Er is een kleine maar hardnekkige lekkage aan de auto die maar niet weg wil gaan.
Het betreft telkens een paar druppels die onder aan de vacuümpomp hangen.
Toen ik de auto kocht lag er een plasje olie onder dit punt op het blok. Nadat de dealer tot tweemaal toe een pakking heeft vervangen in de pomp is de lekkage nog steeds niet weg.
Het gekke is dat het telkens na reparatie bij de dealer ongeveer 3 a 4 weken droog blijft en dan ineens hangen er weer druppeltjes.
Herkent iemand dit en kan het wat anders zijn dan een lekkende vacuümpomp?
Op foto 1 zie je de druppel hangen van onderaf gezien met een spiegeltje, op foto 2 de pomp in de motorruimte en op foto 3 de pomp van dichtbij.
De dealer weet niet wat het kan zijn en zinnespeelt op ouderdom/zweten, wat natuurlijk onzin is. Ik heb nog 5 maanden garantie en wil het dan ook graag voor einde garantie opgelost hebben.
Weet iemand wat het kan zijn?
gr. Edwin.
Kleine maar hardnekkige lekkage
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1913
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Edwin op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Zoiets?
[youtube]01ljbu1WRdo[/youtube]
[youtube]01ljbu1WRdo[/youtube]
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1913
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Deze reparatie zou uitgevoerd zijn door de dealer.
Ik had toen vernomen dat er pakkingen vervangen zijn.
In twee stappen, eerst 1 en later nog een keer, ik weet alleen niet of dat dezelfde opnieuw was omdat die eerste niet goed was of dat dat een andere pakking is geweest die vergeten was?
gr. Edwin.
Ik had toen vernomen dat er pakkingen vervangen zijn.
In twee stappen, eerst 1 en later nog een keer, ik weet alleen niet of dat dezelfde opnieuw was omdat die eerste niet goed was of dat dat een andere pakking is geweest die vergeten was?
gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1913
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Ach er zijn ergere dingen, maar dit is irritant genoeg om er over te mekkeren...Duckman schreef: Het zit je even niet mee Edwin. Hopelijk alle kleine dingen snel opgelost door de dealer in de garantie
De dealer heeft er al 3x(!) naar gekeken onder garantie! Ze weten het nu niet meer...
En nu een week later alweer een week 'droog'! Dus ik weet het ook niet!

gr. Edwin.
Laatst gewijzigd door Edwin op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1913
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Oke, dank voor tip. Zal het eens in de gaten houden.
Tot nu toe (knock on wood) nog steeds droog bij mij....
gr. Edwin.
Tot nu toe (knock on wood) nog steeds droog bij mij....
gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 18.06.2019 - 00:20
Zelf gisteren ook een lek ontdekt en voor a.s dinsdag een afspraak bij de dealer. Setje ringen kost 88 euro en nieuwe pomp 600 euro. Vraag mij af of de dealer eerst een reparatie set uitprobeert.Edwin schreef: Oke, dank voor tip. Zal het eens in de gaten houden.
Tot nu toe (knock on wood) nog steeds droog bij mij....
gr. Edwin.
- B3rnard
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 06.08.2018 - 23:33
Hi Edwin, had identiek probleem, alleen bij mij nooit aangepakt dus hele blok onder de prut.
De revisie kit is volvo 31401556, te bestellen voor 3 tientjes. Zijn inderdaad 2 pakkingen die worden vervangen (niet 1!). Tevens zit er een nieuwe slang koppeling bij, die je moet vervangen.
Ik heb Jelmer zijn video linkje (VolvoSweden) destijds stap voor stap gevolgd. 100% gefixed.
Nieuwe pomp ook prima te vinden, volvo 31401152, OEM quality (Pierburg e.a.), rond 360,-. MAARRRRR.... check dit:
Nog een mooiere deal, die ik overwogen had indien de revisie niet werkte:
Quinton Hazell QVP1008, is de volvo 31401152 pomp, voor rond 100,-. (weliswaar vanuit Frankrijk waar ik vaak zit, maar mocht je zoiets willen doen, kan prima assisteren).
Linkje: https://www.oscaro.com/pompe-a-vide-sys ... 8546-387-p
Ik zou persoonlijk die QH zeker aangedurft hebben. Valt echt niet in stukken van je blok hoor. Succes!
De revisie kit is volvo 31401556, te bestellen voor 3 tientjes. Zijn inderdaad 2 pakkingen die worden vervangen (niet 1!). Tevens zit er een nieuwe slang koppeling bij, die je moet vervangen.
Ik heb Jelmer zijn video linkje (VolvoSweden) destijds stap voor stap gevolgd. 100% gefixed.
Nieuwe pomp ook prima te vinden, volvo 31401152, OEM quality (Pierburg e.a.), rond 360,-. MAARRRRR.... check dit:
Nog een mooiere deal, die ik overwogen had indien de revisie niet werkte:
Quinton Hazell QVP1008, is de volvo 31401152 pomp, voor rond 100,-. (weliswaar vanuit Frankrijk waar ik vaak zit, maar mocht je zoiets willen doen, kan prima assisteren).
Linkje: https://www.oscaro.com/pompe-a-vide-sys ... 8546-387-p
Ik zou persoonlijk die QH zeker aangedurft hebben. Valt echt niet in stukken van je blok hoor. Succes!
Ford Fiesta 1.25 PF-GL-08 '96 (R.I.P.)
Ford Fiesta 1.3 GN-RR-08 ' 98 Verkocht
Saab 9-3 Cabrio 2.0T XB-TX-30 '98 Verkocht, terug naar vorige eigenaar
Ford Fiesta ST150 TB-LS-04 '06 Verkocht
Volvo V70 T6 18-THF-5 '08 Verkocht
Volvo 245 74-RR-BL '91
Ford Fiesta 1.3 GN-RR-08 ' 98 Verkocht
Saab 9-3 Cabrio 2.0T XB-TX-30 '98 Verkocht, terug naar vorige eigenaar
Ford Fiesta ST150 TB-LS-04 '06 Verkocht
Volvo V70 T6 18-THF-5 '08 Verkocht
Volvo 245 74-RR-BL '91
- B3rnard
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 06.08.2018 - 23:33
Edwin, check even
viewtopic.php?t=80505&highlight=
Is mijn topic over die revisie, van onze heerlijke B6034T2.
88,- aan ringen, 600,- aan pomp... Klus van twee uurtjes, ook voor een DIY zonder ervaring in deze. Is ook vooral de ruimte maken, met luchtfilter weg en accu + bak.
viewtopic.php?t=80505&highlight=
Is mijn topic over die revisie, van onze heerlijke B6034T2.
88,- aan ringen, 600,- aan pomp... Klus van twee uurtjes, ook voor een DIY zonder ervaring in deze. Is ook vooral de ruimte maken, met luchtfilter weg en accu + bak.
Ford Fiesta 1.25 PF-GL-08 '96 (R.I.P.)
Ford Fiesta 1.3 GN-RR-08 ' 98 Verkocht
Saab 9-3 Cabrio 2.0T XB-TX-30 '98 Verkocht, terug naar vorige eigenaar
Ford Fiesta ST150 TB-LS-04 '06 Verkocht
Volvo V70 T6 18-THF-5 '08 Verkocht
Volvo 245 74-RR-BL '91
Ford Fiesta 1.3 GN-RR-08 ' 98 Verkocht
Saab 9-3 Cabrio 2.0T XB-TX-30 '98 Verkocht, terug naar vorige eigenaar
Ford Fiesta ST150 TB-LS-04 '06 Verkocht
Volvo V70 T6 18-THF-5 '08 Verkocht
Volvo 245 74-RR-BL '91
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1913
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
@ Bernard, dank voor je tips. Heb je pm gestuurd!
@ Volvo_fan hoe is de status nu bij jou?
Ik kan dus absoluut niet tegen een lek in de auto. Heb ook nog nooit lekkende Volvo's gehad.
Ook die ene druppel is voor mij al DE druppel...
Aan de andere kant is een paar honderd euro voor een paar druppels olie ook niet echt rationeel....
Wellicht de Frans optie?
Eerst nog maar even aanzien hoe het er na de vakantierit van +/- 5.000 eruit ziet bij de vacuümpomp.
Moet me er ook niet te druk over maken en bovenal afleren om na iedere rit onder de kap te duiken en te kijken of een druppel hangt...
Verder zeer maar dan ook zeeeeeer tevreden met de T6! Wat een schizofrenegrizzly én knuffelbeer!
Man man, wat rijdt dat soepel en relaxed en comfortabel, maar kun je er ook asociaal hard mee een haakse bocht door zonder te spinnen of andere gekkigheid.
Ook het gebrek aan turbogat is echt iedere keer nog weer verbazend. Zeker in de S stand hangt ie enorm fel aan het gas en gaat ie bij iedere gaspedaal beweging er als een haas vandoor. Heb de 0-100 al geklokt op 6.1 seconden. (Met dank aan Polestar tuning...
)
gr. Edwin.
@ Volvo_fan hoe is de status nu bij jou?
Ik kan dus absoluut niet tegen een lek in de auto. Heb ook nog nooit lekkende Volvo's gehad.
Ook die ene druppel is voor mij al DE druppel...

Aan de andere kant is een paar honderd euro voor een paar druppels olie ook niet echt rationeel....
Wellicht de Frans optie?
Eerst nog maar even aanzien hoe het er na de vakantierit van +/- 5.000 eruit ziet bij de vacuümpomp.
Moet me er ook niet te druk over maken en bovenal afleren om na iedere rit onder de kap te duiken en te kijken of een druppel hangt...
Verder zeer maar dan ook zeeeeeer tevreden met de T6! Wat een schizofrenegrizzly én knuffelbeer!
Man man, wat rijdt dat soepel en relaxed en comfortabel, maar kun je er ook asociaal hard mee een haakse bocht door zonder te spinnen of andere gekkigheid.
Ook het gebrek aan turbogat is echt iedere keer nog weer verbazend. Zeker in de S stand hangt ie enorm fel aan het gas en gaat ie bij iedere gaspedaal beweging er als een haas vandoor. Heb de 0-100 al geklokt op 6.1 seconden. (Met dank aan Polestar tuning...

gr. Edwin.
Laatst gewijzigd door Edwin op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1913
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Afgelopen week toch nog maar weer eens gekeken naar het lekje.
Het enige spoor van olie dat naar onder liep wat ik kon ontdekken kwam van de aansluiting bovenaan de pomp waar de leiding ingaat.
Ik zag ook dat er wat olie vocht in de holtes waar de kleine clipjes in klikken zat. Het leek erop alsof de aansluiting wat lekte.
Daarop heb ik met een schroevendraaier iets tussen pomp en aansluiting gewrikt en hoorde ik zo'n typisch 'dit-zit-goéd-vast' klikje!
De boel schoongemaakt en sindsdien blijft het droog!
Vingers over elkaar en afkloppen, maar ik denk dat het dit was al die tijd. Ik vind het ook raar dat de dealer dit niet heeft nagekeken.
Met een beetje GBV hadden zij ook het lekspoortje naar boven kunnen volgen en bij de aansluiting uit kunnen komen toch?
Enfin, ben blij het nu zelf opgelost te hebben.
gr. Edwin.
Het enige spoor van olie dat naar onder liep wat ik kon ontdekken kwam van de aansluiting bovenaan de pomp waar de leiding ingaat.
Ik zag ook dat er wat olie vocht in de holtes waar de kleine clipjes in klikken zat. Het leek erop alsof de aansluiting wat lekte.
Daarop heb ik met een schroevendraaier iets tussen pomp en aansluiting gewrikt en hoorde ik zo'n typisch 'dit-zit-goéd-vast' klikje!
De boel schoongemaakt en sindsdien blijft het droog!
Vingers over elkaar en afkloppen, maar ik denk dat het dit was al die tijd. Ik vind het ook raar dat de dealer dit niet heeft nagekeken.
Met een beetje GBV hadden zij ook het lekspoortje naar boven kunnen volgen en bij de aansluiting uit kunnen komen toch?
Enfin, ben blij het nu zelf opgelost te hebben.
gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1913
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Moet toch even terugkomen op mijn laatste bericht in dit topic.
Ik had gemeld dat het opgelost was, maar dit was toch niet helemaal zo, maar ook een beetje wel....
Het begon toch weer te lekken en er zaten weer druppels onderaan de pomp.
Ik bleef wel het vermoeden houden dat het bij de plug waar de slang de pomp inkomt zat.
Afspraak gemaakt bij de dealer om voor de 5e(!) keer er naar te kijken.
Wat bleek, de plug had een afgebroken lipje, natuurlijk precies aan de kant die je net niet kan zien.
Maar goed, de dealer had al eens de revisie set (31401556) gemonteerd, staat ook op de factuur.
Nadat de plug eruit was gehaald bleek deze nooit vervangen te zijn, het breukvlakje van het afgebroken lipje kon je zien dat deze niet 'vers' en al heel oud was. De monteur vond het ook raar, blijkbaar zijn alleen de pakkingen vervangen en niet de plug.
Enfin deze is nu alsnog vervangen en het lekken is nu echt weg en alles blijft eindelijk, na bijna een jaar controleren en 5x 'repareren' droog.
Ik ben blij dat het nu opgelost is, maar vind het heel slordig en ergens ook slecht van de dealer dat de revisie set zogenaamd gemonteerd zou zijn en dat dan de plug niet mee vervangen wordt.
Als een klant er al meerdere keren om terugkomt, vervang je die toch ook?? Sowieso om uit te sluiten dat het daar aan ligt?
En nog vreemder dat ik als niet monteur zelf het lek moet ontdekken met een hoop geloer onder de motorkap met spiegel op steeltje en lamp?
Gelukkig na 11 manden en 5x rit naar dealer opgelost nu. Beter laat dan ooit uiteraard, maar toch.....
Betreft deze plug.
gr. Edwin.
Ik had gemeld dat het opgelost was, maar dit was toch niet helemaal zo, maar ook een beetje wel....
Het begon toch weer te lekken en er zaten weer druppels onderaan de pomp.
Ik bleef wel het vermoeden houden dat het bij de plug waar de slang de pomp inkomt zat.
Afspraak gemaakt bij de dealer om voor de 5e(!) keer er naar te kijken.
Wat bleek, de plug had een afgebroken lipje, natuurlijk precies aan de kant die je net niet kan zien.
Maar goed, de dealer had al eens de revisie set (31401556) gemonteerd, staat ook op de factuur.
Nadat de plug eruit was gehaald bleek deze nooit vervangen te zijn, het breukvlakje van het afgebroken lipje kon je zien dat deze niet 'vers' en al heel oud was. De monteur vond het ook raar, blijkbaar zijn alleen de pakkingen vervangen en niet de plug.
Enfin deze is nu alsnog vervangen en het lekken is nu echt weg en alles blijft eindelijk, na bijna een jaar controleren en 5x 'repareren' droog.
Ik ben blij dat het nu opgelost is, maar vind het heel slordig en ergens ook slecht van de dealer dat de revisie set zogenaamd gemonteerd zou zijn en dat dan de plug niet mee vervangen wordt.
Als een klant er al meerdere keren om terugkomt, vervang je die toch ook?? Sowieso om uit te sluiten dat het daar aan ligt?
En nog vreemder dat ik als niet monteur zelf het lek moet ontdekken met een hoop geloer onder de motorkap met spiegel op steeltje en lamp?
Gelukkig na 11 manden en 5x rit naar dealer opgelost nu. Beter laat dan ooit uiteraard, maar toch.....
Betreft deze plug.
gr. Edwin.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!