Beste forum leden.
Sinds een jaar bezit ik een V60PIH uit 2014, en ben inmiddels aan de beurt voor de derde airco pomp.
Afgelopen week met ruim 30 graden plus uit het zuiden van NL gereden naar de randstad, en dat zonder AIRCO.
Nou dat is armoede. Zeker anno 2019 met zo’n mooie en relatief nieuwe VOLVO!!!!!
Ik vervloek dat ding en vraag me af of dit voor mij de bekende druppel is die me iets doet besluiten wat te doen.
Volvo doet z’n best door het onder coulance te repareren. Maar wat heb ik daar aan als ik zo’n onbetrouwbare auto rijd. En minimaal drie x per jaar bij de dealer sta. Inmiddels zijn we bij versie 10 van die krengen en heb het gevoel dat het een eindeloos traject wordt.
Ik schrijf dit omdat ik gewoon GEFRUSTREERD ben. En twijfel over door aanmodderen met de PIH, overstappen op een V60 benzine of zelfs een Audi A3 Etron wissel.
Dus regeer met humor, goed bedoelde adviezen etc.
Maar ik ben mijn verhaal effe kwijt.
Dank daarvoor.
V60 PIH Top of Flop
- V70R^2
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
- Locatie: Leerdam
Dat is de huidige IKEA mentaliteit onder bijna alle auto merken ( na een paar jaar mag het stuk en kopen/willen we wat anders) dat bovenop de enorme druk op winst binnen het concern zelf, dat gaat allemaal ten koste van de betrouwbaarheid.
Om nog maar niet te beginnen over de eisen omtrent CO2, EGR, DFP en al die meuk die de levensduur van een wagen meer dan halveert, schoon op papier, haalt net de garantieperiode zonder problemen, alles behalve duurzaam (but who cares, profit was made).
Om nog maar niet te beginnen over de eisen omtrent CO2, EGR, DFP en al die meuk die de levensduur van een wagen meer dan halveert, schoon op papier, haalt net de garantieperiode zonder problemen, alles behalve duurzaam (but who cares, profit was made).
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6698
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ook al gefrustreerd? Als het Volvo puur om de winst te doen was hadden ze na 5 jaar echt geen coulance meer gegeven.....V70R^2 schreef: …..haalt net de garantieperiode zonder problemen, alles behalve duurzaam (but who cares, profit was made).
Maar voor de TS, Ik snap de frustratie op zich helemaal, zeker als je met 30 graden buitentemperatuur zonder airco moet rijden. Ook ik heb in 2 jaar tijd 4x een pomp moeten wisselen en het keyless systeem is ook een duur en vervelend grapje. Verder is het balen dat ik maar 1x per 2 jaar i.p.v. 2 per jaar een navi update krijg omdat mijn auto net een paar maanden te vroeg is geboren, en ja die kofferruimte is soms wel aan de kleine kant (als ik het vergelijk met de V70 of XC90), maar.....
Als ik met de auto rijd dan geniet ik van elke kilometer. Hij is stil, bloedsnel als dat moet, voorzien van heel veel comfort verhogende zaken en de looks zijn ook prima. Zaken die, samen met de coulance die Volvo en de dealer geven, voor mij er voor zorgen dat ik nog steeds me veel plezier in de PIH rijd en voor mij de reden dat toen ik onlangs moest kiezen voor de V60 of de V70 eruit, ik toch de V60 heb gehouden. Succes met de afwegingen en ik hoop dat je na het spuien van de frustratie en de zoveelste reparatie van de airco toch weer kunt genieten van de PIH.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Tsjemp
- 3rd Gear member
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43
Ik snap je helemaal. Was voor mij de reden om na een jaar mn verlies te pakken en de V60 weer weg te doen. Mooie auto rijdt goed, maar die storingen zijn gewoon k.u.t.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 380
- Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47
[quote="NielsPHEV"]
In het zuiden van no zitten toch ook volvo dealers?
Dat klopt. Maar er is geen dealer te vinden in heel NL die op het moment dat jij binnenkomt met een melding Airco Service Vereist zegt van, ohhh wat vervelend. Hier heeft u de sleutel van vervangend vervoer. Uw auto staat vanavond of morgen weer klaar. Kansloos, en daar heb ik ook begrip voor.
In het zuiden van no zitten toch ook volvo dealers?
Dat klopt. Maar er is geen dealer te vinden in heel NL die op het moment dat jij binnenkomt met een melding Airco Service Vereist zegt van, ohhh wat vervelend. Hier heeft u de sleutel van vervangend vervoer. Uw auto staat vanavond of morgen weer klaar. Kansloos, en daar heb ik ook begrip voor.
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Bij de dealer van Gouwe en mij is het meestal binnen een dag of 2 verholpen. Ik zit nu gemiddeld aan 1 pomp per jaar.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1570
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
V60Driver schreef:Als het een goede klant van de dealer betreft valt er altijd wel iets te regelen als de planning vol zit.NielsPHEV schreef: Maar er is geen dealer te vinden in heel NL die op het moment dat jij binnenkomt met een melding Airco Service Vereist zegt van, ohhh wat vervelend. Hier heeft u de sleutel van vervangend vervoer. Uw auto staat vanavond of morgen weer klaar. Kansloos, en daar heb ik ook begrip voor.
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3719
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Zou zo maar kunnen. Ik denk nl. dat het niet ligt aan de pomp maar aan de procescondities waaronder deze pomp moet opereren. De procescondities worden bepaald door het ontwerp, bijv. het leidingensysteem heeft een zodanig ontwerp dat er te weinig voordruk (NPSH) is waardoor een pomp gaat caviteren. Cavitatie heeft een zeer negatief effect op de levensduur. Als je met pomp versie 10 het probleem niet kunt oplossen, ligt het mijns inziens dus niet aan de pomp maar aan het ontwerp van het koelsysteem zelf.Inmiddels zijn we bij versie 10 van die krengen en heb het gevoel dat het een eindeloos traject wordt.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6698
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Als dat zo was zou Volvo dat zelf ook wel snappen en niet domweg al 4 jaar pompen vervangen. Bovendien verklaart cavitatie voor mij niet de reden waarom de eerste generatie pompen het jaren hebben volgehouden (die ging alleen lekken op de afdichtingen) en het gedonder pas begonnen is bij het vervangen van de pompen. Die het dan weer of twee maanden of zelfs soms meer dan een jaar volhouden waarbij de storing steeds in het elektrische deel van de pomp zit.DB200 schreef:Zou zo maar kunnen. Ik denk nl. dat het niet ligt aan de pomp maar aan de procescondities waaronder deze pomp moet opereren. De procescondities worden bepaald door het ontwerp, bijv. het leidingensysteem heeft een zodanig ontwerp dat er te weinig voordruk (NPSH) is waardoor een pomp gaat caviteren. Cavitatie heeft een zeer negatief effect op de levensduur. Als je met pomp versie 10 het probleem niet kunt oplossen, ligt het mijns inziens dus niet aan de pomp maar aan het ontwerp van het koelsysteem zelf.Inmiddels zijn we bij versie 10 van die krengen en heb het gevoel dat het een eindeloos traject wordt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Ik zou wel eens willen weten welke "verbeteringen" er bij elke iteratie van de pomp zijn doorgevoerd. Er rijden inmiddels genoeg auto's rond met een elektrische aircopomp.Gouwe schreef:Als dat zo was zou Volvo dat zelf ook wel snappen en niet domweg al 4 jaar pompen vervangen. Bovendien verklaart cavitatie voor mij niet de reden waarom de eerste generatie pompen het jaren hebben volgehouden (die ging alleen lekken op de afdichtingen) en het gedonder pas begonnen is bij het vervangen van de pompen. Die het dan weer of twee maanden of zelfs soms meer dan een jaar volhouden waarbij de storing steeds in het elektrische deel van de pomp zit.DB200 schreef:Zou zo maar kunnen. Ik denk nl. dat het niet ligt aan de pomp maar aan de procescondities waaronder deze pomp moet opereren. De procescondities worden bepaald door het ontwerp, bijv. het leidingensysteem heeft een zodanig ontwerp dat er te weinig voordruk (NPSH) is waardoor een pomp gaat caviteren. Cavitatie heeft een zeer negatief effect op de levensduur. Als je met pomp versie 10 het probleem niet kunt oplossen, ligt het mijns inziens dus niet aan de pomp maar aan het ontwerp van het koelsysteem zelf.Inmiddels zijn we bij versie 10 van die krengen en heb het gevoel dat het een eindeloos traject wordt.
Idee op eens een pinned topic te maken om kennis betreffende Aircogate te bundelen?
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ik heb in de zes jaar Plug in rijden eigenlijk maar 1 nieuwe pomp gekregen in de eerste V60. Dat was een terugroepactie volgens mij. Derde V60 heeft nooit issues gegeven, ergens keer foutmelding na een software update.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Is het ook mogelijk dat een niet correcte vervanging (paar druppels verontreiniging in de olie) voor zeer wisselende resultaten zorgen? Waardoor de ene pomp het makkelijk een jaar volhoudt en de ander slechts een paar weken?
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6698
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik heb dat idee ook wel eens gehad Roald, zeker omdat mijn dealer aangeeft dat ze maar 1 airco machine hebben en met de wetenschap dat de PAG olie van een normale airco niet OK is voor een elektrisch airco systeem: https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... 1561891209
Maar ook hier: dat weten ze bij Volvo en de dealers toch ook inmiddels wel? Bovendien gaan alle pompen echt wel retour fabrikant die daar ook echt wel een analyse op loslaten (zoals het een Japanse firma betaamt).
Ook nog interessant misschien: https://www.waeco.com/nl-nl/hybrid-vehicles/
Ik heb niet de illusie dat wij het hier op het forum gaan oplossen, maar misschien is het wel een idee om eens met een aantal mensen met Volvo NL in gesprek te gaan over wat nu precies het probleem is en wanneer ze het definitief gaan oplossen en wat ze gaan (blijven) doen in de tussentijd. Het hele verhaal komt in ieder geval de restwaarde van de auto niet ten goede.
Maar ook hier: dat weten ze bij Volvo en de dealers toch ook inmiddels wel? Bovendien gaan alle pompen echt wel retour fabrikant die daar ook echt wel een analyse op loslaten (zoals het een Japanse firma betaamt).
Ook nog interessant misschien: https://www.waeco.com/nl-nl/hybrid-vehicles/
Ik heb niet de illusie dat wij het hier op het forum gaan oplossen, maar misschien is het wel een idee om eens met een aantal mensen met Volvo NL in gesprek te gaan over wat nu precies het probleem is en wanneer ze het definitief gaan oplossen en wat ze gaan (blijven) doen in de tussentijd. Het hele verhaal komt in ieder geval de restwaarde van de auto niet ten goede.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 380
- Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47
Nou die grilligheid van het wel of niet kapot gaan is zo vervelend.
Daarnaast is het soms Airco Service Vereist en dan weer Storing Hybride Systeem.
Ik kan van mezelf zeggen dat ik redelijk technisch ben onderlegt en goed met techniek weet om te gaan.
Maar kan echt geen patroon vinden wat wel en wat niet het euvel veroorzaakt.
Ik weet dat sommige pre-conditioning niet gebruiken in de zomer etc etc. Maar ook daar zie ik geen patroon in.
Wel denk ik dat nieuwe auto’s uit de fabriek het beter deden als gebruikte.
Wat de vervanging een dingetje maakt. Zoals RoaldH al melde!
Maar Volvo zal zich vast al 100 keer (of meer) die vraag hebben gesteld.
Daarnaast is het soms Airco Service Vereist en dan weer Storing Hybride Systeem.
Ik kan van mezelf zeggen dat ik redelijk technisch ben onderlegt en goed met techniek weet om te gaan.
Maar kan echt geen patroon vinden wat wel en wat niet het euvel veroorzaakt.
Ik weet dat sommige pre-conditioning niet gebruiken in de zomer etc etc. Maar ook daar zie ik geen patroon in.
Wel denk ik dat nieuwe auto’s uit de fabriek het beter deden als gebruikte.
Wat de vervanging een dingetje maakt. Zoals RoaldH al melde!
Maar Volvo zal zich vast al 100 keer (of meer) die vraag hebben gesteld.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 380
- Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47
Ik heb niet de illusie dat wij het hier op het forum gaan oplossen, maar misschien is het wel een idee om eens met een aantal mensen met Volvo NL in gesprek te gaan over wat nu precies het probleem is en wanneer ze het definitief gaan oplossen en wat ze gaan (blijven) doen in de tussentijd. Het hele verhaal komt in ieder geval de restwaarde van de auto niet ten goede.
Goed idee van Gouwe.
Goed idee van Gouwe.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3160
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Ik denk dat de rekening voor al die reparaties meer motiveert tot een oplossing dan 10 klanten die een briefje sturen.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6698
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Helemaal mee eens! Maar dat neemt niet weg dat Volvo niet uitblinkt in communicatie over dit onderwerp.Jelmer de Jong schreef: Ik denk dat de rekening voor al die reparaties meer motiveert tot een oplossing dan 10 klanten die een briefje sturen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
VCNL of Volvo Zweden mag contact met me opnemen.V60Driver schreef: Ik heb niet de illusie dat wij het hier op het forum gaan oplossen, maar misschien is het wel een idee om eens met een aantal mensen met Volvo NL in gesprek te gaan over wat nu precies het probleem is en wanneer ze het definitief gaan oplossen en wat ze gaan (blijven) doen in de tussentijd. Het hele verhaal komt in ieder geval de restwaarde van de auto niet ten goede.
Goed idee van Gouwe.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 26.10.2018 - 09:30
Mijn eerste pomp ging na ongeveer 178k kapot nadat ik voor het eerst de pre condition bij hoge temperatuur gebruikte na aanschaf van de auto bij 172k. Ik weet niet of de vorige eigenaar ook de zomer pre condtion ooit gebruikt heeft maar ik doe het niet meer. Enkel inde winter maar dan wordt de standkachel en niet de airco ingezet. Vooralsnog 20k probleemloos(op de keyless en camera storing na....)