TPMS bandenspanning

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
volvohenk
1st Gear member

Hallo mensen,

Ik heb mijn V70 2,5T onlangs voorzien van nieuwe 17" velgen met TPMS sensoren. Dus de sensoren die de spanning rechtstreeks in de band meten. Mooi systeem van het merk Schrader en werkt ook allemaal prima maar de nieuwe kennis roept ook nieuwe vragen op. Ik doe normaal ca 2,5 bar in alle zomerbanden met lichte belading. Een beetje extra dus voor een betere wegligging. Nu had ik op advies van de bandenleverancier de koude spanning verhoogd naar 2,6. Tijdens een lange warme rit gisteren door Duitsland zag ik de spanning oplopen naar 3,0 en de temperatuur naar 50 graden. Omdat het alarm zo was ingesteld ging dit af bij 3,0. Daarom heb ik onderweg maar wat lucht eruit gelaten en met ca 2,8 doorgereden naar huis. De wegligging was voor mijn gevoel toen ook weer wat beter. Op de hogere spanning stuurt de auto wel erg licht. Toch het gevoel dat je dan met te bolle banden rondrijd. Als ik de fabrieksopgave van 2,4 aanhoud zie ik toch dat vooral de randen slijten (heet worden) en dat de auto te zwaar stuurt. Nu mijn vraag. Wat is een maximum bandenspanning en wat is een maximum temperatuur ?

De banden zijn Goodyear Eagle F1 asymmetric 3. In de maat R17-215-45.
V70 III 2.5T 2009 / 140K
V70 I 2.5T 1999 / 440K
440
340
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”