zuinig rijden

Plaats reactie
nomat
1st Gear member

de laatste tijd doe ik een beetje rustig aan, zonder me als een echte "slak" voort te bewegen 8-)
gewoon netjes aan de snelheid houden dus
de cruise control (teller) op 120 km/u i.p.v. 135 (gps 131)
rustig optrekken, vroeg overschakelen (proberen de schakel indicator te volgen) - tja handbak hè?
maar wel gewoon de airco aan, met snelweg rijden, en in de file staan erbij
zowel korte ritjes en lange ritten van +100 km
banden op normale spanning (niet "eco-hard" )

kom ik tegenwoordig uit op een gemiddeld verbruik van 6.2 l/100 km (board computer)
en het zakt nog steeds, want laatst had ik een gemiddelde in een rit van 5.8 (met snelweg, stad, etc.)
volgens de specificaties zou het gecombineerde verbruik 5.8 l/100 km moeten zijn (NEDC)
die NEDC specificaties zijn niet echt realistisch

dan is het praktijk verbruik best netjes toch?
Volvo V60 Polar+Dynamic T3 MY 2018 handges.6-bak wit
-KJ-
5th Gear member

Zeker netjes. Het verbruik zit grotendeels in je rechtervoet. Nou nog eens het werkelijke verbruik vaststellen, dus gereden kilometers gedeeld door wat je er in giet. De boardcomputer vertelt bij sommige merken/modellen sprookjes.
V60-stuurder
1st Gear member

Beste Nomad,

toen ik mijn V60 kocht (ongeveer 20 maanden geleden) had ik me erbij neergelgd dat het niet de meest zuinige auto zou zijn, maar wel een genot om in te rijden. En ik ben nog steeds niet teleurgesteld. Qua zuinigheid zat ik op de boordcomputer rond de 1 op 16, vorig jaar met de zomersloffen. Met wintersloffen zit ik rond de 1 op 15 (vaker iets er onder) maar de werkelijke cijfers zijn iets minder positief, haal er gemiddeld 1 km vanaf per liter.
Maar nieuwe jaar nieuwe kansen en de afgelopen tankbeurt kwam mijn gemiddelde uit op 1 op 17,5 (werkelijke verbruik 1 op 16,9) met ongeveer 90% snelweg km's in stukjes van 46km op de cruisecontrole. Die is afgesteld op 105km/h (werkelijk 102km/h volgens de gps meter) en idd rustig optrekken en schakelen vlak voordat de indicator in het dashboard aangeeft dat het kan. Voorbeeld: cruisecontrol (cc) ingesteld op 70, wanneer je dan optrekt kan je vanaf de derde versnelling de cc weer inschakelen wanneer ik in de vierde versnelling rijdt kun je vanaf 56km/h opschakelen zonder de de cc wegvalt omdat je niet snel genoeg rijdt. De indicator gaat pas bij 60km/h aangeven dat je kan schakelen. Hetzelfde wanneer je naar de 6de versnelling gaat, opschakelen bij 67km/h terwijl de indicator pas bij 70 aangeeft dat dat kan.
Ik weet niet of het heel veel scheelt, maar voor mijhn idee is eerder schakelen zuiniger, maar misschien alleen tussen de oren. Overigens ben ik er wel van overtuigd dat veel gebruik van de cc zuiniger is.
En is je verbruik van 1 op 16,2 heel niet slecht, vorig jaar droomde ik ervan. Dit jaar is voor mij weer een verbetering. Over 2 weken naar Obbe, misschien dan nog wel zuiniger, maar niet de eerste weken denk ik o.O

Mvg
Nico
V60 Nordic+ Sport (R-Design) T3 Bursting Blue Metalic
Alain VdS
1st Gear member

Beste Nomat,

Ik kan je verhaal bevestigen, 6,2 L/100km is haalbaar wanneer je je houdt aan de wettelijke snelheid en het verkeer niet te druk is. Mijn algemeen gemiddelde volgens de BC is 7 L/100km, hierin zitten dan ook alle korte ritjes inbegrepen. Opmerkelijk ook dat tijdens de winter het verbruik hoger ligt, dit terwijl de airco minder hoeft te werken. De schakelindicator volg ik nooit, persoonlijk vind ik het niet fijn rijden en schakel liever iets later op (ong 2500 - 3000 rpm). Ik heb ook de indruk dat de schakelindicator geen rekening houd met de belasting (lees stand gaspedaal), daar waar een automaat zou terugschakelen, zal de schakelindicator niet zeggen om terug te schakelen. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat rijden in zeer lage toeren een nadelig effect heeft op de lagerschalen, bovendien vind ik niet dat het verbruik nadelig beïnvloed wordt bij iets later opschakelen.

Mvg,
Alain
Volvo V60 T3 2.0 152pk (2018) Kinetic - Onyx Black
BMW 118D
vankol
4th Gear member

Alain VdS schreef: Beste Nomat,

Ik kan je verhaal bevestigen, 6,2 L/100km is haalbaar wanneer je je houdt aan de wettelijke snelheid en het verkeer niet te druk is. Mijn algemeen gemiddelde volgens de BC is 7 L/100km, hierin zitten dan ook alle korte ritjes inbegrepen. Opmerkelijk ook dat tijdens de winter het verbruik hoger ligt, dit terwijl de airco minder hoeft te werken. De schakelindicator volg ik nooit, persoonlijk vind ik het niet fijn rijden en schakel liever iets later op (ong 2500 - 3000 rpm). Ik heb ook de indruk dat de schakelindicator geen rekening houd met de belasting (lees stand gaspedaal), daar waar een automaat zou terugschakelen, zal de schakelindicator niet zeggen om terug te schakelen. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat rijden in zeer lage toeren een nadelig effect heeft op de lagerschalen, bovendien vind ik niet dat het verbruik nadelig beïnvloed wordt bij iets later opschakelen.

Mvg,
Alain
Klopt wel ik rij ook normaal, trek normaal op ( kijk niet naar schakel moment op display) maar hou mij verder aan de snelheid, ik kom met gemak op 1:16 uit heb 1 keer als een oude zak gereden toen kwam ik op 1:18 uit maar daar beleef ik geen plezier aan.
Laatst gewijzigd door vankol op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Godtoh
3rd Gear member

Dat zijn diesel waardes joh, rij es door ;-)
Laatst gewijzigd door Godtoh op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
vankol
4th Gear member

Godtoh schreef: Dat zijn diesel waardes joh, rij es door ;-)
Haha klopt mijn D3 (5cil) hiervoor, had de zelfde waardes :lol:
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
nomat
1st Gear member

vanmiddag ga ik tanken.
met deze tank nu 885 km gereden, en de tank geeft nu nog een streepje aan.
wordt vervolgd...
Volvo V60 Polar+Dynamic T3 MY 2018 handges.6-bak wit
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”