zelfbouw lader T8

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
Gebruikersavatar
therealbean
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 24.03.2019 - 20:42

Ter leering en de vermaeck:
In afwachting van de levering van de T8 (einde augustus) vast zelf een lader geknutseld gebaseerd om een 2e hands EVBox.
De installatie getest met een Volkswagen GTE en e.e.a. werkt perfect!

Aanpak:
- EVBox aangeschaft
- control module eruit gehaald (werkte alleen met connectie met een backoffice icm RFID)
- geschikt gemaakt voor particulier gebruik (geen abbo en geen RFID)
- meteen maar een 3 fase van gemaakt (niet nodig voor de T8 maar iig geschikt voor de toekomst)
- controle module Phoenix Contact EV Charger ingebouwd voor mode 3 laden
- kap andere kleur gespoten (was lelijk groen)

Resultaat buitenkant:
Afbeelding

Resultaat binnenkant:
Afbeelding

Phoenix Contact EV Charger configuratie:
Afbeelding

Origineel:
Afbeelding
MY 2020 XC60 R-design T8 AWD Bursting Blue
Lines: Inscription plus, Scandinavian, Audio Harmon Kardon, Intelli safe pro, Versatility pro, Park assist incl. 360 camera
Vroegah: 340, 850 GTL, 2001-2005 850 T5, 2005-2011 XC70 2.5T, 2011-2019 XC60 D5 AWD
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40982
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Wat een grote deurbel ! ;-)
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Leuk gedaan, laadstroom ook instelbaar gemaakt aan de buitenzijde ?
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3168
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Knap gedaan.....Wat is het voordeel van deze kast een T8? Ik snap dat het “straks” echt nodig is met EV’s maar voor een T8 volstaat toch een gewoon 16A stopcontact met de bij de auto geleverde laadkabel? Of laadt dit sneller?
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ben schreef: Wat een grote deurbel ! ;-)
Wahaahaaaaa :lol:
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4854
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Knap staaltje huisvlijt.

Wel jammer dat het een laadbox zonder snoer is. Dan moet je dus iedere keer de kabel uit je kofferbak gaan halen. Mijn EV-Box heeft een vaste laadkabel met Mennekes stekker die ik zo in de auto plug.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Gebruikersavatar
therealbean
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 24.03.2019 - 20:42

Ben schreef: Wat een grote deurbel ! ;-)
Afbeelding
MY 2020 XC60 R-design T8 AWD Bursting Blue
Lines: Inscription plus, Scandinavian, Audio Harmon Kardon, Intelli safe pro, Versatility pro, Park assist incl. 360 camera
Vroegah: 340, 850 GTL, 2001-2005 850 T5, 2005-2011 XC70 2.5T, 2011-2019 XC60 D5 AWD
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Daar zitten wel echt veel draden in, mijn laadpaal is gewoon 3fases uit de fabriek. Is eentje van Nuon met een vaste kabel. Kan ik iedereen aanbevelen. Was het niet handiger dit te zoeken op MP of ging het juist om het klussen met draadjes?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
therealbean
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 24.03.2019 - 20:42

Summum schreef: Knap staaltje huisvlijt.

Wel jammer dat het een laadbox zonder snoer is. Dan moet je dus iedere keer de kabel uit je kofferbak gaan halen. Mijn EV-Box heeft een vaste laadkabel met Mennekes stekker die ik zo in de auto plug.
NielsPHEV schreef: Leuk gedaan, laadstroom ook instelbaar gemaakt aan de buitenzijde ?
Is eerste iteratie. Omdat het zelfbouw is makkelijk uit te breiden.
Een snoer eraan maken is kwestie van 30 minuten prutsen :)
Al denk dat een snoer met stekker in de buurt komt van de totale kosten van dit projectje...
MY 2020 XC60 R-design T8 AWD Bursting Blue
Lines: Inscription plus, Scandinavian, Audio Harmon Kardon, Intelli safe pro, Versatility pro, Park assist incl. 360 camera
Vroegah: 340, 850 GTL, 2001-2005 850 T5, 2005-2011 XC70 2.5T, 2011-2019 XC60 D5 AWD
Gebruikersavatar
therealbean
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 24.03.2019 - 20:42

Paul schreef: Daar zitten wel echt veel draden in, mijn laadpaal is gewoon 3fases uit de fabriek. Is eentje van Nuon met een vaste kabel. Kan ik iedereen aanbevelen. Was het niet handiger dit te zoeken op MP of ging het juist om het klussen met draadjes?
inderdaad weer lekker een beetje elektro prutsen met als resultaat een redelijk betaalbare en goede oplossing.
MY 2020 XC60 R-design T8 AWD Bursting Blue
Lines: Inscription plus, Scandinavian, Audio Harmon Kardon, Intelli safe pro, Versatility pro, Park assist incl. 360 camera
Vroegah: 340, 850 GTL, 2001-2005 850 T5, 2005-2011 XC70 2.5T, 2011-2019 XC60 D5 AWD
Gebruikersavatar
therealbean
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 24.03.2019 - 20:42

mga1600 schreef: Knap gedaan.....Wat is het voordeel van deze kast een T8? Ik snap dat het “straks” echt nodig is met EV’s maar voor een T8 volstaat toch een gewoon 16A stopcontact met de bij de auto geleverde laadkabel? Of laadt dit sneller?
3 fase was idd niet nodig maar 1 fase via zo'n kast is niet hetzelfde als een stekker in een stop contact.
Je kunt geen 16A uit een gewoon stopcontact trekken.
Je heb een aparte groep nodig met korte kabels om dat te kunnen.

Zie bv:
https://opdezon.nl/zonne-energie/elektr ... lossingen/
MY 2020 XC60 R-design T8 AWD Bursting Blue
Lines: Inscription plus, Scandinavian, Audio Harmon Kardon, Intelli safe pro, Versatility pro, Park assist incl. 360 camera
Vroegah: 340, 850 GTL, 2001-2005 850 T5, 2005-2011 XC70 2.5T, 2011-2019 XC60 D5 AWD
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

therealbean schreef:
mga1600 schreef: Knap gedaan.....Wat is het voordeel van deze kast een T8? Ik snap dat het “straks” echt nodig is met EV’s maar voor een T8 volstaat toch een gewoon 16A stopcontact met de bij de auto geleverde laadkabel? Of laadt dit sneller?
3 fase was idd niet nodig maar 1 fase via zo'n kast is niet hetzelfde als een stekker in een stop contact.
Je kunt geen 16A uit een gewoon stopcontact trekken.
Je heb een aparte groep nodig met korte kabels om dat te kunnen.

Zie bv:
https://opdezon.nl/zonne-energie/elektr ... lossingen/
De schuko laadsnoeren zijn inderdaad meestal 10 Amp en soms 13 Amp een wall box moet je eigenlijk direct op de groepenkast aansluiten. In de praktijk is een een klaar hangend laadsnoer erg prettig. Zelf pruttel ik de accu's meestal op 6 amp vol soms haast zet ik de wallbox op 15 amp
Gebruikersavatar
Cem
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 20.01.2017 - 12:59

NielsPHEV schreef:
therealbean schreef:
mga1600 schreef: Knap gedaan.....Wat is het voordeel van deze kast een T8? Ik snap dat het “straks” echt nodig is met EV’s maar voor een T8 volstaat toch een gewoon 16A stopcontact met de bij de auto geleverde laadkabel? Of laadt dit sneller?
3 fase was idd niet nodig maar 1 fase via zo'n kast is niet hetzelfde als een stekker in een stop contact.
Je kunt geen 16A uit een gewoon stopcontact trekken.
Je heb een aparte groep nodig met korte kabels om dat te kunnen.

Zie bv:
https://opdezon.nl/zonne-energie/elektr ... lossingen/
De schuko laadsnoeren zijn inderdaad meestal 10 Amp en soms 13 Amp een wall box moet je eigenlijk direct op de groepenkast aansluiten. In de praktijk is een een klaar hangend laadsnoer erg prettig. Zelf pruttel ik de accu's meestal op 6 amp vol soms haast zet ik de wallbox op 15 amp
Schucko laadsnoer dat door Volvo standaard wordt geleverd kan max 13A aan. 1 fase laadpaal 16A.
Als ik onze laadpaal realtime monitor dan zie ik dat de auto max 14A trekt. Dus tussen en laadpaal en laadsnoer is er niet zoveel snelheidswinst te behalen.

Wat mensen nog wel eens vergreten is dat het belasten van een (schucko)stekker met 13A voor 3 uur lang niet zo fijn is. Daar komt nog eens bij dat met een laadpaal "communicatie" plaats vindt tussen de auto en de laadpaal, met een laadsnoer niet.
Volvo v60 PIH Summum my2015
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”