moet je er nu mee naar de RDW voor een nieuwe type goedkeuring(dus geen APK) en als alles goed is krijg je het extra vermogen vermeldt op kentekenbewijs. Daarnaast een mogelijk hogere verzekeringspremie.
Dat doet toch bijna niemand, zoals hierboven ook al staat een V90 van 150 naar 258. Nou die gaan daarna echt niet even bij de RDW langs...
Daar drukken wij in voorkomende gevallen gewoon een WOK-melding op. Let wel, in voorkomende gevallen. Niet iedereen bij de pliesie heeft verstand van auto's :police:
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”