DAB/DAB+ achteraf installeren.

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
V60Driver
3rd Gear member

Sinds kort kan je auto's die niet af fabriek zijn uitgerust met de optie van DAB/DAB+ bekabeling, uitrusten met complete DAB/DAB+ radio's.
Als ik ga kijken voor welke modellen dat geld is dat elk model V60 vanaf 2013.

Echter, als ik bij de optie lijst van de PIH de bouwtekening bekijk, wordt de ontvanger/versterker onder de laadklep geplaatst.
Daar ligt bij de PIH de accu, en daar is volgens mij geen ruimte voor dit onderdeel.
Ook andere details in deze beschrijving zijn niet zoals ze op de PIH zitten. (rechter zijwand van het laadruim en laadvloer bijv).

Weet iemand hier iets van of deze beschrijving wel klopt?
Want volgens mij gaat dit niet werken op een PIH zoals ze daar hebben getekend.

Voorheen als je de DAB/DAB+ optie wilde uitbreiden zat de ontvanger of versterker volgens mij ook links achter in het laadruim.
Achter het lekkenband gereedschap.

Moet ik geduld hebben met Volvo voor een update? Of ben ik te snel met mijn conclusie?
jp-v60
4th Gear member

Ik heb in 2015 mijn auto willen uitbreiden met DAB+ via de dealer. Die vertelde me toen dat dat niet kon omdat dat alleen af fabriek kan i.v.m. kabels en dergelijke. Indien dit nu wel kan ben ik wel benieuwd, Heb je een link naar deze inbouw achteraf.

Groet, Hans
Cem
2nd Gear member

V60Driver schreef: Sinds kort kan je auto's die niet af fabriek zijn uitgerust met de optie van DAB/DAB+ bekabeling, uitrusten met complete DAB/DAB+ radio's.

Echter, als ik bij de optie lijst van de PIH de bouwtekening bekijk, wordt de ontvanger/versterker onder de laadklep geplaatst.
Daar ligt bij de PIH de accu, en daar is volgens mij geen ruimte voor dit onderdeel.
Ook andere details in deze beschrijving zijn niet zoals ze op de PIH zitten. (rechter zijwand van het laadruim en laadvloer bijv).

Voorheen als je de DAB/DAB+ optie wilde uitbreiden zat de ontvanger of versterker volgens mij ook links achter in het laadruim.

Moet ik geduld hebben met Volvo voor een update? Of ben ik te snel met mijn conclusie?
Ik kan je wel mijn conclusie/ervaring geven over DAB+. Het zit er bij mij standaard in maar ik ben er niet bepaald over te spreken. Meerdere keren onderbreking van muziek/nieuws op de dagelijkse ritjes tussen Den Haag en Utrecht. Op een gegeven moment ga je er aan irriteren, vandaar datFM bij mij gewoon aan staat.
Volvo v60 PIH Summum my2015
RoaldH
6th Gear member

Cem schreef:
V60Driver schreef: Sinds kort kan je auto's die niet af fabriek zijn uitgerust met de optie van DAB/DAB+ bekabeling, uitrusten met complete DAB/DAB+ radio's.

Ik kan je wel mijn conclusie/ervaring geven over DAB+. Het zit er bij mij standaard in maar ik ben er niet bepaald over te spreken. Meerdere keren onderbreking van muziek/nieuws op de dagelijkse ritjes tussen Den Haag en Utrecht. Op een gegeven moment ga je er aan irriteren, vandaar datFM bij mij gewoon aan staat.
Ik sluit me aan bij de ervaringen van Cem. Het zit bij mij er "standaard" in en is gecombineerd met de normale Sensus (zonder wereldbol).
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
rlvdijk
Starter

Hoi,

Ik vroeg mij hetzelfde af, echter ik heb besloten om geen officiele DAB+-uitbreiding te laten inbouwen. Volgende week bestel ik de Pure Highway 400 of 600 (https://www.pure.com/nl/car-audio/products/highway-400). Al is het misschien niet de meest esthetische oplossing, qua qeluidskwaliteit lijkt het (ik ben benieuwd) wel een betere oplossing.
Rinootje
4th Gear member

Ik heb heel erg overwogen om voor de Dension te gaan (meer hierover in dit forum topic)
Maar sinds ik zelf, DAB+ thuis heb (op mijn AV versterker) en een portable DAB+ radio heb, ben ik behoorlijk teleurgesteld in de kwaliteit (en kwantiteit) van dit, zo opgehemelde vervanger voor FM.
Ik heb een behoorlijk antenne in mijn huis neer gezet, om DAB+ te ontvangen, maar als ik gewoon door mijn woonkamer loop, dan valt regelmatig het geluid weg. Als ik de portable radio meeneem ergens naar toe, moet ik maar afwachten of ik iets ontvang, terwijl ik op de FM band (van diezelfde portable radio!) gewoon ontvangst heb.

Verder heb ik zware twijfels, over die mooie (hoge kwalitatieve...) bitrate van maximaal 128 Kb/s (normaal zelfs 64 Kb/s).
Nee, ik ga het geld er niet aan uitgeven.

PS de Dension schijnt juist heel mooi te integreren met de Sensus van Volvo.
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Jelmer de Jong
6th Gear member

De frequentie is 2x zo hoog dus de kans dat het door muren komt is 2x zo laag.
-KJ-
5th Gear member

In mijn vorige auto's heb ik een[link=http://www.autodab.com/SmartDAB-FM.aspx] SmartDAB-module[/link] gebruikt via de aux-in van de auto. Dat klonk erg goed en met een magneet-dakantenne absoluut nergens ontvangstproblemen. In mijn huidige V40 kinkt DAB een stuk minder goed en doordat de antennes in de ruiten zitten is de ontvangst maar matig. Ik luister nu maar weer naar de radio via TuneIn (app in Sensus Connect via 4G hotspot) of ik stream TuneIn vanaf mijn telefoon.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”