"Kruipen" van de elektromotor bij stilstand
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01
Is het mogelijk om het "kruipen" van de elektromotor bij stilstand (voor een stoplicht bijvoorbeeld) uit te schakelen. Dat automaat van een brandstofmotor kruipt bij stilstand is mij bekend maar bij een elektromotor is voor mij nieuw en begrijp het nut ook niet. Het kost zelfs energie als je licht op de rem blijft staan.
Volvo V60 PiH Summum MY14
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Technisch vast wel. Maar is het handig dat de auto anders reageert bij het rijden op diesel of elektra. Stel je staat stil in Hybride met de automaat in D en zonder voet op de rem. Immers de auto hoeft niet te kruipen. Maar dan is de accu leeg en de diesel springt aan en de auto gaat onverwacht kruipen...Athome schreef: Is het mogelijk om het "kruipen" van de elektromotor bij stilstand (voor een stoplicht bijvoorbeeld) uit te schakelen. Dat automaat van een brandstofmotor kruipt bij stilstand is mij bekend maar bij een elektromotor is voor mij nieuw en begrijp het nut ook niet. Het kost zelfs energie als je licht op de rem blijft staan.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01
Ik weet niet of het kruipen een mechanische eigenschap van de Geartronic is. Een DSG (VW) kruipt ook terwijl dit technisch gezien nergens voor nodig is. De DCT (automaat met dubbele koppeling) van mijn Honda Crosstourer (Motorfiets) kruipt niet en dat stel ik zeer op prijs.
Dat kruipen is gewoon een eigenschap van ouderwetse automaten en is in mijn ogen achterhaalt.
Dat kruipen is gewoon een eigenschap van ouderwetse automaten en is in mijn ogen achterhaalt.
. Je hebt hier een punt. Vraag blijft dus of het kruipen een mechanische eigenschap van Geartronic is of er ook bewust in gezet is.Maar is het handig dat de auto anders reageert bij het rijden op diesel of elektra. Stel je staat stil in Hybride met de automaat in D en zonder voet op de rem. Immers de auto hoeft niet te kruipen. Maar dan is de accu leeg en de diesel springt aan en de auto gaat onverwacht kruipen...
Volvo V60 PiH Summum MY14
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
De GT6 in de D6 is een conventionele automaat van Aisin.Athome schreef: Ik weet niet of het kruipen een mechanische eigenschap van de Geartronic is. Een DSG (VW) kruipt ook terwijl dit technisch gezien nergens voor nodig is. De DCT (automaat met dubbele koppeling) van mijn Honda Crosstourer (Motorfiets) kruipt niet en dat stel ik zeer op prijs.
Dat kruipen is gewoon een eigenschap van ouderwetse automaten en is in mijn ogen achterhaalt.
. Je hebt hier een punt. Vraag blijft dus of het kruipen een mechanische eigenschap van Geartronic is of er ook bewust in gezet is.Maar is het handig dat de auto anders reageert bij het rijden op diesel of elektra. Stel je staat stil in Hybride met de automaat in D en zonder voet op de rem. Immers de auto hoeft niet te kruipen. Maar dan is de accu leeg en de diesel springt aan en de auto gaat onverwacht kruipen...
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 01.03.2009 - 20:38
Bij nieuw geleverde v60 d6 kreeg je destijds een cursus rijden met deze auto vanuit Volvo Nederland. Daarin werd uitgelegd hoe je met de electro aandrijving om moest gaan. Rustig remmen zorgde voor regeneratie. Doortrappen zoals magic zegt zorgt voor deactivatie van de electro aandrijving. Je ziet dat ook in de rode dashboard weergave aan het gele streepje links.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01
Maar dat doortrappen is ook slecht voor afvloeien van de hitte van de schijfremmen. Ik ben een expert in het krom remmen van remschijven. Ik krijg remschijven binnen een paar weken krom als ik dagelijks rij. Mijn geheim daarvoor is de voet stevig op de remmen houden voor een kruising o.i.d.
Dus je begrijpt dat ik het raar vind dat je de voet stevig op de rem moet houden om het kruipen tegen te gaan.
Ik heb nog geen voertuig gehad (motor of auto) waar ik geen last van kromme schijven had.
Dus je begrijpt dat ik het raar vind dat je de voet stevig op de rem moet houden om het kruipen tegen te gaan.
Ik heb nog geen voertuig gehad (motor of auto) waar ik geen last van kromme schijven had.
Volvo V60 PiH Summum MY14
- Marelli
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
- Locatie: Noord Veluwe
Gewoon de rem wat dieper indrukken (als je de stand met de e-motor naald links aan hebt dan zie je dat de naald naar nul gaat of vermogen blijft leveren als de rem niet diep genoeg is ingedrukt.Athome schreef: Is het mogelijk om het "kruipen" van de elektromotor bij stilstand (voor een stoplicht bijvoorbeeld) uit te schakelen. Dat automaat van een brandstofmotor kruipt bij stilstand is mij bekend maar bij een elektromotor is voor mij nieuw en begrijp het nut ook niet. Het kost zelfs energie als je licht op de rem blijft staan.
V60 PIH (2013)
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Als je flink hebt moeten remmen, kun je beter steeds een stukje naar voren “kruipen” om het kromtrekken op 1 punt te voorkomen.Athome schreef: Maar dat doortrappen is ook slecht voor afvloeien van de hitte van de schijfremmen. Ik ben een expert in het krom remmen van remschijven. Ik krijg remschijven binnen een paar weken krom als ik dagelijks rij. Mijn geheim daarvoor is de voet stevig op de remmen houden voor een kruising o.i.d.
Dus je begrijpt dat ik het raar vind dat je de voet stevig op de rem moet houden om het kruipen tegen te gaan.
Ik heb nog geen voertuig gehad (motor of auto) waar ik geen last van kromme schijven had.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir