Koppakking

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Timoo
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 07.07.2014 - 01:11

Hi,

Vandaag van de garage te horen gekregen dat de oorzaak van het plotselinge koelwaterverbruik waarschijnlijk de koppakking is.
Auwtsj.
-see my profile for the car: C70 1998-

Dus nu ben ik op zoek naar iemand in Zuid-Nederland of België die niet te duur is én in staat is én zin heeft om dit te verhelpen.
Iemand tips?

bvd,
Timo
Laatst gewijzigd door Timoo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo C70, 1998, 2.3T
LPI geinstalleerd bij 172k op de teller.
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Ik weet natuurlijk niet hoe handig jij bent maar het is wel een klus die enig vakmanschap vereist.
Bij het vervangen van een lekke koppakking moet ook vaak de kop iets gevlakt worden.
Doe je dat niet dan kan het probleem zo weer voorkomen.
Interessant is om te weten hoe de koppakking lek is geraakt.

Misschien dat je iets meer kan vertellen.
Het hoeft niet maar vaak is de oorzaak dat de motor na een pittige rit gelijk uit gezet wordt en dat
daardoor de warmte van het blok niet goed afgevoerd kan worden.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
Timoo
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 07.07.2014 - 01:11

De auto heeft lang stilgestaan.
Ik gooi het eerder op corrosie/uitdroging etc.

Maar wat u zegt hier is idd iets om rekening mee te houden.
Daarnaast: ik heb een LPG installatie erin liggen. Kan er ook iets mee van doen hebben.

Zelf ben ik absoluut niet handig; daarom ben ik op zoek naar iemand die hier zin in heeft.
Natuurlijk vergoed ik de kosten. Echter, via een officiële garage gaat me dat veel te veel kosten.

Vandaar.

mvg,
Timo
Volvo C70, 1998, 2.3T
LPI geinstalleerd bij 172k op de teller.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Waarschijnlijk? niet erg overtuigend.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Hoe heeft de garage vast gesteld dat de koppakking lek is?
Men kan dat op verschillende manier vaststellen.
Een er van is het koelsysteem onder druk zetten en kijken of de druk gelijk blijft.
Wat je zelf ook kan doen (VOORZICHTIG!!!!) is bij een warme motor heel voorzichtig de dop van
het expansie vat los draaien. Nogmaals VOORZICHTIG en met een handschoen.
Vaak heeft men bij een lekke koppakking overdruk in het systeem. Draai je dan de dop er af dan spuit het water er uit.
Overigens hoeft niet altijd de druk naar het koelsysteem te gaan, maar als er veel overdruk in het systeem zit dan
kan je van een kapotte pakking uitgaan.

Je kan ook bij koude motor de bovenste radiator slang in-knijpen. Dat zal vermoedelijk gemakkelijk gaan.
Lukt dat bij warme motor niet ( de slang is kei hard) staat er te veel druk op het systeem door vermoedelijk lekke pakking.

Maar nogmaals wees voorzichtig want het hete water kan veel schade aan de mens veroorzaken.

Als laatste kan je ook nog even de olie pijlstok er uit halen.
Daar zit als het goed is olie aan. Hoe je dan een brandende aansteker aansteker tegen de olie. Gaat het knetteren dan zit er veel vocht in de olie, kan condens zijn maar ook wederom de koppakking.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21372
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Liever nog: leg een handdoek over dat expansievaatje en draai dan met een handschoen de dop eraf. Nog minder kans op heet water over je lichaam.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Timoo
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 07.07.2014 - 01:11

@Dejeeper: Dat is idd precies wat de garagist heeft gedaan.
En vandaar ook de conclusie dat de koppakking lek is.
Hij zei er ook bij dat ik vrij ben om een 2e opinie te gaan zoeken :-)
Maar eerlijk gezegd geloof ik hem wel.

Helaas ben ik een computer techneut, geen automechanieker :-(
Volvo C70, 1998, 2.3T
LPI geinstalleerd bij 172k op de teller.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”