"Kruipen" van de elektromotor bij stilstand

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Athome
2nd Gear member

Is het mogelijk om het "kruipen" van de elektromotor bij stilstand (voor een stoplicht bijvoorbeeld) uit te schakelen. Dat automaat van een brandstofmotor kruipt bij stilstand is mij bekend maar bij een elektromotor is voor mij nieuw en begrijp het nut ook niet. Het kost zelfs energie als je licht op de rem blijft staan.
Volvo V60 PiH Summum MY14
RoaldH
6th Gear member

Athome schreef: Is het mogelijk om het "kruipen" van de elektromotor bij stilstand (voor een stoplicht bijvoorbeeld) uit te schakelen. Dat automaat van een brandstofmotor kruipt bij stilstand is mij bekend maar bij een elektromotor is voor mij nieuw en begrijp het nut ook niet. Het kost zelfs energie als je licht op de rem blijft staan.
Technisch vast wel. Maar is het handig dat de auto anders reageert bij het rijden op diesel of elektra. Stel je staat stil in Hybride met de automaat in D en zonder voet op de rem. Immers de auto hoeft niet te kruipen. Maar dan is de accu leeg en de diesel springt aan en de auto gaat onverwacht kruipen...
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
TimV
2nd Gear member

Gewoon in N zetten. Eens groen, rem indrukken en in D zetten. Bij EV is dit kruipen ook aanwezig. Maar daar moet je de rem niet indrukken om als je stil staat van N naar D te gaan.
Athome
2nd Gear member

Ik weet niet of het kruipen een mechanische eigenschap van de Geartronic is. Een DSG (VW) kruipt ook terwijl dit technisch gezien nergens voor nodig is. De DCT (automaat met dubbele koppeling) van mijn Honda Crosstourer (Motorfiets) kruipt niet en dat stel ik zeer op prijs.
Dat kruipen is gewoon een eigenschap van ouderwetse automaten en is in mijn ogen achterhaalt.
Maar is het handig dat de auto anders reageert bij het rijden op diesel of elektra. Stel je staat stil in Hybride met de automaat in D en zonder voet op de rem. Immers de auto hoeft niet te kruipen. Maar dan is de accu leeg en de diesel springt aan en de auto gaat onverwacht kruipen...
. Je hebt hier een punt. Vraag blijft dus of het kruipen een mechanische eigenschap van Geartronic is of er ook bewust in gezet is.
RoaldH
6th Gear member

Athome schreef: Ik weet niet of het kruipen een mechanische eigenschap van de Geartronic is. Een DSG (VW) kruipt ook terwijl dit technisch gezien nergens voor nodig is. De DCT (automaat met dubbele koppeling) van mijn Honda Crosstourer (Motorfiets) kruipt niet en dat stel ik zeer op prijs.
Dat kruipen is gewoon een eigenschap van ouderwetse automaten en is in mijn ogen achterhaalt.
Maar is het handig dat de auto anders reageert bij het rijden op diesel of elektra. Stel je staat stil in Hybride met de automaat in D en zonder voet op de rem. Immers de auto hoeft niet te kruipen. Maar dan is de accu leeg en de diesel springt aan en de auto gaat onverwacht kruipen...
. Je hebt hier een punt. Vraag blijft dus of het kruipen een mechanische eigenschap van Geartronic is of er ook bewust in gezet is.
De GT6 in de D6 is een conventionele automaat van Aisin.
s60magic
4th Gear member

Even extra doortrappen de rem, dan gebruikt ie minder.
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
S80 TDI
2nd Gear member

Bij nieuw geleverde v60 d6 kreeg je destijds een cursus rijden met deze auto vanuit Volvo Nederland. Daarin werd uitgelegd hoe je met de electro aandrijving om moest gaan. Rustig remmen zorgde voor regeneratie. Doortrappen zoals magic zegt zorgt voor deactivatie van de electro aandrijving. Je ziet dat ook in de rode dashboard weergave aan het gele streepje links.
Athome
2nd Gear member

Maar dat doortrappen is ook slecht voor afvloeien van de hitte van de schijfremmen. Ik ben een expert in het krom remmen van remschijven. Ik krijg remschijven binnen een paar weken krom als ik dagelijks rij. Mijn geheim daarvoor is de voet stevig op de remmen houden voor een kruising o.i.d.
Dus je begrijpt dat ik het raar vind dat je de voet stevig op de rem moet houden om het kruipen tegen te gaan.

Ik heb nog geen voertuig gehad (motor of auto) waar ik geen last van kromme schijven had.
S80 TDI
2nd Gear member

De kunst is dan ook om zo te remmen dat je de blokken en schijven zo weinig mogelijk gebruikt. Worden ze ook niet heet en trekken ze niet krom. De mijne zit nog aan zijn eerste set schijven met 180k op de klok.
Marelli
3rd Gear member

Athome schreef: Is het mogelijk om het "kruipen" van de elektromotor bij stilstand (voor een stoplicht bijvoorbeeld) uit te schakelen. Dat automaat van een brandstofmotor kruipt bij stilstand is mij bekend maar bij een elektromotor is voor mij nieuw en begrijp het nut ook niet. Het kost zelfs energie als je licht op de rem blijft staan.
Gewoon de rem wat dieper indrukken (als je de stand met de e-motor naald links aan hebt dan zie je dat de naald naar nul gaat of vermogen blijft leveren als de rem niet diep genoeg is ingedrukt.
V60 PIH (2013)
RoaldH
6th Gear member

Athome schreef: Maar dat doortrappen is ook slecht voor afvloeien van de hitte van de schijfremmen. Ik ben een expert in het krom remmen van remschijven. Ik krijg remschijven binnen een paar weken krom als ik dagelijks rij. Mijn geheim daarvoor is de voet stevig op de remmen houden voor een kruising o.i.d.
Dus je begrijpt dat ik het raar vind dat je de voet stevig op de rem moet houden om het kruipen tegen te gaan.

Ik heb nog geen voertuig gehad (motor of auto) waar ik geen last van kromme schijven had.
Als je flink hebt moeten remmen, kun je beter steeds een stukje naar voren “kruipen” om het kromtrekken op 1 punt te voorkomen.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”